Hi-Speed.dk

Diskussionsfora => Diskussionsforum om biler generelt => Emne startet af: martin306xsi efter Mar 04, 2016, 22:10:06

Titel: Afblænding af EGR
Indlæg af: martin306xsi efter Mar 04, 2016, 22:10:06
Hvad er folks mening og erfaring om dette på 1,6 Hdi?
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Wind Diesel efter Mar 04, 2016, 22:42:50
Få det gjort via OBD
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Davicio efter Mar 05, 2016, 07:53:14
Gjorde en kæmpe forskel på min 109 s16'er.
Fik disablet den i ECU'en, plus jeg også sat en skive ind (skiven koster næsten ingenting på ebay).
Med en chip tuning oveni, har du en helt ny bil :)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: holm 83 efter Mar 05, 2016, 10:44:12
Hvis den mekanisk hænger fast  hjælper det ikke altid og få den slået fra elektronisk så kræver det også en plade
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 05, 2016, 21:35:16
Har sat en plade i vores og så har den fået lidt ekstra power og lavet EGROFF hos chiptuning.nu :)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 07, 2016, 09:21:43
Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 07, 2016, 11:27:25

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 07, 2016, 12:19:13

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.

Enig i at det er noget skod, og det er et system med mange bivirkninger.
Desværre er der ikke nogen god løsning - andet end at lade være med at købe en dieselbil,, og det kan man måske heller ikke om få år.
Lad os se hvad der sker når røgen har lagt sig,, altså den efter vag sagen, ikke den efter din c-max ;-)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Wind Diesel efter Mar 07, 2016, 12:19:55
Lader min signatur tale for sig selv
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 07, 2016, 12:28:48
Jeg forstår ikke, at man ikke kan lave et effektivt system, hvor man lader NOX'erne ryge direkte i en katalysator - uden at de skal igennem motoren.
Så hellere lave det som en servicedel, som nemt og forholdsvist nemt kan serviceres. Men, men, men... Det er nemt at være klog på - kunne man gøre det, var det sikkert gjort.

C-Max'en ryger ikke synligt... ;-)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 07, 2016, 17:56:20
Lader min signatur tale for sig selv

Din signatur siger vi skal passe på jorden
Du skriver man skal slå EGR fra via OBD
Which is it?
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Wind Diesel efter Mar 07, 2016, 18:30:41
Jeg har ikke gjort det
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 07, 2016, 19:21:29
Så var det garanteret butleren  :62:
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: holm 83 efter Mar 07, 2016, 20:05:32
Det er pest eller kolera har du en Egr monteret aktivt så sænkes NOx værdierne korrekt men med tiden når hele indsugningen er kokset til så får bilen mindre luft men skov nok samme mængde brændstof  giver en dårlig forbrænding og skader dyser turbo filtre osv osv ud over det så bruger den mere brændstof og går bare generalt meget ringer  med tiden

Havde jeg En diesel  så røg det lort over højre skulder som en klog man fra Bell ADD engang sagde hvordan tror du du ville have det hvis du blev tvangs fodret med dit eget lort
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: martin306xsi efter Mar 08, 2016, 00:05:58

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.

Enig i at det er noget skod, og det er et system med mange bivirkninger.
Desværre er der ikke nogen god løsning - andet end at lade være med at købe en dieselbil,, og det kan man måske heller ikke om få år.
Lad os se hvad der sker når røgen har lagt sig,, altså den efter vag sagen, ikke den efter din c-max ;-)

Altså vi skal lige være enige i hvad Nox, EGR og hvor og hvornår det opstår ;)
Alle forbrændingsmotor udleder nox, det er ikke kun diesel biler. Nox opstår ved høj forbrændings temperatur, altså lidt brændstof og meget ilt. Faktisk ligger udstødnings temperaturen højere på en benzinmotor end en diesel, er dog ikke klar over om en benzin faktisk derfor udleder flere Nox end en diesel.
Benzin motor har også egr...

Som Holm skriver, hvis systemet ikke fungere 100% andet end halvdelen af bilen levetid, er klimaet så ikke bedre tjent med slet ingen EGR?

Holm> Fedt kommentar fra Bell add manden ;) Hvad ville du gøre? OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 08, 2016, 07:31:47

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.

Enig i at det er noget skod, og det er et system med mange bivirkninger.
Desværre er der ikke nogen god løsning - andet end at lade være med at købe en dieselbil,, og det kan man måske heller ikke om få år.
Lad os se hvad der sker når røgen har lagt sig,, altså den efter vag sagen, ikke den efter din c-max ;-)

Altså vi skal lige være enige i hvad Nox, EGR og hvor og hvornår det opstår ;)
Alle forbrændingsmotor udleder nox, det er ikke kun diesel biler. Nox opstår ved høj forbrændings temperatur, altså lidt brændstof og meget ilt. Faktisk ligger udstødnings temperaturen højere på en benzinmotor end en diesel, er dog ikke klar over om en benzin faktisk derfor udleder flere Nox end en diesel.
Benzin motor har også egr...

Som Holm skriver, hvis systemet ikke fungere 100% andet end halvdelen af bilen levetid, er klimaet så ikke bedre tjent med slet ingen EGR?

Holm> Fedt kommentar fra Bell add manden ;) Hvad ville du gøre? OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Jep - jeg er så langt fra ekspert, men det er netop det egr'en gør,, den relativt lille mængde recirkulerede udstødningsgas sænker forbrændingstemperaturen, og det er det der sænker nox værdien.
Og ja det skaber sod hvis ikke driftsbetingelserne er optimale, så mange, mig selv inklusive, burde ikke køre dieselbil.
Jeg har dog motorvarmer der forhåbentlig afhjælper lidt af problemet med mit kørselsmønster i min TDI. I hvert fald var der minimal belægning i egr ventilhuset da den stod af sidste år (efter 9 år). Slet ikke groet sammen som jeg har set billeder af andre har oplevet.
Så min opfattelse er at systemet har gjort hvad det skulle uden ballede de første 9 år på min bil, og det gør det så igen nu, men ja jeg blev en smule fattigere af det.
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 08, 2016, 07:44:37
OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Du behøver ikke lave hul i pladen på 1,6 HDI... :)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 08, 2016, 07:49:05

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.

Enig i at det er noget skod, og det er et system med mange bivirkninger.
Desværre er der ikke nogen god løsning - andet end at lade være med at købe en dieselbil,, og det kan man måske heller ikke om få år.
Lad os se hvad der sker når røgen har lagt sig,, altså den efter vag sagen, ikke den efter din c-max ;-)

Altså vi skal lige være enige i hvad Nox, EGR og hvor og hvornår det opstår ;)
Alle forbrændingsmotor udleder nox, det er ikke kun diesel biler. Nox opstår ved høj forbrændings temperatur, altså lidt brændstof og meget ilt. Faktisk ligger udstødnings temperaturen højere på en benzinmotor end en diesel, er dog ikke klar over om en benzin faktisk derfor udleder flere Nox end en diesel.
Benzin motor har også egr...

Som Holm skriver, hvis systemet ikke fungere 100% andet end halvdelen af bilen levetid, er klimaet så ikke bedre tjent med slet ingen EGR?

Holm> Fedt kommentar fra Bell add manden ;) Hvad ville du gøre? OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Jep - jeg er så langt fra ekspert, men det er netop det egr'en gør,, den relativt lille mængde recirkulerede udstødningsgas sænker forbrændingstemperaturen, og det er det der sænker nox værdien.
Og ja det skaber sod hvis ikke driftsbetingelserne er optimale, så mange, mig selv inklusive, burde ikke køre dieselbil.
Jeg har dog motorvarmer der forhåbentlig afhjælper lidt af problemet med mit kørselsmønster i min TDI. I hvert fald var der minimal belægning i egr ventilhuset da den stod af sidste år (efter 9 år). Slet ikke groet sammen som jeg har set billeder af andre har oplevet.
Så min opfattelse er at systemet har gjort hvad det skulle uden ballede de første 9 år på min bil, og det gør det så igen nu, men ja jeg blev en smule fattigere af det.


Problemet er lidt forskelligt alt efter hvilken motor det drejer sig om. 1,6 HDI er kendt for at sode rigtig meget til i indsugningsmanifolden.
Da jeg skiftede manifolden på vores C-Max (med samme motor) vejede den gamle manifold ca. 400 gram mere (pga. sod/koks) end den nye - og hullerne mellem motor og manifold var ca. halveret i størrelse pga. sod/koks-opbygning.
Sjovt nok kører bilen nu væsentlig længere på literen end før. Bilen kører forøvrigt primært længere ture (2 x 60 km pr. arbejdsdag) og ca. 40.000 km/året.
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 08, 2016, 08:42:44
Helt sikkert rigtigt at der er forskel motorerne imellem, og har også hørt historier om 1,6HDI'er der har rundet 200K der er umulige at få til at overholde forureningskravene til syn uden EGR tweak.
Og hvis det var min situation så jeg mig nok heller ikke for god til at gå den vej  :dft001:
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: John Sahl efter Mar 08, 2016, 09:02:58
Helt sikkert rigtigt at der er forskel motorerne imellem, og har også hørt historier om 1,6HDI'er der har rundet 200K der er umulige at få til at overholde forureningskravene til syn uden EGR tweak.
Og hvis det var min situation så jeg mig nok heller ikke for god til at gå den vej  :dft001:

Der er det så heller ikke nox der måles, eller husker jeg forkert?
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Wind Diesel efter Mar 08, 2016, 09:10:28
OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Du behøver ikke lave hul i pladen på 1,6 HDI... :)

Min gik i fejlkode øjeblikkelig da der blev afblændet
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Dalsgaard efter Mar 08, 2016, 10:16:42
OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Du behøver ikke lave hul i pladen på 1,6 HDI... :)

Min gik i fejlkode øjeblikkelig da der blev afblændet
Nu må du sgu bestemme dig. :-)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: John Sahl efter Mar 08, 2016, 10:17:32
OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Du behøver ikke lave hul i pladen på 1,6 HDI... :)

Min gik i fejlkode øjeblikkelig da der blev afblændet
Nu må du sgu bestemme dig. :-)

Da det ikke virkede, blev han sur og besluttede at redde verden ;-)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 08, 2016, 10:18:22
På Ford'en med 1,6 HDI er den i hvert fald ligeglad [emoji4]
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: DSL efter Mar 08, 2016, 10:49:12
Helt sikkert rigtigt at der er forskel motorerne imellem, og har også hørt historier om 1,6HDI'er der har rundet 200K der er umulige at få til at overholde forureningskravene til syn uden EGR tweak.
Og hvis det var min situation så jeg mig nok heller ikke for god til at gå den vej  :dft001:

Der er det så heller ikke nox der måles, eller husker jeg forkert?
Nej de måler vist kun partikler i røggastesten, så derfor opdager de ikke afblændet EGR til syn medmindre de skiller bilen ad, eller motorlampen lyser
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: holm 83 efter Mar 08, 2016, 16:56:41

Efter at jeg har lært at EGR rent faktisk reducerer udledningen af NOX'er drastisk er det ikke noget jeg kunne finde på

Det kan jeg sagtens følge dig i. Men så længe at jeg som forbruger selv skal betale for de skader sådan en fejlkonstruktion af et system er skyld i, og ikke bilproducenten, så er mit valg nemt.

Enig i at det er noget skod, og det er et system med mange bivirkninger.
Desværre er der ikke nogen god løsning - andet end at lade være med at købe en dieselbil,, og det kan man måske heller ikke om få år.
Lad os se hvad der sker når røgen har lagt sig,, altså den efter vag sagen, ikke den efter din c-max ;-)

Altså vi skal lige være enige i hvad Nox, EGR og hvor og hvornår det opstår ;)
Alle forbrændingsmotor udleder nox, det er ikke kun diesel biler. Nox opstår ved høj forbrændings temperatur, altså lidt brændstof og meget ilt. Faktisk ligger udstødnings temperaturen højere på en benzinmotor end en diesel, er dog ikke klar over om en benzin faktisk derfor udleder flere Nox end en diesel.
Benzin motor har også egr...

Som Holm skriver, hvis systemet ikke fungere 100% andet end halvdelen af bilen levetid, er klimaet så ikke bedre tjent med slet ingen EGR?

Holm> Fedt kommentar fra Bell add manden ;) Hvad ville du gøre? OBD frakoble eller blot nøjes med en plade og muligvis med et 5mm hul?   

Hvis du ikke har nogle intentioner om og få bilen chip tunet så ville jeg bare montere en plade med et 5/6 mm hul det er lige nok til ecu kan mærke en forskel så den ikke sætter fejl 
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: holm 83 efter Mar 08, 2016, 17:00:28
Egr ventilen lukker over 3000 omd og i ved selv hvordan de pt tjekker dem til syn der får de fuld gas også er egren jo lukket

Dog skulle de få fem gas testere her i 16 engang  pga de nye euro 6 krav osv så mon ikke der så kommer en neden kontrol måde. Også
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: martin306xsi efter Mar 14, 2016, 00:45:51
Har ingen planer om chip, så det må blive plade. Er du 100% på den vil lægge fejl uden hul i pladen? Der er mange delte meninger og gider sgu ikke forsøge selv :dft001:
Plager du at bruge 2 pakninger eller?


Mht til 5 gas, har de ikke snakket om det i flere år nu og udsat det flere gange?
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 14, 2016, 20:10:49
Jeg smed pakningen ad pommerns til på vores - det gav ikke helt mening. Pladen kommer til at virke som pakning i stedet... :-)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: holm 83 efter Mar 14, 2016, 20:25:03
Min svogers 207 hdi gjorde indtil vi borede hul i pladen

Alle Peugeot gør af hvad jeg ved

Om andre biler med samme motor gør eller ikke ligger i ecuen  Martins Ford  køre nok med vag snyde  program  den er vel blevet smittet af uppen
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 15, 2016, 07:56:19
Min svogers 207 hdi gjorde indtil vi borede hul i pladen

Alle Peugeot gør af hvad jeg ved

Om andre biler med samme motor gør eller ikke ligger i ecuen  Martins Ford  køre nok med vag snyde  program  den er vel blevet smittet af uppen

Hehe... Ford'en var fuldstændig standard, da jeg satte pladen i... Der gik en måneds tid, før der kom snydeprogram i den - og den brokkede sig overhovedet ikke... :)
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: martin306xsi efter Mar 15, 2016, 23:42:41
Hvad er det for et vag snyde program?

Martin> Har du sat plade i også bagefter betalt for at gøre EGR inaktiv?
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: Tværp efter Mar 16, 2016, 18:04:40
Snydeprogrammet refererer nok til VW-skandalen "Diesel-gate"... ;-) I Ford'en tilfælde betyder det blot, at den er chippet med EGROFF. Så ja - det er først slået fra vha. en afblæningsplade (som forøvrigt sidder pænt dumt bag på motoren) og efterfølgende er den også deaktiveret softwaremæssigt, da den alligevel blev chippet.
Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: martin306xsi efter Aug 07, 2016, 12:48:23
Min svogers 207 hdi gjorde indtil vi borede hul i pladen

Alle Peugeot gør af hvad jeg ved

Om andre biler med samme motor gør eller ikke ligger i ecuen  Martins Ford  køre nok med vag snyde  program  den er vel blevet smittet af uppen
Nu har jeg monteret plader på 2 biler, begge 2 1,6 hdi 109hk og jeg har ikke hul i pladen. Så det kan godt lade sig gøre ☺ Jeg synes dog ikke der er den nogen forskel på hvordan de køre eller km/l.

Sendt fra min MotoG3 med Tapatalk

Titel: Sv: Afblænding af EGR
Indlæg af: please efter Aug 08, 2016, 16:50:34
forskellen skulle vel også kun ligge i at de forurener mere mindre ved tomgang eller meget lav last med egr,