Forfatter Emne: I øvrigt mener jeg... (Ny tråd)  (Læst 980970 gange)

Fabritius

• Moderator + Google rookie
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: I øvrigt mener jeg... (Ny tråd)
« Svar #8985 Dato: Jul 12, 2020, 16:05:16 »
Hvor bør jeg kigge efter en form for kasse til mine knive nu når jeg skærer svin?

Knivene er almindelig størrelse, tre styks og vel max 35 cm lange.

Hidtil har de været i kassen jeg fik dem i, men den trænger til en seriøs udskiftning.

Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk

Hvis ikke det absolut behøver være en kasse ville jeg vælge sådan en her:
https://pmshop.dk/knivtaske-dick-8-rum
Den er fin den der, så nu er den bestilt[emoji106] tak for hjælpen

Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk
Godt at du kunne bruge den 😀
Med venlig hilsen
 Claus Fabritius
 Shoot for the moondust, and you might get Focus

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8986 Dato: Jul 15, 2020, 15:12:39 »

Simpelt spørgsmål til dem der har forstand på elektronik: Vi har en gammel garageportåbner hvor fjernbetjeningerne er trætte og i øvrigt fylder en krig. Åbneren virker dog perfekt. Vi havde egentlig snakket om en helt ny åbner, men så faldt jeg over denne dims på et loppemarked til en tyver og tænkte den måske kunne bruges til formålet. Min plan var at tilslutte den til den manuelle portåbner på væggen, som bare er to ledninger der åbner/lukker porten i det øjeblik man trykker på knappen og de kortslutter. Såre simpelt.

Men jeg kan sgu ikke helt greje om det er muligt, og hvordan det i så fald skal tilsluttes. Jeg tilslutter strøm til de to til højre, og power-indikatoren lyser. Trykker man på fjernbetjeningen så lyser signal-indikatoren også. Men hvordan skal resten tilsluttes, og er det overhovedet muligt? Jeg synes ikke helt jeg kan få det til at makke ret. Måske det bare slet ikke er muligt?

Knudsen-406

• Moderator
  • Inderkredsen
  • *
  • Moderator-svin
    • Vis profil
« Svar #8987 Dato: Jul 15, 2020, 16:11:48 »

Simpelt spørgsmål til dem der har forstand på elektronik: Vi har en gammel garageportåbner hvor fjernbetjeningerne er trætte og i øvrigt fylder en krig. Åbneren virker dog perfekt. Vi havde egentlig snakket om en helt ny åbner, men så faldt jeg over denne dims på et loppemarked til en tyver og tænkte den måske kunne bruges til formålet. Min plan var at tilslutte den til den manuelle portåbner på væggen, som bare er to ledninger der åbner/lukker porten i det øjeblik man trykker på knappen og de kortslutter. Såre simpelt.

Men jeg kan sgu ikke helt greje om det er muligt, og hvordan det i så fald skal tilsluttes. Jeg tilslutter strøm til de to til højre, og power-indikatoren lyser. Trykker man på fjernbetjeningen så lyser signal-indikatoren også. Men hvordan skal resten tilsluttes, og er det overhovedet muligt? Jeg synes ikke helt jeg kan få det til at makke ret. Måske det bare slet ikke er muligt?

Umiddelbart ser det ud til at du skal have 240v på til højre og de to ledninger fra åbneren skal på 2 og 3.
Best Regards  -   Knudsen, Moderator
Ex. '82 Ford Taunus 1.6 SW, '85 Bmw 320i, '96 Peugeot 406 2.0, '93 Mitsubishi Galant 2.0 Aut. Taxi edition, '96 Peugeot 406 2.0 - nu i '02 Peugeot 406 2.0 stc.

DSL

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8988 Dato: Jul 15, 2020, 16:47:13 »

normalt slutter et ringetryk jo et eksisterende kredsløb med sin egen strømforsyning, så tænker det kan blive noget ged at sende 230v ind i det
Det er sandsynligvis lavspænding og jævnstrøm
Desuden er et ringetryk jo kun et kort signal, hvor det du har der ser ud til at være beregnet til lys, hvor kredsløbet er etableret hele tiden, indtil man slukker lyset igen

Knudsen-406

• Moderator
  • Inderkredsen
  • *
  • Moderator-svin
    • Vis profil
« Svar #8989 Dato: Jul 15, 2020, 18:26:51 »

normalt slutter et ringetryk jo et eksisterende kredsløb med sin egen strømforsyning, så tænker det kan blive noget ged at sende 230v ind i det
Det er sandsynligvis lavspænding og jævnstrøm
Desuden er et ringetryk jo kun et kort signal, hvor det du har der ser ud til at være beregnet til lys, hvor kredsløbet er etableret hele tiden, indtil man slukker lyset igen
Hvad jeg lige kan se på YouTube, så kan den programmeres til momentant, altså som et ringetryk. Og så er det kun arbejds spænding der er 240v, spændingen den kan styre er mellem 0-250v.
Best Regards  -   Knudsen, Moderator
Ex. '82 Ford Taunus 1.6 SW, '85 Bmw 320i, '96 Peugeot 406 2.0, '93 Mitsubishi Galant 2.0 Aut. Taxi edition, '96 Peugeot 406 2.0 - nu i '02 Peugeot 406 2.0 stc.

Hasp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8990 Dato: Jul 16, 2020, 06:44:52 »
Dælme underligt at være tilbage på kontoret siden statministeren lukkede landet ned...
Her er stadig helt tomt for kollegaer - og det er også kun for en enkelt dag - men man kan godt mærke det er længe siden.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8991 Dato: Jul 16, 2020, 08:31:32 »
Tak for hjælpen I to, men jeg kan slet ikke få den til at makke ret. Og det her er med en prøvelampe, og ikke ledningerne fra porten. Jeg er sgu lidt i tvivl om den er defekt, har prøvet en lang række kombinationer uden held.  :huh:

Preben Kærsgaard

• Inderkredsen
  • *
  • Testhest
    • Vis profil
« Svar #8992 Dato: Jul 16, 2020, 09:08:12 »
Tak for hjælpen I to, men jeg kan slet ikke få den til at makke ret. Og det her er med en prøvelampe, og ikke ledningerne fra porten. Jeg er sgu lidt i tvivl om den er defekt, har prøvet en lang række kombinationer uden held.  :huh:

Nu har jeg lige luret lidt.
Der er forskellige versioner af den der. Nogle er med 24V styrespænding og din er så til 230V styrespænding.
Som jeg ser det:
Klemmen længst til højre (vi kalder den 4) til “nul fasen”. Altså nul fra 230V’s nettet.
Klemmen til venstre for den (vi kalder den 3), er til “fasen”. Altså 230V fra nettet.
Disse 2 klemmer skal bruges for at din print kan virke. Når der er strøm på disse, kan du programmere den osv.

De 2 næste er et relæ kontaktsæt, som kan klare 10A ved 250 V AC (vekselsstrøm) eller 10A ved 28-30V DC (jævnstrøm)
På billedet du har smidt op, kan du se der er lagt en lus (forbindelse) fra 230 V til klemmen længst til venstre (vi kalder den 1). Dette betyder, at når du aktivere relæet kommer denne spænding ud på klemmen til højre (vi kalder den 2).
Og det tror jeg vil være noget rod for dig.
Du skal IKKE monteret denne lus.
Du skal prøve at “brække” opgaven ned i nogle step.

1 du burde kunne høre / mærke den blå firkantet komponent (relæet) klikke, når du bruger fjernbetjeningen. Hvis du har altså kan programmeret den til at virke. (Søg på Youtube).

2 hvis relæet klikken, bør der være forbindelse mellem klemme 1 & 2, når den klikker.
Her er det, så det kan blive lidt sjovt. Dit print kan programmeres til at aktivere relæet når du trykker på knappen, indtil du igen trykker på kanppen.
Det kan OGSÅ (og det er det du skal endnu ud med), kun være aktiv så længe du trykker på knappen.
Måske kan det også programmeres til at være aktiv i x tid, for hvert tryk du giver..

Har du en eller anden form for simpel måle instrument? Bare en som kan måle “gennemgang”? Den skal hyle når du holde målepindene sammen.
Hvis du har, så mål mellem klemme 1 & 2, når du trykke på fjernbetjeningen. Derved kan du få vished om skidtet virker.

Hvis altså virker, ender du ud med at skulle monteret følgende:

Klemme 1: Den “ene” ledning fra din trykknap på væggen i garagen.
Klemme 2: Den “anden” ledning fra din trykknap på væggen i garagen.
Klemme 3: 230V fase.
Klemme 4: Nul fase.

MVH.
Preben L. Kærsgaard.
508 SW 2,0 HDi Active.
Ex 406 HDi XS4 st.car.
Ex 306 HDi.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8993 Dato: Jul 16, 2020, 09:19:36 »
Hej Preben,

Tusind tak for en virkelig udførlig gennemgang. Du nævner at relæet skal klikke, og det gør det netop ikke. Jeg havde også selv forventet et form for klik herfra. Signal-dioden lyser dog når jeg trykker på fjernbetjeningen, så den må modtage et eller andet signal. Jeg har været i fuld sving med prøvelampe og multi-meter, og jeg kan ikke få nogen som helst form for reaktion når jeg trykker på fjernbetjeningen nogle steder. (Andet end at den lille diode lyser)

Så kan der være tale om at signalet bliver modtaget, men det der evt. skal aktivere/deaktivere forbindelserne derefter er defekt?

Preben Kærsgaard

• Inderkredsen
  • *
  • Testhest
    • Vis profil
« Svar #8994 Dato: Jul 16, 2020, 09:26:52 »
Hej Preben,

Tusind tak for en virkelig udførlig gennemgang. Du nævner at relæet skal klikke, og det gør det netop ikke. Jeg havde også selv forventet et form for klik herfra. Signal-dioden lyser dog når jeg trykker på fjernbetjeningen, så den må modtage et eller andet signal. Jeg har været i fuld sving med prøvelampe og multi-meter, og jeg kan ikke få nogen som helst form for reaktion når jeg trykker på fjernbetjeningen nogle steder. (Andet end at den lille diode lyser)

Så kan der være tale om at signalet bliver modtaget, men det der evt. skal aktivere/deaktivere forbindelserne derefter er defekt?

Jeg fandt denne video. Prøv lige at følge den.

https://youtu.be/3P_ArjegNZw

Det er ikke verdens mest intuitive dims, du har fundet...
Det ser ikke ud til at dioden viser at den har modtaget et signal fra fjernbetjeningen, når først den er i “operations-mode”..

MVH.
Preben L. Kærsgaard.
508 SW 2,0 HDi Active.
Ex 406 HDi XS4 st.car.
Ex 306 HDi.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8995 Dato: Jul 16, 2020, 12:21:52 »

Hej Preben,

Det ser ikke ud til at dioden viser at den har modtaget et signal fra fjernbetjeningen, når først den er i “operations-mode”..

Haha, absolut ikke. Det er typisk Kina-elektronik som absolut ikke er mere værd end den tyver som jeg har betalt.  :cheesy:

Jeg tror der er et eller andet med forbindelsen til fjernbetjeningen. I flere videoer hører man tydeligt et klik når man trykker, som du også mener at relæet burde sige, men min enhed siger intet. Jeg har også prøvet en vejledning til at genoprette forbindelsen til fjernbetjeningen uden synlig held.

Preben Kærsgaard

• Inderkredsen
  • *
  • Testhest
    • Vis profil
« Svar #8996 Dato: Jul 16, 2020, 15:24:18 »

Hej Preben,

Haha, absolut ikke. Det er typisk Kina-elektronik som absolut ikke er mere værd end den tyver som jeg har betalt.  :cheesy:

Jeg tror der er et eller andet med forbindelsen til fjernbetjeningen. I flere videoer hører man tydeligt et klik når man trykker, som du også mener at relæet burde sige, men min enhed siger intet. Jeg har også prøvet en vejledning til at genoprette forbindelsen til fjernbetjeningen uden synlig held.

Brand lortet!😂😂
MVH.
Preben L. Kærsgaard.
508 SW 2,0 HDi Active.
Ex 406 HDi XS4 st.car.
Ex 306 HDi.

Kiil

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.rallyshop.dk
« Svar #8997 Dato: Jul 16, 2020, 18:22:48 »
Hvis du er træt af Kina dimsen har jeg nogen Solo 1control testenheder liggende jeg aldrig er kommet videre med. De konverterer din port til Bluetooth, og kan vist selv åbne når du kommer hjem og sådan noget :-) Jeg har vidst 3 forskellige, de er billige :-)
/peter

Forbudtadresse.dk - jeg forhandler ikke små sko.
NU med officiel "Boardadvarsel udstedt"!

Fabritius

• Moderator + Google rookie
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8998 Dato: Jul 16, 2020, 20:59:09 »
at det var en rimelig fed besked at få 😀 Det bliver en anden 40 års fødselsdag, end jeg havde planlagt

Med venlig hilsen
 Claus Fabritius
 Shoot for the moondust, and you might get Focus

HappyFrog

• Hr. Truck Driver
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.conzentrate.com
« Svar #8999 Dato: Jul 29, 2020, 08:40:17 »
En vicevært har skrevet til mig i ferien om vi kunne rydde vores rum i kælderen på jobbet, hvor vi havde fået lov at sætte noget da vi flyttede ind. Det viste sig vi havde 2 paller med skrammel som jeg ikke rigtig har skævet til siden vi flyttede... i 2011. Er så ved at sortere det ud til de forskellige former for affald, den ene palle er næsten kun elektronik, palm pilots, gamle mobiler, shuttle pc'er, et monster af en backupserver jeg knap kan løfte og 3 stk top-of-the-line toshiba bærbare med roterbare touchskærme fra 2005. Det er nu lidt hyggeligt at grave i en 9 år gammel tidslomme.
Mvh
HappyFrog

Nu: Subaru Impreza GT Twinscroll, 3x Subaru MV Pickup & Subaru Forester XT, Ex: Suzuki Swift, Volvo V50 1.6D, Subaru Legacy Turbo, Subaru Impreza GT+, Renault Clio Sport, Citroen Saxo VTS Cup - It's bad luck to be superstitious.