Forfatter Emne: 206 WRC- Nyt Projekt  (Læst 81913 gange)

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: 206 WRC- Replica+ diverse andet
« Svar #315 Dato: Jun 06, 2017, 19:48:07 »
Så er motoren samlet igen og jeg prøvede en opstart i går aftes, den lyder fint tikker en lille smule men sådan er mekaniske løftere jo. Den står mere jævnt i tomgang og starter noget nemmere. Tid på rullefeldtet (Kolstrup-Brian)er bestilt så jeg kan få det hele trimmet ordentlig ind, nu kan den da snart ikke drille mere :022:
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI - 207hk
Projekt 1:2- rwd+cosworth+stor turbo
Hvad skal man med Facebook når vi har HI-SPEED

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: 206 WRC- Replica
« Svar #316 Dato: Jun 21, 2017, 20:31:05 »
Ja så bliver man klogere den kunne godt drille mere TEMMELIG meget mere, på vej ned til Ringsted begynder den at køre mærkeligt men jeg kommer helt frem, den mandag aften vi skulle justere går så med at fejlfinde, efter nogle timer bliver vi enige om at tændspolen må være def. tirsdag køber og monterer han så en ny og så spiller den på alle 4 igen, jeg kører så ned tirsdag og vi gør alt klar til justering efter ca 30 min stopper han da den stadig kun kan lave 155hk og 170nm. Så kunne jeg mærke at mit humør gik fra godt til sådan langt nede i kælderen :012: efter en del fejlsøgning lavede han en leak down test hvor man sætter tryk i cyl. når den er helt i top til kompression så ventiler er lukkede, der plejer max at forsvinde 10-15% på en frisk motor

Og det er også den cylinder hvor den brændte de 2 ventiler så der har nok været varmt dernede, de andre var noget bedre men der forsvandt stadig 25% luft. Det der undrer mig er at den lavede en ok komp. test så troede jeg egentlig at den burde være fin. Nå men nu er den kørt hjem i dag og sat i skammekrogen, så den står udstillet i Würth butikken i Hillerød et par uger så må jeg lige vurdere hvad jeg skal gøre........Ja tænk hvis jeg havde husket at spænde de tændrør den gang, det havde sparet mig for meget :57:

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #317 Dato: Jul 01, 2017, 14:13:38 »
Nu skiller jeg motoren ad og hvis boringen i cylindrene ser ok ud kigger jeg stempler grundigt efter og skifter evt, dem der er skadet ud med gode brugte og så nye ringe på alle stempler. Men hvis cyl er slidt for meget eller blevet oval (hvor meget må den være slidt?)så vil jeg bore den op til 86,5 men skal jeg så købe højkomp. smedede stempler 12-1 eller standard og hvad giver den øgedede kompression flere heste eller? og skal jeg så køre på høj oktan benz. ? Ja det var det der bare lige skulle være et billigt projekt, har man hørt det før :evil:
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

Brian ex-205 Rallye

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.lbrt.dk
« Svar #318 Dato: Jul 01, 2017, 14:55:19 »
Nu skiller jeg motoren ad og hvis boringen i cylindrene ser ok ud kigger jeg stempler grundigt efter og skifter evt, dem der er skadet ud med gode brugte og så nye ringe på alle stempler. Men hvis cyl er slidt for meget eller blevet oval (hvor meget må den være slidt?)

Der findes tolerancer for den slags. Det afhænger af den enkelte motor, konstruktion og materialer. Så det skal slås efter i nogle specifikationer.
Mht. at måle den, så virker det til at du ikke er på det rene med hvordan, og dermed har du formentlig heller ikke værktøjet til at gøre det.
Der skal bruges et måleur med forsats til at måle boringer, og så skal der måles i flere højder (boringen kan f.eks. hænde at skulle være konisk), og på flere leder. Det kan kræve et vist håndelag, og som sagt specielt værktøj.
Hvis du ikke har det, så er et godt bud at alliere sig med en cylinderservice. Hvis de som minimum kan sælge dig nogle ringe og pakninger (og nup lige lejer + hvad der måtte være af strækbolte nu du er der), så er de sikkert til at snakke med omkring udmålingen + de har tolerancerne.

Citér
så vil jeg bore den op til 86,5 men skal jeg så købe højkomp. smedede stempler 12-1 eller standard og hvad giver den øgedede kompression flere heste eller? og skal jeg så køre på høj oktan benz. ? Ja det var det der bare lige skulle være et billigt projekt, har man hørt det før :evil:

Uden andre ændringer kan øget kompression give flere heste - men vil typisk også kræve højere oktan og/eller lavere tænding. Men den store fidus er ved knaster med stort overlap.

Monterer man skrappere knaster på standard kompression, sænker man - ofte - i praksis kompressionen. Man taler om en lavere dynamisk kompression, trods at den statiske forbliver den samme. Resultatet er at man ikke får fuldt udbytte af de skrappere knaster.
Kombinerer man en højere statisk kompression med skrappere knaster, kan man stå i den situation at den dynamiske kompression forbliver som standard, og i såfald kan oktanbehov og tænding alt andet lige forblive som standard.
Så det er et spørgsmål som er lidt svært at svare mere præcist på, men eftersom at der er skrappere knaster i din - og endda noget skrappere som jeg forstår det - så vil det formentlig være en pæn gevinst uden mere bøvl med brændstof.

Min egen Golf 2 16V gik fra 129 hk standard, til 173 hk. på "mellem" knaster (skrappeste der kunne køre med standardløftere), en hjemmeportning af toppen, og en kompressionsforøgelse på knap 1 point (fra 10:1 til ca. 10,9:1 udregnet - opnået ved 0,9 mm. planing af toppen). Derudover programmerbar - men hjemmetunet - motorstyring, og standard manifolder både ind og ud, samt 2½" udstødning efter udstødningsmanifolden.
Der skulle så lige snurres 1000-1200 rpm ekstra for at hypperne kom frem - men de var der :).
Venligst Brian - ex-205 Rallye 1.9

Golf GTi 16V Grp. E til rally.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #319 Dato: Jul 01, 2017, 20:57:48 »
Mange tak for det super gode svar, jeg starter med at lade motoren ligge i og tage topstk. og bundkar af. vil starte med at tage det stempel der er mest "utæt" ud og se nærmere på det. Har lige brugt en time på youtube for at blive klogere på stempler og målning af cylinder dia. Der er mange gode guides.  jeg får en mekaniker ven til at hjælpe da det altid er godt med ekspert hjælp. Har tænkt mig at købe en sådan måler.   http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Motor/Cylindermaler-2000030546/
Så må jeg se hvad jeg kan måle mig frem til og hvordan stemplet ser ud. God weekend
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #320 Dato: Jul 03, 2017, 21:13:20 »
Man behøver ikke så meget motor kendskab for at se der er noget galt

der var også en fed ridse i cylinderen så jeg har købt en komplet bund som skulle virke og som har fået nye stempelringe for nyligt den henter jeg på lørdag så må jeg se hvornår jeg kan samle energi til at få den samlet og lagt i.
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #321 Dato: Jul 05, 2017, 21:03:30 »
Så har jeg fået hentet den nye(gamle) bund og den ser fin ud, lidt snavset men det kan jo vaskes af, cylindre og stempler ser ok ud. Nu har jeg IGEN bestilt toppakning og strækbolte + diverse, tandrem-vandpumpe. Så går der lige et par aftener med at få den rengjort og samlet med toppen. Min kone mener IKKE at det er det jeg skal bruge min ferie til :031: men en enkelt dag må kunne afsættes til det. God aften
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

nicolaij

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.Hi-speed.dk - http://www.Glasblaesning.eu
« Svar #322 Dato: Jul 06, 2017, 21:42:08 »
Damn trist at høre! Du har satme kæmpet meget med den motor.. håber det lykkes denne gang.
× Peugeot 106 gti 97 (hverdags bil)
x Peugeot 205 gti 88 2.0 t ( projekt )
x Peugeot 205 gti 85 1.6

Tværp

• aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
« Svar #323 Dato: Jul 06, 2017, 21:53:31 »
Øv! Håber den nye blok er bedre - ellers er du vel efterhånden en ørn til at rykke kværnen ud... ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #324 Dato: Jul 07, 2017, 07:41:04 »
Jeg ville åbne den "nye" motor og sikre mig alt var ok, friske lejer og det hele. Det er ikke en motor du skal bruge til at tøffe til og fra arbejde. Men den skal have tæv de dage du får købt adgang til Trackdays. Når den alligevel er ude, så er det ikke så stor en opgave at lave det store service på den. Det ville være trist at du skal igang igen efter næste trackday.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #325 Dato: Jul 08, 2017, 10:18:49 »
Mange tak for de positive tilråb, det varmer når nu det andet driller. Så har photobucket lukket min konto fordi i kigger så meget på mine billeder(ja jeg kan jo bare betale lidt så åbner de den igen, næsten ligesom nogen har kidnappet mine billeder), det ville jo være nemmere hvis man kunne lægge billeder direkte op på siden i ordentlig størrelse. Nå men tilbage til motoren(Den nye brugte), den har været skilt ad da den knækkede tandremmen, så blev toppen renoveret og bunden blev gennemgået og fik nye stempelringe, derefter kørte den ca 1 år og blev så taget ud da bilen blev kasseret til syn. Toppen blev solgt og så har bunden stået på et værksted i 1 års tid. Jeg vil rense den udvendigt og slibe den meget forsigtigt i cylindrene med korn 500 da den har små mærker der hvor stemplerne har stået mens den stod stille, derefter sprøjter jeg noget kraftig rens vi sælger hos Würth ned på stemplerne for at rense dem og stempelringe for koks og skidt og så på med toppen og i med den.  Jeg har overvejet alle muligheder og er kommet frem til at jeg prøver den "nemme/billige/hurtige" løsning ellers skulle jeg gøre det 100% med opboring smedede stempler og nye lejer i hele motoren men det koster lige 12-15000 ekstra og det har jeg ikke lige penge til nu i sommerferie tiden. Men nu har jeg jo den gamle motor jeg kan lege med hvis jeg keder mig så hvis bare den kommer til at virke ok så kan jeg måske lave en version 2 hen ad vejen, har også ideer om at der skal spær i gearkasse osv. men lige nu ligger al fokus på at få den til at køre på alle 4 og det er ikke så vigtigt om den har 195 eller 205 hk. God weekend   
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

John Sahl

• Administrator
  • Inderkredsen
    • Vis profil
    • www.autohenter.dk
« Svar #326 Dato: Jul 08, 2017, 10:33:10 »
Så har photobucket lukket min konto fordi i kigger så meget på mine billeder(ja jeg kan jo bare betale lidt så åbner de den igen, næsten ligesom nogen har kidnappet mine billeder), det ville jo være nemmere hvis man kunne lægge billeder direkte op på siden i ordentlig størrelse.

Der er plads til rigeligt store billeder som det er, så du må bare lige optimere dem inden upload ;-)

Eller brug Tapatalk til forummet, så er det superlet med billedupload.

John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk - Nu også med privat-, firma- og splitleasing.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #327 Dato: Jul 08, 2017, 10:44:26 »
Ja jeg har lige kigget det koster 400$ at åbne photobucket pr år så jeg må hellere finde en billigere løsning så jeg ikke skal bruge mine penge på sådan noget jeg skal jo bruge pengene til bilen........Prøver at gøre det direkte på hi speed næste gang.
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci

Dyne

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #328 Dato: Jul 08, 2017, 19:57:40 »
Held og lykke med projektet - du har godt nok haft en hel del modvind med det!

Jeg bruger http://www.peecee.dk/ til billedupload - selv de aller ældste billeder i gamle tråde virker stadig.
Waking up is the second hardest thing in the morning!

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #329 Dato: Jul 11, 2017, 08:11:49 »
Så fik jeg kigget på den brugte bund, den fik en grundig vask med motorrens og højtryksrenser, jeg blev total gennemblødt af al det vand der sprøjtede retur når man rammer et hul eller kant men den blev nogenlunde pæn, derefter puttede jeg rens i cylindre. Efter et par timer fjernede jeg rensen og sleb forsigtigt nede i cylinderen men der er nogle små ar i cyl vægen så nu har jeg alligevel bestilt nye stempelringe så den får en let honing og så friske ringe.

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci