Forfatter Emne: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?  (Læst 2062 gange)

Flemming 405 SRi

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9653
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #30 Dato: Apr 09, 2018, 11:03:13 »
Tak for jeres input, gutter! :)


Sendt fra min HUAWEI Y360-U31 med Tapatalk

/Flemming - duensmobilebilpleje.dk - bilpleje i Nordjylland
Like og del på Facebook: https://facebook.com/duensmobile
Ex-V40:

chicken

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 320
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #31 Dato: Apr 09, 2018, 16:56:23 »
Jeg har netop købt sådan en vogn, den har kørt små 190.000 km, og mine forældre har haft den side 150.000 km. Det eneste de har ofret, er en bagbro ellers er det almindelig vedligeholdelse.

Ville i tage chancen og optimere den med de km?

Flemming 405 SRi

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9653
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #32 Dato: Apr 09, 2018, 17:42:24 »
Jeg ville.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk

/Flemming - duensmobilebilpleje.dk - bilpleje i Nordjylland
Like og del på Facebook: https://facebook.com/duensmobile
Ex-V40:

Blaahval

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 797
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #33 Dato: Apr 10, 2018, 09:50:36 »
Optimere som i chippe?

Jeg har godt nok ikke prøvet én der er chippet, men medmindre det giver en mærkbar forskel i dieseløkonomien, så tvivler jeg ærlig talt på det er pengene værd. Er man ikke hurtigt af med et par tusinde for sådan en operation?

Som nævnt før, det er ikke en raket - men den har faktisk fint med overskud ved regulær kørsel, alt taget i betragtning. Jeg har aldrig følt at den har manglet kræfter, heller ikke ved motorvejskørsel. I forhold til sammenligningen med en Aygo, så har svigermor en 107er at tøffe rundt i. Jeg kan huske min første tur i den, hvor jeg til at starte med faktisk blev ret positivt overrasket over hvor rap den egentlig var. Den begejstring sluttede så ret brat da den nåede omtrent de 80 km/t, derfra er motoren komplet død - der er INTET overskud at hente, og hvis du på noget tidspunkt vil øge fart hurtigt, er du død og pine tvunget til at geare ned.


Det er slet ikke samme oplevelse med fx 1,4 HDI motoren, som trods alt godt kan øge hastighed i modvind og op ad bakke.

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21166
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #34 Dato: Apr 10, 2018, 14:48:33 »
Optimere som i chippe?

Jeg har godt nok ikke prøvet én der er chippet, men medmindre det giver en mærkbar forskel i dieseløkonomien, så tvivler jeg ærlig talt på det er pengene værd. Er man ikke hurtigt af med et par tusinde for sådan en operation?

Som nævnt før, det er ikke en raket - men den har faktisk fint med overskud ved regulær kørsel, alt taget i betragtning. Jeg har aldrig følt at den har manglet kræfter, heller ikke ved motorvejskørsel. I forhold til sammenligningen med en Aygo, så har svigermor en 107er at tøffe rundt i. Jeg kan huske min første tur i den, hvor jeg til at starte med faktisk blev ret positivt overrasket over hvor rap den egentlig var. Den begejstring sluttede så ret brat da den nåede omtrent de 80 km/t, derfra er motoren komplet død - der er INTET overskud at hente, og hvis du på noget tidspunkt vil øge fart hurtigt, er du død og pine tvunget til at geare ned.


Det er slet ikke samme oplevelse med fx 1,4 HDI motoren, som trods alt godt kan øge hastighed i modvind og op ad bakke.

Helt enig. De små microbiler er kvikke nok op til 80-100 km/t og følger fint med. Men der skal godt nok arbejdes, hvis man kaster sig ud i en overhaling... :-)

Det hjælper en hel del at chippe en 1,4 HDi - det kan godt mærkes. Økonomien er nok ca. det samme - man skal kun gøre det for at få flere kræfter, ikke for at få bedre økonomi.
1,4 HDi har klart mere overskud end microbilerne...
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Tonyax på blærbar

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9660
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #35 Dato: Apr 10, 2018, 16:15:17 »
Var koblingen ikke det svage punkt ved chiptuning? Synes jeg at kunne huske jeg har læst! (På 1,4erne)

Min 2.0 hdi gik 1-1,5 længere på literen da den gik fra 90 til 125hk (200->270nm)



Mvh Tony

2017 Citroën C1 1,2 Puretech 5 dørs. (konedytten)
2017 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (firmadytten)

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21166
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #36 Dato: Apr 10, 2018, 17:06:41 »
Det er korrekt - de skal max. chippes til 90 heste og 200 Nm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

chicken

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 320
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #37 Dato: Apr 11, 2018, 18:07:57 »
Optimere som i chippe?

Jeg har godt nok ikke prøvet én der er chippet, men medmindre det giver en mærkbar forskel i dieseløkonomien, så tvivler jeg ærlig talt på det er pengene værd. Er man ikke hurtigt af med et par tusinde for sådan en operation?

Som nævnt før, det er ikke en raket - men den har faktisk fint med overskud ved regulær kørsel, alt taget i betragtning. Jeg har aldrig følt at den har manglet kræfter, heller ikke ved motorvejskørsel. I forhold til sammenligningen med en Aygo, så har svigermor en 107er at tøffe rundt i. Jeg kan huske min første tur i den, hvor jeg til at starte med faktisk blev ret positivt overrasket over hvor rap den egentlig var. Den begejstring sluttede så ret brat da den nåede omtrent de 80 km/t, derfra er motoren komplet død - der er INTET overskud at hente, og hvis du på noget tidspunkt vil øge fart hurtigt, er du død og pine tvunget til at geare ned.


Det er slet ikke samme oplevelse med fx 1,4 HDI motoren, som trods alt godt kan øge hastighed i modvind og op ad bakke.

Ja, som i at give den en chip - Har fået den meget meget billigt, så økonomien i den er okay ;) Derudover så kommer jeg fra en 208 1,2 vti, og den er død!

maniac

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3422
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #38 Dato: Jun 21, 2018, 21:46:25 »
Jeg prøvekørte sådan en for en 10 års tid siden og var ganske imponeret syntes den træk ganske godt, desværre var prisen bare for høj vi valgte en fabriksny Fiat Panda dengang der faktisk var billigere. Mener 206eren stod i 110k i 2008 og det var en årg. 2004 måske.
Peugeot 406 TS6 3.0 V6 stationcar (2000) a.k.a Sølvfalken, reserve/konebil Fiat Panda 1.2 (2008) (røvkedelig)

Ex. Citroen AX 1.4 (1995), Peugeot 306 1.6 (2001).

please

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 5781
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #39 Dato: Jun 21, 2018, 21:53:03 »
Jeg prøvekørte sådan en for en 10 års tid siden og var ganske imponeret syntes den træk ganske godt, desværre var prisen bare for høj vi valgte en fabriksny Fiat Panda dengang der faktisk var billigere. Mener 206eren stod i 110k i 2008 og det var en årg. 2004 måske.

Hold da op, det var også pebret for en 4 år gammel bil.
Vores er en januar 09 købt i efteråret 11. For 82.000 som havde kørt 80. Mindes at nyprisen var 160 ish
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

martin306xsi

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 1576
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: 70 hestes 1,4 HDi for og imod?
« Svar #40 Dato: Jul 21, 2018, 00:37:40 »

Motoren er øvrigt driftsikker eneste fejl jeg syntes vi rigtig ser på den er utætte flammeskiver, så det tæller helt klart som et plus måske det eneste.

Jeg har aldrig set en 1,4 HDI med utætte flammeskiver og har ellers lavet min del af dem ;)
Jeg har dog set flækket trykslange, defekte EGR ventiler og utætte brændstofrør.

Det er en god øko motor og hvem fanden køber en 206 for køreglæde? :D
Mvh Martin