106

 

[Tuning af 106 Rallye] [Rallye Specifikationer]

Fejl på 106'eren:

Følgende liste er baseret på mine egne erfaringer, Peugeot Club Danmark medlemmers, en 1.1 XR kørt af tyske AutoBild samt to Rally'er der har kørt som langtids-testbiler i to engelske blade, CAR Magazine og Performance Car.

Da listen af gode grunde er ufuldkommen ville jeg sætte pris på at høre fra folk, der har erfaringer med disse modeller.

Listen er lavet for at ingen skal tro at det kun er deres bil, der har småfejl. De nedenstående fejl er ting, som forekommer på en hel del af de solgte 106'ere. Alle problemerne kan løses, og garantien skal dække. I den forbindelse skal det nævnes at K.W.Bruun A/S er en af de allermest kulante importører, idet de dækker fejl også efter garantiperiodens udløb. Peugeotbiler er ikke perfekte, men i det mindste prøver importøren at afhjælpe problemerne.

Kendte Fejl 1.1 XR/Midnight/Reebok etc. 1.4 XR/XT 1.4 XS 1.4 XSi 1.6 XSi 1.3 Rallye 1.6 Rallye 1.6 GTI
Sædevarme x x x x x x ? ?
Computer x x x x o staller x x
Gearkasse o o 2.gear ? ? 2.gear 2.gear 2.gear
Lakfejl o o o o o tag/bagklap/skærmforøgere/fælge o o
Sædeskinner x x x x x x ? ?
Oliestandsmåler o o o x x x ? ?
Symboler:o=såvidt vides ingen problemer, x=kendt problem, ?=vides endnu ikke.

Derudover kender jeg til ABS-følerfejl på i hvert fald to stk. 106 1.1 (begge årgang 1998). Primært sker fejlen på forhjulene, men det kan også indtræffe på baghjulfølerne. På de to biler alene er der skiftet i alt fire følere, tre for og en bag. Det er en kostbar fejl så vær obs på dette når du skal købe brugt, eller du får fejlmeddelelser fra ABS'en på din egen 106'er.

Sidste nyt:

Hvis din Rallye begynder at sige klonk mens du drejer og kører over en ujævnhed er en af dine bærekugler mulgvis røget. Det kræver en helt ny bærearm, pris monteret med moms 3100 hos Peugeot Haslev. Koster 2475 hos Peugeot i Holstebro! Måske skulle man flytte til Jylland.

Bærekuglen på forhjulsophænget, kan faktisk skiftes. Det kræver dog en afmontering af armen, og adgang til en svingpresse el. lign. (Måske kan
en aftrækker gøre det, uden afmontering af armen). Kuglen koster 146,- i Horsens, så der er nogle penge at spare. Den har fabrikat TRIDON, og har nr. 850035500. Den passer osse til Citroën AX og Saxo.

Det viser sig efterhånden at 106 Rallye 1.3 lider af svag toppakning, hvilket er et kendt problem på Peugeot biler. Den skiftes per kulance på biler op til ca. 3 år gamle. Så hold med øje med det. Problemer viser sig ved at motoren kun starter på tre cylindre og bruger oceaner af vand.

Hvis du køber en brugt 106'er:

Karrosseriet: Generelt rustfrit undtagen ved ubehandlede stenslag. En del Rallye'r har dog haft lakproblemer, så kontroller lakken omhyggeligt. Dette gælder især bagklappen men også tag, skærme og klapper kan være angrebet. Der kan være begyndende overfladekorrosion i de forreste vanger, især på hvide biler. Dørlisterne bliver hurtigt porøse, hvilket giver våde gulvtæpper. Hængslerne til motorhjelmen kan knække. hvorefter motorhjelmen til at bukke i de bageste hjørner. Tågelygterne på XS OG SXI modellerne er ofte utætte og korroderer parabolerne. Forsegl dem med silikone i bagkanten.

Interiør: Ikke verdens bedste plastkvalitet, men den knirker mindre end en gammel 205'er. Knirkelydene opstår allerede efter få tusind kilometers kørsel og er næsten umulige at fjerne. Sædebetrækkene på nogle af kampagnemodellerne (f.eks. Midnight) er ikke særlig slidstærkt og bliver "nulret".
Kontroller at de elektriske installationer virker, især sædevarmen er sårbar. På de tidlige årgange kunne drevet til speedometret rasle.
På XSI og Rallye-modellerne kan olietermometret være i udu, hvilket skyldes termoføleren i bundkarret (140 kr) eller printpladen bag instrumenterne (1200 kr). Kontroller at blæsermotoren virker, da den kan opgive ævret.

Motor og gearkasse: Oliespild fra motor og gearkasse kan forekomme, men sjældent. På motorer med elektonisk karburator kan vakuumdåsen til tændingsreguleringen være defekt, og dyr at skifte. Man bør desuden kontrollere drivakslerne da manchetterne kan være defekte. Det koster 1000,- kr at skifte dem, og drivakslen er sandsynligvis allerede beskadiget. Drivakslerne kan også være slidte (1800 + 1000 i montering for venstre side, 2300 for højre).
Hvis termokontakten er defekt kan motoren overophede fordi blæseren ikke starter. Dieselmodellerne lider af højt olieforbrug. Både Rallye 1.3 og GTI 16V kan have defekte toppakninger, så kig på kølevandet og olien! Tit giver det sig udslag i at motoren er svær at starte og kun går på tre cylindre. Desuden siver der måske olie ud ved tandremsdækslet og over generatoren.

Bund og undervogn: Supplerende rustbeskyttelse kan være værd at overveje i det 106'eren ikke er særlig godt beskyttet fra fødslen. De ser nu ud til at klare sig pænt alligevel. Dog kan der være en vis overfladerustdannelse indeni de forreste vanger. Kontroller desuden om udstødningen er tæret, især mellemrør/mellempotte er sårbare. Undervognen er ofte dækket af overfladerust, men det har ingen betydning. Tjek om støddæmperne er tætte da de kan blive slidt, men de er nemme at skifte. Lejerne som bærer de bageste svingarme kan være slidt, hvilket giver mærker i akslen og hvis det ikke opdages tidligt skal der nyt bagtøj på bilen (10.000 kr). Kontroller at der ikke er overdreven negativ camber når du står bag bilen og kigger på baghjulene. Løft bilen med en donkraft og rok hjulene fra top til bund.

Modelhistorie 106:

1992:
XR 1.1 60 hk
XR 1.4 75 hk
XT 1.4 75 hk
XSi 1.4 95 hk

1993:
Rallye 1.3 100 hk (introduceret i oktober). Adskiller sig fra de øvrige 106'ere ved at have forstærket karroseri og større skærmåbninger. Kan leveres med ABS og servostyring mod merpris.
Fås endvidere i en Cours model uden bagrudevisker og med forstærkede ophæng. Sælges kun til folk med motorsportslicens, der vil love at køre et vist antal løb med den. Koster 110.000 kr. En komplet gruppe A 106 Rallye med 145 hk og sekstrins gearkasse koster omkring 300.000 kr
Zenith 1.1 60 hk (August).Specialmodel baseret på 1.1 XN. Særligt indtræk og sidestafferinger

1994:
XSi 1.6 105 hk, XSi 1.4 udgår. Motoren er Peugeot's 1.6'er med Rallye-knast og anden styrebox. Ved målinger viser de fleste at yde mellem 114 og 117 hk. Modellen har endvidere servostyring, nyt indtræk og elspejle som standard.
D 1.5 58 hk (december)
Vero Moda 1.1 60 hk (Januar).Baseret på 1.1 XN. Specielt indtræk, nakkestøttebetræk og sidestafferinger.
Midnight 1.1 60 hk (August). Veludstyret kampagnemodel. Fås i sort, sølv, coboldblå og fluridgrøn.
Alle 106'ere får "selestrammere"; en irriterende plastikbøjle.
XR-serien fås nu som både tre- og femdørs, og fuldt beklædte dørsider og bagagerumslys.

1995
Reebok 1.1 60 hk (Februar).Kampagnemodel med specialkabine og metallak. Fås i luciferrød og mørkeblå.
S 1.1 og 1.4 (Oktober).Udstyrsversion.
XS-modellen får nyt indtræk. Fra september er ABS standard på de fleste modeller. Fra december kan XS-modellen leveres med automatgear.

1996
Style 1.1 og 1.4 (Februar).Udstyrsversion
Airbag i føresiden standard på alle modeller, indefra justerbare forlygter og automatisk afbrydelse af brændstoftilførslen hvis bilen ryger på taget. Desuden startspærre med fircifret kode. Rallye'en kan med lidt held købes for 123.00,- kr med ABS og servostyring, da rygtet om den nye model har bredt sig.
I juni præsenteres den "nye" 106'er, hvilket er den gamle med større sikkerhedszoner. Næsen og bagenden er vokset adskillige centimeter. Alle undtagen Rallye'n er nu født med ABS. Fås nu i følgende versioner:
XR 1.1 60 hk
XR 1.4 75 hk
XS 1.4 75 hk
Rallye 1.6 103 hk,motor fra den nu hedengange XSi 1.6. Nu med servostyring standard.
GTI 1.6 120 hk. Helt nyt topstykke med dobbelt overliggende knastaksler, og specielle stempler.
Diesel 1.5 58 hk

Kampagnemodeller:
Roland Garros:Grønmettalic med 13" alufælge, hvidt læder i kabinen og diverse tilbehør. 1.4 liter m. 75 hk
Cashmere:Skrabet model, 1.1 og 1.4
Independence:Standard XR med lidt småting som klistermærker etc.

1998:
106 Rallye udgår i april til fordel for en billigere 106 GTI uden alufælge, oliekøler og elspejle. Pris:159.900 kr

1999:
106 serien findes nu kun som:
1.1 Independence 60 hk
Diesel Independence 58 hk
1.6 GTI 120 hk

2000:
Fra oktober produktion 1999 opdateres GTI-modellen således:
Nyt sæde indtræk, bagrudevisker i aerodynamisk design, Speedometer med hvid baggrund, visning i 10 - 20 - 30 -40 i stedet for 20 - 40 - 60 går kun til 210 nu, aluknop på gearstang, airbag kan slåes fra ved passagersæde og større skygge på forrude.

Erfaringer fra 106-ejere:

Fra Henrik B.:

Henrik B. har bidraget med en liste over de fejl, der har ramt hans 106 Rallye:
1: Krængningsstabilisator arm
1 gang, venstre side : 18.000 km (Skiftet på garanti)
2 gang, højre side : 33.000 km (Skiftet pr. kulance)
3 gang, venstre side : 52.000 km (Egen regning)
2: Rustbeskyttelse
Min er ikke supplerende rustbeskyttet, men der er ikke en rustplet nogen steder, heller ikke i bunden.
(Jeg er vist iøvrigt den første der har spurgt en Peugeot-forhandler om hvor meget en undervognsbeskyttelse vejer !!!???)
3: Temperaturmåler til kølevandet viste -40 grader (53000 km), hvilket resulterede at bilen kun kunne køre ca. 8 km til den blev varm, fordi den fik for meget benzin !!)
4: Sædevarme rep. 1 gang. Jeg fik at vide, at man skulle passe på IKKE at sætte et knæ eller lign ned i sædet, da det kunne ødelægge varmetrådene !!!!.

Fra Mikkel Aa.H. :

Det er meget sjovt at se at de fejl jeg har haft på min første 106 XS (MKI)er fejl andre også har haft. Min første XS havde problemer med 2. gear, og sædevarmen. Min anden XS (MK II) har servostyring. 3 timer efter at jeg hentede den som ny, gik der et rør fra servopumpen, olie i hele motorrummet -fedt. Desuden har jeg haft problemer med meget ujævn tomgang, det er delvist løst med udskiftning af en "trykmåler" (værkstedets udtryk).
Jeg kører nu i min 2. 106 XS, og den har en kedelig tendens til at have "hængende" bremser, det er som om de aldrig slipper helt.....

© HI-SPEED.DK