Forfatter Emne: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup  (Læst 19040 gange)

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Dato: Nov 25, 2014, 21:17:57 »
Hej.

Nu er det vist på tide, at jeg får oprettet en projekttråd på hi-speed. For første gang skal jeg prøve kræfter med ræs i en Peugeot - og så er det jo meget passende at skrive lidt om det.

Bilen er købt i november 2014. Og passer ind i Yokohama Supercup.

I 2014 har bilen vejet 1248 kg. inkl. chauffør - det rammer de maksimale 5,5 kg/hk med de aktuelle 227 hk. I 2015 bliver reglementet justeret en lille smule til 5,3 kg/hk. Det betyder, at jeg må pille ca. 45 kg. ud af bilen. Vi må se, hvor vi bedst kan finde vægten, så vi får en god balance i den. Men der ligger allerede 50 kg. ballast i form af blykasse og 4 x 10 kg. bly i reservehjulsbrønden, så det bør som udgangspunkt ikke være et problem at finde vægten.

Sådan så den ud på banen i 2014:






Her er specs på bilen.

Vægt: 1.148 kg.
Garrett Turbo op til 260 HK ( justeret til 227 HK til Super Cup vægt/effekt)
Nyrenoveret motor
Peugeot motor Sports bosninger i bærearme
Sabelt racer rat
Sparco Racersæde med oreklapper
Special Alukoler med stor kapacitet
Stor intercooler
Stor Oliekoler for motor
Gripper pladespær
Boisen sikkerhedsbur
GAZ justerbar undervogn med special alu tårnlejer
Farstrup motorstyring nyeste model
Lexan ruder
Tag monteret luftindtag
Stål bosninger bagbro
D2 bremser 330 mm
D2 8 stemplet kaliber
Sachs racerkobling
Pedalboks justerbar
Rial hjul 17"
Alu hækspoiler
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2014, 21:26:25 »
Og sådan her ser den ud, efter den er landet i garagen:

Min gamle Grp. C sportsvogn har nu fået en mere moderne nabo - efter at have delt pladsen i nogle år med en Cortina fra '63.


Fronten med mange lufthuller. Ja, sælger har haft varmeproblemer. Årsagen er fundet, der er kommet en nyafbalanceret motor med nyt program i.


330 mm skiver og 8-stemplede kalibre på forhjulene. Originale bagpå.


Den originale instrumentering skal skiftes ud med en eller anden form for motorsports DASH-løsning.


Pedalboks - justerbart. Vi flytter plasticbøtterne væk, så jeg kan skulle pedalerne lidt tættere på torpedopladen. Jeg har brug for benpladsen. Det er meget fedt, at den er født med justering af bremsebalance, på samme måde som jeg er vant til fra formelbiler og fra sportsvognen.


Interiøret er lidt noget rod. Jeg vil ha' røret med friskluft pillet ud, flyttet batteriet og flyttet kassen med knapper. Der skal være plads til at montere et passagerersæde.


Det er svært at vise på billeder, men det er Kim Boisen der har bygget bur. Det virker meget fornuftigt - og rigeligt dimensioneret.


Frisk luft indtag. Det er smart nok. Der sidder 3 justerbare udgange på indersiden, så chaufføren får hjælp til at kontrollere temperaturen, når kondien begynder at give efter.


Man kan skimte en lille bitte turbo. Det var pga. varme, at der blev lavet disse luftindtag i motorhjelmen. Vi tror bare, at de har modsat effekt. Så der kommer en "hel" motorhjelm på inden første test.


Sådan ser herligheden ud. Den lille bitte turbo er rated op til 260 hk og giver en hurtig spool-up. Motoren er standard men dog afbalanceret/blueprintet EW10 RFN 2,0 16V - og så er kompressionen sænket med 2 x stålpakninger. Enkelt og godt, for så er det overskueligt at bygge en ny motor, hvis der skulle ske noget grimt med denne.


Der er en pænt stor alukøler + oliekøler.


Og selv synes jeg intercooleren virker lidt voldsomt dimensioneret, når man tænker på hvor relativt lidt effekt bilen har. Men hvad ved jeg om turbo-motorer?


Nu er vi i gang med at lave en ændrings/projektliste, og så starter vintersæsonen lige straks med ombygninger og tilpasninger.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

mmt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 667
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #2 Dato: Nov 26, 2014, 20:36:51 »
Hej Claus,
Tillykke med dytten.  Den er rigtig fed! Skal du køre YSC med den ?
Hvad regner du med at lave udover at lette den for 45 kg.  :)

Martin
Peugeot 205 1.9 GTI

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2014, 21:29:48 »
Yes - skal køre ysc.
Teknisk skal der ikke laves så meget. Det er mere et spørgsmål om indretning og så styring af airflow i motorrummet.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

John Sahl

  • Administrator
  • Inderkredsen
  • *****
  • Indlæg: 20679
  • Karma: +2/-1
    • Vis profil
    • www.autohenter.dk
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2014, 21:44:55 »
Hvad lurer du på af instrumentering?

John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2014, 22:03:05 »
Noget jeg kan få billigt. Enten et rigtigt motorsports dash, eller også skal jeg på indkøb når Biltema åbner her lige om lidt :-)

Der mangler ihvertfald fungerende instrumenter for olietryk og -temperatur.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

mmt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 667
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #6 Dato: Nov 27, 2014, 15:08:04 »
Har du styr på olien i bundkarret ? Peugeot er notorisk dårlig til klapper og lign i bunden. Olietryk med en stor rød olielampen bør være first thing. Aagergaard kan hjælpe dig hvis du ikke har baffle, klapper eller andet i bundkarret.

Stack dasch er lækkert og blæret. Biltema slår alt rigeligt til.  :)
Peugeot 205 1.9 GTI

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #7 Dato: Dec 20, 2014, 16:44:33 »
Bundkarret er fixet. :-)
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

please

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 6489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #8 Dato: Dec 22, 2014, 09:53:14 »
Det ligner til forveksling t-Hansen fælge. Kan det virkelig passe på en racerbil :-)
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #9 Dato: Dec 24, 2014, 16:36:59 »
Godt spørgsmål, det skal jeg have tjekket. Heldigvis er det til regnvejrsdæk, så de bliver ikke så hårdt belastede.

Fælgene til slicks er ihvertfald i anerkendt mærke.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #10 Dato: Feb 10, 2015, 09:23:24 »
Så er denne her skiftet ud:

Citat fra: Claus M


Med denne her. Den er nødt til at "stikke frem" fra midterkonsollen, ellers kan jeg ikke nå kontakterne. Og jeg ved sku ikke hvad der sker med perspektivet, når man tager billeder med iphone. I virkeligheden ser det altså meget pænt ud.

Selve kassen var født som en fin grå plasticbøtte, som man bruger til at holde isoleringen væk fra indbygningsspots. Men nu er det blevet et letvægts racerbils instrumenthus.

Og så har vi lavet remote-reservoirs til pedal-boksen, så der blev plads til at rykke pedalboksen ca. 3,5 cm frem - og vupti, nu kan jeg være der.

Næste projekt er instrumentering.

[attachment=1:ayyvirnd]<!-- ia1 -->el-002.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:ayyvirnd]

[attachment=0:ayyvirnd]<!-- ia0 -->el-003.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:ayyvirnd]
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #11 Dato: Feb 18, 2015, 08:55:59 »
Så er der vist indkøbt 2 x 4 stk. OZ Superleggera 17" fælge, så jeg kan fase T-hansen fælgene ud + have et ekstra sæt til slicks...
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

Claus M

  • Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 10128
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #12 Dato: Mar 05, 2015, 09:50:07 »
Der sker en lille smule i garagen hele tiden :-)

De rare mennesker hos DCC Energi har hjulpet med olier og væsker. Lækkert :-)

[attachment=0:3k2lujnw]IMG_1947.JPG[/attachment:3k2lujnw]
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

SorenS2

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 729
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.fredslunds.dk
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #13 Dato: Mar 08, 2015, 08:08:36 »
Fint projekt.
Jeg tror ikke jeg kunne overskue en bil bygget af en anden.
Er der ikke meget du tænker dit om?
http://www.fredslunds.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Chiptuning.nu forhandler.

Eget rullefelt.

John Sahl

  • Administrator
  • Inderkredsen
  • *****
  • Indlæg: 20679
  • Karma: +2/-1
    • Vis profil
    • www.autohenter.dk
Re: Peugeot 307 Turbo - Yokohama Supercup
« Svar #14 Dato: Mar 08, 2015, 09:37:40 »
Søren, alle biler er bygget af andre :)

John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk