Xsara

Citroën Xsara blev udviklet som direkte afløser til ZX'eren. 10 july 1997 blev modellen officielt lanceret og blev vist første gang på Fankfurt motorshow i september samme år. I starten af 1998 kom den 5 dørs og coupen, der i virkeligheden bare er en tredørs hatchback, til Danmark. I løbet af sommeren og efteråret blev st.car, også kaldet "Weekend", og VTS’en lanceret.

Xsara’en er baseret på 306 platformen og kører derfor temmelig godt. Citroën har dog forsøgt at lægge Xsara ud til den bløde side for komfortens skyld for at bevare deres image. Specielt St.car’en lider under dette med en meget løs bagende. En sænkning løser dog dette problem og gør den til en meget velkørende bil i vanlig PSA stil.

Citroën har altid haft et hav af udstyr og medfølgende udstyrsniveauer. Her er Xsara ikke nogen undtagelse. På Xsara er benyttet udstyrsniveauerne SX, Exclusive og VTS som standard. Der kom dog hurtigt kampagne modeller som Family, Limité og Innovation til, specielt i forbindelse med Citroëns 75 års jubilæum i 1999. Disse adskiller sig kun i visse tilfælde på udstyret, men er som regel billigere end de almindelige versioner, selv om der ikke behøver at være forskel på udstyret. Family er idag fast inventar på programmet, som skrabede, men billige og praktiske varianter til familien. SX er i vanlig Citroën stil en veludrustet bil med diverse eludstyr, hvor Exclusive har alt hvad man kan ønske sig. Heriblandt regnsensor og automatisk aircon.

VTS'en er en Coupé baseret på 306 GTI motoren med Citroëns egen 5-trins gearkasse og undervogn der afløste ZX 16v. Den eneste synlige forskel fra den almindelige Coupé er en spoiler på bagklappen og 15" alufælge. Citroën har været meget heldige med setup af gearkasse og undervogn og mange mener at VTS’en kører bedre end 306 GTI. VTS’en har desuden alcantara sportssæder som standard.

Xsara har fra starten haft fjernbetjent centrallås og fire airbags som standard.

Modelhistorie:

1998:
Følgende velkendte PSA motorer fås i Xsara programmet med varierende udtyrsniveauer:
1.4 75 hk (8V)
1.6 90 hk (8V)
1.8 112 hk (16V)
2.0 135 hk (16V)
2.0 167 hk (16V - VTS)
Automatgear får kun sammen med 1.8 motoren. I slutningen af året kom Limeté versionen der var havde aircon mm og til fornuftige priser. Dem var der som navnet antyder kun begrænset antal af. I efteråret kommer St.car’en til.

1999:
Programmet fortsætter uændret. I foråret kommer Innovation udgaverne i anledning af Citroëns 75 års jubilæum. Det er rigt udstyrede modeller til fornuftige priser. Mange der købte Limeté udgaverne var ikke helt tilfredse da der her var mere udstyr til de samme penge.

2000:
Det begrænsede salg af Coupén (3-dørs) gør at der nu kun er de sportslige VTR og VTS udgaver tilbage på det danske marked. Programmet fra 1999 fortsatte stort set uændret. Xsara udstyrsliste (1999-2000).

2001:
Til modelåret 2001 fik Xsara et let kosmetisk facelift af lygter og kølerhjelm der bragte den på linje med Saxo og C5. Dette blev dog ikke modtaget lige godt af alle. Herudover kom der ny 1.6 16v motor med 110 hk (baseret på motoren fra Saxo VTS/106 GTI) og 2.0 med 138 hk (hentet fra 406/206 GTI) hvorved de gode gamle 1.8 og 2.0 med stålblokke og hhv. 112 og 135 hk udgik. Den lille 1.4 motor fortsætter uændret. HDI motoren fortsætter, men det er nu også muligt at få en 110 hk HDI (dvs. med intercooler), hvilket passer klart bedre til Xsara'en. Disse fås dog kun med XS udstyr hvilket undertegnede ikke fatter. Automatgear fås nu kun sammen med 1.6 motoren. Xsara II udstyrsliste (2001).

Programmet ser således ud:

Coupé

5-Dørs

Weekend

1,6i 16V VTR

1,4i Family

1.6i 16V Innovation

1.6i 16V VTR Aut.

1.4i Innovation

1,6i 16V SX

2,0i 16V VTS

1,6i 16V Family

1.6i 16V SX Aut.

1.6i 16V Innovation

1.6i 16V Exclusive

1.6i 16V SX

2.0i 16V Exclusive

1.6i 16V SX Aut.

2.0 HDi Family

2.0 HDi Family

2,0 HDi SX

2.0 HDi SX

2.0 HDi SX 110

2.0 HDi SX 110

2.0i 16V Exclusive

 

Køb af brugt Xsara:

Xsaraén er endnu relativt ung og det er derfor bengrænset hvad der er af kendte slitage problemer.

Det største problem ved at købe en brugt Xsara er at hitte rundt i de mange forskellige modeller og udstyrsniveauer. Vær sikker på at du får det udstyr du gerne vil have.

Karosseri:

Xsara'en blev først fuldgalvaniseret til modelår 2001 og gennemtæringsgarantien blev her udvidet fra 6 til 12 år. Derfor bør de være undervognbehandlede inden for de første par år. Det er stadig en fransk bil og rust er ikke noget frankmændene har lært at tage højde for. Kofangerne er lavet af plastik og kan derfor også nemt få stenslag, skrammer og sprækker. Undersøg samlinger mellem plader osv for at se og blien har været involveret i større uheld. Knappen til åbning af bagklappen har det med at sætte sig fast.

Interiør:

Interiøret er robust og plastic kvaliteten er i den bedre ende. Det får dog let ridser og kan se lidt slidt ud. Specielt ved dørene og i bagagerummet. Hvis der er måtter så tag dem ud og kik under dem. Tjek som altid på PSA biler at sædevarmen og alt det andet el fungerer.

Motor:

Motorerne er hentet direkte på PSA hylderne og svarer derfor til dem der benyttes i Peugeot 306 og 406. Det er solide motorer der kan køre mange kilometer, hvis de er passet ordenntligt. Den øvrige mekanik er hentet direkte fra 306 og de kan derfor sammenlignes. Pas dog på den lillle 1.4 der efter min mening klart er for lille til Xsara'en. Se efter oliespild fra motoren og sørg for at tandremmen er skiftet efter de foreskrevne intervaller.

Joakim Nilsson
© HI-SPEED.DK