Forfatter Emne: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)  (Læst 7417 gange)

kennhenriklange@gmail.com

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Dato: Feb 07, 2017, 16:14:56 »
Hej


Ved ikke om det er et helt basis-spørgsmål...men vover pelsen i tillid til jeres tålmodighed. :-)


Jeg skal renovere min Peugeot 106 1,3 Rallye motor og vil høre om i har nogle anbefalinger - Evt i fht nedenstående ideer:


1. Montere bund fra 1,6 Rallye på 1,3 topstykke/indsugning? ...og hvad med gearkasse og trækaksler i den forbindelse?
2. Magnum konvertering - Er det bare nogle andre plejl-stænger?


Vil ikke i retning af turbo osv. Vil gerne bevare 1,3'erens originale karakteristisk, men lige få det lidt ekstra med.


Mvh Kenn

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21412
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2017, 17:45:26 »
Hej


Ved ikke om det er et helt basis-spørgsmål...men vover pelsen i tillid til jeres tålmodighed. :-)


Jeg skal renovere min Peugeot 106 1,3 Rallye motor og vil høre om i har nogle anbefalinger - Evt i fht nedenstående ideer:


1. Montere bund fra 1,6 Rallye på 1,3 topstykke/indsugning? ...og hvad med gearkasse og trækaksler i den forbindelse?
2. Magnum konvertering - Er det bare nogle andre plejl-stænger?


Vil ikke i retning af turbo osv. Vil gerne bevare 1,3'erens originale karakteristisk, men lige få det lidt ekstra med.


Mvh Kenn
Magnum var vist bare plejlstænger fra en 1,5 diesel og neddrejede stempler, så vidt jeg husker. Henrik B kan sikkert huske det bedre end mig... :-)

1,6 bund er ikke noget dårlig idé - de går pænt godt med det setup.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Lasse - 206 GT

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 7207
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2017, 22:24:14 »
1,3 Rallye karakteritisk? bovlam uden moment og skal tæves til 7000rpm for at drive 100HK ud af en 1,3 liters motor? 0-100 på 10sek.

Budget?

Det er langt nemmest og billigst at ligge en 1,6 liters bund under, og det giver. Hvis du så tuner en smule på toppen og laver lidt bedre luftveje, så bliver det ok 130-140hk

Det bedste og stadig ok pris. er en 1,6 16v motor. den har langt bedre moment standard, og kan ret nemt få 150-160hk.

Det gode ved "Magnum" er at du beholder den lette alu. blok, men det koster noget mere og der skal laves mere end det, for at komme op på 130-140hk.




kennhenriklange@gmail.com

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #3 Dato: Feb 08, 2017, 10:05:31 »
Hej Og tak for hurtige svar. :-)


Du har ret i fht 1,3'erens præstationer...synes bare omdrejningsvilligheden og letheden i motoren er lidt S1 Rallye'ens særkende.


Vil det gå tabt med en 1,6 bund?


I fht gearkasse fra 1,6'eren og trækaksler på S1'eren - Har i nogle erfaringer der?


Jeg dropper Magnum på jeres pba jeres input. 1,6 16V vil være en mulighed...men også lidt åbenlyst i fbm syn.


Og har fundet nogle vejledninger på Hi-Speed-hjemmesiden til de omtalte projekter.


Mit budget er ca. de 10 tkr.


Mvh Kenn

Cosmus

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 2493
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #4 Dato: Feb 08, 2017, 12:59:53 »
16v er vel ok til syn, 100 HK + 20% .. så passer tingene vel..
Mvh. Lars Cosmus

please

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 6283
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #5 Dato: Feb 08, 2017, 16:20:15 »
En 1,6 kan gøres omdrejningsvillig ved at lette svinghjulet. Jeg ville til enhver tid foretrække en 16v motor. De kører altså bare så meget bedre og med få kr. Har den 150-160hk og begynder at blive rigtig sjov.
(Sagt af en som har haft en 1,6 8v med 140hk. Det er ikke det værd)
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

kennhenriklange@gmail.com

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #6 Dato: Feb 09, 2017, 14:01:46 »
Lige en opfølger. :-)


Kan 1,3 gearkassen gå på 1600 blokken?

Lasse - 206 GT

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 7207
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #7 Dato: Feb 09, 2017, 14:20:01 »
Lige en opfølger. :-)


Kan 1,3 gearkassen gå på 1600 blokken?

afhænger af årgang på gearkasse og motorblok.

Lasse - 206 GT

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 7207
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #8 Dato: Feb 09, 2017, 14:24:10 »
16v er vel ok til syn, 100 HK + 20% .. så passer tingene vel..

Nej, det er noget med om rallye er opgivet til 97-98hk og en 16v til 118hk. 98+20% = 117,6. alternativt skal man ud i en 1,6 16v 110hk fra C2, den er under, men også en lidt kedelig motor også er 1,6 8v bunden nok lige så godt.

En 106 XSI 1,6 8V har 105hk og der kan det laves lovligt. Så med reglerne i DK, tror jeg ikke der er en lovlig måde at gøre det på.

Med et budget på 10k, ville jeg gå efter en 1,6 8v bund. 10k er ikke nok til et 16v projekt vil jeg mene. en 1,6 8v tager rpm stort set lige så godt som 1,3. evt. kan svinghjul og kobling flyttes med over.

alle 1,6 både 8v og 16v kan ivørigt bruges som bund til 1,3 8v toppen, men det er nemmest med 1,6 8v.

please

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 6283
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #9 Dato: Feb 09, 2017, 17:01:24 »
Lige en opfølger. :-)


Kan 1,3 gearkassen gå på 1600 blokken?

afhænger af årgang på gearkasse og motorblok.
hvornår er der ændret på den slags? (hvilke årgange) jeg har haft adskillige gearkasser og 1,6 8v-16v motore. alle de gange jeg har byttet rundt har det passet? 1,3
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

please

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 6283
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #10 Dato: Feb 09, 2017, 17:03:34 »
1,3 kassen er den du formentlig også vil køre flest km/l med. sådan en 1,6 8v er så moment svag at man ofte ender med at sejtrække fordi man ikke lige gider skifte gear, (så doven er jeg ihvertfald) og det koster på km/l. i mit tilfælde/kørestil var der over 1 km/l i 1,3 kassens favør, men shit den tager vendinger på motorvejen.
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

Peo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 23
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #11 Dato: Feb 10, 2017, 19:00:35 »
Sælg din rallye og køb en gti ,smid nye knaster og en bananmanifold på = 150 HK ca


2. Behold din rallye ,køb en gammel rusten gti og flyt alt over i Inc Skive bagbro ,nye knaster og banan
Ca 150 hk skulle kunne gøres for ca 10k tror bare ikke den kan godkendes da motorvolume øges med mere end 20%, alle gearkasser og trækaksler kan byttes rundt som man ønsker motor ophæng skal modificeres for at passe


3 1.6 bund giver bare samme ydelse og karektestik som en s2 rallye


4 nyd din rallye som den den er stadig sjov brug pengene på noget undervogn evnt. Bilstein b6

Lasse - 206 GT

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 7207
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #12 Dato: Feb 10, 2017, 19:49:19 »
Sælg din rallye og køb en gti ,smid nye knaster og en bananmanifold på = 150 HK ca


2. Behold din rallye ,køb en gammel rusten gti og flyt alt over i Inc Skive bagbro ,nye knaster og banan
Ca 150 hk skulle kunne gøres for ca 10k tror bare ikke den kan godkendes da motorvolume øges med mere end 20%, alle gearkasser og trækaksler kan byttes rundt som man ønsker motor ophæng skal modificeres for at passe


3 1.6 bund giver bare samme ydelse og karektestik som en s2 rallye


4 nyd din rallye som den den er stadig sjov brug pengene på noget undervogn evnt. Bilstein b6

1: enig

2: tror ikke det kan gøres for 10k, måske. 20% og motor volume har ikke noget på sig, men det er rigtigt at det ikke er lovligt. Ældre gearkasser passer ikke over på nyere motorblok, kan ikke huske hvor det skifter.

3: nej, self. Giver 300ccm mere, om ikke andet bundtræk.

4: hmm måske. Er din rally flot og org. Uden rust, kumme den måske stige i pris over tid.

Tonyax på blærbar

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9752
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #13 Dato: Feb 11, 2017, 09:11:32 »
Havde 1600 blok med 1300 top/ecu/spjæld/følere/indsugning (stregt taget en 1300 med 1600 bund) og 1600 dyser/dysebro. I min AX GTI. (Lavede 1300 ledningsnettet om så det passede i AXeren.

Portet top, knast så ydede den 138hk/159nm

Havde 1300 svinghjul og 180mm kobling på den. Den kunne godt have problemer med at fange tomgangen, men man lærte hurtigt at motorbremse, fremfor bare at koble ud.

Mvh Tony

2017 Citroën C1 1,2 Puretech 5 dørs. (konedytten)
2017 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (firmadytten)

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21412
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: Peugeot 106 1,3 Rallye - Tuning (1,6 Rallye bund?)
« Svar #14 Dato: Feb 13, 2017, 10:12:39 »
En 106'er med 140 heste vil aldrig føles sløv - og til de få penge en 1,3'er kan bygges om for (1,6 bund), må det siges at være bang for the buck-løsningen.

Er din bil derimod i en super flot stand, ville jeg nok overveje at beholde den som 1,3. De kan nemt begynde at koste lidt penge.
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998