Forfatter Emne: Sprunget tandrem på 407 HDI mekaniker kan ikke lave den?!  (Læst 1236 gange)

maniac

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3431
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Min svigerfar har haft sin Peugeot 407 2.0 HDI årg 2008 på værksted for at få skiftet tandrem. Han har altid lavet alt selv, men er kommet op i alderen og valgte derfor at få det lavet på et værksted som han har haft gode erfaringer med iforb. med service/rep af diverse firmabiler.
Nå, men han får bilen tilbage kører 50 km og bilen går i stå. Det er svigermor der kører i den umiddelbart efter værkstedet. Hun siger bagefter den gik mærkeligt og der lød mekaniske lyde da den satte ud.

Falck bugserer den tilbage på værkstedet og det viser sig at tandrem tilsyneladende er hoppet nogle tænder eller sprungen (de får ikke rigtigt klart svar). Mekanikeren måler kompression (siger han) og den er god men bilen starter ikke ... De har nu haft den i snart 5 uger og svigerforældrene kører rundt i en gratis lånebil.
Det sidste nye er at den starter når den får æter og de vil nu sende den til en dieselspecialist inde i Århus (kan ikke lige huske navnet) ... Men hvad sker der lige her tænker jeg? Er tandremmen smuttet og der er stadig kompression på det lyder mærkeligt, de har ikke haft motoren åbnet for at skifte ventiler eller noget?!
Er der nogen der ved om den motor har "løse" knasthjul ligesom fx min V6er, jeg tænker nogen har glemt at spænde disse eller evt. remstrammer er gået løs, men man kan da ikke bare sætte en ny rem på og regne med det bare kører????? !!!!!

Det vel heller ikke for sjov de bare har den stående i 5 uger, men det undrer mig da gevaldigt at motoren tilsyneladende bare er ok pga deres kompressionstest, det giver slet ikke mening.

Rollo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 413
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Sprunget tandrem på 407 HDI mekaniker kan ikke lave den?!
« Svar #1 Dato: Jul 15, 2018, 06:55:01 »
Hvis remmen har hoppe nok til den har været gået ud, vil mit bud være at den har knækket nogle af vippearmene.
Det sker øjeblikkeligt på dem der.
Ventilerne står helt lige ned i toppen og når de rammer stemplerne bukker de ikke, men vippearmene knækker meget nemt.


Kunne være en forklaring på at de har kunne måle kompression på den. [size=0px] [/size]
Lokomotivfører hos DSB - Tidligere teknisk rådgiver hos Peugeot.

holm 83

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4725
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Sprunget tandrem på 407 HDI mekaniker kan ikke lave den?!
« Svar #2 Dato: Jul 16, 2018, 08:55:19 »
Hvis den har knækket nogle knast følgere. Så vel den stadig lave kompression  da den jo er 16 v så kan halv delen SF indsugning eller udstødnings følgerne jo sagtens knække uden man bare lige ligger mærke til det  1/3 af det fulde kompressions tal skal komme  første gang stemplet går fra bund til top og det gør det ikke med knækket følgere de plejer dog og starte  bare pænt ringe ihvertfald dem jeg har lavet motor på

Den står vel stadig en my forkert den motor skal helst låses  da krumtappens NOT er en halv tand smaller end NOT gangen
2003 ts6 stcar decat gevind og 18" hjul

holm 83

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4725
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Sprunget tandrem på 407 HDI mekaniker kan ikke lave den?!
« Svar #3 Dato: Jul 16, 2018, 22:42:47 »
Ud over det så knækker udstødnings knasten relativ let  men kun den yderste del der trækker højtryks pumpen  det er mening det er det der er sket
2003 ts6 stcar decat gevind og 18" hjul