Forfatter Emne: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.  (Læst 4637 gange)

Gøyen

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4600
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Dato: Maj 07, 2016, 07:09:16 »
Er det et generelt problem i den motor uanset hvad bil/årgang den motor sidder i??????
Har kig på et par biler med den kværn, men er sgu lidt betænkelig.
Bilerne har kørt mellem 80-120.000km.
106 Zendiesella

Hi-speeds helt egen spånabe/50% af Brdr.Arbejdsløs.

Rasmus 306 ep

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3146
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #1 Dato: Maj 07, 2016, 09:40:36 »
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.
...Som kaptajnen sagde, da hans knallert var blevet stjålet:
"VIVIAN, kom her ud......Jeg vil slås"

Volvo V60 D3 - Nuværende
C3 1.6 HDi 110 fap - nuværende
Xsara 1.8 stc. - solgt
106 1.1 XR - solgt
306 1.8 EP - tog ex´en med
Swift 1.3 - solgt
205 1.1 junior - Solgt

Gøyen

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4600
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2016, 17:13:47 »
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.

Er det ikke også kun 1.6 der findes i 16v??
106 Zendiesella

Hi-speeds helt egen spånabe/50% af Brdr.Arbejdsløs.

Vejlstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 254
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2016, 20:17:54 »
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.

Er det ikke også kun 1.6 der findes i 16v??

Mener også at de har lavet 2,2 og 2,0 16V.

*edit* Kan se at der også findes 1,4 HDi 16V.
107

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21440
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2016, 22:59:25 »
Generelt mener jeg kun det er et problem i 109 hestes udgaven... Men jeg er ikke 112% sikker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Gøyen

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4600
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2016, 23:30:15 »
Hmmmmm tricky question jeg fik gang i her......😜
106 Zendiesella

Hi-speeds helt egen spånabe/50% af Brdr.Arbejdsløs.

THG

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 786
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2016, 09:24:20 »
Det er samme bundkar der sidder på 1.4 HDI og 1.6 HDI 90 hk og 109 hk men det er altså kun 109 hk modellen der har problemet.

Vejlstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 254
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2016, 11:23:48 »
Har heller aldrig hørt om andre HDi med det problem.
Den lokale Citroën-pusher siger at hver gang han har set problemet har det været på grund af utætte flammeskiver.
107

holm 83

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4725
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2016, 12:25:19 »
Fra 2010 og frem køre de med den nyer 1,6 hdi 8v men hvornår i 10 kan jeg ikke lige huske


Det er især med med 109 HK og garrat variabel turbo der kan drille

Men hvis service er overholdt og Egr gløderør og flamme skiver er iorden så har jeg set flere køre 400000 på samme lader 
2003 ts6 stcar decat gevind og 18" hjul

Gøyen

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4600
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #9 Dato: Maj 08, 2016, 16:07:34 »
Ja har lige fået det skåret ud i pap.Det andet er følgesygdomme pga utæt flammeskive.
106 Zendiesella

Hi-speeds helt egen spånabe/50% af Brdr.Arbejdsløs.

holm 83

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4725
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2016, 17:43:37 »
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør
2003 ts6 stcar decat gevind og 18" hjul

Vejlstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 254
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #11 Dato: Maj 09, 2016, 17:23:28 »
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør

Interessant!
Hvordan finder man ud af om gløderørene virker? Den gammeldags metode med at måle modstanden på hvert enkelt rør?
Og hvad med EGR? Kan man undersøge om den fungerer uden at skulle splitte halvdelen af motorrummet ad?
107

TouchdownDK

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 457
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #12 Dato: Maj 09, 2016, 18:56:55 »
Vil det sige de nye 1,6 HDi'er med 92 HK og 120 HK (Dem der ligger i de nye 308'er) slet ikke har de problemer?

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21440
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #13 Dato: Maj 09, 2016, 19:05:22 »
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør

Er det så sket pga. defekte flammeskiver - eller er flammeskiverne blevet utætte pga. defekte gløderør?
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

holm 83

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4725
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
« Svar #14 Dato: Maj 09, 2016, 20:26:41 »
Pga defekte gløderør så forbrænder den ikke 100% optimalt ved koldstart og det giver sod dom sku kunne kravle op og  skubbe på flamme skiverne.  Plus tilspændingen på dyserne også blev ændret en smule
2003 ts6 stcar decat gevind og 18" hjul