Forfatter Emne: Privatsalg af bil?  (Læst 857 gange)

sgatke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Privatsalg af bil?
« Dato: Jan 19, 2021, 15:44:29 »
Jeg kigger på ny bil og skal i den forbindelse af med den gamle.
Forhandlerne virker dog ikke specielt interesseret i brugte biler, hvorfor jeg overvejer at sælge bilen privat.
Men, jeg tror det er 20+ år siden jeg sidst har solgt en bil selv, så hvordan gør man i dag?

Jeg er med på at oprette en annonce hist og her, men jeg kunne godt bruge lidt erfaringer fra jer der "ofte" gør sig i bilsalg.
Hvordan undgår man at blive snydt? Hvad gør I med prøvekørsel, er I altid med i bilen? Hvordan overføres pengene så man sikrer sig imod snyd? Hvordan gør man med slutseddel og omregistrering i dag? I gamle dage kan jeg huske man lavede en lap papir hvor der stod "købt som beset". Gør man stadig det?
I korte træk er det en slags bilsalg for dummies jeg søger :-)

Er der nogle herinde fra som savner en velholdt pendlerbil? Der er tale om en Mazda 6 sedan 2.2 diesel fra 2015 (2016 model). Den har lige rundet 115.000 km så den har formentlig masser af gode kilometer i sig endnu, for den med det rette kørselsbehov. Send mig en PM for detaljer, billeder med mere hvis du er interesseret.

Kenny

• Officiel HS-tightstestmester, Tværp-wannabe
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
Sv: Privatsalg af bil?
« Svar #2 Dato: Jan 19, 2021, 16:27:07 »
Jeg kigger på ny bil og skal i den forbindelse af med den gamle.
Forhandlerne virker dog ikke specielt interesseret i brugte biler, hvorfor jeg overvejer at sælge bilen privat.
Men, jeg tror det er 20+ år siden jeg sidst har solgt en bil selv, så hvordan gør man i dag?

Jeg er med på at oprette en annonce hist og her, men jeg kunne godt bruge lidt erfaringer fra jer der "ofte" gør sig i bilsalg.
Hvordan undgår man at blive snydt? Hvad gør I med prøvekørsel, er I altid med i bilen? Hvordan overføres pengene så man sikrer sig imod snyd? Hvordan gør man med slutseddel og omregistrering i dag? I gamle dage kan jeg huske man lavede en lap papir hvor der stod "købt som beset". Gør man stadig det?
I korte træk er det en slags bilsalg for dummies jeg søger :-)

Er der nogle herinde fra som savner en velholdt pendlerbil? Der er tale om en Mazda 6 sedan 2.2 diesel fra 2015 (2016 model). Den har lige rundet 115.000 km så den har formentlig masser af gode kilometer i sig endnu, for den med det rette kørselsbehov. Send mig en PM for detaljer, billeder med mere hvis du er interesseret.

Det er nemt

Du laver en annonce på Bilbasen, som automatisk laver en på DBA. Alternativt laver du bare en gratis på Facebook Market place
Du bruger en slutseddel fra FDM
Du tager imod kontanter (hvis bilen ikke er så dyrt), mobilepay, eller en ekspress bankoverførsel
Du lader dem ikke køre med bilen uden dig i, og hvis du gør, så har du nøglerne til den bil de kom i. (Den er ikke bullet proof, da bilen an være stjållt, men det er nok lav risk)
Omregistrering laver køber på stedet sammen med dig, direkte på Skat's hjemmeside. Det tager 5 minutter (Hav en laptop med internet klar, og din registrerings attest)

Jeg har aldrig prøvet at sælge til forhandler

(PS: Nogle vil måske påpege det hyggelige problem jeg havde med sidste køber. Men årsagen her at det var en leasingaftale overdragelse, hvor vi for at få enderne til mødes, lavede en 3 ugers leje aftale, så køber kunne få bilen med det samme og ikke skulle vente til vi kunne lave debitor skift)
En ræv af sølvpapir

tomdk

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Jan 19, 2021, 23:36:18 »
Skat har lige lanceret en app til omregistrering.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=16434

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Jan 20, 2021, 11:38:33 »
Hvad NSL skriver.

Plus: Få taget nogle rigtig gode og retvisende billeder. Er der små skavanker, så få dem lavet selv. Bilvask og støvsugning. Og gør op med dig selv, hvor ivrig du er efter at sælge, eller om du kan vente på den rette køber.

Når jeg har en bil til salg, så sorterer jeg lidt i interessenterne. Man kan ret hurtigt fornemme, om det er folk, der er seriøse og ved, hvad de har med at gøre. Så lad være med at lave en aftale med den første og bedste klaphat.

Jeg slår i øvrigt altid funktionen med spørgsmål og svar inde på DBA fra. Folk må ringe, sms'e eller sende en mail.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Jan 20, 2021, 11:51:04 »
Hvad NSL skriver.

Plus: Få taget nogle rigtig gode og retvisende billeder. Er der små skavanker, så få dem lavet selv. Bilvask og støvsugning. Og gør op med dig selv, hvor ivrig du er efter at sælge, eller om du kan vente på den rette køber.

Når jeg har en bil til salg, så sorterer jeg lidt i interessenterne. Man kan ret hurtigt fornemme, om det er folk, der er seriøse og ved, hvad de har med at gøre. Så lad være med at lave en aftale med den første og bedste klaphat.

Jeg slår i øvrigt altid funktionen med spørgsmål og svar inde på DBA fra. Folk må ringe, sms'e eller sende en mail.

En salgsklargøring til 1500kr-2000 er virkelig godt givet ud. Det kræver forbavsende lidt at få din vare til a differentiere sig blandt alle de beskidte biler der sættes til salg
En ræv af sølvpapir

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Jan 20, 2021, 12:50:56 »
Hvad NSL skriver.

En salgsklargøring til 1500kr-2000 er virkelig godt givet ud. Det kræver forbavsende lidt at få din vare til a differentiere sig blandt alle de beskidte biler der sættes til salg

Enig. Langt de fleste er interesserede i en glat handel, hvor man bare kan sætte sig ind og køre hjem i en renvasket bil, der ikke er bøvl med foreløbig. Det forholder sig lidt anderledes med veteran- og liebhaverbiler, men Mazda'en er jo mere middle of the road (no offense) og ikke så gammel. Der burde være et virkelig bredt publikum til den.

Og nå ja, gør lidt ekstra ud af teksten. Skriv 'plads til barnevogn' i stedet for 'stort bagagerum'. Skriv 'kom veludhvilet frem til job og sommerhus' i stedet for bare 'kører godt'.

sgatke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Jan 21, 2021, 23:34:29 »
Tusind tak for de mange gode råd. Nu ser det pludselig lidt mere overskueligt ud.
Jeg er i øvrigt helt enig med dig Henrik S. Sådan en Mazda passer ret godt ind i middle of the road kategorien. Grundet diesel motoren (og det manuelle gear) er den ikke for alle, men jeg tænker at der findes en del personer som må være interesseret i en velholdt og relativt billig pendlerbil.
Jeg regner med en pris i nærheden af 115k, så der bliver nok tale om straksoverførsel via banken og ikke kontanter.

Fabritius

• Moderator + Google rookie
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Jan 22, 2021, 19:25:45 »
Tusind tak for de mange gode råd. Nu ser det pludselig lidt mere overskueligt ud.
Jeg er i øvrigt helt enig med dig Henrik S. Sådan en Mazda passer ret godt ind i middle of the road kategorien. Grundet diesel motoren (og det manuelle gear) er den ikke for alle, men jeg tænker at der findes en del personer som må være interesseret i en velholdt og relativt billig pendlerbil.
Jeg regner med en pris i nærheden af 115k, så der bliver nok tale om straksoverførsel via banken og ikke kontanter.

Lyder fornuftigt at takke nej til kontanter, når det er så stor en sum penge. Det kan være umuligt at aflevere dem i banken efterfølgende.
Med venlig hilsen
 Claus Fabritius
 Shoot for the moondust, and you might get Focus

Claus M

• Campingministeren
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Jan 22, 2021, 22:58:42 »
Det er ulovligt (og strafbart) at gennemføre en transaktion med mere end 50.000 i kontanter, og bankerne kan ikke tage imod pengene uden at rapportere det til myndighederne.
Mvh Claus Møller

... gået totalt morfar på gadebilen. Og kører endda med campingvogn.

steffen m

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Jan 22, 2021, 23:54:29 »
kontanter er gyldigt betalingsmiddel... det er muligt der er loft pr transaktion, men det er absolut ikke umuligt at sætte dem i banken hvis du kan fortælle og dokumentere hvor du har dem fra. Men når det så er sagt er kontooverførsel nemmere
When life feels just like game over, keep pressing continue!
MI16 R.I.P. Will Miss U http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4336
Nu 406 1.8 SR
mit vandlegtøj http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visb ... &ipc=14865

sgatke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Jan 23, 2021, 07:52:23 »
I min optik er det bare ikke super fornuftigt at have 100.000+ liggende i kontanter. Det er jo ikke sikkert at man kan komme i banken med det samme.

Igen, tak for alle jeres råd.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Jan 23, 2021, 08:13:27 »
Det er ulovligt (og strafbart) at gennemføre en transaktion med mere end 50.000 i kontanter, og bankerne kan ikke tage imod pengene uden at rapportere det til myndighederne.

Nej. Det er kun for erhverv.
Du må i en privat til privat handel gerne tage imod kontanter.
Det er ikke meget længe siden at jeg modtog 95.000kr for en båd i kontanter. Du har ret i at banken spørg, men den dialog var overstået på 60 sekunder
En ræv af sølvpapir

Gøyen

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Jan 23, 2021, 08:51:15 »

Blev nu hellere ikke anholdt efter et bilsalg,hvor jeg troppede op i banken med 115.000kr i banken.De spurgte hvor de stammede fra og jeg svarede bilsalg og så var den skid ligesom slået.
106 Zendiesella

Hi-speeds helt egen spånabe/50% af Brdr.Arbejdsløs.

Henrik S.

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Jan 23, 2021, 16:47:34 »
Blev nu hellere ikke anholdt efter et bilsalg,hvor jeg troppede op i banken med 115.000kr i banken.De spurgte hvor de stammede fra og jeg svarede bilsalg og så var den skid ligesom slået.

Det er en større udfordring den anden vej. Da jeg skulle hente Mitsubishien, tog sælgeren kun imod kontanter, så det blev en interessant rundtur til flere banker i Glostrup-området, før jeg fik pengene skrabet sammen.