Forfatter Emne: 306 GTI 1997 Ting man tjekker før køb  (Læst 2796 gange)

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
306 GTI 1997 Ting man tjekker før køb
« Dato: Aug 17, 2016, 07:43:08 »
Hej alle.
Kunne godt bruge noget erfaren hjælp da jeg skal ud og kigge på sådan en fin vogn iaften.   Det er en tilsyneladende velholdt bil fra DBA til 21000 kr.   Sælger siger den er helt OK og det lyder jo godt.  Han er selv løvemekaniker i Viborg.  Han købte bilen af kunde da den havde sprunget toppakning, så der er skiftet tandrem, vandpumpe , ventiler mm. Mystisk dog at bilen har fået alle serviceeftersyn op til 210000 km men skift af tandrem er sprunget over ?

Hvad skal jeg specielt tjekke på denne model  ? 

Det er ikke små ting som er billige at lave men mere med de alvorlige ting som rust, motor, gear, kobling osv.   Talte igår med min lokale mekaniker som nævnte rust i bund/paneler bag forhjul.  Bagbro og alle ophæng/bøsninger omkring baghjulsophæng.  Løft bilen og rusk i baghjulene, hop på bagenden og den skal være løs, ( de kan sætte sig i bagbroen åbenbart)

Håber på hurtig input fra jer da det som sagt er idag der skal sparkes dæk.

mvh  Jens

Dyne

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: 306 GTI 1997 Ting man tjekker før køb
« Svar #1 Dato: Aug 17, 2016, 10:33:26 »
Det lyder meget rigtigt det han har nævnt.

Omkring rust i travers bag forhjul - mærk efter med en lille spids skruetrækker, da gummihuden kan være ret tyk og gemme rusten.
Tjek også de forreste 10cm af de langsgående vanger, lige bag forbroen - og op imod hvor forbroen er boltet fast. Både vangerne selv, men også det omkringliggende metal.

Omkring bagbroen - rigtigt hvad han skriver. Tjek også om toppen af baghjulene hælder indad (som på en gammel bmw). Det er også en indikation på en død bagbro. Ligeledes er det, hvis du kører over kloakdæksler og den "slår" sidelæns med bagenden.

Derudover tjek at alt el i dørene virker - elruder, elspejle, c-lås (både fra fjernbetjening og manuel operation af begge sider). Det er ikke verdens største og dyreste problem - det er bare bøvlet og lidt tidskrævende at fikse.

Tjek at den ikke lugter af karry når du sætter varme på - et dødt kabinevarmelegeme er en klassiker. Ikke dyrt, men bøvlet.

Tjek for rust i toppen af højre bageste hjulkasse - helt oppe i toppen, ind mod kabinen hvor befæstigelse for selen til bagsædepassasgeren er boltet fast. Løft evt. måtten i bagagerummet og kig efter rust-smulder og brunt vand.
Waking up is the second hardest thing in the morning!

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Aug 17, 2016, 11:18:31 »
Tak Dyne for input.  Meget nyttigt. 

Hvad sker  der i bagbroen der når de baghjul peger indad i toppen  ? 

Er det rust i højre hjulkasse, troede de havde det i venstre side pga. manglende plastskærm ?

uffe 406 v6

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Aug 17, 2016, 23:01:24 »
Tak Dyne for input.  Meget nyttigt. 

Hvad sker  der i bagbroen der når de baghjul peger indad i toppen  ? 

Er det rust i højre hjulkasse, troede de havde det i venstre side pga. manglende plastskærm ?

det er også i venstre side ikke i højre   :wink:
Hilsen Uffe

ex 86 309 gt. ex 90 309 gti 16v. ex 97 406 sv 3,0 v6. ex 98 406 coupé v6(R.I.P) ex 97 306 1,4  nu i 01 406 coupé  http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=598071" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dyne

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Aug 18, 2016, 00:47:48 »
Bingo - det er venstre!

Når hjulene peger indaf i toppen er det tegn på et dødt svingarmsleje. Problemet med det er, at lejet bruger svingarmen-stubben som "inner race" og akselrøret som "outer race" (jeg ved ikke lige hvad det hedder på dansk). Når lejet så er dødt (pga rust) æder det sig ind i både akselrøret og svingarmen, således at det pludselig ikke er er løsning længere blot at skifte lejet, men delene skal renoveres i stedet - og det er ikke for en almindelig mekaniker at gøre.

Knudsen-406

• Moderator
  • Inderkredsen
  • *
  • Moderator-svin
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Aug 18, 2016, 03:32:58 »
Har lige været igennem en udskiftning af ledningsnet til passagerdøren i en 306 fra 1998. Selve ledningsnettet fåes på ebay til ca 650 kroner. Ved peugeot skal du regne med omkring 1100 kroner. Og du skal nok afse 5 timer til arbejdet.
Best Regards  -   Knudsen, Moderator
Ex. '82 Ford Taunus 1.6 SW, '85 Bmw 320i, '96 Peugeot 406 2.0, '93 Mitsubishi Galant 2.0 Aut. Taxi edition, '96 Peugeot 406 2.0 - nu i '02 Peugeot 406 2.0 stc.

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Aug 18, 2016, 07:44:11 »
Ja her så hvad jeg fik med hjem iaftes. Sikke en sjov bil, det er noget helt andet end vores TS6

http://www.dba.dk/peugeot-306-20-gti-premium/id-1021670883/

Jeg tjekkede alt det I har nævnt og fandt ingen fejl.  Sælger så listen og så gik vi det hele igennem..  Han startede selv med at ruske med bagenden af bilen og forklarede hvordan det med bagbro og hjulvinkel hænger sammen.  Han har sænket bilen 40-50 mm med andre fjedre foran, og så ved justering af en tværgående "stang" mellem baghjul. 

Har aldrig hørt om dette princip før men det ser ud til at virke.  Vi løftede bilen i begge sider og der var ingen slør eller mystiske lyde, heller ikke ved kørsel over bump.
   Jeg syntes dog det var mærkelig at baghjul kunne løftes med håndkraft når de var lettet fra jorden, er dette normalt for denne bil  ?  Det har jeg aldrig oplevet før på mine andre biler med fjedre bagi.
 De virkede slaskede ved op/ned men sideværs var de uden slør. 

Alt el blev testet og det var OK.  ABS, airbag og de andre lamper tændte og slukkede som normalt. centrallåse, elruder og elspejle var OK.  Den trak godt i alle gear og slap ikke i koblingen ved acceleration.

Så en sidste ting for nu:  Sælger påstår at han har skiftet varmelegeme inde i bilen.  Den kunne fint varme men der var en svag duft af karry som jeg var advaret imod fra jer.  Han sagde at det kunne der godt være et stykke tid efter varmedimsen er skiftet.  Er det sandt ?

Igen tak for jeres store hjælp, jeg vender sikkert tilbage med flere ?

Dyne

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Aug 18, 2016, 13:09:15 »
Det er rigtigt nok at du kan bevæge baghjulene/bageste svingarm, når begge baghjul er løftet fri på samme tid. Der er ikke noget separat mekanisk stop for nedadgående bevægelse - dette stop har man på biler med spiralfjedre, for at holde fjederen i spænd, så den ikke falder ud ved et eventuelt flyvehop. Da torsionstængerne (der er fjedren i dette system) er låst og på ingen måde kan falde ud, er dette ikke nødvendigt. Derfor vil du omkring nul-punktet kunne bevæge fjederen/svingarmen lidt. Det går dog hurtigt over, medmindre du er galt stærk :-)

Den med tilbageværende karry-lugt - måske? Hvis han ikke har tømt systemet for gammel kølervæske, der er løbet ud af de gamle varmelegeme, og som derfor ligger tilbage i varmekassen og rørerne, kan det da godt være.
Jeg har faktisk aldrig skiftet et selv, så jeg har ikke erfaring med hvorvidt lugten bliver hængende. Jeg har solgt bilen af bare dovenskab i stedet for :-)

Derudover - FED vogn! For nogle år siden syntes jeg at de faceliftede var meget federe, men der begynder altså at være en eller anden form for klassisk stil over de tidlige modeller, som du har der!

jensbh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Aug 30, 2016, 10:29:59 »
En lille opdatering:   Styretøjet gik noget stramt i små "hakker".  Selv med forenden løftet var der nogle bump ved drejning af rattet.  Troede det var tårnlejer eller tandstang men det blev tjekket og var OK.  Så fandt jeg på nettet
at andre med samme problem havde skiftet flere ting før de fandt løsningen.

Det er det nederste kardanled på ratstammen som går trægt.  Det sidder ude i motorrummet og kan tørre ind med tiden.  Efter det blev smurt I olie og tynd fedt går styretøjet meget bedre, så det var godt det ikke var noget alvorligt.  Måske andre kan bruge dette tip..

Har nu fundet en anden mystisk ting ved rattet:   Pillede rattet af for at tjekke om det gik på nogle steder omkring ratstammen for der kom en skrabelyd ved drejning af rattet.   Opdagede så at der lå en bunke alustøv / spåner lige der hvor rattet er spændt med en møtrik.   Den alubøsning som rattet sidder i,  skraber på metallet rundt om.

Hvad i alverden er der galt her, kan I hjælpe med input, skal det have forbindelse til metallet udenom eller er det sat forkert på  ?