Forfatter Emne: Valutakurs ved onlinekøb i €?  (Læst 4020 gange)

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Valutakurs ved onlinekøb i €?
« Dato: Jul 10, 2017, 16:21:08 »
Hej,

Er der nogen som ved hvem der bestemmer kursen når man laver et onlinekøb i €, fx fra en tysk webshop? Er det denne oversigt fra Nets man skal gå efter (jeg har et alm. Visakort), eller er det noget ens bank fastsætter?

https://www.nets.eu/dk-da/Pages/Valutakurser.aspx

Det er jo meget praktisk at vide den eksakte kurs, hvis man skal sammenligne priser.

På forhånd tak.  :dft009:

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Valutakurs ved onlinekøb i €?
« Svar #1 Dato: Jul 10, 2017, 17:49:25 »
Hvis du betaler i €, med f.eks. VISA kort, er det et mellemværende mellem dig og din bank.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Jul 11, 2017, 07:58:28 »
Okay, tak for svar! Er det så bankens salgskurs, tilsvarende prisen man giver hvis man fx køber € nede i banken, at man bør gå efter?

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Jul 11, 2017, 08:13:02 »
På DanskeBank kan man se det i netbank, og det er den dag de bliver trukket fra konto'en der afregnes, så først når varen afsendes. Ved alm. små ting betyder det ikke det vilde, men jeg kan da nok ikke sige mig fri fra at have holdt godt øje med denne vare da punden faldt 15% og prisen ikke blev ændret, som den er nu: http://www.design911.co.uk/fu/prod126400/Supercharger-Kit-for-Porsche-996-Carrera-2002--/

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Jul 11, 2017, 08:25:02 »

Jeg prøvede at tage kontakt til bankens chat, som fandt en godt gemt side frem til mig på Nordeas hjemmeside. Man betaler officiel kurs + 1,5%. Ganske overkommeligt i min optik, og nemt at regne ud.

Den er dog åbenbart lige steget fra 1% hos mange banker inkl. min, hvilket er gået totalt forbi mit hoved trods mange medieskriverier og utilfredshed hist og pist.

Grunden til spørgsmålet er egentlig at mange større udenlandske sites er begyndt at være "flinke" til at tilbyde betaling i DKK. Med deres vekselkurs ender det bare med at være noget dyrere end at betale direkte i € eller £. På fx Amazon koster det ca. 30 kr. mere pr. 1000 kroner brugt, hvis man vil betale det endelige beløb i DKK. Ikke en vanvittig sum penge, men værd at tage med når der trods alt bare er et flueben til forskel under checkout.

Men ja, for dit vedkommende er det nok ekstra relevant hvis man lige pønser på at brænde ~70000 af i UK.  :dft009: 

Tonyax på blærbar

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Jul 18, 2017, 14:23:21 »
Paypal er slemme til at ville veksle, og ændre man i indstillingen så de burde trække uden at veksle for en, så "opstår" der ofte fejl....!

Mvh Tony

2017 Citroën C1 1,2 Puretech 5 dørs. (konedytten)
2017 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (firmadytten)

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Jul 23, 2017, 19:41:36 »
Der er hævet for købet nu, og det passer med næsten på øren ift. de oplysninger Nordea har skrevet. Så på Amazon kan det absolut betale sig at betale i oprindelig valuta fremfor DKK. Bla. ASOS skulle vist også være "flinke" at tilbyde veksling, men der har jeg ikke lige handlet på det seneste.