Forfatter Emne: Robotplæneklipper  (Læst 2896 gange)

Kenny

• Officiel HS-tightstestmester, Tværp-wannabe
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Robotplæneklipper
« Svar #15 Dato: Maj 14, 2020, 16:01:27 »
Silvan byttede med et smil, den nye virker noget klogere end den anden. Den skal ikke tænke lige så lang tid når kantsnoren drejer, når den støder ind i noget eller når den bare beslutter sig for at skifte retning.

Den klipper meget systematisk, men kun 1/3 af plæens bredde inden den vender rundt, hvilket er det underligt da det jo tager tid at vende rundt og skifte bane hele tiden.
Jeg har kigget nok på den, det går simpelthen for langsomt til jeg kan holde det ud :)

Den har tegnet et kort og jeg kan se hvor den er, men jeg kan ikke se hvor den har klippet ligesom på min støvsuger.

Vi venter jeg spændt på hvor lækker plænen bliver over den næste tid, og hvor meget jeg skal tilpasse haven for at den ikke sætter sig fast alle mulige steder.

Fer

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Maj 26, 2020, 13:31:47 »
Jeg sidder nu med mindre hold i ryggen efter jeg købte en robotplæneklipper i fredags. Har tænkt på det længe, slog græs fredag med min zero-turn, knækkede drivremmen til klippebordet, og den lokale forhandler havde ikke en hjemme. Så købte jeg en Stihl iMow 632PC. Den kan dække op til 5.000m2. Jeg har en relativ kompliceret plæne på 3000kvm, og den var også lidt langhåret da den blev startet lørdag eftermiddag. Derudover har jeg alt alt alt for mange huller og muldvarpe i plænen. MEEEN efter at ligge med røven i vejret i 12-13 timer er jeg kommet alle 580meter rundt med kant/afgrænsningstråden. Dertil har jeg nu kørt 10 trillebører jord ud til huller i plænen hvor robotklipperen kan sætte sig fast når det er fugtigt. (Jeg har tilkøbt tractionshjul, men de kommer først senere i denne uge.
Jeg er helt sikker på det nok skal blive godt. Jeg valgte selv at installerer den for at blive ordentligt dus med det hele :) Den skal bla. krydse min indkørsel for at komme til det ene område. 

Nu mangler jeg så at opdrage konen til ikke at smide spaden på græspænen f.eks. (kostede en kniv i morges.... heldigvis kun 129kr)

På billedet ses vel knap 800kvm af plænen, og den har kørt samlet 4-5 timer på alle 3000kvm.
--
Mvh Tommy Fer
Ford Kuga AWD 2.0 TDCi '12, BMW i3 '17, BMW S1000R '14, Suzuki GSX S1000 '17

Træt af kabelrod..... http://staywired.dk/

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Maj 28, 2020, 18:59:02 »
Det er jo halv proff grej du har købt, men den koster også derefter.
Ja man får et helt andet forhold til græsplænen når man har været rundt og klaregøre til robotten.

Jeg har efterhånden fået fjernet de fleste forhindringer, men trampolinen mederne driller stadig, jeg overvejer at sætte et bredt i bunden så den ikke kan køre op og sætte sig fast, og så har vi et fodboldmål der også driller lidt.
Der udover har jeg måtte småjustere på kant snorren da den blev klippet to steder, men det var nok min egen skyld da jeg kørte klippehøjden helt i bund inden snorren var groet tli.
Jeg har også flyttet ladestationen, så nu kan den selv køre ind, hver gang.
Plænen har aldrig været pænere,  jeg har stadig lidt arbejde før det bliver perfekt, men det kan jeg ikke klandre robotten for.

Fer

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Maj 29, 2020, 12:54:51 »
Fedt Kenny

Med 3200m2 græs, har man ikke så mange billige muligheder.

Jeg har klaret mederne på trampolinen ved at skrue nogen brædder på forneden, der hvor mederne går ned i deres U. Så kan robotten komme idn og slå under trampolinen de steder hvor der er fri bane, virker fint ind til videre.
--
Mvh Tommy Fer

Fabritius

• Moderator + Google rookie
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Maj 29, 2020, 13:10:27 »
Bliver helt inspireret af jeres skriverier om robotplæneklipper. Begynder at overveje om jeg også burde have sådan en. En lille udfordring jeg vil have, er at jeg har et “græsfortorv” mellem min hæk og vejen jeg bor på.

Er der nogen af jer der har erfaring med hvordan man håndterer sådan noget?
Med venlig hilsen
 Claus Fabritius
 Shoot for the moondust, and you might get Focus

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
« Svar #20 Dato: Maj 29, 2020, 13:34:09 »
Ja den her tråd ender nok også med at koste mig dyrt
En ræv af sølvpapir

Fabritius

• Moderator + Google rookie
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Maj 29, 2020, 14:04:39 »
Det vil vist ikke være første gang i hi-speeds historie 😀
Med venlig hilsen
 Claus Fabritius
 Shoot for the moondust, and you might get Focus

_:Kenni:_

• Datekeeper
  • Inderkredsen
  • *
  • Dybt useriøs 24/7-365 😎
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Maj 29, 2020, 14:29:39 »

Excel ark NU!  :afro:
Passat Variant 2,0 TDi DSG

"Jeg siger ikke hun er en guldgraver, men hun roder ikke rundt med en neger der er gået i stykker"

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Maj 29, 2020, 14:34:07 »
@Fer Ja det er klart, min ville jo være 4 dage om at klippe din plæne :)
Jeg må sætte brædder på mederne, hvis de males sorte går det nok.

@Fabritius Det eneste der virker er at give efter.
Jeg læste som sagt ikke op på mulighederne da jeg kender mig selv, så jeg ville nå 10k inden jeg havde besluttet mig, så lige nu lever jeg i lykkelig uvidenhed om funktioner jeg ikke kan leve uden.

@NSL du har vel også stor plæne der kræver mere end en enkelt sparegris.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Maj 29, 2020, 14:40:44 »
@Fer Ja det er klart, min ville jo være 4 dage om at klippe din plæne :)
Jeg må sætte brædder på mederne, hvis de males sorte går det nok.

@Fabritius Det eneste der virker er at give efter.
Jeg læste som sagt ikke op på mulighederne da jeg kender mig selv, så jeg ville nå 10k inden jeg havde besluttet mig, så lige nu lever jeg i lykkelig uvidenhed om funktioner jeg ikke kan leve uden.

@NSL du har vel også stor plæne der kræver mere end en enkelt sparegris.

Det ikke så galt

Hele grunden er lige under 2000m2. Men til det skal trækkes en lang stenbelagt indkørsel, en plads foran huset med granitskærver, og en sti hele vejen om huset, og lidt andet.

Desværre har vi to plæner som er adskildt på en måde så det vil kræve to maskiner (eller en flytning af maskinen.......og det gider man ikke)

Men lige pt ville det være dejligt at have en klipper der tog forsiden af huset
En ræv af sølvpapir

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Maj 29, 2020, 15:05:29 »
Min kan huske flere plæner, men du kan også lave en korridor den kan kan køre i, fra den ene plæne til den anden, hvis du har et sted uden granit.
Det må jeg formode andre procenter også kan, men ellers må du jo købe to maskiner :)

Selvom konen brokker sig over jeg har købt den, må hun jo også indrømme at plænen ser godt ud.
Når jeg har fået styr på de sidste udfordringer bliver det helt sikkert en af de ting vi kan blive enige om at vi skulle have købt for mange år siden.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Maj 29, 2020, 18:11:44 »
Min kan huske flere plæner, men du kan også lave en korridor den kan kan køre i, fra den ene plæne til den anden, hvis du har et sted uden granit.
Det må jeg formode andre procenter også kan, men ellers må du jo købe to maskiner :)

Selvom konen brokker sig over jeg har købt den, må hun jo også indrømme at plænen ser godt ud.
Når jeg har fået styr på de sidste udfordringer bliver det helt sikkert en af de ting vi kan blive enige om at vi skulle have købt for mange år siden.

Hvordan virker det korridor? Skal der stadig laves en bane af kabel til den?

Jeg har en bane den kan køre i hvor der ikke er skræver, men det er pigstens belagt, og det er umuligt at få lagt en tråd ned der. Men hvis den kan programeres på en eller anden måde, til at køre der, så kan det nok flyve
En ræv af sølvpapir

tomdk

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Maj 29, 2020, 18:38:05 »
Harald Nyborg har en maskine til 3k med 3 års garanti som ejerne er rigtig glade for og gerne køber igen jf undersøgelse i FB gruppen for maskinen. Den tager 1000m2. Sådan en har jeg planer om at købe. Den kan du ikke styre via tlf - det er en helt simpel maskine. HN skulle også have en rigtig god kundeservice med rep / ombytning hvis nødvendigt.

Kenny

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: Maj 29, 2020, 19:58:35 »
@NSL Der skal ligge kabel med 75cm imellem hvis jeg ikke husker forkert, men om det er samme metode på andre modeller kan jeg ikke sige.

Fer

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Jun 01, 2020, 21:57:57 »
@NSL Der skal ligge kabel med 75cm imellem hvis jeg ikke husker forkert, men om det er samme metode på andre modeller kan jeg ikke sige.

Med en Stihl starter man med at lave en bestemt form ved indgang of udgang af korridoren. En trekant, med 17CM åbning der åbnes op til 27cm. Herefter ligges kablet parallelt med 27cm imellem igennem korridoren. Min kører indover indkørslen, der vist nærmest kan beskrives som stabilgrus :) (Tidligere perlesten, men det er mange år siden)
--
Mvh Tommy Fer