Forfatter Emne: Hvem ved noget om elbiler og deres forbrug?  (Læst 449 gange)

LasseRino

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Hvem ved noget om elbiler og deres forbrug?
« Dato: Maj 15, 2021, 21:45:22 »
Jeg arbejder på Islands Brygge og bor i Vallensbæk, det vil sige jeg har 20 km på arbejde. Da jeg ikke kan få en fast parkeringsplads hedder det gadeparkering til 120 kr. om dagen. Lige nu kører jeg med S-tog og cykel og det gør mig ikke lykkelig.

Jeg har en gammel Saab fra slut 2002 der begynder at kræve sit i form af vedligehold og den er heller ikke helt billig i afgift. Vi har en Seat Leon til langtur og campingvogn.
Jeg tænker at Saab'en skal udskiftes med en Nissan Leaf model hyttesko. De kan fås mellem 70-80.000 for en model 2014-2015. Det giver gratis gadeparkering i Kbh. Jeg sidder alligevel i kø hele vejen til bryggen så de 12 sekunder fra 0-100 er lige meget. Ejerafgift er 660 kr og en bekendt kan give en fornuftig pris på en ladestander. Hvis den kan køre 100 km på en opladning passer det fint med de ture Saab'en kører i dag. Men hvad koster det at køre i den? Jeg er ude efter den rene forbrugspris, alt hvad jeg finder på nettet er med afskrivninger, renter og værditab. Jeg vil bare gerne vide hvad det koster at køre i den.

Jeg kan lease en elbil for +2000 kr, men det er lidt for tungt på budgettet da vi kan betale en Leaf kontant og kun skal tænke på forbrug.

Hvad siger panelet?
Folk der peger med piber har altid ret

Dyne

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Sv: Hvem ved noget om elbiler og deres forbrug?
« Svar #1 Dato: Maj 15, 2021, 22:41:54 »
Waking up is the second hardest thing in the morning!

LasseRino

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 15, 2021, 22:55:22 »
Google er din ven :-)
https://ev-database.org/car/1019/Nissan-Leaf-24-kWh

0.163kwh/km

Ja, det var så den googlesøgning jeg ikke kunne finde ud af. Har du erfaring i om de 0,163 kwh/km passer med virkeligheden, for i runde tal vil det svare til at køre I en dieselbil der kører 28,5 km/l. Det skal man da ikke klage over.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
« Svar #3 Dato: Maj 16, 2021, 09:28:56 »
Jeg arbejder på Islands Brygge og bor i Vallensbæk, det vil sige jeg har 20 km på arbejde. Da jeg ikke kan få en fast parkeringsplads hedder det gadeparkering til 120 kr. om dagen. Lige nu kører jeg med S-tog og cykel og det gør mig ikke lykkelig.

Jeg har en gammel Saab fra slut 2002 der begynder at kræve sit i form af vedligehold og den er heller ikke helt billig i afgift. Vi har en Seat Leon til langtur og campingvogn.
Jeg tænker at Saab'en skal udskiftes med en Nissan Leaf model hyttesko. De kan fås mellem 70-80.000 for en model 2014-2015. Det giver gratis gadeparkering i Kbh. Jeg sidder alligevel i kø hele vejen til bryggen så de 12 sekunder fra 0-100 er lige meget. Ejerafgift er 660 kr og en bekendt kan give en fornuftig pris på en ladestander. Hvis den kan køre 100 km på en opladning passer det fint med de ture Saab'en kører i dag. Men hvad koster det at køre i den? Jeg er ude efter den rene forbrugspris, alt hvad jeg finder på nettet er med afskrivninger, renter og værditab. Jeg vil bare gerne vide hvad det koster at køre i den.

Jeg kan lease en elbil for +2000 kr, men det er lidt for tungt på budgettet da vi kan betale en Leaf kontant og kun skal tænke på forbrug.

Hvad siger panelet?

Min brormand , DSL har en 2016 (mener jeg) Leaf. Så han kan fortælle dig alt om forbrug og realistisk distance. På en dag med hård frost, tror jeg dog at 100km er lige til øllet.

Vi har en Soul, fra 2015, og på den her del af året kan vi nu (med den alder den har) køre 135-150km på en opladning. Men er det frost så taler vi altså 90km
En ræv af sølvpapir

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2021, 09:31:17 »
Men hvis du tegner et clever abonoment får du jo dækket alt din opladnings strøm for 700kr om måneden og så er alt andet forbrugs relateret jo lige meget.

Sidste autoriserede service gav vi 900kr for.

Afskrivnings kurven har været meget repræsentativ . Vi har haft den to år, og det har kostet 40-50k i tab. Tja

En ræv af sølvpapir

LasseRino

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2021, 11:07:12 »
Men hvis du tegner et clever abonoment får du jo dækket alt din opladnings strøm for 700kr om måneden og så er alt andet forbrugs relateret jo lige meget.

Afskrivnings kurven har været meget repræsentativ . Vi har haft den to år, og det har kostet 40-50k i tab. Tja

Det lyder smart, men med 40 km, 4 gange om ugen kommer jeg nok ikke i nærheden af 700 kr forbrug. De fleste ture derudover er +100 km når jeg er på fisketur så det bliver i den anden bil.

Synes det lyder som en bedre og bedre idé, den gratis parkering er jo et meget tungtvejende argument.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Maj 16, 2021, 15:21:42 »

Det lyder smart, men med 40 km, 4 gange om ugen kommer jeg nok ikke i nærheden af 700 kr forbrug. De fleste ture derudover er +100 km når jeg er på fisketur så det bliver i den anden bil.

Synes det lyder som en bedre og bedre idé, den gratis parkering er jo et meget tungtvejende argument.

Enig der skal en del flere kilometer til før det er interessant. Hverken DSL eller jeg har abonoment (tilgengæld har vi begge solceller)

Grunden til at vi nappede sådan en til konen, er at vi har enormt meget kørsel på under 10km pr tur. Hun ville gerne fortsat have automatgear, sædevarme og gerne varme i rattet , og hvis vi skulle have en moderne benzinbil med de krav opfyldt synes jeg det blev dyrt. I Kia’en har vi nu efter to års ejerskab , stadig et års garanti tilbage, og den har alt i udstyr. Vi har udelukkende haft 900kr pr service pr år i drifts udgift . Den er sat til at være 19 grader varm kl 08 når datteren skal køres i skole , og den har mere udstyr end min Taxa der har kostet på den grimme side af en million fra ny og er et år nyere.....

Den kloge kager den mindre kloge
En ræv af sølvpapir

Dalbjerg

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Maj 16, 2021, 15:38:17 »
Har en ID.3 58kwh har kørt 40000 siden sept. vinter 220km motorvej primært 120-130 sommer 310km motorvej ved samme hastigheder. Landevej og by giver markant flere km, hastighed og kulde markant færre.

DSL

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Maj 16, 2021, 18:55:57 »
Hvis du regner med 5 km pr kwh i snit rammer det nok meget godt på årsbasis
En leaf i det prisleje er nok kun en 24 kwh model, og heraf er det kun de 21 kwh der er tilgængelige. En vinterdag med -10 er mit gæt at du ikke kommer meget længere end 60 km før den bimler og bamler og vil lades op
En sommerdag med let fod kan du måske køre 120, men regn ikke med mere end 100
Min er en 30 kwh, og vil tro vinter range er 100 km, sommer 140 km, men kører du motorvej med 120-130 stiger forbruget en del

En leaf kører supergodt, og den opleves væsentligt kvikkere end tallene antyder
Kan du få det til at gå op med kørselsbehovet er det en fin løsning, men du bliver frustreret hvis du skal ud på kanten af dens rækkevidde hver dag
Her bruges den til et utal af småture, og kun sjældent til ture over 80 km, og det fungerer perfekt
Bil nr. 2 bruges til længere ture

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Maj 16, 2021, 20:58:52 »
Du kan næsten holde budgettet, og stadig holde den ønskede range her: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/soul/advance-aut-5d/4914740

(Æstetikken skal vi ikke diskutere)
En ræv af sølvpapir

LasseRino

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Maj 16, 2021, 23:32:27 »
Hvis du regner med 5 km pr kwh i snit rammer det nok meget godt på årsbasis
En leaf i det prisleje er nok kun en 24 kwh model, og heraf er det kun de 21 kwh der er tilgængelige. En vinterdag med -10 er mit gæt at du ikke kommer meget længere end 60 km før den bimler og bamler og vil lades op
En sommerdag med let fod kan du måske køre 120, men regn ikke med mere end 100
Min er en 30 kwh, og vil tro vinter range er 100 km, sommer 140 km, men kører du motorvej med 120-130 stiger forbruget en del

En leaf kører supergodt, og den opleves væsentligt kvikkere end tallene antyder
Kan du få det til at gå op med kørselsbehovet er det en fin løsning, men du bliver frustreret hvis du skal ud på kanten af dens rækkevidde hver dag
Her bruges den til et utal af småture, og kun sjældent til ture over 80 km, og det fungerer perfekt
Bil nr. 2 bruges til længere ture

Se det var brugbar viden, tak for det. Det er 24 kWh modellen jeg kigger på og med et behov på 40 km om dagen er jeg ikke i nærheden af at ramme max range så det går fint. 5 km pr. kWh er billigere end S-tog på almindeligt rejsekort.

Med lidt held kan Saab'en dække udbetaling og omkostninger.

Tak for info, det var yderst nyttigt.

LasseRino

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Maj 16, 2021, 23:40:10 »
Du kan næsten holde budgettet, og stadig holde den ønskede range her: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/soul/advance-aut-5d/4914740

Har set den, synes dog den har kørt langt. Jeg hælder til den her: Nissan Leaf Acenta til 89900 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/5005555

Æstetik kan heller ikke bruges om Leaf, den ligner en meget
træt og udtrådt mokkasin, men jeg har ikke råd til at være æstetisk med mine køretøjer, desværre.

Jeg må ud og prøve lidt elbil i løbet af ugen.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Maj 17, 2021, 08:22:54 »

Har set den, synes dog den har kørt langt. Jeg hælder til den her: Nissan Leaf Acenta til 89900 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/5005555

Æstetik kan heller ikke bruges om Leaf, den ligner en meget
træt og udtrådt mokkasin, men jeg har ikke råd til at være æstetisk med mine køretøjer, desværre.

Jeg må ud og prøve lidt elbil i løbet af ugen.

Ja jeg kan godt se det er en skarp pris med de kilometer. Du kan fint finde en soul med garanti på, men så ryger prisen 25% op. Du får mere range og mere udstyr så, men hvis det er irelevant, så forstår je fint dit valg
En ræv af sølvpapir

Dalsgaard

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Maj 19, 2021, 09:23:38 »
Jeg har en Tesla 3, og på de første godt 50kkm har den et snitforbrug på 215 Wh/km. Meget motorvej. Ved den rute du beskriver vil forbruget være markant lavere, nok omkring 160-170 Wh/km.
/Jesper

ex-309 GTI, ex-306 GTI, ex-307 HDI, ex-406 TS6, ex-207 S16 HDI.

DSL

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Maj 19, 2021, 10:44:15 »
En ting er kørselsforbrug, en anden hvor meget du trækker fra el-nettet
Der er tab i forbindelse med opladning, afladning/forbrug mens bilen står stille, og forbrug til forvarmning/opvarmning/afkøling
Jeg har ikke en måler på laderen, så ved ikke hvad det løber op i på leaf'en, men jeg gætter på at der godt kan lægges 25% oven i bilens kørselsforbrug når elregningen skal betales