Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - 205GRD

Sider: [1] 2
1
Dæk, fælge og undervogn / Vinterdæk og komfort
« Dato: Okt 06, 2019, 18:41:51 »
Hej
Jeg har en Volvo V50'er, som jo er kendt for at være en kende til den hårde side i affjedringen.  Det går ok med 205/50-17 til sommeren, selv om Goodyear Efficientgrip slet ikke er så støjsvage som de praler med. Men ellers er de ok til de 680kr stykket som jeg fandt dem til.
Nu er det så vinterdæk der står for skud. Bilen kom med 205/55-16 Alpin da jeg købte den. Men jeg kigger lidt på 195/60-16, selv om de koster ca 100kr mere pr dæk. Er det fjollet eller burde jeg bare købe de mest solgte - netop 205/55-16?Ser på Conti TS 860 til ca 677 stykket. Men er åben for forslag, hvis der er andre gode dæk derude, som ikke lige er fanget af FDM's anbefalinger.

2
Reparation / Berlingo servostyring
« Dato: Sep 14, 2019, 09:16:43 »
Hej gode bilnørder  :dft010:
Mine forældres Berlingo fra 2004, med en 1,6 benziner i og 260.000 på tælleren. Har altid haft en mærkelig servostyring, der nærmest slår lidt i hånden når man drejer. Når man f.eks drejer og så stopper igen med at dreje, så er det som om at den bliver i tvivl om hvorvidt den skal hjælpe eller ej og derfor laver den et lille ryk i rattet. Tryksensoren blev utæt og blev skiftet, men det ændrede ingenting. Og der er selvfølgelig olie på og kører ellers fint.
Nogle ideer? Er der f.eks en styreudslags dimmer eller lignende man kan skifte på sådan en dyt?
På forhånd tak.

3
Reparation / Rysten
« Dato: Jan 27, 2018, 15:58:29 »
Hej glade bilnørder  :dft010:

Min dejlige volvo har i længere tid gjort noget mystisk.
Uanset gear eller hastighed over ca 40-50km/t - så ryster den i rattet og vibrere i hele bilen, når jeg giver den fuld power - men kun imellem ca 1800-2000 omdr.
Nogle gætter på trækaksler og der også en lille smule slør i en af dem - men jeg tænker det er lidt mystisk, eftersom at det jo er omdrejningerne der "bestemmer" hvornår det ryster og ikke hastigheden. Men man kunne jo tænke sig at det er belastningen der er størst lige når turboen skifter til "trin 2".
Mit gæt er nok mere svinghjulet/koblingen - fordi jeg også har svært ved at komme i bakgear, 1 og 2 gear. Bilen flytter sig faktisk lidt når jeg prøver at sætte i gear, selv om koblingen er trådt helt ud.
Nogle gange smutter den dog i gear helt uden problemer - fuldstændig uafhængig af temperatur, årstid osv osv. Der er dog en tendens til at det er værst om vinteren.
Koblingen er hydraulisk og er luftet ud og gearolien er skiftet - ingen forskel.
Bilen er en V50'er fra 2008 og med 200.000km. Motoren er en 2.0D med 6 gear. - skulle være tæt på den samme som i C5, Mondeo osv.
De andre gear kører umiddelbart fint, men motoren har også en tendens til at ryste i tomgang ikke kører helt jævnt ved fast og mest ubelastet jævn fart (fartpilot).
En fortalte mig noget om at hvis DMF'en er slidt, så kan den "fjedre" for meget og motorstyringen bliver derfor i tvivl og prøver at juster timingen på dyserne, så den burde gå rent. Men når så slitagen bliver for meget, så kan styringen ikke længere finde en balance og motoren vil ryste - giver det mening?

4
Reparation / Misfire
« Dato: Jan 09, 2018, 21:56:56 »
Hej Igen

Så er det tid til en spøjs fejl  :57:

Min gode gamle mor, skulle bakke sin dejlige berlingo 1.6 S16 - 2005 - 244.000km spand ud fra en veninde, da bilen pludselig går hamrende dårligt, havde ellers lige kørt fint derind. Hun ringer til sin søn - mig - og klager sin nød. Bilen går stadig men dårligt. Så hun triller den korte tur hjem, efter jeg har trøstet hende lidt - trods den trak rigtig dårligt og rystede meget.

Nu har jeg fået kigget lidt på den og kan konstatere at teteren siger "misfire" på cylinder 3-4, men kun intermiddent - hvilket skulle være ikke permanent. Så det er nok en eller anden elektrisk fejl.
Jeg piller tændrørene ud og vender tændspolen om, sætter alle tændrør i og skaber stelforbindelse med et stykke ståltråd  og får min mor til at tørne dytten. Der kommer gnist i alle tændrør - så de er fine. Så samle jeg det hele igen og beder hende dreje nøglen. Den prutter lidt og vil umiddelbart gerne forsøge at starte og sætter ingen fejl i denne sammenhæng.
Men jeg kan se at det blinker nede/inde i den klare plastic på tændspolen over tændrør nr 1 og 2 fra tandremmen af.
Der er ikke olie i kølevandet, selv om der mangler lidt og der ikke vand i olien, som er fin og klar/brun.
Tændrørene er nogle Bosch platinum et eller andet, som stadig ser fine og brune ud.
Der ser ud til at være lige meget sod og slagger oven på alle 4 stempeltoppe, når man kigger ned efter tændrørene var pillet op - den gamle køre nok lidt for pænt og mange korte ture  :011:
Umiddelbart tænker jeg ny tændspole for en ca 800kr hos refako - men burde jeg kompressionsteste den først og vil en tester fra biltema være fin til dette - dog på kold motor:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-benzin-2000022140/

Og er der nogen, som har en forklaring på hvorfor fejlen ikke kommer igen, på trods af forsøg på at starte flere gange?

5
Reparation / Klimaanlæg
« Dato: Sep 04, 2017, 21:54:04 »
Øj... så smuttede gassen af AC'en igen på min V50'er. Mekkeren siger at det min fordamper i kabinen der utæt. efter at han har kravlet rundt med en "sniffer" og sporvædske i systemet.
Han og autodele24, siger omkring 4500 for sådan en fætter. Men jeg kan få den til 350kr + 350kr i fragt fra USA. Og da det jo alligevel er blevet kølig igen, så kan jeg godt tåle at vente lidt:
Jeg kan også få den fra Tyskland til omkring 2K
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=evaporator%20volvo%20V50&rt=nc&LH_PrefLoc=5&_trksid=p2045573.m1684

Volvo skal sikkert have 2-3millioner for den, så dem overvejer jeg slet ikke at spørge  :026:

Min mekker siger at jeg skal tage mig god tid, så skulle det kun tage en 1½ dage at skille det hele ad og sætte det på plads igen.

6
Diskussionsforum om biler generelt / Nyere bil
« Dato: Aug 15, 2017, 21:40:40 »
Hej   :dft010:

Jeg er ellers rigtig glad for min V50 - men har fået nyt arbejde og kan nu cykle 800m til job. Så tænkte jeg skulle skaffe mig en benziner i stedet.
Min volvo står ca til 100K - så jeg tænker det maksimalt skulle være i den prisklasse. THP er jo turbo og EGR om igen, så den vej tænker jeg ikke er den smarteste af gå - eller?
Har også set på en V50 benzin og Avensis. Faktisk overrasket over at Avensis er så billig for tiden. Jeg kan godt lide pladsen i en stationcar eller i det mindste en hatchback - kan ikke leve med en 3 dørs.
Selv svenske volvo fora, siger at toyota er godt. Men jeg tumler også lidt med tanken om at købe en V70'er med en 5 benet - fordi de lyder godt  :011:
Jeg tænker lidt at så længe jeg får mindst 12-13km på literen, så er forskellen ikke så voldsom, med selv 15-20.000km om året.

Nogle gode ideer?

PS. Min lille 205GRD kører endnu - min nevø har købt den tilbage for 3000kr og har den som sin første bil  :dft010:

7
Reparation / Oliefyr Volvo
« Dato: Dec 08, 2016, 16:34:03 »
Hej

Så er vi på den igen   :dft001:
Mit oliefyr på min V50'er 2.0D - har faktisk virket fint - selv om det ryger lidt - men det skulle være normalt - selv om det kan være træls fordi udstødningen på fyret sidder lige under motoren og derved trækker blæseren noget af røgen ind i kabinen, især når det er stille i vejret - hvad fan' har de tænkt på med det design?
Nå - nu her i lørdags, da det selvfølgelig var 4-5 graders frost, kommer jeg ned til en kold bil. Prøver at starte fyret, men det kører kort og stopper igen. Starer bilen, får varme på og kører så afsted - skulle på en lang tur. Da jeg havde kørt ca 30km - kunne jeg endelig starte fyret igen fra menu - ikke fordi det på det tidspunkt var nødvendigt, men bare for at se om det overhovedet virkede.
Så har det været lidt on/off om det virkede lige siden og nogle gange ryger det helt vildt - før det så slukker igen.
Er det bare at pille det ud og skifte dysen/ventilen i fyret og så i med bæstet igen? Har hørt at sådan fætter koster ca 300kr - altså en kombineret dyse og ventil - som hvis den ikke lukker ordenligt, så ryger det.
Det er vist nok et 5Kw Eberspächer - nogen ideer.
Andre siger at fyret i en volvo er noget frygteligt skrammel og hvis det driller, så skal man bare hive det ud og sætte et standardfyr i - hvilket jo burde være plug and play, da alle slanger osv jo allerede er der.

8
Reparation / Partikelfilter
« Dato: Nov 10, 2016, 17:09:55 »
Hej

Nu har min Volvo V50 2.0D så'n lidt on of off skrevet at mit motorsystem kræver service og så går den i "'død" mode og føles, som om at turboen ikke hjælper med og maks ca 2500omdr. Fik tester på og den sagde partikelfilter. Hvilket måske ikke er helt forkert da bilen nu har kørt 167.000km og fra 2008.
Fejlenforsvant igen og jeg kørte videre. Nu kom den så igen og jeg blev anbefalet at skiftet tryksensor og tjekkede så i samme ombæring at slangerne ned til filteret ikke var faldet sammen og der var hul igennem. Lagde også mærke til at olieniveau var steget lidt, ca 2-3mm over max - har så suget en halv liters penge op, så den er under max igen.
Fejlen kommer stadig i ny  og næ og nogle gange uden at den går i limb-mode.
Har hørt noget om at volvo forskriver at skifter filer for hver 120.000km - men hvilket filter skal man købe? er der kvalitetsforskel? Sic eller Cordierite?

på forhånd tak.

9
Reparation / Multitester
« Dato: Aug 30, 2016, 21:17:14 »
Hej
 
Overvejer at købe følgende tester, for at kunne nulstille service og søge småfejl på diverse biler- volvo, citroen osv.
http://mrperfect.dk/model-specifikke/857-alle-maerker-multi-system-scanner-cr-plus-obd-fejlkodelaeser.html

Er den noget værd  - eller er der andre muligheder?

10
Dele / Dæk og fælge
« Dato: Jul 18, 2016, 12:56:49 »
Har 4 stk vinterdæk og 4 stk fælge. De passede på en 406 - mener det er 4 x 108.
De er brugt men har en del mønster på og så knurre de lidt under 50 i timen. Fælgende er ikke de kønneste, med de holdt tæt sidst dækkene sad på.
Sunny Wintergrip 195/65-R15 - mener der 6-7mm tilbage.
De har ligget køligt og i skygge.

Man kan få det hele for 500kr på sydsjælland.

Jeg modtager da også gerne et bud - syntes bare det er synd de står og glor, hvis nogen lige have mulighed for at samle dem selv og holde en bil kørende.

11
Reparation / 2.0D ryster eller "hugger"
« Dato: Jul 15, 2016, 08:47:49 »
Hej

Jeg havde en Opel Astra 1.7 diesel, da den rystede mærkeligt ved lave omdrejninger var det EGR ventilen der var færdig - ny på og så kørte det igen.
Nu har jeg en V50 med 2.0 diesel - den er også begyndt at sætte ud/ryste/ved dellast  især tydeligt når der skal trækkes ved lave omdrejninger - sjovt nok aldrig et problem med 406'eren, som havde både fastgroet EGR og hvad ved jeg og rendt 300K - den trak bare.
Jeg har så noget Presto EGR cleaner stående på hylden og der står at man skal skille den ad imellem turbo og indsugning. Men der sidder en lang slange på dåsen, så jeg tænkte man bare kunne stikke den forbi MAF sensoren via luftfilterkassen - og så ellers følge anvisningen med at holde dem omkring 2000 omdr med varm motor.
Eller skal jeg bare bolte ventilen af og rense den manuelt? De viser jo hvordan man gør her:
https://www.youtube.com/watch?v=cWSTmh-GFAE
Det er en Volvo V50 - 2.0D fra 2008 - som har rendt 150.000km - som umiddelbart har fået al service og passet godt på - jeg kører tildagligt kun 2x50 km og ligger ikke og fedter med tomgang og højeste gear.

12
Diskussionsforum om biler generelt / Motorolie og sod/koks
« Dato: Jul 04, 2016, 15:52:27 »
Hej

Godt nok kører jeg volvo nu - men mine forældre nyder stadig deres berlingo og motoren i min bil - ja det er en 2 literes PSA  :dft010:
Når man nu som selvlært mekaniker skifter lidt olie på bilen, så er det svært ikke at undre sig lidt over hvad der skrives på bøtterne.
Jeg har i de sidste ca 7-8 år brugt følgende olier til bilerne - og de har aldrig skabt sig og rendt lige igennem syn.
http://weboil.dk/category/ardeca-motor-og-gearolie-58/

Men så snublede jeg over følgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=bJPZH6bVECI

Er der nogen der vil hjælpe mig med at kloges lidt på emnet - for jeg mener jo ligeså godt vi kan få glæde af det alle sammen - hvis der er noget om snakken. Jeg er dog amatør :dft001: - og det kunne jo være at jeg er på dybt vand - så jeres råd og mening er yderst velkomne  :dft009:

13
Reparation / Død 406 HDI 2.0 -03 - Problem løst
« Dato: Nov 11, 2015, 19:53:23 »
Hej folkens.

Den er helt gal med min 406'er. Kørte afsted på arbejde og så døde den bare uden videre, halvvejs på motorvejen. Der var ingen skumle lyde eller andet der kunne indikerer rigtig slemme fejl.
Fik den på værksted - de fandt spåner i filteret og en lukket egr ventil. De rensede egr, nyt filter og konstaterede med tester at de mente der skulle en ny højtrykspumpe til.
Jeg valgte at forsøge at klarer det selv da flere sagde til mig at sådan en pumpe sjældent døde og at jeg kunne låne en anden til at teste med.
Hjem med bilen til en god ven, som har pladsen og så ellers i gang med at kigge.
Følgende er fundet:
1. Bilen starter fint med en stråle dieselstart i indsugningen så vi regner med at tandrem, ventiler osv er i orden. Men vi har også tjekket at hullerne i knasten og svinghjul passer korrekt
2. Batteri er i orden
3. Højtrykspumpen er skiftet til ny(ombytter), da jeg begyndte at løbe tør for ideer
4. tandrem er tjekket
5. Ledningsnet er gennemgået for fejl med ohm-meter og en 5W pærer, så der har været forbrug på, ved at pille al tapen af samt beskyttelsesskinner osv
6. Har haft ledning fra batteri direkte på fødepumpen, så vi kunne udelukke tændingslås
7. Fødepumpe har været skilt ad og renset filter osv
8. Tre forskellige testere på, uden fejl, andet end at blæseren ikke virker, den til køleren - hedder vist en FRIC sensor
9. Har prøvet med en anden brugt railtrykssensor - samme resultat
10. Har haft løsnet alle rør for at se om der kommer diesel frem til dyser og rail - det gør der
11. Har pillet returslanger af dyser og sat 4 klare slanger på og tørnet for at se om de alle giver returolie. 4 dyse giver måske lidt mindre end de andre
12. Alle stik i sikringsboks og på ECU og pumpe er tjekker for ir og rust - intet fundet
13. Alle er sikringer på nær den til Kølerblæseren er i orden
14. Tester udlæser ca 35Bar når der tørnes - jeg mener den skal op på minimum 70 for at starte - men ved ikke hvorfor trykket er for lavt - når nu jeg har skiftet til ny pumpe.

Alle gode ideer er velkomne, da jeg nu har holdt stille med den i 5 uger  :'(

14
Diskussionsforum om biler generelt / Nyere bil
« Dato: Nov 04, 2015, 07:57:16 »
Hej

Jeg har nu i en måned knoklet med at at finde fejlen på min ellers dejlige 406 HDI  :'( . Den står hos en god ven der har pladsen. I mellemtiden har jeg lånt en felicia med 1.3 skoda motor, så jeg kan passe mit arbejde.
Så tænkte jeg det måske var på tide at finde en anden bil.
Da komfort i sæderne betyder meget har jeg snævret det ind til Opel astra sport 1.7 CDTI og volvo V50 1.6D eller Drive. Jeg kører ca 2 x 50km hver dag mest på motorvej. Er der nogen erfaringer med de modeller jeg har kig på?
Jeg har søgt en del og prøvet begge, men er stadig i tvivl. Syntes det er fedt at der er oliefyr i V50'eren. Men det kan man jo selv sætte i alle biler.
Jeg vil gerne holde mit til 120Kkr men kan nok godt trække 140Kkr frem hvis den rette bil indfinder sig. Havde også lidt gik på en Toyota Auris, men de bliver hurtigt meget dyre hvis de skal rende lidt langt på literen og så syntes jeg de ruster nemt, samt deres siddekomfort er ikke helt så god - men man kan måske skifte sædderne  ???

15
Reparation / Bremsekaliber
« Dato: Aug 12, 2015, 20:21:57 »
Hej

Så blev det lige til en anden slags bil en de franske. Skulle hjælpe med at skifte calibre på en nissan almera fra 2001. Det gik fint, de gamle var begyndt at gå trægt og de nye fik den igennem syn.
Købte disse billigt i tyskland - Mapco til Lucas system.
http://http://www.autodele24.dk/nissan/almera-ii-hatchback-n16/14657/10907-bremsecaliper

Der er et nemmere overblik over der forskellige modeller her:
http://http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?regnr=ZU24641&tid=14657&refloc=1&regnrrecid=3103500&group=1600&refloc=3

Nu er den ene så begyndt at lække fra cylinderen/pakningen og de har begge haft svært ved at slippe den integrerede håndbremse - kablerne fra håndbremsen er i tiptop og lige så snart armen til håndbremsen på selve kaliberen får et dask, så slipper de fint igen - hvilket også blev nødvendigt med stangen til donkraften, efter en kort parkering. 1 gear er siden blevet brugt, ind til vi bliver klogere.

Så blev forvirringen endnu større, da jeg nærlæste på de 2 typer kalibre jeg kunne købe. Mapco'erne, som jeg købte i foråret blev valgt fordi de var magen til dem, som sidder på. Men nu læser jeg at de IKKE er til ABS?!? Der er jo tydeligt ABS ringe på bilen på alle 4 og den har været fdm testet med disse kalibre for år tilbage, samt synet flere gange.

Så - nogen der kan forklare hvad årsagen kan være til at den integrerede  håndbremse sætter sig, samt hvordan man er sikker på at få den korrekte kaliber uden at det koster kassen.

Håber der er nogle skarpe hoveder derude - bilen kører ikke meget, men tingene skal jo være i orden også selv på et beskedent budget.

Sider: [1] 2