Hi-Speed.dk

Diskussionsfora => Diskussionsforum om biler generelt => Emne startet af: Gøyen efter Maj 07, 2016, 07:09:16

Titel: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Gøyen efter Maj 07, 2016, 07:09:16
Er det et generelt problem i den motor uanset hvad bil/årgang den motor sidder i??????
Har kig på et par biler med den kværn, men er sgu lidt betænkelig.
Bilerne har kørt mellem 80-120.000km.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Rasmus 306 ep efter Maj 07, 2016, 09:40:36
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Gøyen efter Maj 07, 2016, 17:13:47
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.

Er det ikke også kun 1.6 der findes i 16v??
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Vejlstrup efter Maj 07, 2016, 20:17:54
Jeg mener kun det er 1.6 16v versionen der er ramt.

Er det ikke også kun 1.6 der findes i 16v??

Mener også at de har lavet 2,2 og 2,0 16V.

*edit* Kan se at der også findes 1,4 HDi 16V.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Tværp efter Maj 07, 2016, 22:59:25
Generelt mener jeg kun det er et problem i 109 hestes udgaven... Men jeg er ikke 112% sikker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Gøyen efter Maj 07, 2016, 23:30:15
Hmmmmm tricky question jeg fik gang i her......😜
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: THG efter Maj 08, 2016, 09:24:20
Det er samme bundkar der sidder på 1.4 HDI og 1.6 HDI 90 hk og 109 hk men det er altså kun 109 hk modellen der har problemet.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Vejlstrup efter Maj 08, 2016, 11:23:48
Har heller aldrig hørt om andre HDi med det problem.
Den lokale Citroën-pusher siger at hver gang han har set problemet har det været på grund af utætte flammeskiver.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: holm 83 efter Maj 08, 2016, 12:25:19
Fra 2010 og frem køre de med den nyer 1,6 hdi 8v men hvornår i 10 kan jeg ikke lige huske


Det er især med med 109 HK og garrat variabel turbo der kan drille

Men hvis service er overholdt og Egr gløderør og flamme skiver er iorden så har jeg set flere køre 400000 på samme lader 
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Gøyen efter Maj 08, 2016, 16:07:34
Ja har lige fået det skåret ud i pap.Det andet er følgesygdomme pga utæt flammeskive.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: holm 83 efter Maj 08, 2016, 17:43:37
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Vejlstrup efter Maj 09, 2016, 17:23:28
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør

Interessant!
Hvordan finder man ud af om gløderørene virker? Den gammeldags metode med at måle modstanden på hvert enkelt rør?
Og hvad med EGR? Kan man undersøge om den fungerer uden at skulle splitte halvdelen af motorrummet ad?
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: TouchdownDK efter Maj 09, 2016, 18:56:55
Vil det sige de nye 1,6 HDi'er med 92 HK og 120 HK (Dem der ligger i de nye 308'er) slet ikke har de problemer?
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Tværp efter Maj 09, 2016, 19:05:22
Og de cylinder hvor flamme skiverne er utætte har i 99% af tilfældene døde gløderør

Er det så sket pga. defekte flammeskiver - eller er flammeskiverne blevet utætte pga. defekte gløderør?
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: holm 83 efter Maj 09, 2016, 20:26:41
Pga defekte gløderør så forbrænder den ikke 100% optimalt ved koldstart og det giver sod dom sku kunne kravle op og  skubbe på flamme skiverne.  Plus tilspændingen på dyserne også blev ændret en smule
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: holm 83 efter Maj 09, 2016, 20:29:31
Den fra 10 og frem er 8 ventilet har aldrig skiftet lader Egr gløderør eller flamme skiver på nogle af dem endnu. Så må sige at de er en del mere skud sikre. Men de ældre 16ver er nu fine nok så længe man bare er OB's på de små ting der kan drille og man bare behandlet den med sund fornuft  max olie på osv osv osv folk har desværre en kedelig tindens til og aldrig tjekke olie før  lampen lyser
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Tværp efter Maj 11, 2016, 12:31:12
Pga defekte gløderør så forbrænder den ikke 100% optimalt ved koldstart og det giver sod dom sku kunne kravle op og  skubbe på flamme skiverne.  Plus tilspændingen på dyserne også blev ændret en smule

Hmmm... Gløderørerne er nok det eneste jeg ikke har skiftet på Ford'en efterhånden. Og jeg forestiller mig, at de sikkert sidder enormt godt fast.
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: holm 83 efter Maj 11, 2016, 20:23:30
Har skiftet rigtig mange og knækket rigtig mange  heldigvis er det i 99% af tilfældene kun gløde spidsen der knækker også banker man den bare endnu cylinderen og fisker den op igennem dyse hullet med en special magnet stang

Har lavet et centrerings værktøj af en gammet gløderør. Så det plejer og være ok let
Titel: Sv: Motor 1,6HDI oliesi/banjobolt/bundkar-problem.
Indlæg af: Tværp efter Maj 12, 2016, 07:57:42
Takker! Så gider jeg ikke selv rode med det... :)