Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - 205GRD

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
16
Reparation / Sv: Berlingo servostyring
« Dato: Okt 05, 2019, 10:41:27 »
Kontroller om dit rat akselled går stramt den ene vej, det vil give de problemer som du beskriver, det skal afmonteres for kontrol.
Tak for svar  :dft010:
Altså dvs. det kardanled som sidder helt ned ved tandstangen?

17
Reparation / Sv: Berlingo servostyring
« Dato: Okt 04, 2019, 07:26:26 »
Kunne det evt. være slør i tandstangen, der gør at servodelen bliver lidt forskudt i forhold til positionen af rattet og derfor giver et ryk?
Det er nemlig som om at når man drejer rattet, så føler man fint at man bliver hjulpet af servostyringen. Men så snart man holder op med dreje, så får man et lille ryk tilbage igen i rattet, som om at tandstangen ikke helt er nået derhen hvor at man ønskede at dreje til.
Den er også blevet følsom over bump og huller. Der føles mere og mere, som om at de bump dækket møder, slår tilbage igennem styretøjet og får rattet til næsten at dreje af sig selv.Jeg har prøvet, som i videoen - at dreje frem og tilbage 10-15 gange med bilen løftet og motoren i gang. Det hjalp måske lidt, men slet ikke nok. Der lader heller ikke til at være problemer med tårnlejer, bærekugler osv, som kunne trække i styretøjet eller på anden måde forstyrre. Den rettet f.eks fint nok op i sving.

18
Reparation / Sv: Berlingo servostyring
« Dato: Sep 14, 2019, 09:58:28 »
Hjælper det på nogen måde at gøre som i følgende video?
https://www.youtube.com/watch?v=LzzzZjX-51k

Han drejer 10-15 gange frem og tilbage fra fuldt udslag... noget med at det skulle udlufte og rekalibrere styringen - er det en and?

19
Reparation / Berlingo servostyring
« Dato: Sep 14, 2019, 09:16:43 »
Hej gode bilnørder  :dft010:
Mine forældres Berlingo fra 2004, med en 1,6 benziner i og 260.000 på tælleren. Har altid haft en mærkelig servostyring, der nærmest slår lidt i hånden når man drejer. Når man f.eks drejer og så stopper igen med at dreje, så er det som om at den bliver i tvivl om hvorvidt den skal hjælpe eller ej og derfor laver den et lille ryk i rattet. Tryksensoren blev utæt og blev skiftet, men det ændrede ingenting. Og der er selvfølgelig olie på og kører ellers fint.
Nogle ideer? Er der f.eks en styreudslags dimmer eller lignende man kan skifte på sådan en dyt?
På forhånd tak.

20
Reparation / Sv: 2.0 HDI 136HK - Utætte dyser
« Dato: Apr 15, 2018, 14:12:16 »
Hvis det er diesel du kan lugte, så ville jeg lige undersøge om alle de små returslanger på siden af dyserne er hele og ikke revnet nogen steder. For hvis de er i fin stand og der kommer diesel ud af siden på dyserne, så er de nok ikke til at redde. Hvis der kom noget sort snask og olie op, så kunne det blot være de skulle spændes efter og at det så var flammeskiverne.

21
Reparation / Sv: Tændbro Peugeot 206
« Dato: Mar 13, 2018, 21:32:26 »
Undersøgte du om tændrørene var i orden?
Jeg har lige skiftet tændbro på mine forældres Berlingo 1.6 S16, som også gik på 2-3 cylindere - men den virker stadig uden problemer og ingen sprunge sikringer eller lignende efter skiftet til den nye.
Jeg leder rundt på nettet, men har svært ved at finde noget der ligner dit problem. Nogle siger starteren, men så kunne i jo ikke starte. Nogen siger så ECU - men så kan jeg heller ikke se at den ville starte - i hvert fald ikke kører bagefter.
Er der nogen utætheder, olie, vand eller lignende der har kunnet kortslutte? Det virke mystisk at en 30ampere sikring springer - der kræver en seriøs kortslutning.

22
Hvad jeg kan finde, så skal din FRP sensor (fuel rail sensor) udlæse ca 1.2V i tomgang og ca 2V ved 3.000 omdrejninger - ved ikke om det evt kan hjælpe, eller om det overhovedet kan udlæses med testeren, eller om du skal have et multimeter direkte på sensoren :o)

23
Reparation / Rysten
« Dato: Jan 27, 2018, 15:58:29 »
Hej glade bilnørder  :dft010:

Min dejlige volvo har i længere tid gjort noget mystisk.
Uanset gear eller hastighed over ca 40-50km/t - så ryster den i rattet og vibrere i hele bilen, når jeg giver den fuld power - men kun imellem ca 1800-2000 omdr.
Nogle gætter på trækaksler og der også en lille smule slør i en af dem - men jeg tænker det er lidt mystisk, eftersom at det jo er omdrejningerne der "bestemmer" hvornår det ryster og ikke hastigheden. Men man kunne jo tænke sig at det er belastningen der er størst lige når turboen skifter til "trin 2".
Mit gæt er nok mere svinghjulet/koblingen - fordi jeg også har svært ved at komme i bakgear, 1 og 2 gear. Bilen flytter sig faktisk lidt når jeg prøver at sætte i gear, selv om koblingen er trådt helt ud.
Nogle gange smutter den dog i gear helt uden problemer - fuldstændig uafhængig af temperatur, årstid osv osv. Der er dog en tendens til at det er værst om vinteren.
Koblingen er hydraulisk og er luftet ud og gearolien er skiftet - ingen forskel.
Bilen er en V50'er fra 2008 og med 200.000km. Motoren er en 2.0D med 6 gear. - skulle være tæt på den samme som i C5, Mondeo osv.
De andre gear kører umiddelbart fint, men motoren har også en tendens til at ryste i tomgang ikke kører helt jævnt ved fast og mest ubelastet jævn fart (fartpilot).
En fortalte mig noget om at hvis DMF'en er slidt, så kan den "fjedre" for meget og motorstyringen bliver derfor i tvivl og prøver at juster timingen på dyserne, så den burde gå rent. Men når så slitagen bliver for meget, så kan styringen ikke længere finde en balance og motoren vil ryste - giver det mening?

24
Lytter lige med. Kender en der også har en 406'er med en 2.2 HDI, som også har mistet kræfter, især ved lave omdrejninger. Hvis jeg finder ud af noget med hans, så melder jeg selvfølgelig tilbage her.

25
Reparation / Sv: Misfire
« Dato: Jan 13, 2018, 19:55:30 »
Godt du fik det fikset. jeg er 99,99% sikker på at man ikke kvalitetssorterer tændspoler de bliver lavet på en maskine indenfor en given tolerance. Minder mig om da je for mange år siden arbejdede for Silvan der solgte vi ifø toiletter til  tæt på indkøbspris når de var på tilbud og der sagde de lokale vvsere til deres kunder at dem vi solgte var 2 sortering så de kunne tjene lidt mere, men de kom nu direkte fra ifø og var helt sikkert i orden. God weekend   
Tak! Det er også min tanke - men hvad så med bremseskiver og klodser - jeg har på fornemmelsen at der vælter historier rundt omkring, fra mund til mund - men ingen ved rigtig hvad de taler om. Jeg kan jo lige så nemt aflevere noget tilbage til FTZ som jeg kan i Thansen, refako eller Autodele24 - det er blot tale om fragten og tiden til forskel.

26
Reparation / Sv: Misfire
« Dato: Jan 13, 2018, 10:30:38 »
Nå .... det var egentlig ret enkelt. Jeg fik en ny hjem fra FTZ og smidt den i.... den startede med det samme og gik faktisk jævnt og bedre, mere roligt og tager nu promte imod når man træder på speederen - så den har nok sunget på sidste værs i et stykke tid  :011:

Nu må vi se om den holder bedre - en mekker fortalte mig at grunden til at det koster 2-3 gange prisen hos FTZ kontra hos f.eks autodele24 i tyskland - er at FTZ får første sorteringer og derfor skulle være bedre kvalitet end de billige alternativer - trods navnet og indpakningen er den samme.
Hvordan dælen holder de styr på det? Står det skjult i stregkoden eller noget i den stil? Hvis det passer, så er der jo nogen, som må markere reservedelene på et tidspunkt, så man er sikker på at kunden får det bedre produkt, som er sorteret i den "gode" ende.

27
Reparation / Misfire
« Dato: Jan 09, 2018, 21:56:56 »
Hej Igen

Så er det tid til en spøjs fejl  :57:

Min gode gamle mor, skulle bakke sin dejlige berlingo 1.6 S16 - 2005 - 244.000km spand ud fra en veninde, da bilen pludselig går hamrende dårligt, havde ellers lige kørt fint derind. Hun ringer til sin søn - mig - og klager sin nød. Bilen går stadig men dårligt. Så hun triller den korte tur hjem, efter jeg har trøstet hende lidt - trods den trak rigtig dårligt og rystede meget.

Nu har jeg fået kigget lidt på den og kan konstatere at teteren siger "misfire" på cylinder 3-4, men kun intermiddent - hvilket skulle være ikke permanent. Så det er nok en eller anden elektrisk fejl.
Jeg piller tændrørene ud og vender tændspolen om, sætter alle tændrør i og skaber stelforbindelse med et stykke ståltråd  og får min mor til at tørne dytten. Der kommer gnist i alle tændrør - så de er fine. Så samle jeg det hele igen og beder hende dreje nøglen. Den prutter lidt og vil umiddelbart gerne forsøge at starte og sætter ingen fejl i denne sammenhæng.
Men jeg kan se at det blinker nede/inde i den klare plastic på tændspolen over tændrør nr 1 og 2 fra tandremmen af.
Der er ikke olie i kølevandet, selv om der mangler lidt og der ikke vand i olien, som er fin og klar/brun.
Tændrørene er nogle Bosch platinum et eller andet, som stadig ser fine og brune ud.
Der ser ud til at være lige meget sod og slagger oven på alle 4 stempeltoppe, når man kigger ned efter tændrørene var pillet op - den gamle køre nok lidt for pænt og mange korte ture  :011:
Umiddelbart tænker jeg ny tændspole for en ca 800kr hos refako - men burde jeg kompressionsteste den først og vil en tester fra biltema være fin til dette - dog på kold motor:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-benzin-2000022140/

Og er der nogen, som har en forklaring på hvorfor fejlen ikke kommer igen, på trods af forsøg på at starte flere gange?

28
Reparation / Sv: Klimaanlæg
« Dato: Sep 23, 2017, 09:50:54 »
Så kom den hjem fra USA og ser umiddelbart fin ud. Der mangler O-ringe og den har hverken skumlister eller noget fanzy't på, som den originale.

Troede, at når jeg nu skulle pille hele instrumentbordet ud af bilen, så skal man også skifte ekpansionsventilen. Her troede jeg at at den var en alublok, som sidder imellem flangerne fra motorrummet og fordamperen.... men det viser sig at være en lille plasticdims, der sidder et eller andet sted inde i røret:
https://www.autodele24.dk/2389282-nrf-ekspansionsventil-klimaanlaeg

Nogen der ved, hvor den sidder?

29
Reparation / Sv: Klimaanlæg
« Dato: Sep 08, 2017, 17:08:05 »
Sådan  :048:
Fandt en på Ebay der brugte global shipping program, som anbefalet. Det bliver 881kr totalt - noget sjovere end 4500kr  :dft010:
Den skulle være helt ny og produceret af et af de største firmaer i USA, som har produceret alle slags stumper til AC siden 1989 -så der burde være håb.
Det eneste jeg umiddelbart kan se der måske mangler, er nogle skumkanter og lidt isolering på rørene. Men jeg regner med at kunne genbruge det, som sidder på den jeg piller ud. Desuden skulle jeg kunne få friske viton-O-ringe at min mekker, så jeg kan være sikker på at skidtet bliver tæt igen  :51: Nu skal jeg så bare lige vente et par uger, men med det vejr vi har nu, går det nok lige  :011:

30
Reparation / Sv: Klimaanlæg
« Dato: Sep 05, 2017, 20:57:53 »
Det jo det. Hvilket også er derfor at jeg overvejer at slippe de ca 2K med en fra Tyskland eller Letland via Ebay.
Men jeg har fået et link til shopusa, som skulle kunne beregne priser før køb.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10