Forfatter Emne: Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter  (Læst 3041 gange)

Michael B. 406 XS4

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 3223
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Dato: Okt 24, 2012, 14:14:32 »
Hvis nogen skulle være i tvivl om hvorfor og hvordan voks/lakforsegler virker "rigtigt" så kig med :)


http://www.youtube.com/watch?v=eiIEHn-9 ... e=g-user-u

<Johan>

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4792
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #1 Dato: Okt 24, 2012, 16:31:09 »
Jeg kan følge ham langt hen ad vejen og er helt enig i det overordnede budskab, men igen er det her en video til mindre erfarne brugere. For det er næppe news-materiale. Lige angående produktvalg, så skal der dog uddybes en ting i forbindelse med hans sammenligning. Så her er et sidespring, som jeg tror er værd at understrege. Jeg har altid sagt, at det "rette" produkt skal ses i henhold til, hvad man selv foretrækker. MEN der er grænser. Der er decideret forskel på arbejdsmåde, lethed og holdbarhed på lakprodukter fra f.eks. Turtle, Sonax osv. og så f.eks. CG, Meguiars osv. Produkterne er ikke skabt til samme formål, og lige præcis på det område, tror jeg, at det er vigtigt at belyse forskellen.

I England og måske USA er billigprodukter allerede af en vis kvalitet, som sådan set kan bruges prof. Der har været større opmærksomhed omkring emnet i mange år, og utvivlsomt mange producenter. Herhjemme er produkterne på hylden i den lokale biks stadig Turtle, Sonax og Alaska - de har altid været her og har ikke udviklet sig en disse. Netop fordi de allerede opnår det de skal: hobbybrug der giver illusionen af en nypoleret bil. Men man skal altså bare ikke tro, at de mærker kan bruges som erstatning for dem, som os nørder bruger, bare for at spare penge. Prøv at smide Turtle eller Sonax på en rigtig polermaskine - det er en ret uinteressant oplevelse. Poler en bil grundigt med de mærker, og man vil stadig bagefter kunne få skidt ud af lakken ved at bruge en korrekt fremgangsmåde (ovenvævnte skal selvfølgelig også ses i lyset af ens egne forventninger til resultat).

Uanset hvad så vil emnet altid være berørt af megen hysteri og religion. Rigtig meget af det er ren og skær markedsføring, der afføder al denne hype. Men ingen tvivl om, at produkter i denne kvalitetsgruppe med mærker som Meguiars, CG, Menzerna osv. osv. osv. alle er lavet til at skabe professionelle og ekstremt flotte resultater...hvis de bruges korrekt og det tager tid at lære.

Vi kan også generalisere endnu mere og sige, at alle prof. vokse og forseglere i bund og grund bare har højt indhold af petroleum. Og de skal i bund og grund sådan set bare fordampe for at efterlade bilens lak velbeskyttet. Læste bl.a. om en anerkendt detailer, som synes det var direkte åndsvagt at efterlade forsegler på bilen i længere tid eller lade bilens lak "cure" i et døgn bagefter - ud i den stærke sol med bilen > petroleumsdampene fordamper hurtigt, og i sidste ende står man med samme resultat alligevel.

Bare mine to cents  :)

Schilling

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 1078
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #2 Dato: Okt 24, 2012, 17:54:36 »
I får det sgu til at lyde som at man kan gøre mere ved bilen end bare en Guldvask fra Shell :-D
Ex: 405 GR '89 - 205 GR '87 - 406 2,0 ST '99 - 407 SW '05 - C3 1,4 '08 + det løse

Nu med Citroen DS3 THP 150 Rød/Sort med Landberg software

Projekt: Saab 900 Cabriolet '91 - En blanding af 2,1i - Fuldtryk turbo - Lav tryk turbo - Saab 99 -Saab 9000 - Volvo S60R = +350 HK / 450 NM

<Johan>

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 4792
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Re: Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #3 Dato: Okt 24, 2012, 17:57:04 »
Citat fra: "Schilling"
I får det sgu til at lyde som at man kan gøre mere ved bilen end bare en Guldvask fra Shell :-D

Rettelse: en guldvask fra Shell er at gøre mindre for sin bil  :-D

Bilvoks

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.bilvoks.dk
Re: Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #4 Dato: Okt 24, 2012, 18:02:16 »
Citat fra: "Schilling"
I får det sgu til at lyde som at man kan gøre mere ved bilen end bare en Guldvask fra Shell :-D

 :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:
       [size=200]http://www.bilvoks.dk[/size]

Dalsgaard

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 8826
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #5 Dato: Okt 24, 2012, 18:08:55 »
Citat fra: "Schilling"
I får det sgu til at lyde som at man kan gøre mere ved bilen end bare en Guldvask fra Shell :-D
Jada. Platinvasken giver en ekstra tørring.
/Jesper

ex-309 GTI, ex-306 GTI, ex-307 HDI, ex-406 TS6, ex-207 S16 HDI.

Schilling

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 1078
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Junkman`s guide til voks/lakforsegling`s myter
« Svar #6 Dato: Okt 25, 2012, 07:54:19 »
Har virkelig respekt for jer mennesker, der finder polering etc etc meget interesant.

Vil tusind gange hellere reparere et ledningsnet, skifte en tandrem eller kobling.ja, og selvfølgelig drikke øl og kigge på trunter :-)

Jeg elsker når min bil er nyvasket, men magter virkelig ikke den store polering/lakrens omgang..

Så hvis der er nogen der er frisk på en bytter, så sig til :-D
Ex: 405 GR '89 - 205 GR '87 - 406 2,0 ST '99 - 407 SW '05 - C3 1,4 '08 + det løse

Nu med Citroen DS3 THP 150 Rød/Sort med Landberg software

Projekt: Saab 900 Cabriolet '91 - En blanding af 2,1i - Fuldtryk turbo - Lav tryk turbo - Saab 99 -Saab 9000 - Volvo S60R = +350 HK / 450 NM