Hi-Speed.dk

Blandede bolcher => Arkiv => Emne startet af: jesper 170382 efter Nov 03, 2005, 18:26:01

Titel: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??
Indlæg af: jesper 170382 efter Nov 03, 2005, 18:26:01
ja bare et lille spørgsmål jeg har set flere citroener med 2,3 liters  motore der er boret op hvorfor så ikke tage det max altså 2,4 ???

er det pris spørsgmål eller???

hvad med delene kan man købe f.eks stempler fra en opel og smække i eller skal det værre specielt smedede stempler ??+ ja er ikke så inde i det med tuning men  ;0)
Titel:
Indlæg af: Dyne efter Nov 03, 2005, 18:53:45
Vil tro det er noget med at, sætter der sig et stempel el. lign. og du bliver nødt til at bore blokken op for at fjerne grater, så står du ikke og skal have fat i en ny blok, men blot et par nye stempler + småting?

 - men bare et gæt! Et andet kunne være holdbarhed...
Titel:
Indlæg af: Tværp efter Nov 03, 2005, 19:44:42
Som Dyne også skriver... Mener heller ikke der er plads til at bore den yderligere, hvis den brækker sig... Derfor en 2,3'er... ;-)
Titel:
Indlæg af: jesper 106 gti efter Nov 03, 2005, 20:41:42
Agergaard holdt op med at lave 2.4 ( 2.38. ) da den ikke kunne holde og der ikke var den store forskel på den og 2.3, så derfor 2.3.
Titel:
Indlæg af: martin306xsi efter Nov 03, 2005, 21:50:39
Jeps, det kunne ikke holde, så derfor!
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 03, 2005, 22:09:50
Hva var det som ikke kunne holde på 2.4'ern?

Jeg bygger for tiden en 88mm borring og 94.5mm slag 2299cc.. Har brukt en 92mm XU11D krumtap og offsetslepet denne til 94.5mm.

Bruker custom Crower H-profil plejestenger og smidde Wiseco stempler.

Håper det ikke var borringa på 88mm som gjorde at de sluttet med 2.4l ??
Titel:
Indlæg af: martin306xsi efter Nov 03, 2005, 22:29:38
Det var vist opboringen der var for stor, og mener 88mm er for meget. Vejen frem er 87mm i boring. Mere bore J. Agergaard ikke op!
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 03, 2005, 22:53:21
Scheisse, får håpe jeg er heldig og at det holder da, for dumt om en motor til alt for mange penge skal gå istykker :(
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 10:37:45
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 10:46:59
Citat fra: "MP 306 GTI"
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.


Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 10:50:33
Citat fra: "Peter"
Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.

Det lyder rimeligt nok - jeg kan (desværre) også høre at stemplerne i min 2.4-maskine klaprer en smule ved de helt kolde opstarter..... suk.
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 10:52:53
Citat fra: "Peter"
Citat fra: "MP 306 GTI"
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.

Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.


Jeg vil sige at det også giver mening - 100 mm. slag på den længde plejlstænger er hård kost. Det er i øvrigt tvivlsomt hvor meget mere effekt man få ud af det - igen på grund af forholdet mellem længden af plejlstænger og slaglængde.
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 10:55:41
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Jeg vil sige at det også giver mening - 100 mm. slag på den længde plejlstænger er hård kost. Det er i øvrigt tvivlsomt hvor meget mere effekt man få ud af det - igen på grund af forholdet mellem længden af plejlstænger og slaglængde.


Ja - og så selvfølgelig pga. af den sindsyge stempelhastighed med 100mm slaglængde.

Med 2.3'eren kan man nok med fordel vælge lidt højere gradtal på knasterne og så dreje motoren nogle hundrede omdrejninger højere op.
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 10:59:03
Mindre indre friktion på grund af at færre af kræfterne bliver presset i cylindervæggen men derimod i højere grad bliver brugt på op-ned resulterer også i flere hk'er på 'tappen - det er jo altid en fordel :-).
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 11:02:45
(Off-topic...) Kan man egentlig skifte stempler+krumtap nedefra uden at pille toppen af maskinen?
Titel:
Indlæg af: Lasse - 206 GT efter Nov 04, 2005, 11:11:33
Citat fra: "MP 306 GTI"
(Off-topic...) Kan man egentlig skifte stempler+krumtap nedefra uden at pille toppen af maskinen?
ja det tror jeg nok, men på sådan et projekt er det vand at pille toppen af først..
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:14:57
Som skrevet,det er krumtappen der gør forskellen,plus at man også lige skal have nogle stempler med lavere krydspindshøjden,det er faktisk ikke muligt med 100mm krumtap,så "modificerer"man stemplerne(gør dem tyndere i kronen) og det koster så på holdbarheden og et stempel med så lav krydspindshøjde vil have en tendens til at kæntre,det slider hårdt i cylinderen og er den boret til 87,så har man et problem,vi har prøvet for sjov at bore en til 89mm,så er man ude i vandkammerene,så der er ikke meget at give af.
toppen skal af ved stempelskift
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:18:30
Citat fra: "MP 306 GTI"
(Off-topic...) Kan man egentlig skifte stempler+krumtap nedefra uden at pille toppen af maskinen?


På en TU'er skal stemplerne ud gennem toppen af blokken - om dette også gælder for en XU kan jeg ikke huske.
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 11:19:16
Citat fra: "brian x 306 gti"
Som skrevet,det er krumtappen der gør forskellen,plus at man også lige skal have nogle stempler med lavere krydspindshøjden,det er faktisk ikke muligt med 100mm krumtap,så "modificerer"man stemplerne(gør dem tyndere i kronen) og det koster så på holdbarheden og et stempel med så lav krydspindshøjde vil have en tendens til at kæntre,det slider hårdt i cylinderen og er den boret til 87,så har man et problem,vi har prøvet for sjov at bore en til 89mm,så er man ude i vandkammerene,så der er ikke meget at give af.
toppen skal af ved stempelskift
Brian

Tak for forklaringen - hvor langt mon man kan regne med at en 100mm'er holder? Indtil videre har jeg nået 40k.... den har dog altid slugt 1 liter olie pr. 2500 km.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:25:19
Citat fra: "MP 306 GTI"
Tak for forklaringen - hvor langt mon man kan regne med at en 100mm'er holder? Indtil videre har jeg nået 40k.... den har dog altid slugt 1 liter olie pr. 2500 km.


Jeg har hørt 100.000Km som værende den absolutte øvre grænse - men det kommer også an på hvordan man behandler den.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:26:42
Har den holdt 40k,så er du ud over holdbarheden,regn med at dit cylinderklapperi vil tiltaget,den holder max 10k mere,i tilfælde af volsomt race skal du nok regne med at den sende et ben ud gennem siden på blokken,få den lavet ellers bliver det MEGET dyrt
Brian
Titel:
Indlæg af: Carsten 205 GTI 1,9 T efter Nov 04, 2005, 11:27:22
Citat fra: "brian x 306 gti"
Har den holdt 40k,så er du ud over holdbarheden,regn med at dit cylinderklapperi vil tiltaget,den holder max 10k mere,i tilfælde af volsomt race skal du nok regne med at den sende et ben ud gennem siden på blokken,få den lavet ellers bliver det MEGET dyrt
Brian


Det var dælme ikke meget levetid :shock:
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 11:27:35
Citat fra: "Peter"
Jeg har hørt 100.000Km som værende den absolutte øvre grænse - men det kommer også an på hvordan man behandler den.

OK - så er der lidt km tilbage i den endnu. Den køres og behandles med omtanke...
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:31:36
Jeg har ikke set en 2,4 som har kørt 100.000 km,2,4 kører slet ikke så langt,hvorfor tror i at Agergård har droppet 100mm slag,det slider nemlig alt for hårdt,stemplet kæntrer i røret og laver enorme slidmærker,så det ville jeg ikke satse på,slet ikke når den klapre allerede,så desværre
Brian
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 11:36:16
Citat fra: "brian x 306 gti"
Jeg har ikke set en 2,4 som har kørt 100.000 km,2,4 kører slet ikke så langt,hvorfor tror i at Agergård har droppet 100mm slag,det slider nemlig alt for hårdt,stemplet kæntrer i røret og laver enorme slidmærker,så det ville jeg ikke satse på,slet ikke når den klapre allerede,så desværre
Brian

Hmmm - så skal man nok hellere stoppe en 96 mm krumtap i den ved renoveringen. Det må jeg begynde at lede efter på køb-salg området.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:39:12
næ,det behøver du ikke,men der skal laves oliekøling af stemplerne og skal den holde,så skal der laves andre ting,så du skal nok starte med at finde en 2,0 8v blok,der kan laves oliekøling på stemplerne
Brian
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 04, 2005, 11:40:50
Citat fra: "brian x 306 gti"
næ,det behøver du ikke,men der skal laves oliekøling af stemplerne og skal den holde,så skal der laves andre ting,så du skal nok starte med at finde en 2,0 8v blok,der kan laves oliekøling på stemplerne
Brian

Thanx - jeg begynder at kigge mig omkring.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:41:53
Citat fra: "brian x 306 gti"
Jeg har ikke set en 2,4 som har kørt 100.000 km,2,4 kører slet ikke så langt,hvorfor tror i at Agergård har droppet 100mm slag,det slider nemlig alt for hårdt,stemplet kæntrer i røret og laver enorme slidmærker,så det ville jeg ikke satse på,slet ikke når den klapre allerede,så desværre
Brian


Hvor langt mon Christian Jensen har kørt i sin 205 2.4? Svjv så har han synet den tre gange nu.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:42:22
Så kan det jo være at den bil kommer til at gå ordenligt,det er jo snart ikke for tidligt
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:44:01
svjv er den ikke lavet hos Agergård,det kunne måske være derfor
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:45:33
Citat fra: "brian x 306 gti"
Så kan det jo være at den bil kommer til at gå ordenligt,det er jo snart ikke for tidligt
Brian

Hvad mener du?

Citat fra: "brian x 306 gti"
svjv er den ikke lavet hos Agergård,det kunne måske være derfor
Brian


Om det er Agergaard eller Hans Mullah der har lavet den ændrer vel ikke på at levetiden med samme dele er dårlig?
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:45:50
kiggede i galleriet,den er lavet af Agergård,men det er ikke en 2,4
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:47:08
Citat fra: "brian x 306 gti"
kiggede i galleriet,den er lavet af Agergård,men det er ikke en 2,4
Brian


Det tror jeg lige du skal fortælle ejeren af bilen så.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:48:12
Nå,Peter,ændrer det ikke noget,så siger vi da bare det,jeg tror da vist du har set noget af det som vi laver lidt af herovre,vi gør vist lidt mere ud af det end andre steder,tilpasning af delene spiller jo volsomt ind
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:49:24
2340ccm er da vist ikke 2,4,er det???????????
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 11:49:37
Citat fra: "brian x 306 gti"
Nå,Peter,ændrer det ikke noget,så siger vi da bare det,jeg tror da vist du har set noget af det som vi laver lidt af herovre,vi gør vist lidt mere ud af det end andre steder,tilpasning af delene spiller jo volsomt ind
Brian


Jeps det er rigtigt, men hvis Jørgen selv har lavet den så tror jeg ikke der er den store forskel. Men hvis det ikke er Jørgen selv der har lavet det (læs en mekaniker deroppe) så er holdbarheden nok også ringe.
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 11:51:50
Så hvor lange plejestenger er det brukt på hhv. 2.3 og 2.4l motorene, og også slaglengde på disse?
Mine plejestenger er 156mm lange.

Rod/stroke på 1.9 16v Mi16 --> 144/88 = 1,636
Rod/stroke på min 2299cc --> 156/94,5 = 1,651

Så det blir bedre rod/stroke på min nye 2.3 enn på en standard Mi16, så dette burde vel kunne holde allikevel? Så fremt at sylinderveggene ikke er blitt for tynne pga. den 88mm borring? :(

Er det noen gang lagd 88mm borring på XU i Danmark?
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 11:53:54
Christian har i hvert fald haft den læææænge - men den er ikke voldsomt peppet - tilgengæld har den da fået lov til at køre et par klubrallyløb - og så blid er han heller ikke ved den generelt.

Jeg snakkede i øvrigt med ham en gang om MegaSquirt - det viser sig nemlig at den kører med låst strømfordeler uden avancering. De havde aldrig kunnet få det til at virke hos Agergaard - noget med at det var en af de første de byggede, så den var lidt et eksperiment.
Christian har/havde forskellige kurver som den tidligere ejer (som var ham der fik motor bygget hos Agergaard - hvilket i øvrigt også kunne sandsynliggøre at den er bygget af Jørgen selv - den er simpelthen fra før de mere "gyldne dage") med forskellige fordelere med og uden avancering. Nogen var vist ret freaky :-).
Lige pt. er det noget med 180 hk'er - og en del af grunden til dette er at tændingen er aldeles uoptimeret.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:53:58
Så vidt jeg husker så var Christians den første 2,4 der blev lavet deroppe,så der er nok gjort noget ud af det,men er det som sædvanligt,så er meget af det noget sjusk,desværre,hvordan man behandler en 2,4 spiller så også meget ind,tæsker man den,så er den død på ingen tid
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 11:56:22
Citat fra: "B1ack Mi16"
Så hvor lange plejestenger er det brukt på hhv. 2.3 og 2.4l motorene, og også slaglengde på disse?
Mine plejestenger er 156mm lange.

Rod/stroke på 1.9 16v Mi16 --> 144/88 = 1,636
Rod/stroke på min 2299cc --> 156/94,5 = 1,651

Så det blir bedre rod/stroke på min nye 2.3 enn på en standard Mi16, så dette burde vel kunne holde allikevel? Så fremt at sylinderveggene ikke er blitt for tynne pga. den 88mm borring? :(

Er det noen gang lagd 88mm borring på XU i Danmark?


Tit er der mig bekendt brugt de originale plejlstænger og så et stempel med en anden krydspindshøjde - det er jo problematisk i sig selv.

At du har fået nogle meget lange plejlstænger vil helt sikkert hjælpe meget på problematikken - det kan meget vel vise sig at være alle pengene værd.
Der er så stadig det problem at blokken måske er lidt vel lav til den slaglængde, men det er jo svært at gøre ret meget ved (der er muligheder - men det er et større cirkus mildest talt).
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 11:56:57
med 88mm boring er cylinder væggen papirstynd,ved 89mm er man ude i vandkammere,der findes forskellige krumtapper
92 mm 96mm 98mm 100mm 98mm er den bedste
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 12:00:13
Det kan ikke være forskjell på forskjellige XU blokker?

CRF450 på 205gtidrivers bygger også en motor med 88mm borring, og denne er nok kostet på ca. like mye penger som min.. og denne er altså bygd av han som byggede Mi16 BTCC motorene i sin tid.

Bør jeg burdere å kjøpe en ny blokk og nye stempler og borre til 87mm istedet da kanskje  :?

Kan man ikke måle tykkelsen i sylinderveggene?
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 12:04:38
man kan ikke måle tykkelse på cylindervæggen,87mm er nok max,derefter er den meget tynd,med 156mm har du brugt plejlstænger fra alfa 2,0,det kan gøres men er unødvendigt,lav den med orginale plejlstænger,87mm blok og stempler fra opel 2,0 gsi/calibra,så passer delene sammen
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 12:05:34
Du kan vist måle tykkelsen med noget røntgen/ultralyd/et-eller-andet teknik - så du skal nok have fat i nogen der kan.
Jeg kender ingen hjemmemetoder der ikke betyder at man ødelægger væggen (disse metoder inkluderer: 1. bor et hul, 2. bor op til den ikke kan mere - osv.).
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 12:06:19
Citat fra: "brian x 306 gti"
man kan ikke måle tykkelse på cylindervæggen,87mm er nok max,derefter er den meget tynd,med 156mm har du brugt plejlstænger fra alfa 2,0,det kan gøres men er unødvendigt,lav den med orginale plejlstænger,87mm blok og stempler fra opel 2,0 gsi/calibra,så passer delene sammen
Brian


Nu har han købt hundedyre Crower 'stænger på mål - så det er vist ikke liiiige noget med at gå væk fra dem igen :-).
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 12:10:09
Både stempler og plejestenger er custom smedede deler fra hhv. Wiseco og Crower.

Det går ikke å teste blokken med ultralyd eller noget slikt.. hm.

Vil helst ikke at plejestengerne og stemplerne skal blive mos :(

(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/04092005/CIMG0695.jpg)
(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/04092005/CIMG0707.jpg)
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 12:11:59
Nolge der har længden på std. 106 GTI plejlstænger? Kunne godt tænke mig at vide forholdet på en std. 106 GTI motor vs. min egen. Så hut jeg visker så erplejlstængerne 156mm lange. (totalt)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 12:15:45
Hvorfor har du købt så dyre stempler og plejlstænger og så bruger du dieselkrumtappen som er den dårligste af dem som findes????????,få lavet oliekøling af stemplerne,det vil øge holdbarheden
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 12:19:05
Hvorfor er dieselkrumtappen den dårligste som findes? Den er i alle fall smedet og ikke støpt slik som feks. XU9J4 og XU10J4R krumtappene.. ?

Det finnes allerede oljekjøling oppunder stemplerne, det er bare ikke montert på bildene over som bare er en prøvemontering.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 12:21:51
dieselkrumtappen er kun afbalanceret til 5000rpm og den er meget tungere end de andre,derfor
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 04, 2005, 12:25:21
Citat fra: "brian x 306 gti"
dieselkrumtappen er kun afbalanceret til 5000rpm og den er meget tungere end de andre,derfor
Brian


Nu er den jo blevet offset slebet for længere slaglængde - mon ikke den så i hvert fald er blevet afbalanceret - det er jo sådan set en nødvendighed.
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 12:25:42
Krumtappen har vært til omslipning for å øke slaglengde, og er balansert sammen med svinghjul og trykkplate.

At den er meget tyngre i seg selv betyder vel ikke at den er "dårligere"?
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 12:28:35
At den er tungere gør bare at motoren er knap så omdrejningsvillig,det er alt,undrede mig bare over at du ikke har valgt f.eks 98mm krumtap når du nu bruger så mange penge på den motor alligevel
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 12:32:33
Krumtappen og motorblokken var det første jeg kjøpte, og i starten var planene litt forskjellig fra hva de har utviklet seg til å bli nå i ettertid.

Krumtappen kostet meg 2000,- i innkjøp + 4000,- i omsliping og balansering.. 6000,-.. Jeg vet ikke hva en ferdig 98mm krumtap koster? Ville vel uansett ikke gått for mer enn 96mm slaglengde, men nå er jo stempler og plejestenger tilpasset en slaglengde på 94.5mm så det blir uaktuelt å endre på dette.

Jeg undrede bare på om du mente at dieselkrumtappen var styrkemessig svakere enn de andre krumtappene.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 12:34:37
dieselkrumtappen er ligeså stærk som de andre,en ny 98mm koster cirka 16000
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 13:06:16
Citat fra: "brian x 306 gti"
At den er tungere gør bare at motoren er knap så omdrejningsvillig,det er alt,undrede mig bare over at du ikke har valgt f.eks 98mm krumtap når du nu bruger så mange penge på den motor alligevel
Brian


Men tilgængæld kan en tungere krumtap bedre holde til højre omdrejninger end en let kan.
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 04, 2005, 14:02:23
Ok, da vet jeg det, krumtappen er med andre ord ikke dårlig, men bare litt tyngre som vil gjøre at den bruker litt lenger tid på å akselereres opp på turtall. Jeg mener forøvrig at den ikke veide noe mer enn en standard XU9J4 krumtap da jeg veide den på baderomsvekten... ? :)

Så får jeg spørre min motorbygger om det er mulig å få målt tykkelsen på sylinderveggene uten å bla opp alt for mange tusenlapper.
Titel:
Indlæg af: Steen-S efter Nov 04, 2005, 14:51:37
Citat fra: "brian x 306 gti"
dieselkrumtappen er kun afbalanceret til 5000rpm og den er meget tungere end de andre,derfor
Brian


På 205GTIDrivers er der flere som siger at dieselkrumtappen sagtens kan klare 8000rpm.
Vedr. holbarhed på en tunet motor, er der vel ingen der forventer flere hundredetusinde km.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 04, 2005, 14:58:36
Citat fra: "brian x 306 gti"
Så vidt jeg husker så var Christians den første 2,4 der blev lavet deroppe


Hvordan kan det være den første 2.4 når det nu ikke er en 2.4'er ;)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 15:21:55
fordi jeg kom i tanke om at jeg egenligt har snakket med Christian
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 04, 2005, 15:24:13
Dieselkrumtappen kan sagtens holde til 8000 rpm,den er så bare ikke lavet til det,men krumtappen er udemærket,jeg har selv brugt den
Brian
Titel:
Indlæg af: yakker efter Nov 04, 2005, 19:21:24
Lige til folks opmærksomhed jeg har lige lavet en 2.4 om til 2.3 efter 200.000km grunden til motorhaveri var 230km/t på motorvej og pludselig en sten igennem køler= død motor.......

Så lang slaglængde og holdbarhed kan faktisk godt hænge sammen......

Jakob
Titel:
Indlæg af: Carsten 205 GTI 1,9 T efter Nov 04, 2005, 19:32:43
Citat fra: "yakker"
Så lang slaglængde og holdbarhed kan faktisk godt hænge sammen......

Jakob


Ja, de skibsmotorer med krydshoved, holder da fint :lol:  :lol:

Man B&W K98MC er 980x2660 mm, og kører evigt ;)
Titel:
Indlæg af: Martin E. efter Nov 04, 2005, 21:30:14
Kan moderator ikke lave den her tråd til en sticky ?..
Titel:
Indlæg af: Daniel 106 GTI efter Nov 04, 2005, 21:34:37
Citat fra: "Martin E."
Kan moderator ikke lave den her tråd til en sticky ?..


Ja det stemmer jeg også for, det er så lækkert når alle vores kloge hoveder deler ud af guldkornene. Peters tråd om 1.8L konvertering burde også ligge i toppen :)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 05, 2005, 12:55:18
Lastbiler har også meget lang slaglængden og en enorm holdbarhed,forskellen er bare at krydspindshøjden er en anden,grunden til at det kniber med 100mm slag er simpelhen fordi at stemplet bliver ustabil pga den lave krydspindshøjde,krumtap osv kan sagtens holde,eneste problem er at få stemplet udformet så det kan holde
Brian
Titel:
Indlæg af: Cruze efter Nov 05, 2005, 13:12:33
Sygt nok der kan stå en stodder ned i cylindergangen på sådan en MAN motor

Man B&W K98MC

http://www.danishmaritime.dk/filer/nyhe ... 100000.pdf (http://www.danishmaritime.dk/filer/nyheder/upload/over100000.pdf)
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 05, 2005, 15:35:22
Citat fra: "brian x 306 gti"
Lastbiler har også meget lang slaglængden og en enorm holdbarhed,forskellen er bare at krydspindshøjden er en anden,grunden til at det kniber med 100mm slag er simpelhen fordi at stemplet bliver ustabil pga den lave krydspindshøjde,krumtap osv kan sagtens holde,eneste problem er at få stemplet udformet så det kan holde
Brian


Well - det er vel ikke krydspindshøjden i sig selv der er så vigtig, så meget som at højden på blokken muliggør et absolut favorabelt rod/stroke forhold. Det forhold har direkte indvirkning på hvad den største vinkel bliver mellem plejlstang og cylindervæg, og det afgør igen hvor mange kræfter der går ind i cylindervæggen med øget slid til følge, og hvor mange der går til op-ned.

Krydspindshøjden kan - for mig at se både blive for lav og for høj, uanset om man holder et fornuftigt rod/stroke forhold. Jeg ville tro at krydspinden ideelt set skal sidde ca. i midten - evt. lidt mod toppen - men det er spekulation herfra.

Dertil kommer i øvrigt de racingstempler man også kan få med forsat krydspind - netop for at mindske nogle af problemerne med store vinkler mellem plejlstang og cylindervæg som kommer med det dårligere rod/stroke forhold som stroker-kits giver. Men så begynder det så småt at blive pebret :-). Omend det nærmest er hyldevarer til Volvo-kværne i Sverige.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 05, 2005, 16:21:49
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Dertil kommer i øvrigt de racingstempler man også kan få med forsat krydspind - netop for at mindske nogle af problemerne med store vinkler mellem plejlstang og cylindervæg som kommer med det dårligere rod/stroke forhold som stroker-kits giver.


106 GTI kører med forsatte krydspinde, dog ikke i stemplet, men i plejlstangen. Vener man den forkert ved en renovering, ja så får man mere slid på cylindervæggen ;)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 05, 2005, 17:17:11
Krydspindshøjden er problemet,man kan nemlig ikke få et stempel med så lav højde som der kræves til 100,man skal "hekse"et stempel som kan bruges og stempler med meget lav krydspindshøjde fungere bedst sammen kort slaglængde(motorcykelstempler),højden på blokken når man taler om 2,4 kan jo ikke ændres,en løsning kan være at bruge plejlstænger som er et par mm kortere,derved kan man få højere krydspind,problemet er bare at det fordyrere projektet volsomt,derfor modificerer man stemplet
Brian
Titel:
Indlæg af: Tværp efter Nov 05, 2005, 18:32:11
Citat fra: "Peter"
Nolge der har længden på std. 106 GTI plejlstænger? Kunne godt tænke mig at vide forholdet på en std. 106 GTI motor vs. min egen. Så hut jeg visker så erplejlstængerne 156mm lange. (totalt)


På standard plejlstængerne er der 135,5 mm - målt fra midten af hhv. krumptap og krydspind. Totallængden er ca. 186-187 mm... :-)
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 05, 2005, 18:37:57
Citat fra: "Martin Terp"
Citat fra: "Peter"
Nolge der har længden på std. 106 GTI plejlstænger? Kunne godt tænke mig at vide forholdet på en std. 106 GTI motor vs. min egen. Så hut jeg visker så erplejlstængerne 156mm lange. (totalt)

På standard plejlstængerne er der 135,5 mm - målt fra midten af hhv. krumptap og krydspind. Totallængden er ca. 186-187 mm... :-)


Hmm jeg mener at EW10 stængerne er 138.7mm, målt fra centrum til centrum.

EDIT: plejl/stempel forhold std. 106 GTI: 1.737
plejl/stempel forhold 1860 106 GTI: 1.712
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 05, 2005, 19:14:08
Hm.. da må EW motoren ha utrolig dårlig plejl/stempel på bare 1.576 ??
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 05, 2005, 19:49:24
Citat fra: "B1ack Mi16"
Hm.. da må EW motoren ha utrolig dårlig plejl/stempel på bare 1.576 ??


Nej 1.632. Boringen er 85mm. (85mm x 88mm)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 05, 2005, 19:53:14
Ouch.. Jeg tenkte på plejl vs. slaglengde jeg..
Den er jo 1.576 på EW motoren i alle fall og er 1.636 på std. 1.9 Mi16.

Trodde det var plejl/slaglenge som hadde noe betydning? I tillegg til borring/slaglengde.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 05, 2005, 20:34:01
Citat fra: "B1ack Mi16"
Ouch.. Jeg tenkte på plejl vs. slaglengde jeg..
Den er jo 1.576 på EW motoren i alle fall og er 1.636 på std. 1.9 Mi16.

Trodde det var plejl/slaglenge som hadde noe betydning? I tillegg til borring/slaglengde.


Ja du har ret - jeg ved ikke hvorfor jeg sidder og tænker på boringen  :roll:
Tror vist jeg snart skal sove lidt..
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 06, 2005, 01:06:13
Citat fra: "brian x 306 gti"
Krydspindshøjden er problemet,man kan nemlig ikke få et stempel med så lav højde som der kræves til 100,man skal "hekse"et stempel som kan bruges og stempler med meget lav krydspindshøjde fungere bedst sammen kort slaglængde(motorcykelstempler),højden på blokken når man taler om 2,4 kan jo ikke ændres,en løsning kan være at bruge plejlstænger som er et par mm kortere,derved kan man få højere krydspind,problemet er bare at det fordyrere projektet volsomt,derfor modificerer man stemplet
Brian


Nu var det sådan generelt for motorers indbyrdes dimensioner jeg snakkede - kom sig af at du selv kom ind på lastbilsmotorer som svar på et andet indlæg omhandlende dette.
Jeg er med på at når man står med en motor som skal "strokes" så er der grænser for udfoldelsesmulighederne.
Blokkens højde kan dog forhøjes, men det er noget bøvl af rang :-).
Har dog set en der gjorde det da han byggede en 2,7 Opel CIH-maskine (mener jeg det var). Mantzel har i mange år bygget dem i de dimensioner - men de holder bare ikke. Af præcis samme årsager som at en 2,4 PSA'er ikke er så heldig.
Men han fik simpelthen lavet en eller andet sandwichplade der blev spændt mellem top og blok. Virkede - mig bekendt - udmærket. Men fremstillingen af pladen havde kostet mange penge grundet den høje præcision der skulle til.
Titel:
Indlæg af: Christian Jensen efter Nov 08, 2005, 00:02:49
Min motor har rundet 100.000 km og jeg har aldrig haft den skildt ad. Der er blevet lavet forskellige ting på den, men ikke noget pilleri inde i motoren. Grunden til de forholdsvis lave antal heste skyldes hovedsageligt at ham der skiftede tandrem for mig ikke fik fat i den rigtige tandrem i første huk og derfor nok har stilt mine stakkels knaster tilbage i original position inden han fik den rigtige. Men ja. Motorstyringen suxer totalt. Glæder mig til MegaSquirt  ;).

De 2,34 er en fejl. Den er noget nær de 2,4 - men har desværre ikke så mange/præcise detaljer på den :(.

/Christian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 08, 2005, 00:46:14
Har du informasjon om borring og slaglengde på motoren din? Eventuelt også rådelengde?
Titel:
Indlæg af: Christian Jensen efter Nov 08, 2005, 08:08:24
Citat fra: "B1ack Mi16"
Har du informasjon om borring og slaglengde på motoren din? Eventuelt også rådelengde?


Nej. Ingen info - desværre :(

/Christian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 09, 2005, 23:36:11
Siden 88mm borring ser ut til å være "no go"...

Jeg har begynt å tenke litt her.
Hva om man borrer til 93mm.. Og så setter i "steel-sleeves" som da får 2.5mm tykke vegger hele veien rundt og på den måten ender opp med 88mm borring? Dette bør bli meget solid dersom det lar seg gjøre.

Noen som har satt i sleeves i en XU blokk før?
Jeg tror det blir billigere å gjøre det enn å kjøpe 4 nye stempler og en ny blokk...
Titel:
Indlæg af: john 406 turbo efter Nov 10, 2005, 12:36:14
Da jeg havde min 405 2,4 Mi 16 kørte jeg over 100000 km i den uden problemer.
Motoren har efterfølgende gået ca. 150,000 km nu og den køre stadigvæk.
Det kan godt være, at ved jævnlige hård kørsel den brækker sig, men hvilken tunet motor gør det ikke ved samme behandling.

John.
Titel:
Indlæg af: MP 306 GTI efter Nov 10, 2005, 13:23:35
Citat fra: "john 406 turbo"
Da jeg havde min 405 2,4 Mi 16 kørte jeg over 100000 km i den uden problemer.
Motoren har efterfølgende gået ca. 150,000 km nu og den køre stadigvæk.
Det kan godt være, at ved jævnlige hård kørsel den brækker sig, men hvilken tunet motor gør det ikke ved samme behandling.
John.

Jeg prøver at køre lidt videre i min - den har trods alt kun gået knap 40k efter 2.4-kuren.

Det er sjovt nok også kun når man holder koblingen inde med kold motor, at den siger en kedelig klaprende lyd....... Lidt sært.
Titel:
Indlæg af: Lasse - 206 GT efter Nov 10, 2005, 13:26:48
Citat fra: "MP 306 GTI"
Citat fra: "john 406 turbo"
Da jeg havde min 405 2,4 Mi 16 kørte jeg over 100000 km i den uden problemer.
Motoren har efterfølgende gået ca. 150,000 km nu og den køre stadigvæk.
Det kan godt være, at ved jævnlige hård kørsel den brækker sig, men hvilken tunet motor gør det ikke ved samme behandling.
John.
Jeg prøver at køre lidt videre i min - den har trods alt kun gået knap 40k efter 2.4-kuren.

Det er sjovt nok også kun når man holder koblingen inde med kold motor, at den siger en kedelig klaprende lyd....... Lidt sært.
Måske det er dit udrykkerleje ved gearkassen? koster ikke ret meget, men gearkassen skal af for at skifte det :-(
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 10, 2005, 15:02:48
det er ikke udrykkerlejet,det larmer når bilen er ubelastet,derimod er det en anden kendt pugsygdom,du har rust på højgearsakslen,et kendt problem ved pug,det betyder intet
der kan godt sættes stålforinger i en xu blok
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 16:19:46
Citat fra: "brian x 306 gti"
med 88mm boring er cylinder væggen papirstynd,ved 89mm er man ude i vandkammere,der findes forskellige krumtapper
92 mm 96mm 98mm 100mm 98mm er den bedste
Brian


Nå har jeg vært ute i garasjen for å borre hull i sylindrene på en XU11D blokk jeg har liggende, for å se hvor tykk/tynn sylinderveggen er på et gitt punkt.

Jeg har funnet ut at tynneste punkt på sylinderveggene er ved sylinder 1 og 4, rett innenfor frostpluggene , for der er det en "grop / dish" på utsiden av sylinderen, sylinder 2 & 3 har ikke denne gropen.

Jeg banke ut 3 av frostpluggene på XU11D blokken, og borret så hull med vanlig bormaskin. Resultatet er da at alle 3 punktene jeg borret i er 5.5mm tykke.. Dette var på det tynneste, midt i "dish"'en og det ser ut som om sylinderveggene er ca. 1.5-2mm tykkere rundt resten av sylinderen.

5.5mm på det tynneste med 85mm borring tilsvarer jo 4mm på det tynneste med 88mm borring..

Så da antar jeg at det bak disse frostpluggene på syl 1 & 4 ikke er noe problem å borre til 88mm, spørsmålet er da, hvor er det sylinderen er papirtynn ved 88mm borr og man kommer gjennom til vannkanalene med 89mm borr?
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 19, 2005, 17:01:32
Vi har boret en til 90mm,den røg i vandkanalerne på cylinder 3,det var den eneste vi borede
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:13:37
Hm.. Hvor på cylinder 3 var det det røk da?
Jeg synes 2 & 3 så veldig tykke og fine ut.

Er problemet kanskje helt oppe i toppen av sylinderen, der hvor det er borret et tynt hull som skal la kjølevannet passere mellom sylindrene?
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 19, 2005, 17:18:42
det var i toppen,næsten helt oppe ved kanten,det var ikke mellem cylinderne,det var i den ene side,hvilken kan jeg ikke huske
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:24:04
Det virker _veldig_ merkelig.. For på min blokk så er det minst 6mm godstykkelse hele veien rundt sylinder 2 & 3 oppe på toppen.

Det kan jo ha vært en støpefeil i din blokk?

Takk for innspill forøvrig! Jeg begynner riktingok å tro at 88mm borring kan fungere allikevel.

En i UK kjører for tiden 88x88 2140cc Mi16 motor.
Den har fungert bra ett par måneder nå, og ble bremset til 220hk i en motordyno. Han hadde vært på banekjøring forrige uke også, så det ser ut til at det fungerer for han! :)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:30:58
Jeg kan jo forøvrig legge ut et bilde av min motorblokk med 88mm borring:

(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/04092005/CIMG0708.jpg)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 19, 2005, 17:34:18
der var ingen støbefejl,vi undersøgte den,den var meget tynd overalt,men jeg vil tro at 88mm kan bruges for sætter du en stålforing i,så er den jo faktisk ikke meget tykkere,men du skal nok ikke gå over de 88mm,brug lejer i bunden fra 406 turbo,de er tykkere end standatdlejerne,fræs en notgang til oliepumpen og brug den fra gti,pas på hullet i toppakningen,det kan være for lille og stemplet vil slå imod
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:36:00
Ok, ja, jeg har tenkt å slipe litt rundt i toppakningen slik at jeg får den opp til ca. 89mm borring..

Forøvrig om du ser på sylinder 3 på bildet så er det den sylindren ved siden av den som har stempel i... Og den er meget tykk og fin hele veien rundt.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 19, 2005, 17:38:26
det ser ok ud,har du haft en honebørste i blokken eller er den bare boret og i med stempler eller hvad
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:39:45
Den er borret og stresshonet.. Stemplet står i bare for prøvemontering...
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 19, 2005, 17:42:31
Så må du jo få den samlet,husk ståltoppakningengen,man kan få en fiberpakning,den skal du ikke bruge,HUSK AT SÆNKE SKVULPPLADE I BUNDEN
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 19, 2005, 17:48:59
Jeg har forlenget oljepumpen med 15mm og kjører i tillegg spacerplaten fra XU9J4 for å få plass til 7 liter olje.. Og det er orginal skvulpeplate i bunden.

Pakningen er en 88mm borring Cometic 3 lags stålpakning.

Motoren blir nok mest sannsynlig ikke samlet før til våren 2006, siden jeg ikke ser behov for å samle den før jeg har bilen klar... :(
Titel:
Indlæg af: Lasse - 206 GT efter Nov 25, 2005, 20:41:27
brian x 306 gti: Du skriver at man kan bruge opel stempler til 87mm boring, men en opel køre da med en std. boring på 86mm, hvordan passer det sammen?
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 26, 2005, 01:00:44
Formentlig overstørrelse stempler - ikke noget problem.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 26, 2005, 11:11:54
Jep,det er overstørrelse
Brian
Titel:
Indlæg af: Martin E. efter Nov 26, 2005, 12:26:01
Brian - vil du osse anbefale en stålpakning ved en 2.2 l motor ?..
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 26, 2005, 14:04:05
Btw... om noen skulle være interessert.. noen bilder av Mi16 toppen min, med igjensveisede "injector cutouts", samt 36.5mm Pumaracing innsugventiler. Forbrenningskamre tatt opp til 88mm borring for å beholde kompresjon på et akseptabelt nivå, men har også beholdt squish både mellom innsug og eksosventilene:

(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/25112005/CIMG0830.jpg)
(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/25112005/CIMG0833.jpg)
(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/25112005/CIMG0838.jpg)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 26, 2005, 17:35:31
Ståltoppakningen er efterhånden standard,de gamle fiberpakninger ses sjældent mere,så ja,ståltoppakning
Black mi 16,du kunne godt korte styrene lidt op uden at der sker det vilde,ellers ser det godt ud
Brian
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 26, 2005, 18:41:24
Det ser helt klart også DYRT ud :-).
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 26, 2005, 19:30:42
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Det ser helt klart også DYRT ud :-).


Gør det?

Hvad er det der koster så mange penge i det topstykke?
Jeg kan se der ligger nogle timer i det, men vel ikke noget man ikke kan klare langt størstedelen af selv?
Titel:
Indlæg af: Steendp efter Nov 26, 2005, 19:39:18
Der er meget mere i det end blot topstykket. Han har ikke sparet noget og bla. bestilt stempler, plejlstænger mv. hjem fra US. Ligeledes har jeg ikke forstået det således at han selv har lavet topstykket (?).

Faktisk er det imponerende at se hvad han har til at ligge i sin sofa :D. (Hint: på 205gtidrivers skriver han om ombygningen af sin bil/motor).

Citér
Jeg bygger for tiden en 88mm borring og 94.5mm slag 2299cc.. Har brukt en 92mm XU11D krumtap og offsetslepet denne til 94.5mm.
Bruker custom Crower H-profil plejestenger og smidde Wiseco stempler.
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 26, 2005, 19:53:35
Citat fra: "brian x 306 gti"
Black mi 16,du kunne godt korte styrene lidt op uden at der sker det vilde,ellers ser det godt ud
Brian


Grunnen til at styringene ikke er kortere i selve porten, er at kamakslingene løfter så meget, at for å få nok klaring mellom retainer og ventilstyringen, så måtte styringene senkes lenger ned faktisk :)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 26, 2005, 19:58:47
Citat fra: "HenrikGM"
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Det ser helt klart også DYRT ud :-).

Gør det?

Hvad er det der koster så mange penge i det topstykke?
Jeg kan se der ligger nogle timer i det, men vel ikke noget man ikke kan klare langt størstedelen af selv?


Dersom man har utstyr til å fjerne ventilstyringer, TiG sveis for å sveise aluminium, samt en maskin for å kutte ventilsetene, så kan man selvsagt gjøre det selv...

Jeg kunne selvsagt gjort størstedelen av porte-arbeidet selv, men dette tar jeg ikke sjangsen på å rote med selv, da jeg ikke har noe tidligere praktisk erfaring med dette. Mi16 toppen er i tillegg meget bra til å begynne med, så man risikerer mest sannsynlig å gjøre den dårligere dersom man ikke vet hva man gjør...  :roll:
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 26, 2005, 21:47:03
Hvilket løft  har du da valgt,det lyder volsomt
Brian
Titel:
Indlæg af: Steendp efter Nov 26, 2005, 22:20:42
Jeg mener at kunne huske noget i omegnen af 12.45/11.90mm ind/ud (okay - jeg slog det op).
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 27, 2005, 02:20:04
Det stemmer, og problemet var ikke direkte at det skulle bli konflikt med selve ventilstyringen, men at det skulle bli kontakt mellom retainer og ventiltetting.. så derfor det ble senket.
Titel:
Indlæg af: Brian ex-205 Rallye efter Nov 27, 2005, 08:54:42
Citat fra: "HenrikGM"
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Det ser helt klart også DYRT ud :-).

Gør det?

Hvad er det der koster så mange penge i det topstykke?
Jeg kan se der ligger nogle timer i det, men vel ikke noget man ikke kan klare langt størstedelen af selv?


Overstørrelse ventiler fra Puma er i hvert fald ikke gratis - hvordan man vil lave dem selv ved jeg ikke helt.
Udfræsning af sæder - måske endda udskiftning og derefter opfræsning/tilpasning kan da teoretisk set godt klares af en selv (der er jo nogen der gør det :-)) - men det kræver jo noget maskineri.

Dertil kommer alle de andre ting som der er kommet i og gjort ved den anden ende af maskinen (godt nok ikke på de sidste billeder - men de er i tråden).

Og slutteligt så kan det jo stadig godt se dyrt ud selvom det ikke har været det - hvis man skal have det lavet ude i byen er det jo netop dyrt - så derfor ser det vel også dyrt ud ;-).
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 27, 2005, 09:18:41
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Citat fra: "HenrikGM"
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Det ser helt klart også DYRT ud :-).

Gør det?

Hvad er det der koster så mange penge i det topstykke?
Jeg kan se der ligger nogle timer i det, men vel ikke noget man ikke kan klare langt størstedelen af selv?

Overstørrelse ventiler fra Puma er i hvert fald ikke gratis - hvordan man vil lave dem selv ved jeg ikke helt.
Udfræsning af sæder - måske endda udskiftning og derefter opfræsning/tilpasning kan da teoretisk set godt klares af en selv (der er jo nogen der gør det :-)) - men det kræver jo noget maskineri.

Dertil kommer alle de andre ting som der er kommet i og gjort ved den anden ende af maskinen (godt nok ikke på de sidste billeder - men de er i tråden).

Og slutteligt så kan det jo stadig godt se dyrt ud selvom det ikke har været det - hvis man skal have det lavet ude i byen er det jo netop dyrt - så derfor ser det vel også dyrt ud ;-).


Ok, hvad pumaventilerne koster aner jeg ikke, det kan selvf. være uforholdsmæssigt dyre.

Jeg forholdte mig ikke til resten af motoren, kun til selve topstykket. Mit sammenligningsgrundlag er Volvos topstykker. Der vil et komplet topstykke, opmonteret med nye løftere,knast efter egne specs( på NYT emne!), ventiler efter eget valg og pudset til stage4( litereffekter noget over 200hk, i visse tilfælde over 300!) løbe i ca. 12.000sek. I realiteten et nyt topstykke, lavet til race, men som sagtens kan køre på gaden. Jeg ved der er forskel mellem forskellige motortyper i prisen på stumperne, men det er nok mere en afspejling af de enkeltes fortjeneste, end reel pris. Puma ventilerne er måske svine dyre i vejl.udsalg, men den reelle pris er næppe over 200kr/styk. At der måske skal smides 250% fortjeneste oveni er så en anden sag.

Nu ved jeg ikke hvad topstykket har kostet at få lavet hos et kompetent firma, men at dømme ud fra billederne er det ikke specielt voldsomt.
Lad jer ikke snyde af at aluminium skinner;-)

Men det ser da stadigt fint ud, men IMO ikke specielt dyrt.
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 27, 2005, 15:25:50
Angående hva toppen koster, så er det nok hverken arbeidet med porting, skifting av styringer eller fresing av seter som er det som koster mest.

Heller ikke ventilene fra Pumaracing er noe dyre..
De kostet 2000nok for et sett på 8 stk. så ca. 250,- pr. ventil da, det kan ikke være spesielt ille.

Det dyreste er nok kammene og mekaniske løfterne fra CatCams... 2 x kammer, 16 x mek løftere (450,- stk!!), 16 x sterkere ventilfjærer, 16 x retainers, 2 x justerbare kamdrev...  Det var dette som virkelig kostet penger!!!
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 27, 2005, 17:02:39
12,45mm løft,den vil ikke få noget bundtræk,det vil være helt skidt,hvad med tomgang,det kræver spjældhuse med så højt et løft
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 27, 2005, 17:10:25
Citat fra: "brian x 306 gti"
12,45mm løft,den vil ikke få noget bundtræk,det vil være helt skidt

Den skal sidde i en full-race 205'er ;)

Citat fra: "brian x 306 gti"
hvad med tomgang,det kræver spjældhuse med så højt et løft
Brian


Det får den også ;)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 27, 2005, 17:19:49
I en 205,den bliver dælme sjov
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 27, 2005, 17:21:38
Citat fra: "brian x 306 gti"
I en 205,den bliver dælme sjov
Brian


JA!!

Kristian: Smid lige et link til din side med billederne af bilen og motoren ;)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 27, 2005, 17:46:38
Kanskje det :)

(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/11092005/CIMG0724.jpg)
(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/petrapeugeot/07092005/CIMG0719.jpg)
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 27, 2005, 20:39:48
Citat fra: "brian x 306 gti"
12,45mm løft,den vil ikke få noget bundtræk,det vil være helt skidt,hvad med tomgang,det kræver spjældhuse med så højt et løft
Brian


Der er før lavet gode motorer med så "lavt" løft som 12,45mm, også med fantastisk god bund, og også uden spjældhuse. Løftet betinger ikke at bunden forsvinder.
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 27, 2005, 20:42:08
Citat fra: "B1ack Mi16"
Angående hva toppen koster, så er det nok hverken arbeidet med porting, skifting av styringer eller fresing av seter som er det som koster mest.

Heller ikke ventilene fra Pumaracing er noe dyre..
De kostet 2000nok for et sett på 8 stk. så ca. 250,- pr. ventil da, det kan ikke være spesielt ille.

Det dyreste er nok kammene og mekaniske løfterne fra CatCams... 2 x kammer, 16 x mek løftere (450,- stk!!), 16 x sterkere ventilfjærer, 16 x retainers, 2 x justerbare kamdrev...  Det var dette som virkelig kostet penger!!!


Jo, så løber budgettet.
Vil du ud med data på knastakslerne?
Titel:
Indlæg af: Steendp efter Nov 27, 2005, 20:48:09
Citat fra: "brian x 306 gti"
I en 205,den bliver dælme sjov
Brian


Den bliver så rå! Kristian skal lokkes med til Vandel :D.
Titel:
Indlæg af: DorkVonWaterfall efter Nov 27, 2005, 20:51:15
Goddamn den maskine ser sød ud........
Titel:
Indlæg af: Martin E. efter Nov 27, 2005, 20:58:04
Citat fra: "Steendp"
Citat fra: "brian x 306 gti"
I en 205,den bliver dælme sjov
Brian

Den bliver så rå! Kristian skal lokkes med til Vandel :D.


Mener du det !?..hehe..Så kommer jeg sammen med dig i TS6'eren uden 205'ere ! :wink:
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 27, 2005, 22:34:50
Data på kamakslingene:

Duration:
Inlet @0.1mm løft: 286
Inlet @1.0mm løft: 258

Ex @0.1mm løft: 274
Ex @1.0mm løft: 249

Maks løft: hhv. 12.45mm og 11.90mm

Centerline: 108 grader på både innsug og eksos
Åpningsvinkler innsug: 21/57
Åpningsvinkler eksos: 53/16

Løft @TDC, hhv. 3.8mm innsug og 3.25mm eksos.

Jeg er ingen kam-ekspert, så tar gjerne imot noen veltenkte tanker om hvordan motoren kan komme til å oppføre seg med disse :)
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 28, 2005, 16:11:29
de har et meget højt løft,du skal regne med at trækkraft under cirka 4000 ikke eksisterer,du skal have sat begrænser til 9000 rpm ellers får du ikke nok ud af dem,tomgang skal nok sættes til cirka 1500 rpm ellers vil den blive træls at sætte igang
de 108 gr. kan du kun bruges som rettesnor,den skal trimmes på felt
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 28, 2005, 17:05:41
Jeg håper det ikke blir så ille som det du beskriver her i alle fall..

Det er jo ikke løftet i seg selv som bestemmer hvordan motoren vil oppføre seg, men heller overlap/lukke og åpningstider på knasterne vil jeg tro.

Dette var (så vidt jeg husker) den "nest mildeste" solid-lifter knasten til CatCams før dem omprofilerte alle knastene til Mi16 motoren.

Begrenseren blir nok satt til maks 8000rpm forøvrig.

Så lenge motoren fungerer tålelig bra fra 3000rpm og oppover så er jeg fornøyd.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 28, 2005, 17:07:01
Citat fra: "B1ack Mi16"
Jeg håper det ikke blir så ille som det du beskriver her i alle fall..

Det er jo ikke løftet i seg selv som bestemmer hvordan motoren vil oppføre seg, men heller overlap/lukke og åpningstider på knasterne vil jeg tro.

Dette var (så vidt jeg husker) den "nest mildeste" solid-lifter knasten til CatCams før dem omprofilerte alle knastene til Mi16 motoren.

Begrenseren blir nok satt til maks 8000rpm forøvrig.

Så lenge motoren fungerer tålelig bra fra 3000rpm og oppover så er jeg fornøyd.


Hvis du alligevel vil have 8.000 som begrænser, hvorfor så ikke beholde hydrauliske løftere?
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 28, 2005, 17:10:58
Fordi jeg ikke stoler helt på å kjøre hydrauliske løftere opp til slike turtall med kvasse kammer som har en del vassere ventilakselerasjon enn de orginale.

Grunnen til at jeg ikke tør mer turtall enn 8000rpm er stempelhastigheten.. Den blir veldig høy med 94.5mm slaglengde.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Nov 28, 2005, 17:14:04
Citat fra: "B1ack Mi16"
Fordi jeg ikke stoler helt på å kjøre hydrauliske løftere opp til slike turtall med kvasse kammer som har en del vassere ventilakselerasjon enn de orginale.


Prøv at læs tråden på 205gtidrivers om hydrauliske vs. solide løftere. Læs specielt det Davis Baker (pumaracing) siger om ventilaccelerationen på en solid-løfter knast imod en hydraulisk-løfter knast. ;)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 28, 2005, 18:00:47
Jeg har lest det.. og jeg er klar over hvordan det henger sammen, men jeg har hørt relativt mange historier om hydrauliske ventilløftere siden jeg begynte å interessere meg for motorteknikk ett par år tilbake i tid.. og har valgt mekaniske fordi disse, så vidt jeg kan se, er det som vil være mest driftssikkert.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 28, 2005, 19:54:45
det bliver som jeg har skrevet
Brian
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 28, 2005, 20:17:39
Citat fra: "brian x 306 gti"
de har et meget højt løft,du skal regne med at trækkraft under cirka 4000 ikke eksisterer,du skal have sat begrænser til 9000 rpm ellers får du ikke nok ud af dem,tomgang skal nok sættes til cirka 1500 rpm ellers vil den blive træls at sætte igang
de 108 gr. kan du kun bruges som rettesnor,den skal trimmes på felt
Brian


dvs du mener at en knastaksel der løfter over 12mm nødvendigvist ikke kan gå i tomgang under 4000rpm og SKAL trække til 9000 før det virker?
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Nov 28, 2005, 20:29:03
En ting å tenke på forøvrig...
Hvorfor oppgir CatCams ventilfjærer som ikke tåler mer enn 8500rpm før man får ventilflyt, til en knast som angiveligvis må opp på 9000rpm ?

Jeg tror den skal begynne å dra helt greit fra ca. 3000rpm.. Med momenttopp mellom 5500-6000rpm en plass.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Nov 28, 2005, 20:32:24
næ,det mener jeg ikke,jeg mener at en 16v motor med et så højt løft ikke vil have alverden af bundtræk og max effekt vil ligge meget højt,for så at ramme max drejningsmoment ved gearskift skal den meget langt op i omdrejninger,jeg skrev at tomgangen nok ville være bedst på cirka 1500 rpm,så kan den nok gå under de 4000 rpm,tror du ikke,knaster med det løft vil have god effekt ved høje omdrejninger,så prøv at læs igen
Brian
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 28, 2005, 20:58:55
Jeg er dybt uenig i din sammenkædning af løftets størrelse og den portion bund der kommer ud af det. Dybt uenig.

Meget lig knast har jeg selv haft til at køre pænt v. 970rpm tomgang på 2,3liter, med masser af bund(ikke på tilsvarende motor). Knastens duration er _langt_ vigtigere en løftets højde.

Er bekendt med visse mere ekstreme motorer der løfter over 15mm der ikke har de problemer du mener han vil få her.

Tror du kommer til at spise din bemærkning om at den intet laver under 4krpm. når den kommer ud at køre.

At det tillige ikke skulle virke uden spjældhuse....well, så står jeg helt af. Det er da noget vrøvl at brænde af, helt ærligt talt!
Der er sgu std. motorer der kører uden spjældhuse, med +12mm løft, uden at det på nogen som helst måde er en motor der tager mange rpm(topper under 5800!)
Titel:
Indlæg af: HenrikGM efter Nov 28, 2005, 21:00:39
Hvad er i grunden dit forhold til knastens duration, og dets indflydelse på max moment/max hk placering rent omdrejningstalsmæssigt?
(hvis du vil se bort fra det beskedne løft på 12mm ;-))
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Dec 03, 2005, 17:00:17
grunden til spjædhusene er nødvendige på pug er pga tomgangen er styret via vacuum,vacuumet bliver for lille i indsugningsmanifolden,derfor har de meget vanskeligt ved at gå i tomgang med meget skrappe knaster,man kan så vælge en alm. weberkab. og slippe for de problemer,grunden til det dårlige bundtræk,tja,nu er det jo ikke verden bedste i forvejen på en 16v motor,det kan gøres bedre ved at stroke den,det har han så gjort,så monterer han skrappere knaster og flytter derved moment op af kurven,derved bliver momentet lidt dårligt,selvfølgelige er det relativt hvad man mener med dårligt,men det er ikke muligt at få både hk og moment kun på knaster,desuden har jeg selv kørt med en lign kombination,så derfor ved jeg det
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Dec 03, 2005, 17:47:48
Citat fra: "brian x 306 gti"
men det er ikke muligt at få både hk og moment kun på knaster


Du mener vel at få moment i bunden og hk i toppen - ikke?
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Dec 03, 2005, 20:36:10
Jeg bryr meg røven med om bilen ikke går skikkelig godt før 3500-4000rpm og opp til turtallsperra på 7500-8000rpm en plass :)

Momentkurven kommer nok til å stige ganske mye opp fra 3500->5000rpm antar jeg. Men jeg kan ikke forstå at bundtrekket blir noe dårligere enn hva man har fra før i en 1.9 16v Mi16.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Dec 04, 2005, 11:10:47
Jo,Peter
max moment vil nok ligge på 4500-5000 rpm,man ser dog tit at den så er lidt svær at sætte igang,derfor lidt højere tomgang,jeg satte min egen til 1200rpm,den havde en tendens til at ligesom den ville gå i stå når man startede på 1000 rpm,bundtrækket bliver egenligt ikke dårligere end en standard mi 16,men buntræk i en mi 16 er jo ikke ligefrem verden bedste og grunden til de 9000 rpm er at du ligeså godt kan udnytte motoren potentiale når den skal bruges til race
Brian
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Dec 04, 2005, 12:26:44
Citat fra: "brian x 306 gti"
Jo,Peter


Ok, kan du så ikke lige forklare mig hvordan du vil få flere heste uden at få mere moment?
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Dec 04, 2005, 14:58:32
Jeg har forøvrig kjørt en simulering på motoren min i Engine Analyzer Pro nå..

Jeg la inn data for borring, slaglengde, plejestandlengde, innsugsmanifold diameter og lengde, eksosmanifold diameter og lengde, topplokkinformasjon, ventilstørrelser, port-diameter og port-lengde, flow-data for Mi16 toppen og knastaksel informasjon.

Jeg gjorde forøvrig det samme på en standard Mi16 og fikk 158hk @ 6500rpm! :)

"Effektkurve" på 2.3 16v med knaster som løfter mye :)
(http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/kurve_45mmspjell_gti16eksos.jpg)
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Dec 04, 2005, 15:00:18
Det ser ut til at om det skal være vits i å dra til 9000rpm så må man bruke disse knastene i 1.9 16v, for da får man flyttet momentet lenger opp, men på 2.3 så virker det som om turtallsperre på 8000rpm er det mest fornuftige.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Dec 04, 2005, 17:40:45
øøøhhhhhh,har vi snakket forbi hinanden,Peter,hvorfor skulle man ikke kunne få flere hk og ikke mere moment,min egen gti havde på flere målinger det samme moment,men forskelligt hk antal
187hk og 211 nm
200hk og 212 nm
momentet er det samme,den eneste forskel var at effektkurven var flyttet højere op
det var med 2 forskellige knasttyper
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Dec 04, 2005, 17:56:03
Det som er vesentlig er jo hvor i turtallsregisteret momentet er...

Man trenger hele effekt-/momentkurven, eller i det minste de turtall som momentet og effekten er målt på for å si noe smart om det.. Det er jo åpenbart at 212Nm var flyttet lenger opp i turtallsregisteret for å få ut 200hk i motsetning til 211Nm og 187hk som må ha vært lavere i registeret.
Titel:
Indlæg af: Anonymous efter Dec 04, 2005, 17:57:03
Citat fra: "brian x 306 gti"
øøøhhhhhh,har vi snakket forbi hinanden,Peter,hvorfor skulle man ikke kunne få flere hk og ikke mere moment,min egen gti havde på flere målinger det samme moment,men forskelligt hk antal
187hk og 211 nm
200hk og 212 nm
momentet er det samme,den eneste forskel var at effektkurven var flyttet højere op
det var med 2 forskellige knasttyper
Brian


Jeg tror vi snakker forbi hinanden. for at få flere hk ved et givent antal omdrejninger sker det ikke uden at du har mere moment ved dette omdrejningstal. At det maksimale moment ikke ændrer sig er jo egentlig logik. Jeg forstod bare dit svar som at man ved et givent antal omdrejninger kun kunne få Hk og ikke Nm.
Titel:
Indlæg af: Brian 306 gti efter Dec 04, 2005, 18:01:40
Ok,vi er enige,Peter
Den effekt kurve kan du kun bruge som lidt leg,du kan trimme den anderledes på et rullefelt,jeg plejer at trimme bilen efter det bedste moment,altså når bilen er en gadebil,derved er den mest kørbar,til race ville jeg nok prøve lidt forskellige opsætninger
Brian
Titel:
Indlæg af: B1ack Mi16 efter Dec 04, 2005, 18:53:11
Det beste moment.. som i mest moment ved lave turtall, eller mest moment ved høyere turtall? Det er jo enklere å få mer moment ved høye turtall, pga. overlap på knastene... Jeg tror jeg skal stille knastene slik som det er angitt på spec.. jeg kan i alle fall ikke stille innsug-knasten til å gi bedre moment på lave turtall, for da må den åpne tidligere, ex centerline 106 grader, og da får jeg igjen problemer med ventilklaring mellom stempel og ventil..
Titel: Re: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??
Indlæg af: Sedanen efter Jun 15, 2010, 03:04:07
Bare en lille update på en gammel tråd.

Jørgen A og rødderne har udviklet nogen 2,5-2,6 liters kit til PSA bilerne. De bygget på TS4 bund. Og kan bruges til både 306GTI-MI16-EW motorer mm.
Titel: Sv: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??
Indlæg af: sirhiss efter Nov 14, 2017, 20:40:34
Dette er et citat fra Brian 306:
man kan ikke måle tykkelse på cylindervæggen,87mm er nok max,derefter er den meget tynd,med 156mm har du brugt plejlstænger fra alfa 2,0,det kan gøres men er unødvendigt,lav den med orginale plejlstænger,87mm blok og stempler fra opel 2,0 gsi/calibra,så passer delene sammen
Brian

Hvis jeg nu var kommet til at købe en 98mm krumtap så kan jeg bruge normal 158mm plejlstænger og opel stempler, men de har ø21mm plejlstang og der er kun ø20 i orig. plejlstang?  Kan jeg bruge en 152mm plejlstang fra en s16 i stedet og så orig. stempler. Jeg ved der sidder mange kloge derude som kan hjælpe mig, det skal være en billig men brugbar løsning som et alm. cylinder firma kan lave.