Forfatter Emne: 306 gti 1997. driller ved start  (Læst 226 gange)

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
306 gti 1997. driller ved start
« Dato: Okt 02, 2020, 13:46:32 »
Hej i forum.

Den skal tørnes lidt længe før den starter eller man tørner lidt og så lille pause og så tørne igen så starter den.

Når den så er startet kører den fint og går helt stabilt.  Jeg har skiftet tændrør og der er nyt batteri på.  Det er både ved kold og varm motor, nogle gange starter den nemmere end andre.
 Jeg vil nu prøve at udlæse fejl på den.
Det er åbenbart med en lille led-lampe og så op i stikket ved motorstyring.   Vha blink på lampen kan man så udlæse fejlkoder hvis der er nogle.  Fandt en guide på nettet   :dft009:

Har i nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre, ellers en dejlig bil  ?

Vh  Jens

Peter106xs

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: 306 gti 1997. driller ved start
« Svar #1 Dato: Okt 02, 2020, 16:51:04 »
Gå benzinslanger og samlinger heromkring igennem.
Den mindste revne/utæthed kan få det til at drille.
Plet is no more...
Nu i 308 SW Sportium 140 HDI
Plets Rullefelts attest: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... serID=8017" onclick="window.open(this.href);return false;

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Okt 05, 2020, 11:11:39 »
Ok Peter.  Jeg vil gå dem igennem også.   Nogle mener det kan være en træt krumtapføler  ?

Er der nogle erfaringer med den/det   ?

the_my

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://hobbyklubnordals.dk/
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2020, 12:18:06 »
Jeg mener at hvis krumtapføler er død/halvdød så sætter den ud. Men den kører fint når den først er i gang? Den mangler ikke kræfter, trækker hele vejen til begrænser?
Men som der er blevet sagt tjek benzin slanger, benzin filter.
Starter den nemmere hvis du giver lidt gas på sammen tid? Lyder det som starter tager ordneligt fat? Ellers tjek dine stelforbindelser og rens dem på Gearkassen og stel, det kan gøre underværker ved sådan en gammel dame  ;-)
-Esben
405 2.3 T16 projekt.

Peter106xs

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Okt 05, 2020, 16:38:29 »
God ide med stelforbindelserne.

Ød giveren tjekker du ved at sætte multimeter på stikket i føleren. Værdien kan findes på nettet, men _mener_ at den skal være omkring 450ohm. Dog vil jeg mene at den enten virker eller er død.

Indsugningstemperaturføler kan også lave nogen sjove ting, og er billig at skifte.
Plet is no more...
Plets Rullefelts attest: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... serID=8017" onclick="window.open(this.href);return false;

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Okt 05, 2020, 20:29:31 »
Ja starter kører fint rundt og tager ved hele tiden.   Den trækker rent og fint, har dog ikke haft den i begrænser  (det nænner jeg ikke  :003: )

Ok med at teste krumtapføler med ohmmeter.   Kan vist også teste med et scop som jeg har, der må være nogle pulser under start.

Hvordan testes lufttemp. føler, den har jo ikke 16 pol OBD-stik, kun det 2 polede fejludlæsningsstik  ?

Peter106xs

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Okt 05, 2020, 21:52:18 »
Mener at lufttemperatur føler koster omkring 100,- kr maks.
Men den har helt sikkert også nogen værdier som kan findes på nettet.
Plet is no more...

Jeppe, 205 GTI

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Okt 05, 2020, 22:19:05 »
Kontroller også vandtemperaturføleren. Hvis den fejler, får motoren forkert "choker". Kontroller evt. også krumtapføleren. Min hedengangne 206 HDI havde på et tidspunkt et problem med en knækket ledning/dårlig forbindelse til den store gummiafbryder - den som skal koble fra hvis bilen vælter. Jeg har glemt hvad den kaldes. Disse ting gav en masse periodiske startproblemer, indtil det blev fikset.
Mvh. Jeppe

Nu med Opel Astra GTC 1.9 cdti og Citroën C5 1,8 16V Weekend, årg. 2002. Tidligere Peugeot 206 HDI, 3-hjulet invalide-scooter :-D

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Okt 12, 2020, 13:38:24 »
Så fik vi testet og målt på lufttemp og vandføler samt krumtap og knastaksel føler.   Vi fandt guide på nettet og autodata med værdier.  Dog fandt vi ikke guide til vandføler til instrumentet men det virker OK så vi mener at føler må være OK.

Værdier for luft og vandføler til ECU var OK. 

Brugte et scop til krumtap og knastføler.   Kan det passe at signaler fra krumtapføler ligner sinussignaler og dem fra knasten   er firkantsigner.   Det var det vi målte   ?

Vandtemp på instrumentet inde,  svinger mellem 80 og 90.   Ved kørsel ligger den på ca 80 og i tomgang går den op på 90.   Er termostat så OK ,  for er i tvivl når temp kan svinge 10 grader  ?

Har I nogle input til dette ?

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Okt 12, 2020, 13:47:23 »
Nå ja.  Vi prøvede også at udlæse fejl fra det 2 polede ECU stik med en LED-pære.  Også her fandt vi en guide på nettet.

Vi fulgte nøje guiden men der kom ingen udlæsninger ud af det.  Der skal komme en startkode=12 og en slutkode=11
men de kom heller ikke så er i tvivl om det virker.  Pæren er testet og virker.   Jeg har ikke fundet hverken 16 el. 30 polet "OBD" stik, derfor var der kun det 2 polede stik ved ECU at udlæse fra. 

Er der nogle erfaringer med at udlæse fejl fra det 2 polede stik på en Phase 1 Gti   ?