Forfatter Emne: 2005 Toyota Yaris 1,4 D-4D **R.I.P**  (Læst 143587 gange)

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #15 Dato: Nov 22, 2010, 10:42:00 »
7. del: Undervogn 03/2008
I starten af 2008, faldt jeg over en salgsannonce på Toyotaklub.dk. En Tein Basic gevindundervogn fra en Yaris T-Sport. Kun kørt få måneder - og til en fornuftig pris. Jeg skulle godt nok køre til Fyn for at hente den, men prisen var rigtig, så jeg kastede mig ud i bilen og kørte afsted. Dagen efter gik jeg igang med at rense delene - og undervognen var jo som ny!


Komplet Tein Basic gevindundervogn.


Decideret slidt op, er delene ihvertfald ikke... <!-- s;) --> ;) <!-- s;) -->


TFjederben foran.


Justering af højde bag.

Efter jeg fik monteret min Tein-undervogn var der ikke meget komfort tilbage i bilen. Denne undervogn er tydeligt LANGT hårdere - men til gengæld krængede den heller ikke så meget mere foran.
Bilen kørte langt bedre i sving - og især evnen til at ville spinne det inderste forhjul i rigtig skarpe sving blev minimeret.


Efter montering af Tein-undervogn.


Sikke pæn lakken er... <!-- s:) --> :) <!-- s:) -->

Selvom bilen nu er decideret ukomfortabel, er det virkelig en opgradering der kan mærkes - og jeg elsker det!

Jeg har rodet lidt med at hæve/sænke bagenden lidt, for at få lidt mere overstyring. Bagenden er HELT død med min Tein, hvilket jeg ikke er så pjattet med. Bagenden må gerne kunne slippe, så man kan balancere bilen på speederen (som 106 GTI) - det er ihvertfald mit mål.
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #16 Dato: Nov 22, 2010, 10:42:31 »
8. del: Ladetryksur - eBoost2 03/2008
Jeg havde købt et ladetryksur i Biltema - og al ære og respekt for Biltema's produkter, men det var sq noget lort. Den viste konsekvent for lidt - og var ret ustabilt. Det kunne jeg ikke leve med.
Jeg søgte efter noget andet og bedre. Og så fandt jeg endelig det rigtige: eBoost2 fra Turbosmart. En elektronisk boostcontroller, der passede næsten perfekt i min ene friskluftsdyse. Det skal være så diskret som muligt - og der skulle kun laves lidt om, for at det kunne være deri.

Der skulle blot laves en adaptor-ring - så kunne jeg faktisk montere det pænt og ordentligt. En gæv Morsingbo (Tak Preben!) fik herefter opgaven at lave sådan en ring - hvilket han løste til UG. Den passede perfekt efter mål - og det gik som en leg at få den monteret.


Original luftdyse - før den blev skilt ad...


Tegning til adaptor-ring.


Luftdyse skilt ad...


Adaptor-ring lægges i den yderste plastkrans...


Adaptor-ringen limes fast med limpistol - holder enormt godt!


Så skal eBoost2 bare monteres... Jeg havde vist ikke helt styr på indirekte flash på dette tidspunkt... <!-- s:D --> :D <!-- s:D -->


eBoost 2 monteret i luftdysen.


Det færdige resultat.


- og monteret i bilen...

Herefter kunne man pludselig regne med ladetrykket - og styre det indefra kabinen. eBoost controlleren er virkelig et lækkert stykke værktøj - kan anbefales!
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #17 Dato: Nov 22, 2010, 10:43:34 »
9. del: Chiptuning 03/2008
Indtil videre har bilen kørt med en tuningsboks (PowerBoks) fra Landberg.dk. En Toyota er pr. defination "en chiptuners nightmare". Det er ikke nemt at chippe dem - og bokstuning er som regel noget der ender med at motorstyringen går i fejlkode. Min tuningsboks (på trykføleren) kørte nu upåklageligt - måske fordi den modsat næsten alle andre Toyota'er kører med Bosch styreboks. Hurra for en fransk bygget Yaris! <!-- s:D --> :D <!-- s:D -->

Med boksen ydede motoren 85 heste ved 3.350 o/m - 205 Nm ved 2.400 o/m. Ganske fint umiddelbart. Jeg havde også en tuningsboks fra en HDI liggende - den var til dyserne, og det var jo fristende at montere den også. Stik osv. passede. Landberg advarede mod at gøre det, da den ville komme til at ryge fælt - men, vi lever jo kun én gang. Med to bokse på motoren, var den enormt kvik. I et lyskrydsrace mod en klubrally 309 GTI 16V, måtte 309-føreren bakke pænt af, da de to spor blev til ét efterfølgende, og han ikke var kommet forbi. Jeg husker det som var det i går - og min medpassager var, om end muligt, endnu mere opstemt end mig. Det var tilsyneladende sjovt, at se storebror blive sat på plads af en Yaris... <!-- s:D --> :D <!-- s:D -->

Dog kørte jeg ikke særlig længe med denne kombo, da det var lidt usundt for motoren.

Et halvt års tid senere fik jeg den chippet ind hos Landberg.dk. Thomas vidste godt, at den ikke var nem at rode med - men gik som sædvanligt til makronerne med ildhu og optimisme. Efter en del eksperimenter fandt vi endelig et setup der funkede - og som imødekom mine "krav". Den skulle trække HELT op til begrænseren - som en benziner. Og det gjorde den dælme også. Første resultat var 92 heste - i anden omgang nogle måneder senere ramte vi 96 heste ved 4.200 o/m og 204 Nm ved 2.850 o/m. Turboen kører standard med 0,9 bars ladetryk - men er det er blevet hævet til 1,4 bar. En overgang kørte jeg med 2,2 bar (alt hvad det kan lade) - og jeg skal love for, at det suser godt i udstødningen. Det er dog ikke sundt for motoren, så efter et stykke tid gik jeg tilbage til de 1,4 bar.

Umiddelbart lyder tallene ikke imponerende - men der er en verden til forskel ude på vejen. Måden motoren trækker på, er helt anderledes - og langt federe end med boks, selvom max-effekten kommer langt senere. Men - det havde jeg jo også "bestilt"... <!-- s;) --> ;) <!-- s;) --> Der er 90 heste fra ca. 3.200 o/m - og den er på ingen måde sløv længere.
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Tonyax på blærbar

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9754
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #18 Dato: Nov 22, 2010, 11:01:42 »
200NM i en yaris er sgu også vildt, den må da trække som et helt lokomotiv i mellemacc.
Mvh Tony

2017 Citroën C1 1,2 Puretech 5 dørs. (konedytten)
2017 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (firmadytten)

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #19 Dato: Nov 22, 2010, 12:32:55 »
Citat fra: "Tonyax på blærbar"
200NM i en yaris er sgu også vildt, den må da trække som et helt lokomotiv i mellemacc.

Den tager da ved - ingen tvivl om det... ;)

Det fede ved Yaris'en er, at egenvægten er på 950 kg. Med mig i bilen og klar til trackday siger brovægten 1.060 kg. Det er et godt udgangspunkt, når man har en omdrejningsvillig diesel-kværn ude foran... :)
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Martin E.

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 8053
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #20 Dato: Nov 22, 2010, 13:33:42 »
Citér
Til en trackday på Løgstør KTA, mistede jeg bremseevne næsten totalt for enden af langsiden, og blev nødt til at fortsætte ud over græsset, indtil jeg kunne fange lidt asfalt igen, og komme ind på banen igen
Haha.. Fin omformulering at du pløjede alt græsset op og Overkørt sad ved siden af og skreg i dødsangst !  :P  :grin:

Biler /// BMW E30 M3 - Peugeot 205 TrackTool - Peugeot 406 Coupe 3.0 - 2 x Peugeot 406 HDI Stc
X Biler /// Subaru Impreza GT Turbo - Lotus 7 - BMW E34 M5 - BMW E36 325i Cabrio - Peugeot 306 GTI
8 x Peugeot 205 GTI 1.9 - 2 x Peugeot 205 Rally 1.9 - 2 x Peugeot 306 HDI 2.0 Stc. - Peugeot 306 XS 2.0 Stc.
2 x Peugeot 306 2.0 Cabrio - VW Golf VR6 - 3 x Peugeot 309 GTI - Peugeot 405 MI16 2.3 - Citroen AX GT
Ope

Thomas Landberg

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3062
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.landberg.dk  www.chiptuning.nu
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #21 Dato: Nov 22, 2010, 13:44:36 »
Citér
Til en trackday på Løgstør KTA, hvor jeg hele tiden måtte køre den lille Yaris ud over grænserne, presset af en Honda Civic i fuld fart, mistede jeg bremseevne næsten totalt for enden af langsiden, og blev nødt til at fortsætte ud over græsset, indtil jeg kunne fange lidt asfalt igen, og komme ind på banen igen

Ja det var en fed dag :-)
MVH

Thomas Landberg
Landberg.dk ApS er pr. 1. september 2014 delt i to firmaer. Derfor:
Olie fra Castrol, autopærer fra Philips og Osram, Bell Add, Bosch viskerblade og en masse andet biltilbehør til landets bedste priser - så er det https://landberg.dk
Chiptuning, rullefelttest, Utune, EGRMOD osv. - så er det http://chiptuning.nu. Forhandlere i hele landet, bl.a. http://www.fredslunds, [url=http://w

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #22 Dato: Nov 22, 2010, 15:42:21 »
@Eriksen: Arrrrh - det var nu ikke bremsernes skyld. De var de satans BF Goodrich-dæk jeg lige havde monteret - kæft, de var utilregnelige når de blev varme!  :-D

Forøvrigt mener jeg, at det var Overkørt der sad i bilen, da vi forsøgte at nedlægge træer og buske... ;)

@Landberg: Jeg løb tør for bremser - og du løb tør for dæk... ;) Men ja - vi kørte fuldstændigt lige op. En 85 hestes Yaris vs. en 140 hestes Civic. Du blev slået af din egen succes - ikke dårligt... ;)
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Martin E.

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 8053
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #23 Dato: Nov 22, 2010, 15:45:54 »
Citat fra: "Martin Terp"
@Eriksen: Arrrrh - det var nu ikke bremsernes skyld. De var de satans BF Goodrich-dæk jeg lige havde monteret - kæft, de var utilregnelige når de blev varme!  :-D

Forøvrigt mener jeg, at det var Overkørt der sad i bilen, da vi forsøgte at nedlægge træer og buske... ;)
Så er det rettet..
Mine Toyo på Sub'en var osse total håbløse efter et par omgange.. De var ikke glade for varme..
Vi skal sgu næsten ha' en trackday på Løgstør igen !.. Var sgu sjovt !  :icon_thumleft:

Biler /// BMW E30 M3 - Peugeot 205 TrackTool - Peugeot 406 Coupe 3.0 - 2 x Peugeot 406 HDI Stc
X Biler /// Subaru Impreza GT Turbo - Lotus 7 - BMW E34 M5 - BMW E36 325i Cabrio - Peugeot 306 GTI
8 x Peugeot 205 GTI 1.9 - 2 x Peugeot 205 Rally 1.9 - 2 x Peugeot 306 HDI 2.0 Stc. - Peugeot 306 XS 2.0 Stc.
2 x Peugeot 306 2.0 Cabrio - VW Golf VR6 - 3 x Peugeot 309 GTI - Peugeot 405 MI16 2.3 - Citroen AX GT
Ope

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #24 Dato: Nov 22, 2010, 15:50:46 »
Det var rigtigt sjovt - enig! :)

Det kunne være sjovt at prøve igen - bestemt!
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

JerrilD

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 9842
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #25 Dato: Nov 22, 2010, 16:29:30 »
Jeg er frisk på et trackday  :icon_thumleft:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Suzuki SV1000N V2 Power AKA The Black Beast <----- SOLGT :(

Preben Kærsgaard

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3160
  • Karma: +0/-0
  • Testhest
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #26 Dato: Nov 22, 2010, 19:14:41 »
Søg dine skole penge fra geografi timerne tilbage.. :P
MVH.
Preben L. Kærsgaard.
508 SW 2,0 HDi Active.
Ex 406 HDi XS4 st.car.
Ex 306 HDi.

Jacob.

  • The Craayyyyzy catladys bitch
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 11934
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #27 Dato: Nov 22, 2010, 19:53:00 »
Citat fra: "Martin Terp"
@Eriksen: Arrrrh - det var nu ikke bremsernes skyld. De var de satans BF Goodrich-dæk jeg lige havde monteret - kæft, de var utilregnelige når de blev varme!  :-D

Forøvrigt mener jeg, at det var Overkørt der sad i bilen, da vi forsøgte at nedlægge træer og buske... ;)

@Landberg: Jeg løb tør for bremser - og du løb tør for dæk... ;) Men ja - vi kørte fuldstændigt lige op. En 85 hestes Yaris vs. en 140 hestes Civic. Du blev slået af din egen succes - ikke dårligt... ;)


Ja, det er rigtig.. vi blev enige om at det måtte være dækkenes skyld.. nemlig ja.. :-D...
MVH

Jacob
BMW 325i E30

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21436
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #28 Dato: Nov 22, 2010, 21:18:21 »
Citat fra: "Preben Kærsgaard"
Søg dine skole penge fra geografi timerne tilbage.. :P

Ja - jeg tænkte sq nok, at det hed noget andet helt derude... Damn! I stand corrected... :)

@Jacob: Nemlig ja... ;) Meeen - den blev satme RET bred i løbet af no time, og jeg synes ikke ligefrem jeg lavede et Scandinavian Flick eller noget...
Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005, VW Move Up! 2016, BMW Z3 2.8 1998

Michael B. 406 XS4

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3223
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Toyota Yaris 1,4 D-4D *Opdateret 21/11-2010*
« Svar #29 Dato: Nov 22, 2010, 23:06:17 »
Glem nu ik poleringen hehe  :this:  :grin: