Forfatter Emne: I øvrigt mener jeg... (Ny tråd)  (Læst 1268773 gange)

bbcdk (Brian) Tværp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: I øvrigt mener jeg... (Ny tråd)
« Svar #9780 Dato: Jul 20, 2021, 10:39:04 »
.. jeg får lange løg af håndværkere der ikke overholder deres aftaler. Jeg håber at karma rammer dem den dag de ikke har noget at lave!

Knudsen-406

• Moderator
  • Inderkredsen
  • *
  • Moderator-svin
    • Vis profil
« Svar #9781 Dato: Jul 23, 2021, 21:55:50 »
At jeg havde forventet en øm skulder i forbindelse med andet stik mod corona...

Nu har jeg så sendt 2 par boxershorts i vaskemaskinen, forbrugt halvanden rulle toiletpapir, 5 stk Imodium og tilbragt hele dagen afkræftet på sofaen.

Skulle jeg forvilde mig ind på Pan bar, så sidder jeg bagerst i futtoget...
Best Regards  -   Knudsen, Moderator
Ex. '82 Ford Taunus 1.6 SW, '85 Bmw 320i, '96 Peugeot 406 2.0, '93 Mitsubishi Galant 2.0 Aut. Taxi edition, '96 Peugeot 406 2.0 - nu i '02 Peugeot 406 2.0 stc.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
« Svar #9782 Dato: Jul 24, 2021, 09:27:35 »
Mon ikke også at et hus med varmepumpe er mere attraktivt ved et eventuelt salg?

Ved ikke om man ligefrem vil få mere for det, men hvis det giver lavere løbende omkostninger (og måske et bedre energimærke?) + øget komfort for en kommende ejer - så ville det tælle som et stort plus for mig, hvis jeg skulle købe.

Du får billigere el når du bruger det til opvarmning og sammen med elbilen så er det sorte tal, lige ind i excelarket.

Bare rolig, de fleste af dem der sælger Varmepumper, er flinke til at tage den reducerede elpris ind i deres business case, og de spørg også gerne til om man har El-bil, eller påtænker en......

I vores tilfælde, er der faktisk en besparelse på 3000kr årligt, alene på den reducerede elpris. Det har ikke noget med varmepumpen at gøre (direkte), men i nettokroner er den god nok.

Hvis jeg skifter ud til at jeg også selv kører elbil, bliver det interessant. Omend jeg nok ville gå med et Abonoment alligevel, og så er det underordnet.

Installationen af den nye pumpe blev afsluttet i Onsdags.

De kom 2 mand Tirsdag morgen kl 07:15, og den sidste af dem kørte kl 20.
Onsdag morgen kom de to mere kl 08:30 og blev til kl 16.

Samlet cirka 50 timers arbejde.

Montering af ny eltable, borring af 4 huller i ydermur.
Trækning af strøm (og montering af rør til samme) til pumpe og vandvarmer
Afmontering af den gamle vandvarmer
Afmontering af de gamle rør
Montering af den nye Gennemstrømnings varmer
Montering af samtlige varmerør
Montering og onfiguration af den nye varmepumpe (udpakning af alle dele naturligvis)
Isolering af alle vandrør
Afmontering (opskæring) og bortskaffelse af det gamle fyr
Spartling af det gamle hul til skorstenen
Støvsugning og vask af gulv
ALT affald (Pap, plast, kabel rester, og dele fra gamle fyr) bortskaffet

Very nice

Super fin oplevelse med Amalo

Nu er det lige før jeg glæder mig til vinteren, hvor jeg skal se det i fuld drift
En ræv af sølvpapir

NooL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9783 Dato: Jul 24, 2021, 14:29:30 »
Mon ikke også at et hus med varmepumpe er mere attraktivt ved et eventuelt salg?

Ved ikke om man ligefrem vil få mere for det, men hvis det giver lavere løbende omkostninger (og måske et bedre energimærke?) + øget komfort for en kommende ejer - så ville det tælle som et stort plus for mig, hvis jeg skulle købe.

Du får billigere el når du bruger det til opvarmning og sammen med elbilen så er det sorte tal, lige ind i excelarket.

Bare rolig, de fleste af dem der sælger Varmepumper, er flinke til at tage den reducerede elpris ind i deres business case, og de spørg også gerne til om man har El-bil, eller påtænker en......

I vores tilfælde, er der faktisk en besparelse på 3000kr årligt, alene på den reducerede elpris. Det har ikke noget med varmepumpen at gøre (direkte), men i nettokroner er den god nok.

Hvis jeg skifter ud til at jeg også selv kører elbil, bliver det interessant. Omend jeg nok ville gå med et Abonoment alligevel, og så er det underordnet.

Montering og onfiguration af den nye varmepumpe (udpakning af alle dele naturligvis)

Very nice

Nu er det lige før jeg glæder mig til vinteren, hvor jeg skal se det i fuld drift

Fandeme lækkert når det bare fungerer!

Et lille spørgsmål - Hvordan kan det være at du har valgt gennemløbsvarmer, her spørger jeg af ren uvidenhed.. Er der fordele i det fremfor en traditionel vandvarmer eller hvad man kalder det. (F.eks: https://www.metrotherm.dk/produkter/varmepumper/luft-vand-varmepumper/metroair-split )

Mvh Kenneth

Før: Peugeot 106 Rallye 1,3(1994), Toyota Corolla 1,3 XLI(1990), Honda Civic 1,5 DXI(1991), Citroën ZX 1,4 Cab (1994) BMW 528i 2,8 (1998)

Nu: BMW F30 320i (2012)

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9784 Dato: Jul 24, 2021, 14:58:49 »

Very nice

Fandeme lækkert når det bare fungerer!

Et lille spørgsmål - Hvordan kan det være at du har valgt gennemløbsvarmer, her spørger jeg af ren uvidenhed.. Er der fordele i det fremfor en traditionel vandvarmer eller hvad man kalder det. (F.eks: https://www.metrotherm.dk/produkter/varmepumper/luft-vand-varmepumper/metroair-split )

Yes, der er mange fordele
1: Den fylder mindre
2: Den er billigere
3: Den bruger væsentlig mindre strøm, qua at den ikke skal stå og holde 150-200l vand 60 grader varmt med faste mellemrum (man anslår at der spares 500kw pr voksen i husstanden)
4: Ved at tilslutte den tilvarmepumpen, så kan der forvarmes til 35 grader via varmeveksleren fra pumpen, og så tager el delen den sidste del op til de 55 grader jeg har defineret

En del VVS’ere er meget forbeholdne, men VVS’eren der lavede installationen sagde at ud af alle de Amalo installationer han havde lavet, var der kun to der havde valgt vandvarmer. Han mente klart at det blot har fordi det var ukendt for de fleste endnu at der har modstand. På den her måde har jeg ikke den kæmpe store inde del som mange pumpe installationer kører med.
En ræv af sølvpapir

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9785 Dato: Jul 24, 2021, 15:03:37 »
Jeg ved godt at nogle pumper (vølund) varmer brugs vandet op via en veksler der løber igennem buffertanken. Men det kræver så at du holder din veksler tændt om sommeren. Min er slukket nu, hvilket sparer en masse pumpe start/stop, og igen bruges der kun strøm når der tændes for det varme vand.

Den dårlige nyhed er at de kræver 25A , så man skal have godt med strøm på matriklen
En ræv af sølvpapir

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
En ræv af sølvpapir

Kenny

• Officiel HS-tightstestmester, Tværp-wannabe
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9787 Dato: Jul 24, 2021, 15:26:37 »
Du spare vel ikke 500kw pr voksen, de jo flere der bader, jo flere der bruger vand varmt vand, jo lavere må besparelsen blive per person.

Fedt at blive overrasket over hvor gnidningsfrit det kan gøres.
Jeg kan godt komme med en skrækhistorie om den bilforhandler vi har købt konens bmw hos, men jeg skal nok lade være med at ødelægge den gode stemning :)

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9788 Dato: Jul 24, 2021, 15:47:33 »
Du spare vel ikke 500kw pr voksen, de jo flere der bader, jo flere der bruger vand varmt vand, jo lavere må besparelsen blive per person.

Fedt at blive overrasket over hvor gnidningsfrit det kan gøres.
Jeg kan godt komme med en skrækhistorie om den bilforhandler vi har købt konens bmw hos, men jeg skal nok lade være med at ødelægge den gode stemning :)

Nej. Jo mere varmtvand du bruger, jo mere vand skal din varmtvands beholder varme op til 60 grader og holde varmt. Gennemstrømnings varmerekord varmer on-demand og har derfor ikke behovet for først at varme koldt vand op, og så holde det varmt konstant.

Det er heldigvis noget tid siden jeg har haft dårlige oplevelser af den art. Jeg er ikke så imponeret over det sidste service jeg fik lavet på Mercedesen. Men jeg tror jeg afholder mig fra at formulere noget på internettet om det 😂 .  Det er dog i småtings afdelingen

Surt med din BMW dog. På så stor en udgifts post bliver man ekstra pirlig. Jeg overvejer i øvrigt at skifte Mercedesen igen. Mon det er tid til en poll?
En ræv af sølvpapir

Kenny

• Officiel HS-tightstestmester, Tværp-wannabe
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9789 Dato: Jul 24, 2021, 16:19:03 »
En varmtvandsbeholder skal holde vandet 60 grader døgnet rundt uanset om du bader eller ej.
Hvis du tager et bad med den model du har, skal den varme vandet op til 60grader en gang, tager du 10 bade skal den varme op 10gange, altså må besparelsen på din model kontra  en varmtvandsbeholder blive mindre jo flere bade du tager, eller har jeg misforstået noget?

Jeg har kun været i kontakt med BMW I forbindelse med EGR køler tjek og rep, som er gratis, hvilket er forløbet rigtig fint.
Forhandleren er en uautoriseret importør. For at gøre en lang historie kort så har jeg haft fat i ham et par gange siden april, men vi har ikke kunne blive enige, så jeg har været nødt til at tage fat i FDM hvor jeg fik styr på mine rettigheder, og pludselig kom der lidt skub i sagerne.
Desværre for ham, eneste det med at jeg har kørt bilen igennem en fdm brugtbil test, hvor de fandt flere fejl end jeg havde klaget over i første omgang, men sådan kan det jo gå når man er lidt for arrogant og usamarbejdsvillig.

Dit bedste bilkøb har du gjort uden HS hjælp og excelark, så jeg ved ikke rigtig om vi skal have en poll.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9790 Dato: Jul 24, 2021, 20:29:58 »
En varmtvandsbeholder skal holde vandet 60 grader døgnet rundt uanset om du bader eller ej.
Hvis du tager et bad med den model du har, skal den varme vandet op til 60grader en gang, tager du 10 bade skal den varme op 10gange, altså må besparelsen på din model kontra  en varmtvandsbeholder blive mindre jo flere bade du tager, eller har jeg misforstået noget?

Jeg har kun været i kontakt med BMW I forbindelse med EGR køler tjek og rep, som er gratis, hvilket er forløbet rigtig fint.
Forhandleren er en uautoriseret importør. For at gøre en lang historie kort så har jeg haft fat i ham et par gange siden april, men vi har ikke kunne blive enige, så jeg har været nødt til at tage fat i FDM hvor jeg fik styr på mine rettigheder, og pludselig kom der lidt skub i sagerne.
Desværre for ham, eneste det med at jeg har kørt bilen igennem en fdm brugtbil test, hvor de fandt flere fejl end jeg havde klaget over i første omgang, men sådan kan det jo gå når man er lidt for arrogant og usamarbejdsvillig.

Dit bedste bilkøb har du gjort uden HS hjælp og excelark, så jeg ved ikke rigtig om vi skal have en poll.

Ja jeg vil mene du har misforstået noget. Fordelen er jo at min kan varme det op så hurtigt, så det kun varmes op i forbrugs øjeblikket. En traditionel vandvarmer holder hele mængden af vand i din tank, konstant varm. Typisk minimum 55 grader og ofte over 60 (det skal over 60 med jævne mellemrum af bakterie hensyn) . Jo oftere du tømmer tanken, jo oftere skal vandet varmes op fra de 10 grader eller hvad fremløbs temperaturen er. Det er naturligvis mere energi krævende at varme det op fra 10 grader, end tomgangs fyringen i den isolerede tank kræver. Så jo større vand forbrug , jo større elforbrug. Naturligvis gælder det også i min situation, men besparelsen er altså alligevel større, jo flere mennesker du har i husstanden til at forbruge varmt vand.
En ræv af sølvpapir

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9791 Dato: Jul 24, 2021, 20:32:36 »

Jeg tror mit bedste bilkøb har været min Octavia 1,9TDI. Men det har ikke været mit sjoveste køb :)
En ræv af sølvpapir

ThomasWM

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9792 Dato: Jul 26, 2021, 17:02:09 »
at det er svært at finde det lovtekst der siger at sideruderne bag i min papegøjebil ikke må kunne åbnes? Anses det som afgørende for om den kan bruges til godstransport? Er der nogen der kender eksempler på folk der har betalt fuld afgift kun pga åbne vinduer?
Mine hunde har det lunt, så den ene side er poppet op (det er ikke hejs, men.. Pop-op vinduer )

John Sahl

• Administrator
  • Inderkredsen
    • Vis profil
« Svar #9793 Dato: Jul 26, 2021, 20:10:49 »
at det er svært at finde det lovtekst der siger at sideruderne bag i min papegøjebil ikke må kunne åbnes? Anses det som afgørende for om den kan bruges til godstransport? Er der nogen der kender eksempler på folk der har betalt fuld afgift kun pga åbne vinduer?
Mine hunde har det lunt, så den ene side er poppet op (det er ikke hejs, men.. Pop-op vinduer )

Jeg har hørt om flere der har måttet betale den fulde afgift på den baggrund.

Vinduer og døre
Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.

please

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9794 Dato: Jul 27, 2021, 12:05:09 »

jeg har haft 3x gulpladebile til syn, alle har kunne åbne bagi, det er ikke noget der er blevet kommenteret på, jeg vil tro at man skal rende ind i en SKAT razzia før end der er problemer med den slags, men så er der det givetvis også.
Mvh Ludvig

Kører pt Touran.
Citat kaare: Hvis ikke det var fordi jeg er så umanerlig velhængt, så kørte jeg stilen uden underbuks, da de jo kun er til besvær