Forfatter Emne: 2.0 HDI i en V50'er  (Læst 558 gange)

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
2.0 HDI i en V50'er
« Dato: Aug 10, 2021, 21:36:27 »
Hej glade folkens  :003:
Har ledt højt og lavt.... men tænker jeg kunne være heldig at finde en forklaring her... da min motor trods alt er en fransk maskine, selvom der står Volvo og en lille smule Ford, hist og her   :022:
Historien er som følger:
Har skiftet mit indsugningsspjældhus, fordi flappen til intercooleren var blevet løs og plastihuset var blevet skævt, så klappen bevægede sig meget trægt. tænkte at det sikkert hjalp lidt, hvilket det også gjorde på acceleration, sikkert fordi det nu kan lukke ordenligt og derfor give det en mere "frisk" reaktion på speederen  :D

Men hvis jeg sætter testeren på, som jeg gjorde den anden dag, da jeg skulle køre hjem fra min søster i Kbh - en tur på ca 100km på motorvej. så viste den fint ca 9 mbar i tomgang på partikelfilteret og værdien steg ikke over ca 50mbar, under fornuftig acceleration til omkring 60-70km/t på vej mod motorvejen. På det første stykke af motorvejen hvor man kun må kører 90km/t, lå jeg på ca 80mbar - efter ca. 5-6km kørsel.
Så rammer jeg Sjælland igen og må gerne køre 110. prøver så at trykke lidt på speederen, så jeg lige kommer op på 115km/t ganske kortvarigt..... værdien stiger til 500mbar  :shock:
Ligger nu omkring 2500-3000 omdrejninger i hhv. 5 og 6 gear hele vejen hjem - og den hopper konstant ud og ind af regenerering af filteret - hvilket jeg kan se ved at den lukker EGR ventilen, den ligger på ca. 7-10 L/100km. Hvilket dog ikke helt er så højt, som jeg normalt syntes den ligger når det sker. Men det er tydeligt at mærke det lille ryk den giver, når den starter forfra med at regenere.
Da jeg kører af motorvejen, ca 85km senere... så er den lige gået i gang med at regenere igen..... Men her bliver det mystisk. Ved blot at drejen ind til siden og stoppe bilen i 10 sekunder og starte den igen, så er værdien faldet, EGR ventilen regulere igen og den kører helt normalt de sidste km inden jeg kommer helt hjem af de sidste småveje - uden at værdierne på nogen måde er forkerte.

Ingen fejlkoder på noget tidspunkt. - Nogle gode forslag?  :?:

Har også prøvet 3 forskellige nye Diff-sensore.... men de fejler alle sammen, ved at "danse" vildt op og ned i værdi, indtil de sætter en fejl  :49:

HappyFrog

• Hr. Truck Driver
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.conzentrate.com
Sv: 2.0 HDI i en V50'er
« Svar #1 Dato: Aug 11, 2021, 11:12:16 »
Hvor langt har den gået?
Jeg har haft en 2008 V50 godtnok med 1,6HDI, men ved ca 200.000km døde partikelfilteret. Den smed så godtnok en masse fejl men på alt muligt andet og jeg nåede at få skiftet et par sensorer inden en pug mekker sagde at det helt sikkert var partikel filteret. Efter udskiftning af det gik den fint igen.
Mvh
HappyFrog

Nu: Subaru Impreza GT Twinscroll, 3x Subaru MV Pickup & Subaru Forester XT, Ex: Suzuki Swift, Volvo V50 1.6D, Subaru Legacy Turbo, Subaru Impreza GT+, Renault Clio Sport, Citroen Saxo VTS Cup - It's bad luck to be superstitious.

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Aug 11, 2021, 16:40:50 »
Den har kørt ca 260.000 km. Men jeg skiftede filteret sidste sommer, fordi jeg tænkte det burde være tid... og fordi det begyndte at være rustent og lidt utæt ved flangen. Men det kunne jo godt være at jeg skulle svejse flangen lidt op igen og sætte det gamle på, for at se om fejlen kommer tilbage. Med det gamle filter, oplevede jeg nemlig aldrig denne fejl.

Modtrykket stiger også, når jeg motorbremser - er det normalt?

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Aug 14, 2021, 09:59:21 »
Kunne det evt. være slangerne imellem filteret og sensoren der driller? Og nogen der ved hvor man kan købe et sæt friske slanger? Jeg har umiddelbart kun kunne finde de der klips der holder slangen.

AXE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Aug 14, 2021, 19:52:23 »
FTZ Sælger dem

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Aug 18, 2021, 17:24:07 »
FTZ Sælger dem
Tak.
Fandt dem faktisk hos Skandix til 600kr:
https://www.autodoc.dk/hjs/7182879
Men tog bare nummeret, som de havde til en 1.6HDI - min er 2.0 HDI... og fandt ud af at det samme størrelse slange, Som så kun koster 250kr hos Autodoc. FTZ sælger det umiddelbart kun med sensor, og så lander vi på over 1500kr. Har allerede 2 sensorer liggende fra Autodoc og prøvet 2 andre fra FTZ - alle melder fejl og kan ikke vise trykket ordenligt - blafre helt vildt i værdi. Så jeg tænker lige at lede et andet sted efter problemet. Måske styringsmodulet er træt... eller ledningsnettet måske...

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Aug 28, 2021, 14:17:05 »
Nå... slangerne passede nogenlunde. Kan dog se at jeg får lidt forskellige værdier, alt efter om jeg måler med VIDA eller Delphi.  Nu ligger min Diff sensor helt oppe på 11-12 mbar(både før og efter slangeskift, når bilen er slukket og nøglen er i position 2. Det plejer først at være på den lidt længere tur, at udslaget kommer. Så nu ser jeg lige i morgen, når jeg skal en tur til Kbh.