Forfatter Emne: Erfaring/tanker vedr. Dribe  (Læst 626 gange)

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Erfaring/tanker vedr. Dribe
« Dato: Mar 20, 2018, 11:07:17 »
Vores bil kører efterhånden på sin sidste tid. Den er for det første lidt småslidt, og en forhåbentlig snarlig familieforøgelse gør at den også bliver lidt for klein. Jeg er derfor for sjovt begyndt så småt at sondere markedet for større alternativer, og vi hælder bla. en del til den nye Octavia.

Er der tilfældigvis nogen der har stiftet bekendtskab med Dribe? Ikke nødvendigvis som kunde, men blot som interesseret, og som eventuelt har prøvet at regne lidt på deres priser. Jeg faldt tilfældigt over dem i en avisartikel, og trods at jeg indtil nu sjældent har anset leasing (og lign. koncepter) som en god forretning for privatkunden, så slår lige netop Dribes priser mig faktisk som værende ret så fair.

En Octavia 1.5 TSI DSG inkl. LED-forlygter, adaptiv fartpilot, navi og alt det udstyr vi faktisk gerne vil have, koster inkl. Dribe-abonnementet 5000 kroner/mnd. lige ud. Det er inkl. 25000 km/år, forsikring, ejerafgift, sommer-/vinterdæk, service/reparationsaftale mm - faktisk alt undtagen brændstof.

Løst regnet ud fra Skodas prisliste vil en tilsvarende Octavia med lignende udstyr koste omkring 310.000 kroner af ny. Bare billånet alene vil her bekoste os ca. 3500 kr./mnd. over 7 år, og dertil skal vi smide ca. 60k i udbetaling. Fordeler man udbetalingen over de 7 år, så står lånet alene for 4200 kr./mnd. - så er der dælme ikke langt op til 5000 kr./mnd.

Hertil skal vi selv stå for service/rep., som naturligvis ikke er voldsomt på en helt ny bil, men med service, dæk mm. kan der vel hurtigt løbe en små 5000 kroner på årligt basis. Så skal vi der ud over også selv stå for forsikring, syn, ejerafgift og alle de småting som i sidste ende løber op.

Dribe har i øvrigt den fordel at man kan skifte sin bil ud med 30 dages varsel. Det er ikke noget jeg vægter vanvittigt højt, men et lille plus er det da absolut, hvis man nu ex skal på kør-selv ferie med stor oppakning en sommer eller lign.

Men alt dette er bare strøtanker, jeg har overhovedet ikke forsøgt at regne mere detaljeret på det. Er der nogle der har indspark omkring det, især gerne om ting jeg måske har glemt at overveje, eller som måske selv har prøvet at beregne køb vs. leasing for eget vedkommende? Og ikke mindst hvad konklusionen så blev?

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.finddinbil.dk
Sv: Erfaring/tanker vedr. Dribe
« Svar #1 Dato: Mar 20, 2018, 11:13:56 »
Jeg har en bekendt der kører med dem, men jeg kender ikke detaljerne, ud over at han er voldsomt tilfreds.

Din kalkulation mangler den faktor, at du står med en bil der er betalt efter 7år, men som stadig repræsenterer værdi. (En del).
Laver du tilsvarende kalkulation med en 2år gammel Octavia er billedet igen helt anderledes.

En ræv af sølvpapir

osbech

• Udelukket fra inderkredsen
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Mar 20, 2018, 11:17:48 »
Jeg har en bekendt der kører med dem, men jeg kender ikke detaljerne, ud over at han er voldsomt tilfreds.

Din kalkulation mangler den faktor, at du står med en bil der er betalt efter 7år, men som stadig repræsenterer værdi. (En del).
Laver du tilsvarende kalkulation med en 2år gammel Octavia er billedet igen helt anderledes.

Men beholder man sin bil så lang tid?

Jeg har selv kigget løst på det, men har ikke regnet nærmere på det endnu.
vh.
Michael Osbech

Awesome since 1980.

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Mar 20, 2018, 11:19:38 »
Jeg er så dårlig til at overskue den slags beregninger, med værditab osv. - hvis én vil bruge et par minutter på at stille det løst op for mig, så skylder jeg en fadøl. :-)

Men med Dribe kan man som nævnt skifte bilen med 30 dages varsel, så spørgsmål er om man overhovedet beholder sin bil i to år? Det kan jo være der noget nyt og sjovere på markedet om et år fx., og så skulle det faktisk bare være at trykke på et par knapper inde i appen.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Mar 20, 2018, 11:25:27 »

Men beholder man sin bil så lang tid?

Jeg har selv kigget løst på det, men har ikke regnet nærmere på det endnu.

Det er egentlig underordnet. Bilen repræsenterer generelt mere værdi end gæld, når du har med traditionelle ejerforhold at gøre. Det skal modregnes i total økonomien

Du kan jo barbere 50% af kosten ved at vælge en 3år gammel Octavia (cirka).

Selvfølgelig vil det i forhold til total økonomi være billigere at eje. Men jeg skal da blankt erkende at der er et stort komfort og flexibilitets element. Men det er jo op til den enkelte at værdisætte det
En ræv af sølvpapir

Blaahval

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Mar 20, 2018, 11:30:03 »
Min tanke er også bare at køber man en 3 år gammel Octavia, som vi også fortsat overvejer, så har du usikkerheden omkring kommende reparationer. Og spørgsmålet er så hvad man vil betale, for at slippe for den.

Hvis intet går galt i de 3-4 år man kommer til at eje bilen, så er det jo fjong. Men ender man som en af de der triste sjæle som fx skal bekoste 50k for en DSG-reparation, så er det nok der man er udmærket tilfreds med at den post ikke er ens egen. Men som med alt andet, så er det jo en "forsikring" man betaler for at have. :-)

Hvorfor skal det være så svært at købe ny vogn?

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Mar 20, 2018, 11:31:44 »
Min tanke er også bare at køber man en 3 år gammel Octavia, som vi også fortsat overvejer, så har du usikkerheden omkring kommende reparationer. Og spørgsmålet er så hvad man vil betale, for at slippe for den.

Hvis intet går galt i de 3-4 år man kommer til at eje bilen, så er det jo fjong. Men ender man som en af de der triste sjæle som fx skal bekoste 50k for en DSG-reparation, så er det nok der man er udmærket tilfreds med at den post ikke er ens egen. Men som med alt andet, så er det jo en "forsikring" man betaler for at have. :-)

Hvorfor skal det være så svært at købe ny vogn?

Ja du har usikkerheden (omend du fint kan købe udvidet garanti).

Meeeen, så er det altså heller ikke værre. En 3år gammel Octavia som måske har kørt max 90.000km. Hvilke store udgifter forventer du reelt set de næste 100.000km?

Men du har ret i at det vil være en potentiel uforudset udgift. Det kan ikke være anderledes

En ræv af sølvpapir

Martin Utzon Terp

• aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
    • Danmarks Bedste indretningskonsulent! :-)
« Svar #7 Dato: Mar 20, 2018, 12:45:33 »
Som jeg ser det, så kan leasing være fint, hvis man skifter bil hver 2-3. år. Beholder man sin bil 5-6 år eller længere, kan det ikke betale sig.

Som Nikolai skriver, så repræsenterer bilen en værdi - en værdi du ikke har hvis du leaser. NSL har vist klarlagt det meste vedr. de overvejelser der kan være - fordel som ulemper... :-)
Keep it simple!

VW Move Up! 1,0 2015 (60 hk)  ·  Skoda Octavia 1,2 TSI Style 2016 (110 hk)  ·  BMW Z3 2,8 1998 (192 hk)  ·  Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005 (131 hk)

osbech

• Udelukket fra inderkredsen
  • Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Mar 20, 2018, 12:52:49 »
Som jeg ser det, så kan leasing være fint, hvis man skifter bil hver 2-3. år. Beholder man sin bil 5-6 år eller længere, kan det ikke betale sig.

Som Nikolai skriver, så repræsenterer bilen en værdi - en værdi du ikke har hvis du leaser. NSL har vist klarlagt det meste vedr. de overvejelser der kan være - fordel som ulemper... :-)

Du har selvfølgelig ret... Tror aldrig jeg er stødt på en, som så længe har overvejet ny bil - uden af handle :D Men det har nok også været ventetiden værd :)
vh.
Michael Osbech

Awesome since 1980.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Mar 20, 2018, 12:53:57 »

Og så er væsentligt element om man er typen der går ned til Skoda, VW, Toyota etc og bestiller en fabriksny bil, og beholder den 3-5år. Eller om man er typen der køber en 3-4år gammel.

Ligeledes er det væsentligt om man har godt cashflow/friværdi, og dermed har mulighed for let at låne penge til gode renter. Om man har pengene til at ligge den udbetaling der skal til for en ny bil.

Ofte kan cash flow impact på at eje en bil,være højere end på at lease/leje en. Men den samlede udgift over 3år alligevel være noget højere på leasing.

Jeg laver lidt "konsulent arbejde" for et Flexleasing firma min kammerat har købt ejerskabet af. Lige præcis nogle af de scenarier her kan være årsagen til at Flex er en attraktiv løsning for nogen
En ræv af sølvpapir

Martin Utzon Terp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Mar 20, 2018, 13:08:34 »
Helt enig. Det er svært at generalisere - men at skifte en fabriksny bil hver 2. eller 3. år, kan ikke svare sig, ligegyldigt hvad man vælger... :-)
Så handler det ikke om hvad der bedst kan svare sig, men om noget helt andet...
Keep it simple!

VW Move Up! 1,0 2015 (60 hk)  ·  Skoda Octavia 1,2 TSI Style 2016 (110 hk)  ·  BMW Z3 2,8 1998 (192 hk)  ·  Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005 (131 hk)

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Mar 20, 2018, 13:23:17 »
Helt enig. Det er svært at generalisere - men at skifte en fabriksny bil hver 2. eller 3. år, kan ikke svare sig, ligegyldigt hvad man vælger... :-)

Enig. Men der er alligevel forbavsende mange mennesker der med relativt kort frekvens køber fabriksnye biler.

Du ved typen der kører til Toyota eller Nissan, for det har de altid gjort, og det har de altid været glade for.

En ræv af sølvpapir

Martin Utzon Terp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Mar 20, 2018, 13:46:54 »

Enig. Men der er alligevel forbavsende mange mennesker der med relativt kort frekvens køber fabriksnye biler.

Du ved typen der kører til Toyota eller Nissan, for det har de altid gjort, og det har de altid været glade for.

Hahaha... Jaaaah - men jeg syntes nu ikke det er mærkespecifikt på den måde... :-) Jeg tror bare folk keder sig så meget i deres liv, at der skal ske noget nyt. Så er det jo nærliggende at købe ny bil... :-)

Men hey - nogle mennesker bliver hurtigere træt af tingene end andre. Jeg vil gladeligt køre 10 år i en bil som opfylder mine behov.
Keep it simple!

Dalsgaard

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Mar 20, 2018, 14:19:26 »
Well. Hvis det er på et Dribe-abonnement, så koster det faktisk ikke noget at skifte årligt.

Hver gang vi har den her diskussion om køb vs leasing, så bringer købe-tilhængerne altid det samme pseudoargument frem: Man kan jo bare købe en brugt eller beholde til man/den dør.

Man er nødt til at sammenligne like for like. Leasing er finansiering og derfor bør man sammenligne ned et finansieret køb, det flytter dog ikke det helt store. Man leaser en ny bil, uden skavanker/slidte dæk/bremser og risiko for kostbart havari. Derfor bør man sammenligne med en fuldt garantidækket bil i den samlede ejertiden.

Jeg synes Dribe-priserne ser meget tillokkende ud, men du skal være opmærksom på at det er intropriser, som kun gælder i 12 måneder, derefter må prisen formodes at stige en skat.
/Jesper

ex-309 GTI, ex-306 GTI, ex-307 HDI, ex-406 TS6, ex-207 S16 HDI.

NSL

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Mar 20, 2018, 14:22:11 »
Well. Hvis det er på et Dribe-abonnement, så koster det faktisk ikke noget at skifte årligt.

Hver gang vi har den her diskussion om køb vs leasing, så bringer købe-tilhængerne altid det samme pseudoargument frem: Man kan jo bare købe en brugt eller beholde til man/den dør.

Man er nødt til at sammenligne like for like. Leasing er finansiering og derfor bør man sammenligne ned et finansieret køb, det flytter dog ikke det helt store. Man leaser en ny bil, uden skavanker/slidte dæk/bremser og risiko for kostbart havari. Derfor bør man sammenligne med en fuldt garantidækket bil i den samlede ejertiden.

Jeg synes Dribe-priserne ser meget tillokkende ud, men du skal være opmærksom på at det er intropriser, som kun gælder i 12 måneder, derefter må prisen formodes at stige en skat.

Jeg forstår ikke hvorfor det er et Pseudo argument. Et feks 5-6årligt ejerskab af en bil der købes som 3-4år gammel er vel en helt almindelig usecase.

Pointen er at man som køber skal gøre op hvilket scenarie man er i. Når jeg skal regne på om firmabil er noget for mig, så skal jeg jo sammenligne udgiften med firmabil, med det scenarie jeg ellers ville være i. Så nytter det ikke noget at der sidder en og fortæller mig at jeg jo skal sammenligne fabriksny med fabriksny.

Nej det skal jeg ikke, fordi jeg ville aldrig købe en fabriksny Mercedes C250 St.Car .

Det er præcis det samme der gælder her. Man må sammenligne med de scenarier som man er i markedet for. Hvis ikke man køber en brugt Yaris og kører i den i 5år, så er det selvfølgelig et ligegyldigt scenarie.

En ræv af sølvpapir