Forfatter Emne: Trægulv til 1. sal - underlag?  (Læst 252 gange)

kfuglsang

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Trægulv til 1. sal - underlag?
« Dato: Sep 14, 2018, 21:54:06 »
Jeg er så småt ved at lade op til at skifte gulvtæppet på vores 1. sal ud med et trægulv (eller træ-lignende).

Idag har vi et væg-til-væg tæppe der er fuldlimet til nogle træplader af en slags, som ligger oven på strøerne.

Når jeg trækker gulvtæppet af efterlader det helt sikkert en del lim på træpladerne.
Jeg antager at jeg er nødt til at fjerne limen selvom det virker som en uoverskuelig opgave. Findes der en nem måde på det?

Alternativt skal jeg erstatte træpladerne med nogle nye. Det er selvfølgelig en lidt dyrere operation, men det gør måske også opgaven lettere.

Hvad ville I gøre?
Mvh Kenneth
BMW 330d F31 M-Sport - Ex: Volvo S40 T5 '04, Opel Corsa GSi '08, Citroën C2 1,6 VTS '04, Peugeot 406 2,2 ST '02, VW Golf V 1,9 TDI DSG Trendline '05, Peugeot 207 1,6 S16 '07, Peugeot 306 1,6 XR '97

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
Sv: Trægulv til 1. sal - underlag?
« Svar #1 Dato: Sep 14, 2018, 22:29:26 »
Jeg er så småt ved at lade op til at skifte gulvtæppet på vores 1. sal ud med et trægulv (eller træ-lignende).

Idag har vi et væg-til-væg tæppe der er fuldlimet til nogle træplader af en slags, som ligger oven på strøerne.

Når jeg trækker gulvtæppet af efterlader det helt sikkert en del lim på træpladerne.
Jeg antager at jeg er nødt til at fjerne limen selvom det virker som en uoverskuelig opgave. Findes der en nem måde på det?

Alternativt skal jeg erstatte træpladerne med nogle nye. Det er selvfølgelig en lidt dyrere operation, men det gør måske også opgaven lettere.

Hvad ville I gøre?

Er det ikke bare almindelige gulvplader? Kan du vurdere om de er lagt får eller efter at indervæggene er etableret? Jeg havde et enkelt rum på 1 salen hvor vi havde samme problem. Vi endte med at måtte skære pladerne op fordi de var monteret før indervæggene var sat op. Det var latterlig bøvlet
En ræv af sølvpapir

Peter106xs

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Sep 14, 2018, 22:32:03 »
"Filtunderlag"
Der findes indtil flere typer og tykkelser af underlag til trægulve af enhver art. Som både kan dække over mindre ujævnheder og virke støjdæmpende.

Det må være minimalt det lim, der vil efterlades fra gulvtæppet.

Google underlag til trægulv.
Plet is no more...
Nu i 308 SW Sportium 140 HDI
Plets Rullefelts attest: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... serID=8017" onclick="window.open(this.href);return false;

kfuglsang

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Sep 14, 2018, 23:15:08 »
Det er almindelige gulvplader jo.
Huset er fuldmuret og 1. salen er i princippet et stort rum bortset fra et lille depotrum.

Jeg har kigget lidt på Wicanders Hydrocork gulv. Det har den fordel at det kun er 6mm tykt og er kork-baseret, så det også er fornuftigt akustikmæssigt. Derudover så ville det passe som fod i hose med, at jeg piller det gamle gulvtæppe op og ligger Hydrocork-gulvet istedet, så jeg ikke behøver flytte på fodlister mm.
Det bekymrer mig dog at jeg ikke rigtig kan finde nogle beretninger om erfaringer med gulvet, på trods af at det sælges af mangle større forhandlere, herunder Garant.
Mvh Kenneth
BMW 330d F31 M-Sport - Ex: Volvo S40 T5 '04, Opel Corsa GSi '08, Citroën C2 1,6 VTS '04, Peugeot 406 2,2 ST '02, VW Golf V 1,9 TDI DSG Trendline '05, Peugeot 207 1,6 S16 '07, Peugeot 306 1,6 XR '97

kfuglsang

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Sep 14, 2018, 23:18:22 »
"Filtunderlag"
Der findes indtil flere typer og tykkelser af underlag til trægulve af enhver art. Som både kan dække over mindre ujævnheder og virke støjdæmpende.
Det må være minimalt det lim, der vil efterlades fra gulvtæppet.

Det er minimalt hvad der er tilbage ja, og jeg har lige forsøgt mig med en spartel i et lille hjørne, og kan konstatere at det værste ihvertfald relativt nemt kan fjernes.
Jeg kommer til at skal ligge gulvet henover en svalegang hvor jeg kun har ca. 10-12mm totalt set før jeg kommer over niveau på træbjælken i siden. Derfor er jeg selvfølgelig lidt betænkelig ved at skulle tilføje et ekstra lag.
Mvh Kenneth

please

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Sep 15, 2018, 08:31:43 »
Såfremt der ligger lidt mere end du gider kravle rundt og fjerne med en spartel, så kan du leje en numatic/woodboy eller lign (poler/slibemaskine til gulve) og give det en tur med den. Så skal det nok blive fint igen
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

Cosmus

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Sep 15, 2018, 09:37:35 »
Tænker at det en gulv mand kalder en stripper ville være god at leje, det har en kniv der kører foran til at fjerne tæpper lim osv..
Mvh. Lars Cosmus

John Sahl

• Administrator
  • Inderkredsen
    • Vis profil
    • www.autohenter.dk

John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk - Nu også med privat-, firma- og splitleasing.