Forfatter Emne: Nogen der gør i jord varme her på forumet?  (Læst 374 gange)

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Nogen der gør i jord varme her på forumet?
« Dato: Jan 03, 2020, 16:21:15 »
Nu gider Pernille ikke passe pillefyr mere. Hun vil have jordvarme(bor på landet, så der er ikke noget centralt vi kan hooke os på).

Vi har 300m2 bolig i 2 etager, og 99m2 garage som skal varmes op. Idag klare vi den med 3-3,5tons piller om året, så vi snakker ikke om en besparelses øvelse, men ren komfort(self. Uden det stikker helt af økonomisk).

Nogen som kender nogen der er gode og til at regne med eller skal jeg bare Google den første og bedste. Det er på Østfyn der skal installeres.

3200m2 have med en dårlig græsplæne, så tænker der er plads til lidt rør og evt. noget vi selv kan stå for at grave ned(Pernille skal jo holde sig i form, når hun ikke skal slæbe træpiller mere ;-) )

John Sahl

• Administrator
  • Inderkredsen
    • Vis profil
    • www.autohenter.dk
Sv: Nogen der gør i jord varme her på forumet?
« Svar #1 Dato: Jan 03, 2020, 16:41:30 »
Har smidt en pb til dig..

John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Jan 03, 2020, 16:47:46 »
Tak.

eichmeier

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Jan 03, 2020, 17:17:22 »
Har I gulvvarme overalt?

Jordvarme er fantastisk men lavtemperatur.

Vi har haft Varde Køleservice til at installere vores og vil til enhver tid anbefale Palle.

Det er del år siden efterhånden at vi fik vores IVT X15

Vistnok ejet af bosch i dag og derved ikke eksisterende mere.

/eichmeier
/eichmeier

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Jan 03, 2020, 17:49:19 »
Kan man ikke også installere vertikal jordvarme, hvor man graver lodret ned i stedet for at grave hele plænen op? Der foresvæver mig noget om, at jeg engang løste nogle opgaver for nogen, der brugte den teknik. Var det Weishaupt? Jeg kan ikke huske det. Det virkede smart, men er måske mindre effektivt?

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Jan 03, 2020, 17:58:35 »
Kan man ikke også installere vertikal jordvarme, hvor man graver lodret ned i stedet for at grave hele plænen op? Der foresvæver mig noget om, at jeg engang løste nogle opgaver for nogen, der brugte den teknik. Var det Weishaupt? Jeg kan ikke huske det. Det virkede smart, men er måske mindre effektivt?

Og noget dyrt. Har familie på Bornholm som grundet klipperne har sådan en vertikal boring.

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Jan 03, 2020, 17:59:47 »
Har I gulvvarme overalt?

Vi har haft Varde Køleservice til at installere vores og vil til enhver tid anbefale Palle.

/eichmeier

Jep gulvvarme i det hele. Tak, ser lige hvad John kontakt giver(det er DIY), ellers må Palle få et ring.

please

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Jan 03, 2020, 22:13:12 »
Har I gulvvarme overalt?

/eichmeier

Jep gulvvarme i det hele. Tak, ser lige hvad John kontakt giver(det er DIY), ellers må Palle få et ring.
Medmindre du har helt styr på brug af minegraver og reetablering af have, så vil jeg ikke anbefale at i selv kaster jer ud i den slags, det bli'r ikke godt hvis man bare prøver sig frem.
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Jan 03, 2020, 22:20:18 »
Har I gulvvarme overalt?

/eichmeier

Medmindre du har helt styr på brug af minegraver og reetablering af have, så vil jeg ikke anbefale at i selv kaster jer ud i den slags, det bli'r ikke godt hvis man bare prøver sig frem.

Jeg kan forstå man kan få en pro ud og klare opgaven på en dag. Så det tror jeg du har ret i.

Cosmus

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Jan 03, 2020, 23:36:50 »
Bare et spørgsmål, hvorfor ikke varmepumpe?.. Har lige købt luft vand til sommerhus, dog ikke installeret endnu
Mvh. Lars Cosmus

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
« Svar #10 Dato: Jan 04, 2020, 00:19:18 »
Det er tilgengæld vildt i kan klare jer med så få piller. Jeg tror vi bruger dobbelt så mange på samme antal m2.
En ræv af sølvpapir

eichmeier

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Jan 04, 2020, 09:33:07 »
Vi fik pløjet slangerne ned, men det krævede stadig reetablering af plænen.

Du kan så sløjfe den blandesløjfe du har til dit jordvarme og i stedet indregulere flowet til de forskellige rum og lade pumpen styre - men mister derved rumkontrol

Syntes også det er MEGET lidt piller i bruger, så I må kunne varme op med en forholdsvis besked pumpe, vi bruger ca. 6000kwh til varme og varmt vand, 263 kvm og 50 kvm garage (der ikke er fuldt opvarmet)  dog også hus fra 1988 og kun gulvvarme i noget af det.

/eichmeier
/eichmeier

Fer

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Jan 05, 2020, 11:49:51 »
Vi fik pløjet slangerne ned, men det krævede stadig reetablering af plænen.

Du kan så sløjfe den blandesløjfe du har til dit jordvarme og i stedet indregulere flowet til de forskellige rum og lade pumpen styre - men mister derved rumkontrol

Syntes også det er MEGET lidt piller i bruger, så I må kunne varme op med en forholdsvis besked pumpe, vi bruger ca. 6000kwh til varme og varmt vand, 263 kvm og 50 kvm garage (der ikke er fuldt opvarmet)  dog også hus fra 1988 og kun gulvvarme i noget af det.

/eichmeier

Lad os antage 4 tons piller. Det giver effektivt en varme til huset på= Piller*brændværdi*virkningsgrad fyr=4000kg*4,8kh/kg*0,92=17.664KWh

En jordvarme kan i et hus med ren gulvvarme holde en ret høj COP. Jeg vil skude på 4 set over året. 17.664/4=4.416KWh el om året. Af 1,65kr (Nedsat afgift) = 7065kr om året. Det er fandme fint :)

Kan godt afsløre at min gamle rønne på 237kvm + 20 kvm værksted bruger omkring det dobbelte :)

Lasse, hvis du får sat en varmepumpe op, så sig til VVS installatøren at du vil have en energi måler på vandsiden, og til el installatøren at du vil have en energimåler på strømsiden. Så kan du udregne din reelle COP. Dertil ville gange de anbefalede antal meter slanger i jorden med 1,2 til 1,5 for at være sikker. Det koster alt sammen, men tænker du bliver glad for det hele i længden.
--
Mvh Tommy Fer
Ford Kuga AWD 2.0 TDCi '12, BMW i3 '17, BMW S1000R '14, Suzuki GSX S1000 '17

Træt af kabelrod..... http://staywired.dk/

eichmeier

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Jan 05, 2020, 12:04:29 »
Vi bruger mellem 6.500 kwh på varme og varmt vand, og har radiator i halvdelen, tænker han kan komme en del længere ned.

Vi har et frekvensstyret anlæg, da min "tro" på at anlægget (kompressoren) lever længere, hvis den kører konstant fremfor mange start/stop - om det passer aner jeg ikke, det er kun min egen tro/lommefilosofi, men det virker jo så sådan at den kører ved 20HZ og så kører op i tempo når det bliver koldere, eller der skal laves varmt vand

/eichmeier
/eichmeier