Forfatter Emne: Hvad har du købt i dag?  (Læst 2890748 gange)

Lasse - 206 GT

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Hvad har du købt i dag?
« Svar #21525 Dato: Sep 25, 2019, 18:36:04 »

Av.

Men... ja, du har nok ret. Damen er begyndt at stille spørgsmål til om det er ved at tage overhånd. Men så længe hun stiller det som et spørgsmål og ikke siger at det har taget overhånd, så må der vel være lidt line at tage af endnu.

Jeg sagde ikke noget om det er dårligt at være fjollet :-) jeg er fan, når jeg skal igang bliver det volvo Valp eller Subaru Libero, som nogle også vil sige er fjollet..

Kenny

• Officiel HS-tightstestmester, Tværp-wannabe
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21526 Dato: Sep 25, 2019, 19:06:51 »
Jeg har købt et nyt løbeur og det blev Suunto Spartan Trainer Wrist HR Black efter at have læst anbefalingen fra DC Rainmaker https://www.dcrainmaker.com/2018/11/sports-technology-buyers-guide-recommendations.html

Spændende, om du kan få pulsmålingen på håndleddet til at virke. Jeg synes sgu, det har været noget ustabilt på mit Garmin Forerunner. Nu hvor jeg cykler meget mere, end jeg løber, er jeg gået tilbage til en Garmin Edge 520 med pulsbælte om brystkassen, det virker mere driftssikkert.
Jeg har et Fenix 5X og jeg synes faktisk at pulsen på håndledet har passet meget godt med det pulsbælte jeg har tilsluttet tli Zwift de par gange jeg har tjekket for sjov.
Det er dog som om den ikke opdatere så ofte hvis man ikke har sat den til at vise pulsen på skærmen.
Dvs at når jeg skifter over til at vise puls uden at have startet en aktivitet kan den godt vise en lav puls, men den laver hurtigt en måling som den viser, og følger derefter fint med.

For satan hvor struktureret træning i øvrigt virker godt.
Hvorfor er der ikke nogen der har fortalt mig det for 10år siden  :011:

HappyFrog

• Hr. Truck Driver
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.conzentrate.com
« Svar #21527 Dato: Sep 25, 2019, 20:34:10 »

Av.

Men... ja, du har nok ret. Damen er begyndt at stille spørgsmål til om det er ved at tage overhånd. Men så længe hun stiller det som et spørgsmål og ikke siger at det har taget overhånd, så må der vel være lidt line at tage af endnu.

Jeg sagde ikke noget om det er dårligt at være fjollet :-) jeg er fan, når jeg skal igang bliver det volvo Valp eller Subaru Libero, som nogle også vil sige er fjollet..
Jeg fik udeladt smileyen, men det var nu skrevet med et blink i øjet. Man kan godt være fjollet ved et uheld, men når man er det dagligt er det det aktiv valg  :62:
Mvh
HappyFrog

Nu: Subaru Impreza GT Twinscroll, 3x Subaru MV Pickup & Subaru Forester XT, Ex: Suzuki Swift, Volvo V50 1.6D, Subaru Legacy Turbo, Subaru Impreza GT+, Renault Clio Sport, Citroen Saxo VTS Cup - It's bad luck to be superstitious.

ajacobsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #21528 Dato: Sep 25, 2019, 21:39:51 »
Jeg har købt et nyt løbeur og det blev Suunto Spartan Trainer Wrist HR Black efter at have læst anbefalingen fra DC Rainmaker https://www.dcrainmaker.com/2018/11/sports-technology-buyers-guide-recommendations.html

Spændende, om du kan få pulsmålingen på håndleddet til at virke. Jeg synes sgu, det har været noget ustabilt på mit Garmin Forerunner. Nu hvor jeg cykler meget mere, end jeg løber, er jeg gået tilbage til en Garmin Edge 520 med pulsbælte om brystkassen, det virker mere driftssikkert.
Jeg har et Fenix 5X og jeg synes faktisk at pulsen på håndledet har passet meget godt med det pulsbælte jeg har tilsluttet tli Zwift de par gange jeg har tjekket for sjov.
Det er dog som om den ikke opdatere så ofte hvis man ikke har sat den til at vise pulsen på skærmen.
Dvs at når jeg skifter over til at vise puls uden at have startet en aktivitet kan den godt vise en lav puls, men den laver hurtigt en måling som den viser, og følger derefter fint med.

Så fortæl os det :-) hvad gør du, hvordan og hvor ofte. Ku godt bruge nogle fifs fra det virkelige liv...

Sent from my iPhone using Tapatalk

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
« Svar #21529 Dato: Sep 25, 2019, 22:24:14 »

Så fortæl os det :-) hvad gør du, hvordan og hvor ofte. Ku godt bruge nogle fifs fra det virkelige liv...

Med små 19års trænings baggrund kan jeg svare med et ord: Kontinuitet

Seriøst. Det største problem for mange er at de ikke formår at finde en trænings frekvens og volume som de rent faktisk kan opretholde nogenlunde permanent. Det er jo super fint at give den fuld gas en måned eller to, men hvis de næste 3 måneder er inaktive, så er det tæt på ligegyldigt. Kontinuitet er langt mere værd end evnen til at brænde igennem i en måned

Edit: Det er godt nok farligt at "sælge sig selv" som havende 19års trænings baggrund. Det lyder som om jeg er elite atlet :-D
Det er ikke just tilfældet. Jeg er motionist, med en høj grad af kontinuitet, som gør at jeg til trods for en i dag rimeligt beskeden indsats, kan opretholde en fornuftig "kapacitet
En ræv af sølvpapir

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21530 Dato: Sep 26, 2019, 07:55:13 »

Med små 19års trænings baggrund kan jeg svare med et ord: Kontinuitet

Seriøst. Det største problem for mange er at de ikke formår at finde en trænings frekvens og volume som de rent faktisk kan opretholde nogenlunde permanent. Det er jo super fint at give den fuld gas en måned eller to, men hvis de næste 3 måneder er inaktive, så er det tæt på ligegyldigt. Kontinuitet er langt mere værd end evnen til at brænde igennem i en måned

Edit: Det er godt nok farligt at "sælge sig selv" som havende 19års trænings baggrund. Det lyder som om jeg er elite atlet :-D
Det er ikke just tilfældet. Jeg er motionist, med en høj grad af kontinuitet, som gør at jeg til trods for en i dag rimeligt beskeden indsats, kan opretholde en fornuftig "kapacitet

Apropos kontinuitet, så har Ron Hill lige rundet 80 år. Han havde en formidabel karriere som eliteløber, men kan også tale med om kontinuitet. Han løb 1 mile eller mere (i starten formodentlig meget, meget mere) hver dag fra 1964 til 2017, hvor han i en alder af 78 år måtte kaste håndklædet i ringen for første gang. Det blev til 19.032 dage med løb hver dag. Det er alligevel en sjat.

https://www.runnersworld.com/runners-stories/a23450733/facts-about-ron-hill-at-80/

Men i øvrigt gælder der det samme for cardiotræning, som NSL nævner ovenfor. Hvis man holder en høj træningsfrekvens, så kommer man virkelig langt - også med en forholdsvis beskeden indsats.

Inden for løb er der en tommelfingerregel, når man starter op (eller gerne vil øge træningen), og det er frekvens, varighed, intensitet. Det vil sige, at du først kommer på den rette træningsfrekvens, fx 3-4 gange om ugen. Så fastholder du den, mens du sætter varigheden/distancerne op. Og først derefter begynder du at arbejde med intensiteten og intervaltræning mv. Men for alt i verden: Fasthold frekvensen og det lange, ubrudte forløb.

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21531 Dato: Sep 26, 2019, 09:02:56 »
@ajacobsen Jamen jeg har som bare betalt mig fra at en klog mand laver et program til mig.
Cykling 4x om ugen. Mandag 1t, onsdag 2t, fredag 1t. lørdag 3t. opbygget i fire blokke af ca. 1uges varighed hver.
Jeg har været igang i 6ugers tid og det at en anden med god erfaring har lavet et program til mig og følger op en gang om ugen, har holdt mig til ilden.
Jeg har aldrig været så motiveret til at træne som jeg er pt.
Jeg har også noget kostvejledning med, men det har jeg ikke fået indarbejdet 100% endnu.

@NSL ja det er jo lige det, jeg har de sidste 10år kørt mtb alt fra 3x i ugen til ikke at komme ud i en måned.
Jeg har kørt på lysten og hvad jeg synes der har været af tid. Nu er det lagt ind i familiekelenderen og jeg _skal_ tage mig tiden til at træne og jeg kommer ud selvom lysten ikke lige er der.
JEg har haft en del af de dage hvor jeg har tvunget mig selv afsted fordi jeg ved at træneren kigger på min Garmin konto, I går var der en masse ting der drillede lige inden jeg skulle ud af døren og vejret var trist og det blæste, men jeg kom afsted og det endte med at blive en super fed træning og sådan er det jo oftes når man kommer afsted.

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21532 Dato: Sep 26, 2019, 09:52:30 »
I går var der en masse ting der drillede lige inden jeg skulle ud af døren og vejret var trist og det blæste, men jeg kom afsted og det endte med at blive en super fed træning og sådan er det jo oftes når man kommer afsted.

Præcis. Det er tit de mest umulige dage, der ender med en god oplevelse.

please

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21533 Dato: Sep 26, 2019, 11:31:54 »
I går var der en masse ting der drillede lige inden jeg skulle ud af døren og vejret var trist og det blæste, men jeg kom afsted og det endte med at blive en super fed træning og sådan er det jo oftes når man kommer afsted.

Præcis. Det er tit de mest umulige dage, der ender med en god oplevelse.

Det er ihvertfald der man har mest humør at "vinde" så selv en middelmådig tur vil føles fed.
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21534 Dato: Sep 26, 2019, 12:11:05 »
Nemlig, men hjernen finder ofte på undskyldninger for at springe en træning over.
Det kræver lidt mere st finde på en undskyldning hvis man skal stå til ansvar. Det kan også være en god ide at lave aftaler med andre, så man forpligter sig

ajacobsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #21535 Dato: Sep 28, 2019, 16:03:12 »
@ajacobsen Jamen jeg har som bare betalt mig fra at en klog mand laver et program til mig.
Cykling 4x om ugen. Mandag 1t, onsdag 2t, fredag 1t. lørdag 3t. opbygget i fire blokke af ca. 1uges varighed hver.
Jeg har været igang i 6ugers tid og det at en anden med god erfaring har lavet et program til mig og følger op en gang om ugen, har holdt mig til ilden.
Jeg har også noget kostvejledning med, men det har jeg ikke fået indarbejdet 100% endnu.

@NSL ja det er jo lige det, jeg har de sidste 10år kørt mtb alt fra 3x i ugen til ikke at komme ud i en måned.
Jeg har kørt på lysten og hvad jeg synes der har været af tid. Nu er det lagt ind i familiekelenderen og jeg _skal_ tage mig tiden til at træne og jeg kommer ud selvom lysten ikke lige er der.
JEg har haft en del af de dage hvor jeg har tvunget mig selv afsted fordi jeg ved at træneren kigger på min Garmin konto, I går var der en masse ting der drillede lige inden jeg skulle ud af døren og vejret var trist og det blæste, men jeg kom afsted og det endte med at blive en super fed træning og sådan er det jo oftes når man kommer afsted.
Tænker der er mere end regelmæssig træning i det ? Kører du ikke intervaller i dit program? Jeg tænker ofte på at komme i gang med interval aner bare ikke rigtig hvor man starter.. der er masser om det på nettet men en lidt mere praktisk tilgang ku være rart...

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21536 Dato: Sep 28, 2019, 17:26:03 »

Tænker der er mere end regelmæssig træning i det ? Kører du ikke intervaller i dit program? Jeg tænker ofte på at komme i gang med interval aner bare ikke rigtig hvor man starter.. der er masser om det på nettet men en lidt mere praktisk tilgang ku være rart...
Jo der er meget mere i det end bare regelmæssig træning bla. intervaller, men det meste af min træning er faktisk base træning.
Træningen er delt ind i fire bloke, grøn, gul, orange og rød af ca. en uge hver. Grøn er restitution og rød er hård.
Mængden af træning i de forskellige blokke er ca. den samme indtil videre, men hårdheden i dem varierer, fælles for alle uger, måske minus grøn er at jeg starter ud med få intervaller og nærmest skal rulle resten af tiden.
Alt det har jeg betalt en fyr for at have styr på, da det ellers vil kræve mange mange timers læsning at sætte mig ind i, og så bliver det sikkert ikke lige så godt alligevel.
Ham jeg bruger, gør det på fuld tid, cykler selv og har en del dygtige atleter, bla tri folk der er dygtige nok til at komme til Hawaii i deres agegroup.

Træninger på 1time tager jeg på hjemmetræneren uanset som det er 25grader og skyfrit, dem på 2-3timer tager ude i den friske luft.
Der er fordelle og ulemper ved begge dele, men det er ikke sjovt at sidde på en hjemmetræner mere end en time.
Jeg har kun wattmåler på racercyklen og derfor at min mtb stået en del stille siden jeg startede på min træning. Mtb er også svær at styre intensiteten på da bakkerne er stejlere og kommer oftere.

Det startede egentlig med at jeg ville have testet mit hjerte og puls efter min blodprop. Jeg købte derfor en fysiologisk cykeltest men ændrede det til at købe et helt træningsforløb.
Mine watt og pulszoner passer på ingen måde ind i de formler man kan finde online.
Feks. kan man ikke bruge en FTP test til meget, da den kun viser hvor udholden man er er i 20min/t1, men jeg er mere en sprinter type, dvs at jeg kan yde en forholdvis stor effekt i kort tid.
Min FTP er feks. kun på 206watt(målt fysiologisk), men i en 6sek test ydre jeg 1352watt.
min træner der har en langt højere FTP end mig og har trænet i rigtig mange år på højt niveau kan ikke yde de samme watt i 6sek.
Hvis jeg kigger på mine pulszoner er de helt skæve ifht. div. formler. Så vist jeg kan forstå passer de formler vist kun på elitesports folk, og hvor mange af os lever af sport og kan kalde os elitesports folk.

Min fysiologiske test har klarlagt både mine pulszoner og wattzoner så min træning kan tilpasses mig 100%
Min træner har adgang til min Garmin konto og lave et program for ca. 14dage af gangen ud fra de seneste tal.
Dvs. at jeg ofte først får de næste 14dage program dagen før jeg skal bruge det, da han skal bruge de tal jeg producere samme dag.
Om et par uger når jeg har været igang i 2måneder, tager jeg en fysiologisk test igen for at se hvordan træningen har påvirket mig.
Vi håber at min VT1 har flyttet sig da den er meget lav, formenlig fordi jeg aldrig har trænet lav effekt. Jeg har altid kør for fuld gas da jeg ofte kører med folk de er hurtigere end mig selv.
Vi snakker normalt sammen inden han laver mit 14dages program og vi skriver gerne kort sammen i løbet af ugen.

Dertil har jeg lidt kostvejledning da fokus egentlig er på vægttab, men jeg synes bare det andet er sjovere :)

Jeg har købt en "samarbejdspakke" du kan se lidt nede på siden https://www.cyclingpower.nu/
Jeg har svaret på noget der ligner 8sider med spørgmål før jeg fik mit første program.
Det var alt imellem hvor meget jeg har trænet om månedet de sidste 2år, hvor meget jeg ønsker at træne, hvilke dage, hvornår på dagen.
Hvad jeg spiser, familie forhold, arbejdsforhold osv.

For optimal udbytte kræver det en puls og wattmåler.

Det blev et langt svar, jeg håber det var det svarede på dit spørgsmål da det ikke giver så meget mening at poste mine intervaller, da de er tilpasse mig.

Tværp

• aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
« Svar #21537 Dato: Okt 01, 2019, 11:07:10 »
Jeg har købt et Garmin Forerunner 935 fra Pulsure.dk - super god pris, super hurtig levering... Topklasse! :-)
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

osbech

• Udelukket fra inderkredsen
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21538 Dato: Okt 02, 2019, 09:35:45 »
Fruen har fået nyt arbejde, så det skal fejres med et Rolex Oyster Perpetual til hende.
vh.
Michael Osbech

Awesome since 1980.

osbech

• Udelukket fra inderkredsen
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21539 Dato: Okt 04, 2019, 13:02:49 »
En Jura E8 Gen 2 espresso maskine

vh.