Forfatter Emne: El spørgsmål Dimmer  (Læst 1391 gange)

Dalbjerg

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
El spørgsmål Dimmer
« Dato: Dec 31, 2020, 14:07:41 »
Dimlight 600-24 LR

Har sådan en dimmer som vores badeværelse kører over. Den slukker hvis vi skruer lidt op for lyset....

Der er 12 spots som nu er LED da vi i sin tid lavede det var det halogen spots men den har virket fint med LED spots også, men nu virker det til at den er færdig.

Kan jeg med fordel skifte til en anden slags nu der ikke trækkes så mande watt mere?

Hvad kan erstatte den? Sidder i vores skunk så størrelse er lige meget. Måske der siden 2010 er kommet noget smartere der kan det samme? Har 2 mere siddende som styrer spots i stuen.... kan man skifte dem til noget mere intelligent?

Claus M

• Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: El spørgsmål Dimmer
« Svar #1 Dato: Dec 31, 2020, 14:37:10 »
Det kan sagtens være fordi der er for lidt strøm forbrug fra LED'erne, at den ikke kan finde ud af det.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

Dalbjerg

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Dec 31, 2020, 14:39:14 »
Måske men har bare virket i et par år med led... Men kan sådan en Nordtronic zigbee 2.0 dimmer ikke klare opgaven og så endda kobles på vores HUE samtidig med vi beholder vores fjedertryk?

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Dec 31, 2020, 14:51:46 »
Måske men har bare virket i et par år med led... Men kan sådan en Nordtronic zigbee 2.0 dimmer ikke klare opgaven og så endda kobles på vores HUE samtidig med vi beholder vores fjedertryk?
Det kan den

Dalbjerg

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Dec 31, 2020, 16:03:34 »
Det kan sagtens være fordi der er for lidt strøm forbrug fra LED'erne, at den ikke kan finde ud af det.
Skiftede en pære der stod og blinkede svagt... så virkede det igen så ligger nok lige på min. Grænsen

Dalbjerg

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Dec 31, 2020, 16:04:16 »
Det kan den
Super det er vist en no brainer til de godt 200 de koster

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Dec 31, 2020, 16:11:08 »
Jeg synes de Nordtronics er fine, man kan genbruge LK tryk (bare med fjeder hvis man ikke har det) og så får man smart funktioner med oveni hatten.
Og ja, til prisen er den lige til højrebenet.

Knudsen-406

• Moderator
  • Inderkredsen
  • *
  • Moderator-svin
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Dec 31, 2020, 17:01:24 »
Der er sat Nordtronic dimmer bokse op her i huset og jeg er ikke færdig med at opgradere. Og fuga trykkene er genbrugt med en fjeder. Jeg er godt tilfreds. Dog kan det godt blive knebent med plads i en 68 dåse. Men det lyder jo ikke til at være et problem for dig.
Best Regards  -   Knudsen, Moderator
Ex. '82 Ford Taunus 1.6 SW, '85 Bmw 320i, '96 Peugeot 406 2.0, '93 Mitsubishi Galant 2.0 Aut. Taxi edition, '96 Peugeot 406 2.0 - nu i '02 Peugeot 406 2.0 stc.

Castor

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Jan 03, 2021, 21:01:57 »
Jeg har et par kiprelæer monteret i en tavle, som styrer spots i køkken og gangarealer. Nogen der ved om der finder et relæ til tavlemontering med zigbee?

Lidt søgning på Google har indtil videre ikke givet resultat. Jeg vil gerne beholde muligheden for tænd/sluk og dæmpning på de fysiske kontakter.

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Jan 03, 2021, 21:20:03 »
Jeg har et par kiprelæer monteret i en tavle, som styrer spots i køkken og gangarealer. Nogen der ved om der finder et relæ til tavlemontering med zigbee?

Lidt søgning på Google har indtil videre ikke givet resultat. Jeg vil gerne beholde muligheden for tænd/sluk og dæmpning på de fysiske kontakter.
Der er en gut på Facebook der har lavet en holder til Nordtronics relæene:
https://www.facebook.com/groups/899714240405971/permalink/1307778789599512/

Castor

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Jan 03, 2021, 22:53:57 »
Vil jeg med denne løsning beholde nuværende funktion på de fysiske kontakter. (Der er 2-3 kontakter pr. “område”, hvis det gør en forskel).

Det ser ud til at det er denne dæmper jeg har:
https://detled.dk/lysdaempere/1294-eltako-lysdaemper-100w-led-8-230v-din-skinne-eud12npn-uc-4010312107843.html?gclid=Cj0KCQiA88X_BRDUARIsACVMYD_vG3C1kHRwnNpACETNQFpocGtEv4nxUxZq7-qwpDJlKxVs2UFdxVkaAjJ7EALw_wcB

Er det bare mig der tænker, at det ville være oplagt at f.eks. Eltako (som har lavet mine relæer) udviklede et relæ med indbygget zigbee?

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Jan 03, 2021, 23:19:27 »

Du tilslutter dine eksisterende tryk ved 1
Ved 2, er det fra venstre: tænding til lampe, 2x faseklemmer, 2x nulklemmer. Det passer nærmest 1:1 med det relæ du linker til

Castor

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Jan 04, 2021, 00:05:54 »
Super - mange tak for forklaringen  :045:

Det vil jo være noget nemmere (læs: billigere) end at skifte alle pærerne til f.eks. Philips hue.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Jan 04, 2021, 12:50:38 »
Siden den her tråd er gået halvt over i Hue håber jeg dette spørgsmål er acceptabelt.  :smiley:

Kan man på nogen måde gøre en helt almindelig afbryder Hue-kompatibel? Altså efter samme princip som Philips Smart Plug, men blot som erstatning for en alm. lysafbryder så man slipper for at udskifte til Hue-pærer. Jeg synes at have søgt uden held.

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Jan 04, 2021, 14:11:56 »

Siden den her tråd er gået halvt over i Hue håber jeg dette spørgsmål er acceptabelt.  :smiley:

Kan man på nogen måde gøre en helt almindelig afbryder Hue-kompatibel? Altså efter samme princip som Philips Smart Plug, men blot som erstatning for en alm. lysafbryder så man slipper for at udskifte til Hue-pærer. Jeg synes at have søgt uden held.

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil opnå, men Nordtronic relæerne som der bliver diskuteret, kan indsætte så de laver smart funktion + man kan styre dem fra en almindelig afbryder tilføjet en fjeder. Så kan du tænde, slukke og evt. dæmpe op/ned, hvis det er et dimmer relæ.
Med smart funktion kan du så lave scenarier, de skal dog aktiveres på smartphone/tablet eller zigbee/zwave tryk/sensor.
Jeg har en Samsung Smartthings Hub til at styre det hele, den tager alle mulige mærker af smarte ting, også Philips Hue, IKEA Trådfri osv. Jeg har ikke prøvet andre, men den virker til at være meget alsidig.

Det skal dog siges, at vil du have diskolys i 16 mio farver, så kommer du ikke udenom at skulle skifte pærerne. Lidl er dog begyndt at sælge deres egen serie af smarte pærer, til en noget mere spiselig pris.