Forfatter Emne: Peugeot 406 ts6, ESP fejl, gul trekantlampe lyser  (Læst 776 gange)

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Peugeot 406 ts6, ESP fejl, gul trekantlampe lyser
« Dato: Feb 04, 2018, 15:03:33 »
Hej all.

Ja så kom der endelig en fejl på den gamle bil, men det er også længe siden.     Den lampe har før lyst meget kortvarigt ved start af bilen hvorefter den har slukket igen.     Men nu vil den ikke slukke igen.

Jeg har tjekket de 4 ABS kranse ved hjulene, de var OK.    Jeg kan se der går 2 ledninger ud til hver føler men hvordan er det nu man udmåler dem,  de 2 forreste er udmålt til ca. 1500 ohm, er det OK  ?
Kan man måle et elektrisk pulssignal fra dem  ?

Har haft sat en simpel OBD.fejlkodelæser på, men den viste ingen fejl.  Den bruger jeg ellers når der ryger en tændspole, så kan den vise hvilken cylinder der ikke tænder.

Har I et forslag til hvordan jeg griber viderer fejlsøgning an vil jeg blive glad  ?

Mvh  Jens

Jakob P

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Peugeot 406 ts6, ESP fejl, gul trekantlampe lyser
« Svar #1 Dato: Feb 04, 2018, 16:24:46 »
Hvad skriver den i info displayet?

Jeg har haft lidt problemer med esp + antipollution og der var det speederpedal sensoren der drillede.
Peugeot 406 TS6 st.car

sbo

• Übermizzar
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Feb 04, 2018, 19:56:11 »
Hvis det er ESP og ikke ABS, så skal du ikke kigge på ABS, det er to forskellige systemer.
Det er kan være ratvinkelsensor, retningsføler, eller BSI boksen der driller, sikkert også andre ting.
Du må betale din lokale mekker for at få en rigtig tester på, så kan du se hvad fejlen er.
Første gang skiftede jeg ratvinkelsensor på min, næste gang rep af lodninger i BSI boks, den driller stadig periodisk, men kører fint og tingene fungerer.
Antipollution er en anden fejl, den har jeg lært at ignorere.
Mvh/  Steffen Olesen

OBS : Dette indlæg er afsendt fra min stue ved brug af min stationære computer fra 2005 der vejer 20 kg og er tilsluttet World Wide Web via kabel

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Feb 05, 2018, 07:34:56 »
Okay, tak for begge svar.   Det er faktisk rigtigt som I siger at det er kun er ESP der fejler.  ABS prøvede jeg i sneen og den virker. 

Er det nemt selv at skifte ratvinkelsensor hvis det er den  ?

Må prøve at få udlæst den rigtige fejl.

Jakob P

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Feb 05, 2018, 16:32:53 »
Antipollution er en anden fejl, den har jeg lært at ignorere.
Lige netop speederpedal sensoren sætter fejl på begge dele, så de kan sagtens hænge sammen
Peugeot 406 TS6 st.car

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Feb 08, 2018, 08:03:39 »
Har også læst at for lav batterispænding kan give den fejl, men det er målt til 13 volt så det er vist OK.  Bilen skal til mekaniker idag for udlæsning af fejl, så må vi se hvad den siger.

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Feb 09, 2018, 07:33:06 »
Så fik jeg diagnosen fra en udlæsning fra Hella.      Den siger at ratvinkelsensor er defekt.   Mekaniker kunne ikke få lov at kalibrere den så der er ingen forbindelse.

Hvordan pilles denne sensor af,   skal man have rattet pillet af eller sidder den for sig selv   ?

Kan man finde den ved en hugger eller kan den kun findes som ny  ?

Har set billeder fra en 406 hvor det er en lille firkantet plastic klods og andre steder ser man hele "klumpen"  med blinklys og viskerarme.     

På forhånd tak.

sbo

• Übermizzar
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Feb 12, 2018, 08:31:46 »
Du skal have rattet af, slæberingen til airbag, og så kan jeg ikke huske om konsollet der holder blinklys & lys kontakterne skal af, men det er rimeligt simpelt.
En ny er dyr, så en fra en ophugger er en mulighed.

Den ser sådan her ud:
Mvh/  Steffen Olesen

OBS : Dette indlæg er afsendt fra min stue ved brug af min stationære computer fra 2005 der vejer 20 kg og er tilsluttet World Wide Web via kabel

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Feb 12, 2018, 08:40:53 »
Hej SBO.  Tak for svar:

Jatak den er dyr fra Peugeot.   De havde 1 tilbage hos importøren.  Pris:  5200 plus moms selvfølgelig.   Eller i Frankrig hos fabrikken, pris:  Over 7000 kr.     Jeg har skaffet en hos en hugger, fik den til 600 med fragt så den valgte jeg  :003:

(Og det er den som du viser et billede af.)

mvh  Jens

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Mar 22, 2018, 09:17:44 »
Det er lidt op ad bakken  med det her.   Der blev anskaffet en ratvinkelsensor fra en hugger.   Mit værksted kan nu få forbindelse til den og "snakke" med den, men de kan ikke få det til at virke.   Det er en Hella partner så de har det nyeste udstyr til det, og de får også menuen frem til at nulstille og kalibrere sensoren, men efter få meters kørsel lyser den gule
trakant igen:  ESP fejl.     Gør de noget forkert ?

Er der herinde af der kan hjælpe med lidt tips,   måske en der er ved Peugeot eller en der har prøvet det før vil jeg være glad.

På sensor der blev monteret står der nøjagtig de samme BOSCH og PSA numre, jeg har selv monteret den og den kan kun isættes på 2 måder, dog er der låseslidser i plasten omkring ratstammen.  Så de 2 måder vil give 1/2 omgang forskel.

På forhånd tak.