Forfatter Emne: Turen Går Til BERLIN  (Læst 43326 gange)

maniac

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Turen Går Til BERLIN
« Dato: Nov 26, 2008, 09:23:08 »
Jeg skal til Berlin i weekenden og tænkte på at besøge nogle museer.
Følgende er indtil videre på listen:
Museum Für Naturkunde
Jüdisches Museum

Er der nogen der kender til Berlin og evt kan anbefale et museum/seværdighed, der omhandler 2. verdenskrig. Jeg tænker her på fx bunkerer (kan man se Hitlers bunker?), lejre osv.... Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget information om det.

Kan det bedst betale sig at køre rundt i byen i bil eller tage noget offentligt transport? Har købt miljømærke...

Vil gerne høre fra nogen der har besøgt Berlin og kan anbefale noget.

Mads E

• BS. Spambot + Aut. Googlesøger
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://madseneqvist.com
Re: Anbefalinger Berlin (Nazi-levn)
« Svar #1 Dato: Nov 26, 2008, 09:44:26 »
Yes - jeg kan nok godt hjælpe dig lidt - har været der 3 gange i år, og det er en fantastisk by.
2-3 dage kan du sagtens få til at gå der.

Jeg ved ikke lige hvor meget af den gamle bunker man kan komme til at se, jeg har tidligere forsøgt at finde nærmere information omkring den.

Du har nok allerede læst:
http://www.rejseliv.dk/artikel/hitlers-droemmeby
http://www.rejseliv.dk/artikel/paa-atom-opdagelse-ddr

Hvis du vil under jorden skal du kigge nærmere på:
http://berliner-unterwelten.de/home.1.1.html

Derudover så er byen jo fantastisk hvad der vedrører restauranter  sålænge man bevæger sig feks omkring Friedrichstrasse
http://www.friedrichstrasse.de/berlin/e ... staurants/

Prisniveauet er noget lavere end i København, så man kan sagtens skeje ud uden det behøver koste flere tusinde kroner.

Jeg har i år også haft miljømærke, dog har jeg så smidt det væk igen - har ikke oplevet at det har været et problem på nogen måde at have bilen med. Tværtimod, der er masser af parkeringshuse og parkeringspladser , og skulle du få en bøde koster det vist ikke pokkers meget.

Når jeg skal derned igen - måske i december skal jeg hvertfald se lidt nærmere på den gamle olympiske by - Urban Exploring-way.
Mangler du en dygtig fotograf eller har du brug for en kreativ bryllupsfotograf?

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #2 Dato: Nov 26, 2008, 09:50:31 »
Jødiske museum - glem det, det er det kedeligste og største pengespild jeg NOGEN sinde har foretaget i Berlin...  kun 2% af udstillingen rammer tiden med nazismen, resten er oprindelsen og deres levevis og tro...  UFATTELIGT kedeligt.

Derimod : http://vucnordsj.dk/billeder/berlin_07/ ... rrors.html

SINDSYGT interessant, udgravninger fra resterne af gestappo's hovedkvarter, hvor man pludseligt står foran en mur hvor folk er blevet tortureret, og plancher med hele historien i kronologisk rækkefølge, og lige ovenover står den originale Berlin mur...

Billedet her er taget fra stedet
STOP destroying our planet - it's where i keep all my stuff !

12V

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • 12V
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2008, 09:52:04 »
Da jeg var dernede sidst så vi KZ lejeren der ligger lidt udefor byen og så Mauermuseum ved checkpoint charlie. Begge meget interessante, kan anbefales!
Mvh. Carsten - 12v.dk

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2008, 09:53:23 »
Og Stasi museum også anbefalelsesværdigt - ikke WW2' men jo lidt senere.. men føj man lugter og mærker stemningen og kampen

http://www.stasimuseum.de/

maniac

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2008, 09:58:11 »
Ok der var lidt mere at kigge nærmere på. Tror jeg dropper det jødiske museuem for denne gang, har nemlig kun fredag-mandag ... den gestapoudgravning lyder spændende.

Har i været på Medizinhistorisches Museum? Der skulle være udstillet forskellige kykloper, mennesker med Janushoveder, havfruesyndrom og andet ....

maniac

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Nov 26, 2008, 10:00:00 »
Citat fra: "Wind Diesel"
Og Stasi museum også anbefalelsesværdigt - ikke WW2' men jo lidt senere.. men føj man lugter og mærker stemningen og kampen

http://www.stasimuseum.de/

Se det var noget jeg slet ikke havde tænkt på... Det er helt sikkert noget der skal på listen... :)

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #7 Dato: Nov 26, 2008, 10:08:40 »
Medicinsk museum har jeg ikke set, men der er et teksnisk museum / industri muesum, som vi er sejlet forbi' hvor der hænger en DC-3 på toppen af bygningen....  ville jeg dælme gerne se, men konen gad ikke' så det blev det ikke til.

DC-3 @ Technikmuseum Berlin - http://www.flickr.com/photos/dxwolf/2569478431/

maniac

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Nov 26, 2008, 10:27:20 »
fandt lige dette

Where is the “Führerbunker” and how can this building be visited?
The so-called “Führerbunker”, resp. its’ fragments, are situated beneath a parking-ground at the corner of which is nowdays Gertraud-Kolmar-Straße / In den Ministergärten. During the Cold War, the site was part of the border area between East and West Berlin. In 1988, some pioneers of the East German National Army demolished the bunker almost completely. Today, there are just a few fragments of the floor space and parts of the walls in the soil but no hollows whatsoever. It is absolutely not possible any longer to visit the “Führerbunker” – no chance!

Anders D

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Nov 26, 2008, 10:30:33 »
Uh, jeg har lige været det i en uge :)

Glem bilen. Offentlig transport fungerer helt vildt godt i Berlin. Du har ringbanen, Tram, S-bahn, U-bahn og busser. Vi gav 200 pr. person for et "Sieben-tages-karte" som du køber på de større betjente togstationer, f.eks. hos Turistzentrum på Alexanderplatz station. Du kan købe dem i automaterne også, men de er lidt svære at finde ud af. Du skal kun have til zone A-B, og man kommer faktisk slet ikke ud i B - men man kan ikke kun købe til A.

Vi boede ved Landsberger Allee i en privatlejlighed og benyttede flittigt de offentlige transportmidler. Jeg ved med sikkerhed du kan få en 72 timers billet. Når du har købt den skal du stemple den (ligesom et klippekort) første gang du bruger den. Ellers er den ugyldig.

Jüdisches Museum synes jeg ikke var noget specielt. Jeg havde regnet med noget mere fokus på holocaust, men der var 2 "hyldemeter" med nogle tal over hvor mange man mener blev myrdet dengang. Resten handler om jødedommen fra et religiøst perspektiv, og hvordan jøderne traditionelt set har indrettet sig, og om betydningsfulde jøder gennem tiden.

Topographie des Terrors er nok mere dig, men det er et dokumentationszentrum..

Glem turistbusserne /rundtursbusserne i byen. De er dels meget dyre, dels holder de laaange pauser på køreturen. Tag i stedet bus 100 med dit 72 timers kort - det er en alm. bybus, og den kører sjovt nok nøjagtigt de samme steder hen som rundtursbusserne.

At spise ude i Berlin er en blandet fornøjelse - men det er frem for alt billigt! Hvis i bliver sultne omkring Unter Den Linden og de fine gader med shoppemuligheder, så slentrer i ned af sidegaderne indtil i finder de mindre restauranter. De laver både bedre og billigere mad en touristfælderne.

Byen i sig selv er fra et arkitekturmæssigt synspunkt nok mere spændende end museerne. Se f.eks. kommunismens prægning af bygningerne på Unter Den Linden, og hvor forskelligt det er i forhold til det modernistiske indtryk man får omkring det renoverede Potzdamer Platz. Husk også at gå en tur ind i gennem Sony Center på samme plads.

Gedächtniskirche er også et besøg værd.

Lige ved Berliner Dom (domkirken) ligger der et lille museum, der hedder DDR Museum. Der er alt om livet i DDR og det er faktisk ganske underholdende, fordi man må røre ved det hele, kan se DDR tv og høre radio og en masse andet. Ellers er Haus am Checkpoint Charlie også et besøg værd, der er bl.a. udsillinger om, hvordan man forsøgte at flygte over grænsen. Der er flere hundrede meter med billeddokumentation (udendørs, lige efter det kendte hvide hus ved Checkpoint Charlie - og det er gratis for det er bare at læse langs fortovet) omkring alle de mennesker der mistede livet i forsøg på flugt, og hvordan det var for familier at være splittede i så mange år. Det fængede mig en del.

Hvis det er en kærestetur, så tag og spis en aftensmiddag i fjernsynstårnet på Alexanderplatz - udsigten er perfekt og det er romantisk. Man kan bestille tid så man undgår at stå i kø.

Der er også restaurenten Dunkel-Restaurant i Gormannstrasse, som er et sted hvor der er blinde tjenere, og du spiser i fuldstændig mørke. Du kan bestille imellem flere forskellige retter, se http://www.unsicht-bar.com/

Der er også en tour igennem undergrunden i berlin, se mere på berlinerunterwelten.de

Vh. Anders
Anders

maniac

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Nov 26, 2008, 10:45:16 »
Det er nok det bedste med det 72-timers kort... Vi skal bo i udkanten af centrum så kunne man jo gå ind til byen den første dag og så købe det kort.

Hvordan med priserne, i siger det generelt er billigt, men er vi nede i østeuropæiske priser eller hvordan? Jeg tænker her på hvad en middag koster på restaurant. Kan man regne med god mad til en 10-15 EURO/pers eller er vi lidt højere oppe.

Har også hørt om Dunkelrestauranten, men det er nok lidt for specielt for mig he he ... Hvis man for serveret en selvdød rotte eller noget, og man ikke kan se det  :P

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #11 Dato: Nov 26, 2008, 10:49:21 »
Jeg er ikke imponeret over madpriserne dernede, det er ikke dyrere end dk, men syntes heller ikke det er billigere.

Lars Lunde

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Nov 26, 2008, 10:56:44 »
Jeg og familien brugte sommerferien dernede - der er gratis tourguides fra den store plads ved Brandenburger Tor. Man tropper op, og så er der ellers 3 timers rundvisning på gå-ben i den historiske del. Starter omkring kl. 10-11 stykker, der er flere hold i røven på hinanden fordelt på sprog. Vi kom igennem Brandenburger Tor, fik parlamentet med glaskuppel udefra, fordi monumentet for holocast, forbi luftwaffebunkeren, forbi muren og gestapo museet, checkpoint charlie, grus-parkeringpladsen hvorunder bunkeren havde ligget (og hvor Hitler blev brændt efter selvmordet med Eva Braun). Det kan anbefales, som en opstart på stedet.

Besøg området ved Alexander Platz (der hvor det store Fjernsynstårn er placeret)  - fedt område med top top shopping mulighder i de vældige varehuse a la Magasin hehjemme. Der kan i roligt bruge en eftermiddag.

Som det også blev nævnt - Glem bilen. Der er simpelthen en kanon infrastruktur - som intern familie tourguide var det en fornøjelse at jeg altid kunne time vores ankomst til en hvilken som helst station eller stoppested og så have en bus eller et tog klar efter få minutter. Der gik lidt inden det blev opdaget af familien, at der var 10 minutters drift på de fleste linier :-)  :gwada:
Lars Lunde, 206 2.0 HDI XS "kermit Edition"

http://www.hi-speed.dk/LarsLKermit.html

Lars Lunde

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Nov 26, 2008, 11:09:24 »
Jeg er ikke imponeret over madpriserne dernede, det er ikke dyrere end dk, men syntes heller ikke det er billigere.

Ahh kom nu søren:"döner macht schöner, immer lekker-lekker-lekker" - så meget tysk har ungerne da lært nu :-) Jeg syntes ihvertfald selv det var lækkert igen at få rigtigt Döner  :icon_thumleft:  hvor der bliver skåret rigeligt af den friskgrillede, roterende Kebab-klump - fremfor de danske grillbars dybfrosne, lynstegte udgave.
Lars Lunde, 206 2.0 HDI XS "kermit Edition"

http://www.hi-speed.dk/LarsLKermit.html

Wind Diesel

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • My500px
« Svar #14 Dato: Nov 26, 2008, 11:31:30 »
Citat fra: "Lars Lunde"

Ahh kom nu søren:"döner macht schöner, immer lekker-lekker-lekker" - så meget tysk har ungerne da lært nu :-) Jeg syntes ihvertfald selv det var lækkert igen at få rigtigt Döner  :icon_thumleft:  hvor der bliver skåret rigeligt af den friskgrillede, roterende Kebab-klump - fremfor de danske grillbars dybfrosne, lynstegte udgave.

Vi snachen - preise - nichts - kvalität !  - Har ALDRIG fået en döner dernede... men spørger jeg Helle om vi skal køre til Berlin for at spise en, er hun sikkert med på ide'en....  hun ELSKER den by.