Forfatter Emne: Berlingo servostyring  (Læst 1041 gange)

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Berlingo servostyring
« Dato: Sep 14, 2019, 09:16:43 »
Hej gode bilnørder  :dft010:
Mine forældres Berlingo fra 2004, med en 1,6 benziner i og 260.000 på tælleren. Har altid haft en mærkelig servostyring, der nærmest slår lidt i hånden når man drejer. Når man f.eks drejer og så stopper igen med at dreje, så er det som om at den bliver i tvivl om hvorvidt den skal hjælpe eller ej og derfor laver den et lille ryk i rattet. Tryksensoren blev utæt og blev skiftet, men det ændrede ingenting. Og der er selvfølgelig olie på og kører ellers fint.
Nogle ideer? Er der f.eks en styreudslags dimmer eller lignende man kan skifte på sådan en dyt?
På forhånd tak.

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Berlingo servostyring
« Svar #1 Dato: Sep 14, 2019, 09:58:28 »
Hjælper det på nogen måde at gøre som i følgende video?
https://www.youtube.com/watch?v=LzzzZjX-51k

Han drejer 10-15 gange frem og tilbage fra fuldt udslag... noget med at det skulle udlufte og rekalibrere styringen - er det en and?

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2019, 07:26:26 »
Kunne det evt. være slør i tandstangen, der gør at servodelen bliver lidt forskudt i forhold til positionen af rattet og derfor giver et ryk?
Det er nemlig som om at når man drejer rattet, så føler man fint at man bliver hjulpet af servostyringen. Men så snart man holder op med dreje, så får man et lille ryk tilbage igen i rattet, som om at tandstangen ikke helt er nået derhen hvor at man ønskede at dreje til.
Den er også blevet følsom over bump og huller. Der føles mere og mere, som om at de bump dækket møder, slår tilbage igennem styretøjet og får rattet til næsten at dreje af sig selv.Jeg har prøvet, som i videoen - at dreje frem og tilbage 10-15 gange med bilen løftet og motoren i gang. Det hjalp måske lidt, men slet ikke nok. Der lader heller ikke til at være problemer med tårnlejer, bærekugler osv, som kunne trække i styretøjet eller på anden måde forstyrre. Den rettet f.eks fint nok op i sving.

AXE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Okt 04, 2019, 07:37:35 »
Kontroller om dit rat akselled går stramt den ene vej, det vil give de problemer som du beskriver, det skal afmonteres for kontrol.

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Okt 05, 2019, 10:41:27 »
Kontroller om dit rat akselled går stramt den ene vej, det vil give de problemer som du beskriver, det skal afmonteres for kontrol.
Tak for svar  :dft010:
Altså dvs. det kardanled som sidder helt ned ved tandstangen?

AXE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Okt 07, 2019, 08:40:05 »
Ja, fra tandstang og ind i bilen

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Okt 07, 2019, 21:36:09 »
Ja, fra tandstang og ind i bilen
Tjek! Jeg får skiftet den og vender tilbage :o)

AXE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Okt 08, 2019, 07:28:24 »
Du behøver jo ikke at skifte den, hvis den ikke fejler noget :-) Men vil gerne høre hvordan det gik.

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Okt 11, 2019, 09:22:30 »
Du behøver jo ikke at skifte den, hvis den ikke fejler noget :-) Men vil gerne høre hvordan det gik.
Den koster 230kr i tyskland, så den bliver lige skiftet ud, næste gang jeg skal bestille lidt stumper hjem, for den er lidt rusten.

Men men. fik min mor forbi den lokale mekker og sporet dytten. Jeg var på arbejde og hun er pensionist. Så jeg ringede til hende i frokostpausen spurgte om det havde hjulpet. Hun var umiddelbart begejstret og sagde at den kørte meget bedre nu og at jeg samtidig skulle have ros af mekkeren, for at have smurt og motioneret møtrikkerne på sporstængerne, så han ikke skulle slås med det under sporingen.
undre mig stadig lidt, hvordan en sporing kan påvirke servostyringen så meget. Men min mor er meget taknemmelig, så jeg glæder mig til selv at prøve en tur ved lejlighed og få lidt erfaring under neglene med hvordan det hænger sammen i praksis.

AXE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Okt 11, 2019, 09:49:20 »
Hvis camper og toe står helt ude i skoven, så kan den godt gøre lidt som du beskriver. Havde selv lidt af en udfordring med at køre til værkstedet med min gamle Golf, efter jeg skiftet undervogen

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Okt 12, 2019, 09:32:28 »
Hvis camper og toe står helt ude i skoven, så kan den godt gøre lidt som du beskriver. Havde selv lidt af en udfordring med at køre til værkstedet med min gamle Golf, efter jeg skiftet undervogen
Skulle så hjælpe min mor med at sætte vinterhjul på i går og fik samtidig lige prøvet den af. Det har ikke hjulpet med de små ryk i rattet, men sporingen har klart fået bilen til at køre bedre - MEN. Fik et fif af en mekker omkring pumpen. Den har nemlig haft en fejl, som åbenbart er en svaghed på denne model, hvilket er tryksensoren der sidder nede på hydraulikrøret tæt ved tandstangen bag om motoren. Den var nemlig utæt sidste år og jeg skiftede den så og håbede så at selv om min mor kom kørende med for lidt servoolie på, så virkede det hele trods alt stadigvæk. Så jeg skiftede blot sensoren og hældte mere olie på.
Men i går fik jeg kigget ned i beholderen på pumpen mens vi drejede op rattet. Og her var meget lidt "liv" i olien. Og det var netop det mekkeren sagde var tegn på at pumpen var færdig - samtdig med at den "snakkede" for meget og at styringen måske var blevet lidt mere tung.
Så nu er der bestilt pumpe fra Autodele24 - 600kr. Det var super nemt at tørre møget af pumpen og læse OE nummeret på pumpen og søge direkte efter den på hjemmesiden.
Vender lige tilbage når jeg har skiftet den og mærket forskellen. Prøver også lige at filme det, så man kan se høre forskellen.