Forfatter Emne: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??  (Læst 71945 gange)

HenrikGM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #135 Dato: Nov 28, 2005, 20:58:55 »
Jeg er dybt uenig i din sammenkædning af løftets størrelse og den portion bund der kommer ud af det. Dybt uenig.

Meget lig knast har jeg selv haft til at køre pænt v. 970rpm tomgang på 2,3liter, med masser af bund(ikke på tilsvarende motor). Knastens duration er _langt_ vigtigere en løftets højde.

Er bekendt med visse mere ekstreme motorer der løfter over 15mm der ikke har de problemer du mener han vil få her.

Tror du kommer til at spise din bemærkning om at den intet laver under 4krpm. når den kommer ud at køre.

At det tillige ikke skulle virke uden spjældhuse....well, så står jeg helt af. Det er da noget vrøvl at brænde af, helt ærligt talt!
Der er sgu std. motorer der kører uden spjældhuse, med +12mm løft, uden at det på nogen som helst måde er en motor der tager mange rpm(topper under 5800!)

HenrikGM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #136 Dato: Nov 28, 2005, 21:00:39 »
Hvad er i grunden dit forhold til knastens duration, og dets indflydelse på max moment/max hk placering rent omdrejningstalsmæssigt?
(hvis du vil se bort fra det beskedne løft på 12mm ;-))

Brian 306 gti

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 780
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.auningservicecenter.dk
(Intet emne)
« Svar #137 Dato: Dec 03, 2005, 17:00:17 »
grunden til spjædhusene er nødvendige på pug er pga tomgangen er styret via vacuum,vacuumet bliver for lille i indsugningsmanifolden,derfor har de meget vanskeligt ved at gå i tomgang med meget skrappe knaster,man kan så vælge en alm. weberkab. og slippe for de problemer,grunden til det dårlige bundtræk,tja,nu er det jo ikke verden bedste i forvejen på en 16v motor,det kan gøres bedre ved at stroke den,det har han så gjort,så monterer han skrappere knaster og flytter derved moment op af kurven,derved bliver momentet lidt dårligt,selvfølgelige er det relativt hvad man mener med dårligt,men det er ikke muligt at få både hk og moment kun på knaster,desuden har jeg selv kørt med en lign kombination,så derfor ved jeg det
Brian

Anonymous

  • Gæst
(Intet emne)
« Svar #138 Dato: Dec 03, 2005, 17:47:48 »
Citat fra: "brian x 306 gti"
men det er ikke muligt at få både hk og moment kun på knaster


Du mener vel at få moment i bunden og hk i toppen - ikke?

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #139 Dato: Dec 03, 2005, 20:36:10 »
Jeg bryr meg røven med om bilen ikke går skikkelig godt før 3500-4000rpm og opp til turtallsperra på 7500-8000rpm en plass :)

Momentkurven kommer nok til å stige ganske mye opp fra 3500->5000rpm antar jeg. Men jeg kan ikke forstå at bundtrekket blir noe dårligere enn hva man har fra før i en 1.9 16v Mi16.

Brian 306 gti

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 780
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.auningservicecenter.dk
(Intet emne)
« Svar #140 Dato: Dec 04, 2005, 11:10:47 »
Jo,Peter
max moment vil nok ligge på 4500-5000 rpm,man ser dog tit at den så er lidt svær at sætte igang,derfor lidt højere tomgang,jeg satte min egen til 1200rpm,den havde en tendens til at ligesom den ville gå i stå når man startede på 1000 rpm,bundtrækket bliver egenligt ikke dårligere end en standard mi 16,men buntræk i en mi 16 er jo ikke ligefrem verden bedste og grunden til de 9000 rpm er at du ligeså godt kan udnytte motoren potentiale når den skal bruges til race
Brian

Anonymous

  • Gæst
(Intet emne)
« Svar #141 Dato: Dec 04, 2005, 12:26:44 »
Citat fra: "brian x 306 gti"
Jo,Peter


Ok, kan du så ikke lige forklare mig hvordan du vil få flere heste uden at få mere moment?

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #142 Dato: Dec 04, 2005, 14:58:32 »
Jeg har forøvrig kjørt en simulering på motoren min i Engine Analyzer Pro nå..

Jeg la inn data for borring, slaglengde, plejestandlengde, innsugsmanifold diameter og lengde, eksosmanifold diameter og lengde, topplokkinformasjon, ventilstørrelser, port-diameter og port-lengde, flow-data for Mi16 toppen og knastaksel informasjon.

Jeg gjorde forøvrig det samme på en standard Mi16 og fikk 158hk @ 6500rpm! :)

"Effektkurve" på 2.3 16v med knaster som løfter mye :)

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #143 Dato: Dec 04, 2005, 15:00:18 »
Det ser ut til at om det skal være vits i å dra til 9000rpm så må man bruke disse knastene i 1.9 16v, for da får man flyttet momentet lenger opp, men på 2.3 så virker det som om turtallsperre på 8000rpm er det mest fornuftige.

Brian 306 gti

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 780
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.auningservicecenter.dk
(Intet emne)
« Svar #144 Dato: Dec 04, 2005, 17:40:45 »
øøøhhhhhh,har vi snakket forbi hinanden,Peter,hvorfor skulle man ikke kunne få flere hk og ikke mere moment,min egen gti havde på flere målinger det samme moment,men forskelligt hk antal
187hk og 211 nm
200hk og 212 nm
momentet er det samme,den eneste forskel var at effektkurven var flyttet højere op
det var med 2 forskellige knasttyper
Brian

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #145 Dato: Dec 04, 2005, 17:56:03 »
Det som er vesentlig er jo hvor i turtallsregisteret momentet er...

Man trenger hele effekt-/momentkurven, eller i det minste de turtall som momentet og effekten er målt på for å si noe smart om det.. Det er jo åpenbart at 212Nm var flyttet lenger opp i turtallsregisteret for å få ut 200hk i motsetning til 211Nm og 187hk som må ha vært lavere i registeret.

Anonymous

  • Gæst
(Intet emne)
« Svar #146 Dato: Dec 04, 2005, 17:57:03 »
Citat fra: "brian x 306 gti"
øøøhhhhhh,har vi snakket forbi hinanden,Peter,hvorfor skulle man ikke kunne få flere hk og ikke mere moment,min egen gti havde på flere målinger det samme moment,men forskelligt hk antal
187hk og 211 nm
200hk og 212 nm
momentet er det samme,den eneste forskel var at effektkurven var flyttet højere op
det var med 2 forskellige knasttyper
Brian


Jeg tror vi snakker forbi hinanden. for at få flere hk ved et givent antal omdrejninger sker det ikke uden at du har mere moment ved dette omdrejningstal. At det maksimale moment ikke ændrer sig er jo egentlig logik. Jeg forstod bare dit svar som at man ved et givent antal omdrejninger kun kunne få Hk og ikke Nm.

Brian 306 gti

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 780
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.auningservicecenter.dk
(Intet emne)
« Svar #147 Dato: Dec 04, 2005, 18:01:40 »
Ok,vi er enige,Peter
Den effekt kurve kan du kun bruge som lidt leg,du kan trimme den anderledes på et rullefelt,jeg plejer at trimme bilen efter det bedste moment,altså når bilen er en gadebil,derved er den mest kørbar,til race ville jeg nok prøve lidt forskellige opsætninger
Brian

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #148 Dato: Dec 04, 2005, 18:53:11 »
Det beste moment.. som i mest moment ved lave turtall, eller mest moment ved høyere turtall? Det er jo enklere å få mer moment ved høye turtall, pga. overlap på knastene... Jeg tror jeg skal stille knastene slik som det er angitt på spec.. jeg kan i alle fall ikke stille innsug-knasten til å gi bedre moment på lave turtall, for da må den åpne tidligere, ex centerline 106 grader, og da får jeg igjen problemer med ventilklaring mellom stempel og ventil..

Sedanen

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10562
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??
« Svar #149 Dato: Jun 15, 2010, 03:04:07 »
Bare en lille update på en gammel tråd.

Jørgen A og rødderne har udviklet nogen 2,5-2,6 liters kit til PSA bilerne. De bygget på TS4 bund. Og kan bruges til både 306GTI-MI16-EW motorer mm.
Vh.
K.Jensen aka Sedanen. Nu i peugeot 406 ts6 SEDAN!