Forfatter Emne: 2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??  (Læst 64695 gange)

jesper 170382

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
2,3 eller 2,4 hvorfor vælge 2,3??
« Dato: Nov 03, 2005, 18:26:01 »
ja bare et lille spørgsmål jeg har set flere citroener med 2,3 liters  motore der er boret op hvorfor så ikke tage det max altså 2,4 ???

er det pris spørsgmål eller???

hvad med delene kan man købe f.eks stempler fra en opel og smække i eller skal det værre specielt smedede stempler ??+ ja er ikke så inde i det med tuning men  ;0)
 

Dyne

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 11552
  • Thanked: 6 times
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #1 Dato: Nov 03, 2005, 18:53:45 »
Vil tro det er noget med at, sætter der sig et stempel el. lign. og du bliver nødt til at bore blokken op for at fjerne grater, så står du ikke og skal have fat i en ny blok, men blot et par nye stempler + småting?

 - men bare et gæt! Et andet kunne være holdbarhed...
Waking up is the second hardest thing in the morning!
 

Tværp

  • aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 21048
  • Thanked: 83 times
  • Karma: +2/-0
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #2 Dato: Nov 03, 2005, 19:44:42 »
Som Dyne også skriver... Mener heller ikke der er plads til at bore den yderligere, hvis den brækker sig... Derfor en 2,3'er... ;-)
 

jesper 106 gti

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 135
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #3 Dato: Nov 03, 2005, 20:41:42 »
Agergaard holdt op med at lave 2.4 ( 2.38. ) da den ikke kunne holde og der ikke var den store forskel på den og 2.3, så derfor 2.3.
 

martin306xsi

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 1576
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #4 Dato: Nov 03, 2005, 21:50:39 »
Jeps, det kunne ikke holde, så derfor!
Mvh Martin
 

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #5 Dato: Nov 03, 2005, 22:09:50 »
Hva var det som ikke kunne holde på 2.4'ern?

Jeg bygger for tiden en 88mm borring og 94.5mm slag 2299cc.. Har brukt en 92mm XU11D krumtap og offsetslepet denne til 94.5mm.

Bruker custom Crower H-profil plejestenger og smidde Wiseco stempler.

Håper det ikke var borringa på 88mm som gjorde at de sluttet med 2.4l ??
 

martin306xsi

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 1576
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #6 Dato: Nov 03, 2005, 22:29:38 »
Det var vist opboringen der var for stor, og mener 88mm er for meget. Vejen frem er 87mm i boring. Mere bore J. Agergaard ikke op!
Mvh Martin
 

B1ack Mi16

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 133
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #7 Dato: Nov 03, 2005, 22:53:21 »
Scheisse, får håpe jeg er heldig og at det holder da, for dumt om en motor til alt for mange penge skal gå istykker :(
 

MP 306 GTI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 299
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #8 Dato: Nov 04, 2005, 10:37:45 »
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.
Mvh Martin Pedersen
Ex. 306 GTi-6 ejer
 

Anonymous

  • Gæst
(Intet emne)
« Svar #9 Dato: Nov 04, 2005, 10:46:59 »
Citat fra: "MP 306 GTI"
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.


Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.
 

MP 306 GTI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 299
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #10 Dato: Nov 04, 2005, 10:50:33 »
Citat fra: "Peter"
Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.

Det lyder rimeligt nok - jeg kan (desværre) også høre at stemplerne i min 2.4-maskine klaprer en smule ved de helt kolde opstarter..... suk.
Mvh Martin Pedersen
Ex. 306 GTi-6 ejer
 

Brian ex-205 Rallye

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 8984
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.lbrt.dk
(Intet emne)
« Svar #11 Dato: Nov 04, 2005, 10:52:53 »
Citat fra: "Peter"
Citat fra: "MP 306 GTI"
Hmmmm - 2.4 holder nu ellers rimeligt nok .......

Jeg havde ellers den opfattelse at Agergaards 2.3'ere og 2.4'ere kører med samme 87 mm boring - og så ellers med kortere slaglængde på 96 mm for den lille og 100 mm for 2.4'eren.

Det kunne ellers blive til en 2.43 maskine med de forbudte 88 mm boring  :twisted:

Problemet med 2.4'eren er vel så at stemplerne skal være 2 mm lavere og sammenholdt med større sidekræfter fra 100 mm slaglængde giver det mere slid.

Jeg har også ladet mig fortælle at det er pga. stemplerne for let kan kæntre i cylinderne.


Jeg vil sige at det også giver mening - 100 mm. slag på den længde plejlstænger er hård kost. Det er i øvrigt tvivlsomt hvor meget mere effekt man få ud af det - igen på grund af forholdet mellem længden af plejlstænger og slaglængde.
Venligst Brian - ex-205 Rallye 1.9


Golf GTi 16V Grp. E til rally.
 

MP 306 GTI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 299
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #12 Dato: Nov 04, 2005, 10:55:41 »
Citat fra: "Brian ex-205 Rallye"
Jeg vil sige at det også giver mening - 100 mm. slag på den længde plejlstænger er hård kost. Det er i øvrigt tvivlsomt hvor meget mere effekt man få ud af det - igen på grund af forholdet mellem længden af plejlstænger og slaglængde.


Ja - og så selvfølgelig pga. af den sindsyge stempelhastighed med 100mm slaglængde.

Med 2.3'eren kan man nok med fordel vælge lidt højere gradtal på knasterne og så dreje motoren nogle hundrede omdrejninger højere op.
Mvh Martin Pedersen
Ex. 306 GTi-6 ejer
 

Brian ex-205 Rallye

  • Inderkredsen
  • *
  • Indlæg: 8984
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • http://www.lbrt.dk
(Intet emne)
« Svar #13 Dato: Nov 04, 2005, 10:59:03 »
Mindre indre friktion på grund af at færre af kræfterne bliver presset i cylindervæggen men derimod i højere grad bliver brugt på op-ned resulterer også i flere hk'er på 'tappen - det er jo altid en fordel :-).
Venligst Brian - ex-205 Rallye 1.9


Golf GTi 16V Grp. E til rally.
 

MP 306 GTI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 299
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
(Intet emne)
« Svar #14 Dato: Nov 04, 2005, 11:02:45 »
(Off-topic...) Kan man egentlig skifte stempler+krumtap nedefra uden at pille toppen af maskinen?
Mvh Martin Pedersen
Ex. 306 GTi-6 ejer