Forfatter Emne: Erfaringer med FDM billån igennem Lån & Spar Bank?  (Læst 1742 gange)

THG

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Erfaringer med FDM billån igennem Lån & Spar Bank?
« Dato: Apr 11, 2016, 18:58:34 »
Har overvejet et billån hos Lån & Spar Bank igennem FDM, da de er billigere end både Diba og Santander (http://billaan.fdm.dk).

Santander f.eks. justerer deres variable rente iflg. Cibor-renten (hvilket som udgangspunkt betyder meget små udsving i hele lånets løbetid) og jeg spurgte Lån & Spar Bank hvordan deres variable rente blev justeret løbende og der er svaret "Renten kan ændre sig ligesom et banklån. Det vil sige, at vi følger markedet på billånsrenter". Jeg er derfor bange for at renten alt for hurtigt vil stige væsentligt, som jeg har oplevet i min egen bank med mit boliglån, da banken pludselig skulle stille større sikkerhed iflg. finanstilsynet og den har jeg efterhånden hørt mange gange og renten er jo over fordoblet over en årrække.

Den variable rente er pt. 2,95% og ÅOP er 4,45% men jeg er bare bange for at den lave rentesats og stiftelsesomkostninger er for at "få kunder i butikken" og så sætter man lige så stille og roligt renten op med 1, 2 og måske 3% med tiden og derfor søger jeg nogen som har erfaringer med Lån & Spar Banks billån igennem FDM?

Dalsgaard

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med FDM billån igennem Lån & Spar Bank?
« Svar #1 Dato: Apr 11, 2016, 19:57:58 »
...og renten er jo over fordoblet over en årrække.
Wut?
/Jesper

ex-309 GTI, ex-306 GTI, ex-307 HDI, ex-406 TS6, ex-207 S16 HDI.

THG

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Apr 11, 2016, 20:04:57 »
...og renten er jo over fordoblet over en årrække.
Wut?

Jeps! Købte min lejlighed i 2006 og tror renten var 5% og så startede finanskrisen et år efter og renten steg rigtig mange gange og endte på 10,5% mener jeg!
Det skal dog siges at pga. købstidspunktet var der jo stort minus i min lejlighed fra 2007 og frem, hvilket jo selvfølgelig udgør en stor risiko for banken, så måske derfor stigninger var så store, men deres forklaringer var hver eneste gang at det var krav fra finanstilsynet at de som bank skulle være bedre rustet!

Dalsgaard

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Apr 11, 2016, 20:18:42 »
Jojo, der var en kort periode med høje renter, men ellers har der været historisk lave renter de sidste 6-7 år. Jeg tror i øvrigt 2,95% er den rentesats der er "på mode" for tiden, i forbindelse med billån. Jeg fik i hvert fald den rentesats oplyst flere steder fra i forbindelse med bilkøb kort før jul.
/Jesper

ex-309 GTI, ex-306 GTI, ex-307 HDI, ex-406 TS6, ex-207 S16 HDI.