Forfatter Emne: 306 GTI tilbage til standard højde BAGBRO.  (Læst 361 gange)

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
306 GTI tilbage til standard højde BAGBRO.
« Dato: Jun 22, 2018, 11:04:57 »
Hej alle.

Vil gerne have min 306 tilbage til normal højde da den af tidligere ejer var sænket rigtig meget.  Har nu opdaget en virkelig god guide til dette som jeg fandt på " Steffens Peugeot sider"   

Han skriver at hver stråle giver en forskel på 5 mm på en 106.    Er der en der ved hvor meget hver stråle giver på en 306 GTi   ?

(Har forsøgt at findre frem til Steffen uden held, så ved ikke om han er her på Hi-speed)

Mvh  Jens

sbo

• Übermizzar
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: 306 GTI tilbage til standard højde BAGBRO.
« Svar #1 Dato: Jun 26, 2018, 22:02:42 »
Hi-Speed startede som "Steffens Peugeot sider", den Steffen er vist ikke med mere. Det er ikke mig og jeg der har skrevet guiden du har læst, men jeg har sænket et par biler da jeg var ung og viril  :005:  så kan give dig en smule hjælp, hvordan jeg har gjort.

Du kan ikke bare gå ud fra et antal stråler giver en bestemt højde, du er nød til at prøve dig lidt frem.
Start med at bestille nye skruer og dæksler til enderne af torisionsstængerne, dem får du sikkert brug for.
Når bilen står normalt, så mål afstanden fra skærmkant til jordoverfladen, så du har et referencepunkt, skrive det ned.
Bilen op på et par bukke, få skildt skidtet ad så du kan komme til stængerne. Mål afstanden fra skærmkant til navcentrum, så du har et referencepunkt, marker med tusch på stang og bærearm så du ved hvor stråler passer overens..
Jeg smider gerne en donkraft under bærearmene for at tage belastningen af, så stængerne ikke bider pga det. Forvent at du skal have den store hammer og frem. Når den slipper kan du sænke donkraft til det passer med stråler, og slå stangen en smule ind igen. Jeg ville tage to stråler første gang. Vær obs på at krængningsstab., det er også en torisionsstang der sidder igennem selve røret i bagbroen, den holder noget fast i bærearmene. Mål afstanden fra skærmkant til navcentrum, sammenhold med tidligere referencepunkt.
Gør det samme i den anden side.

Smid hjul på med en enkelt bolt, og sæt bilen ned, rul lidt frem & tilbage med den, og hop i bagagerummet. mål afstanden fra skærmkant til jordoverfladen, se hvor meget du har hævet bilen, sammenhold med tidligere referencemåling og antal stråler.

Hvis du er utilfreds, så gentag processen til du er tilfreds.

Det er en del år siden jeg sidst har haft fingerene i en bagbro på en rusten gammel 306'er, så jeg tager forbehold for alt.  Men forvent at det sidder fast som var det svejset sammen :(
Mvh/  Steffen Olesen

OBS : Dette indlæg er afsendt fra min stue ved brug af min stationære computer fra 2005 der vejer 20 kg og er tilsluttet World Wide Web via kabel