Forfatter Emne: Subaru 97' Type R  (Læst 7136 gange)

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Subaru 97' Type R
« Dato: Mar 04, 2015, 21:15:07 »
Hej derude.

Har gennem næsten et helt årti altid ønsket mig en japaner med +300hk gerne 4x4 eller rwd. Lidt økonomiske valg og få betalt alt gæld af. Så lykkedes det endelig at forfølge denne drøm.
Ledte lidt "for sjov" på blocket og faldt over lige den bil det skulle være

En 1997 Type r med faceliftet front og instrument bord.
Justerbar styring, coilovers, udstødning, pæne fælg, alu køler og komplet silikone skift af alle slanger på motor. 138.000km og stod lige som den skulle være i min optik.

Afsted det gik med Stylsvig til Gøteborg og alt så rigtig godt ud. Så den kom med hjem.
Den har stået lidt opbevaret og startet op jævnligt. En dag af uforklarlige årsager vælger ecu så ikke at ville "virke". Ikke lige det jeg havde planlagt rent økonomisk.
Den skulle lige sluges. Så nu er det planlagt den skal til Skassa i starten af april til montering af Vems styring og bluetooth opkobling til en nok 7" tablet som skal stå for streaming af musik til anlæg og anlæg osv.

Nu står den på montering af Depo olie tryk, temperatur og ladetryk.
Stort service af alle væsker, nye bælter til generator og klima. Klodser og diverse andre små ting som skal passes.

Når den kommer tilbage fra skassa skal den toldsynes, saxo sælges og så skal sommeren ellers nydes til tonerne af boxer kværnen og se hvordan drømmen føles.

Kaster lige lidt billeder ind :) Kvalitet variere fra telefonen til google upload osv.

2 af salgs billederne.

Her er billeder af bunden og diverse bøsninger. Den står virkelig flot, ingen beskyttelse af bunden det har endnu ikke været muligt for mig at finde steder hvor der decideret er rust.
Der er lidt rundt omkring på sub frame i bag. men det må blive slebet og malet en dag Host skift til 6 trins host

Er svært glad for dette billede. Første gang den blev vasket siden jeg hentede den.

Så stod den ellers på polering af bilen, også for at lære alle små skader at kende. Der er en del. Men er nu også en gammel bil efter hånden, 18 år.

Lige fået en omgang med clay bar og rens af tjære på dør siderne. Der var en hel del.

Under vejs slog det mig der nok var samlet en hel del lort under spoiler, så den røg lige af. Jo tak der var fyldt med jord blade og andet stads.

Her er det vasket af. Men den har ridset klappen. Dette ses dog ikke når den på.
Kunne godt ha brugt en gummi liste som passer til spoiler.

Her ses en famøs 50/50 polering. Det kan sagtens blive meget bedre. Men skal lige ha en hårdere pad og et hak kraftigere poler middel.

Jeg er ca 1.90 høj. Men måtte lige ha assistance af en eu palle :D

Færdig samlet og 7 timer siden claybar.
Kan godt poleres bedre endnu, det må komme efterhånden. Nu er den ihvertfald i bedre stand godt beskyttet til sommerens brug. Taget og dørene fortjener en omgang endnu før jeg syntes det pæne. Mener også kritisk.

Taget som jeg syntes er rigtig slemt, ser jo rigtig rigtig godt ud i lidt dunkel belysning. Glæder mig inderligt til det bliver sommer og aftenerne skal gå med at cruise i ens realistiske drømme bil :)

Der er masser af planer.
 - Goodspeed 335mm upgrade bremser. Har også pulsen på nogen 6 stemplet tarox kaliber med skiver i samme størrelse.
 - Jeg venter på en pakke (hvis den kommer) med interiør plastik dele der mangler. Tågelygte covers. Tæppe til bagagerum og andre små ting.
 - Så vil jeg gerne ha omlakeret p1 spoileren der er lidt flænger i lakken. Overvejer dog en v6 spoiler.
 - 6 Trins gearkasse kommer helt sikkert til næste vinter med dccd. Kan ikke lide tanken om at køre på grænsen af hvad gearkassen kan klare.
 - Udstødning skal laves om, den hænger lidt lavt. Men 3" rør fylder også godt :D
 - Diverse whiteline dele som bøsninger og arb stænger. Ultra racing laver også nogen lækre braces til undervognen og karrosseri.

Glæder mig til at opdatere fremover og vise hende frem. Forhåbentligt ses til nogen små træf. :)

Tværp

• aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Subaru 97' Type R
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2015, 22:37:18 »
Fed bil - og fedt at den nærmest er rustfri! Den ser godt nok fin ud - den skal nok bringe glæde til sommer... :) Hvorfor ikke få den toldsynet nu..?
Whiteline laver sq noget kram - kan anbefales!
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2015, 22:42:08 »
Citat fra: "Martin Utzon Terp"
Fed bil - og fedt at den nærmest er rustfri! Den ser godt nok fin ud - den skal nok bringe glæde til sommer... :) Hvorfor ikke få den toldsynet nu..?
Whiteline laver sq noget kram - kan anbefales!

Tak Martin.
Den skal lige om skassa først og ha 2 programmer, et til syn/øko kørsel og et "normalt" og det også et spørgsmål om mønt.
Mangler lige den sidste afbetaling til april af det lille lån jeg tog så jeg kunne få den inden den blev solgt.

Nimix

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Mar 04, 2015, 23:22:06 »
Jeg kan skrive under på at den står virkelig flot.
Bliver spændende at følge :icon_thumleft:

<Johan>

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2015, 08:35:49 »
Superfin dyt Nicolaj! Den er godkendt!  8)

Tonyax på blærbar

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Mar 07, 2015, 08:00:59 »
Kvik corolla med hækvinge...! Ej den er satme sjov og rigtig fin :-)
Mvh Tony

2017 Citroën C1 1,2 Puretech 5 dørs. (konedytten)
2017 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (firmadytten)

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Mar 09, 2015, 21:51:38 »
Så stod den på samling af instrument borde, montere radio med bluetooth modul(streaming af spotify) og smide ure i.
Jeg havde haft hele instrumentet næsten adskilt i søgen efter fejl på start spærren men det lå i motorstyringen.
Så den har bare holdt med ledninger ud over det hele.

Det er en midlertidig laser skåret jern plade til at holde headunit. Der er bestilt de rigtige brackets med 1 din lomme også.

Søndagen blev taget i brug. Hvor Tony kiggede forbi i sin lille almera med sr20det. Den er sgu sjov. :)

Stemnings billede.

Lidt sløret. Det er depo(defi indmad siges det) stepper motor, peak værdier. virkelig lækre og så hilser de på en når man tænder bilen.
Boost ur, olie temperatur og olie tryk.

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Mar 15, 2015, 14:03:43 »
Weekenden stod på den helt stor service / orden alle mulige små problemer og ting.

Fik skiftet tændrør(pfr7b) skiftet olie Millers 10w50 (som lige slår mig nok skulle have været 5w50 :banghead: Det går nok)

Skulle have nye klodser på i foran. Inkl skift af bremsevæske(dot 5.1)
Resultat var at alle 8 stempler måtte ud og pudses. De sad sgu fast. men det spiller igen. Samtidig fik kaliber lige en gang maling.

Så blev der trukket alle kabler til lidt anlæg og monteret forstærker under passager sædet.

Der manglede en hel del skruer til alt plastik i center konsol. Så nu det hele skruet sammen og headunit med 1 din lomme er monteret.

Nu mangler der bare at blive monteret olie sandwich til sensorerne og få lavet bagagerum. bliver lidt isoleret og lagt en alu plade i så der kan være ting uden de står på reserve hjulet.

De fik lige en gang mat sort maling. De var helt falmede.

Før de fik maling.

Samlet og monteret med nye klodser.

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Mar 24, 2015, 22:24:07 »
Nu kan jeg snart lugte et sæt nye nummerplader :D

Skasse har meldt at jeg skal komme med bilen på søndag d 29. Når den så er klar med ny styring så skal den direkte hjem efter påske til syn. Så må jeg se hvad der kan stå på den seddel når de har gået den igennem. Frygter kun undervognen og evt co2 tallet.

Men inden han skal ha fingre i den skal der lige laves de sidste ting.

Skift af gearkasse olie.
Intet baklys, skal lige se hvorfor. Håber bare det en pære
Montere donwpipe uden katalysator(bytter om igen til syn)
Montere Alpine type r komponent sæt. Har lavet adaptere og de clearer "fint" ruden og dør side. Lydiosolere døren lidt
Lave nogen små stenslags beskyttere til fordøren/forskærmen. Har handlet kulfiber plade til dette.
Trække ledninger fra olie sensorer ind i kabinen, disse skal også gå til ecuen.
Ordne de sidste ledninger til forstærker og subwoofer.
Bunden i bagagerum skal også laves så der ikke bare ligger det lille tæppe, igen også lyddæmpes.
Male tågelygte covers og grillen da den har en anden farve. Motips spray på farvekode fra bilen bliver afprøvet.

Der er selvfølgelig nogen mere vigtige punkter der skal ordnes først og fremmest. Resten er bare lækkert at få gjort klart.
Intet uden lidt billeder.

Oplevede fra dag til dag at der virkelig stank af benzin. Tænkte måske en af slangerne til benzin filter var flækket, da jeg lige havde haft dem af. Men viste sig at være en lille slange under manifolden. Der var en fin stråle fra samlingen. Så af med klima kompressor for at få adgang til den.

Lidt højtaler billeder af adapter (10mm nylon plade jeg har skåret ud)

Dette skal blive til den kulfiber stenslags beskytter. Kan ikke lige få fat i det sidste billede "forfra" men så har i en ide om hvad jeg mener.
Er ikke fan af de store mudflaps. Så hellere diskret detalje der passer på mine døre.

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #9 Dato: Mar 24, 2015, 22:56:46 »
Øv... tror ikke jeg kommer igennem livet uden at nå at ha' sådan en der....    den frister for vildt
STOP destroying our planet - it's where i keep all my stuff !

Gugge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Aug 07, 2015, 22:39:34 »
Ved slet ikke hvor jeg skal starte. De sidste måneder har fløjet afsted og der er sket SÅ meget siden der kom plader på hende.
Skal forsøge at skrive så meget som muligt til billederne. :)

Turbo fik nye studs med kobber møtrikker efter at helt nye originale subaru studs og møtrikker ødelagde sig selv :s

Så blev tågelygte covers malet og fik stickers på.

Vandslangen til turbo knækkede så den blev lige skiftet og fik ny pakning samtid til up pipe. I samme omgang blev der omhandlet original v6 læbe til forkofanger. Plus intercooler waterspray beholder.

Så kom dagen hvor der blev betalt alt for mange penge i afgift. Men den skulle jo på plader :) kæft det fedt at hente pladerne og stå med dem i hånden.

Så skulle der gå ca 3 uger maks. Så måtte jeg pille motoren ud  :fuyou_2:  Toppakningerne har nok været gået i et stykke tid. Det gik så helt galt en lørdag formiddag. Skal forsøge at skrive en hel spec liste men den blev ret lang som tiden gik :)

Pakket godt hen i hjørnet.

Imens jeg fik skilt motor ad og der skulle bestilles dele og findes ud af hvad der egentlig skulle ske. Så blev bag inderskærme vasket og malet, inkl benzin påfyldningsrør

Når men til motor byggeriet. Plejlstangen som ses senere er bukket 3-4mm og kan bestemt ikke bruges.
Skulle jeg tage de andre standard plejl jeg havde liggende eller skulle der opgraderes. Skulle jeg tage STI topstykkerne jeg havde liggende(wrx toppe der sad på før) Skulle toppakninger opgraderes. OSV OSV. Det endte ud med.

- Boret blokken på til 92.5mm Forstærket med pins og planslebet plus ultralydsrenset.
 - STI topstykker fik fræst ventilsæder og ned i portene for at tillade den kan trække vejret bedre. Ventiler blev selvfølgelig også fræst/slebet så de passer. Planslebet og ultralydsrenset. Samtidig stillet ventil spillerum Alt hos RMC motor i rødovre. Virkelig god service.
 - Mahle powerpak 92.5mm smedet aluminiums stempler.
 - Manley H-beams plejlstænger
 - King bearings hoved og plejllejer.
 - Cometic 0.9mm toppakninger. Kompression hævet til 8.37 fra 8.
 - Alle pakninger i motoren skiftet. Til hovedbolte, knaster, krumtap, service huller til stemplerne osv osv
 - Service plate blev skiftet til en i jern. Plastik coveret har tendens til at flække.
 - Nye tandrem og alle hjul der til også vandpumpe.
 - Alt er blueprintet, leje overfald, tolerancer på hoved lejer og plejl lejer. Alt ligger i den rigtig gode ende af subarus egne tolerancer.
 - Jeg har selv Primært samlet hele motoren og har været en kæmpe oplevelse og har lært så meget. En god ven som er subaru mekaniker har hjulpet mig når jeg havde spørgsmål.
 - Alle bolte er spændt efter nm som subaru foreskriver de skal være.

Her er blokkene ved at blive "pinned/forstærket" Dette har jeg og en kollega lavet.
'

Planslebet. De er dog blevet løbet over senere med korn 600 for at få en helt pæn overflade uden slibe spor

Her er det plejl, stempler og lejer der lige var kommet hjem :) ligesom jule aften.

Her er plejlstængerne fra motoren :O

Havde ikke noget arbejdsbord. Så to af mine venner skruede lige et sammen til mig :)

Her er topstykkerne.

Skulle lige skifte nummerpladelys holder beslagene. Kræver man piller kofanger af. Så der blev også lige vasket ned og malet hvor der var ganske lidt overflade rust

Her vejer jeg stænger, stempler, lejer og krydspinde ud. De ligger inden for 1 gram. Samlet er der pillet 1.2kg ud af motoren alene på stempler og plejl.

Så er krumtap samlet

Så er de 2 halv dele samlet og er begyndt at samle den. Der kan man se plastik coveret skiftet ud med det nyere i metal.

Oliepumpe og vandpumpe monteret.

Et sidste kig på stængerne inden der kommer bundkar på

Venter hun pænt på at jeg bliver færdig :D

Så topstykker på, tandrem er monteret og coveret dertil. indsugning og alt el er også monteret.

Bundkar, udstødnings manifold er monteret. Mangler kun turbo.

Spændende øjeblik. Så skal den til at blive lagt tilbage.

Og vupti (gid det gik så hurtigt. Det tog lidt tid :D) Motorhjelm på og færdig.

Så har jeg været forbi skassa og få den kørt ind igen. Virkelig harmonisk motor. Den går så meget bedre end før.
Jeg kæmper stadig med lidt småproblemer med knast føler osv. men bliver ordnet snart :) Så har jeg været på 3 ugers ferie på Bornholm. Målet for hele dette byggeri var den ferie.

Haha Sjov aften :)

Hvad der skal ske over vinteren er uvidst. Men regner stærkt med undervognen skal opgraderes med whiteline lir. ARB skal skiftes ud, anti lift kit og andre småtterier.
Så tror jeg også subframe i bag og foran bliver pillet af og vasket ned. Motorrum skal også lige har en gang maling og generelt ordnes.
En newage intercooler ville heller ikke være dårligt og måske dysserne skal skiftes ud med nogen større. Anyways. Det kun pengene der sætter grænsen med sådan en bil :)

<Johan>

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Aug 08, 2015, 19:03:44 »
Fedt projekt selvom det skulle ske på et irriterende grundlag. Kan godt lide du satte bilen i skammekrogen  :-D