Forfatter Emne: 206 WRC- Replica  (Læst 72966 gange)

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: 206 WRC- Replica
« Svar #450 Dato: Aug 04, 2018, 12:00:04 »
Tak MMT og Perc
Ja motor type EW10j4S- RFK

Jeg har det rigtige låseværktøj (dorn der låser i svinghjulet og knasthjul)så den drejer ikke når jeg spænder, kan også se at i kan finde flere muligheder for tilspændings moment, jeg har ikke før hørt at det skulle være en strækbolt men skal måske lige forbi Peugeot på mandag og høre dem ad, ringer nok også til Agergaard og hører ham hvad de plejer at gøre, de må da have erfaring med det. Den har nemlig drejet sig på rullefeldtet så kan i nok selv regne resten ud, hvor er den Franskmand der har lavet det lorte system :53:
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt
Hvad skal man med Facebook når vi har HI-SPEED

Perc

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #451 Dato: Aug 04, 2018, 21:20:54 »
det står i mine papirer, at det er en strækbolt.
og bolt'en fås løs ved ftz.
det er ikke nok at låse den med låsetappe, du SKAL have et modhold på som holder remhjul/flange ellers kan den skride lidt når du spænder. det står også i de originale papir vedr. skift af tandrem
106 rally med magnum-motor,portet-top,skarp knast,bilstein undervogn,bur,closegear m/spær..solgt
206RC bygget efter gr. E reglement

Perc

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #452 Dato: Aug 04, 2018, 21:33:17 »
men hvad gør du med knasten, går ud fra at du kører uden vvt. i og med at du ikke bruger den originale motorstyring.
har du forskudt den eller kører du den bare på mærkerne. for hvis du bare kører den på mærkerne så tror jeg det bliver en tam omgang uden top effekt, da den forskyder knasten ved de høje rpm.
106 rally med magnum-motor,portet-top,skarp knast,bilstein undervogn,bur,closegear m/spær..solgt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #453 Dato: Aug 05, 2018, 20:13:43 »
Mange tak for god info. Ja udstødnings knasten er den originale og kan låses med låsestift, indsugning er en tuningsknast så der er tandremshjul skiftet til et fra en alm. gti motor uden knastforstilling. Den kan ikke låses da der ikke er boret hul i topstykket til stiften men der er et hak i plastik dæksel så jeg kan godt stille det rigtigt, ifølge Agergård skulle det virke fint og give lidt hk med den knast. Jeg låser selvfølgelig med stiften i svinghjul. Er med på bolten skal skiftes men jeg kan da ikke holde imod når remhjulet bliver presset mellem 2 flader og bolten spænder i krumtappen som er låst fast. Er det det yderste remhjul man holder igen på?  Men det er da underligt at den skal spændes 40nm+lidt uden not og 120nm med. Burde da være omvendt 
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

Perc

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #454 Dato: Aug 05, 2018, 23:00:20 »
det sidste "+lidt" gør uhyglig meget ved momment'et.
og ja det er remhjulet/flancen du skal have et modhold på, da den ellers kan blive "trukket" med af bolten når du spænder den. så den drejer sig i forhold til krumtappen. også selvom du både har låsestift i svinghjulet og i flancen.

Mht. til knasten så har jeg selv lige døjet med en "agergård" motor, med anden knast i. den var også sat op til at køre uden vvt og der var knasten forstilt med 2 tænder i forhold til std. men det svarer næsten til fuld vvt udslag.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #455 Dato: Aug 07, 2018, 20:09:13 »
Ja det var mig der var træt af at lave motor men jeg er jo godt inde i rytmen, skille topstykke ad, det bliver afleveret til Ingana cyl. service i morgen, bliver trykprøvet og evt. bukkede ventiler skiftes.  Da jeg alligevel havde toppen af blokken ville jeg teste stempelringe for jeg gad trods alt ikke lave mere arbejde end nødvendigt, fik så et trik af vores motor teknikker hos Würth, stille stempler lige højt og hælde 1 dl benzin ned på. Det gjorde jeg og der var stor forskel, stempel 2 var det væk på ca 30 min stempel 3 tog det ca 2 timer og 1 og 4 var der stadig det meste efter 4 timer. Jeg tog så stempel nr2 op og ganske rigtigt den øverste stempelring sad fast i den ene ende så den kunne ikke rotere på stempel og begge samlingerne var lige over hinanden, den fik jeg så afmonteret og renset så nu er den god igen, stempel 3 får snart samme tur. Lidt old school men jeg kan da tydeligt se forskel. Fik også talt med HR Agergård og de spænder den krumtapsbolt med 160nm og de skifter den ikke hvis den ser fin ud, men jeg vil stadig være MEGET opmærksom på hvordan jeg monterer tandrem og hjul og dobbelt tjecke at alt er ok og på mærker.
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

mmt

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #456 Dato: Aug 09, 2018, 10:28:31 »
Du har da vist snart været igennem pensum og er klar til den afsluttende eksamen:-)

Kan du se på stempler eller top om den har ramt? Jeg plejer at dreje motoren et par gange ved håndkraft inden den startes op for alvor.
Peugeot 205 1.9 GTI

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #457 Dato: Aug 09, 2018, 11:28:55 »
Ja jeg har nok skilt mere motor ad end en Peugeot mekanikker gør på et helt år. Ja udst. ventiler har været nede i stempler og lave fine hakker, har kigget grundigt på det ene stempel jeg tog ud og det er kun i toppen den har deformeret lidt alu. Jeg har slebet meget forsigtigt på dem med en støvsuger ved siden af så der ikke er nógle skarpe kanter. Jeg drejer den altid en del omdrejninger manuelt og ser om den stadig er på mærker og piller tændrør op før opstart så den kan køre olietryk på motoren. Har lige talt med cyl. service og den får 8 friske udst. ventiler, de var bare lidt større end han troede da en RC motor har større ventiler end en alm. 206 GTI så han skal lige finde dem først. Nu skal jeg til Rudskogen (Norge) i weekenden og lege med Team Bundgas så fortsætter operationen i næste uge :54:   Så har jeg sgu lavet 500 indlæg......Tænk i stadig gider læse om alt mit værksteds hjemmefusk og umulige projekter, men tak for de positive indspark og kommentarer. Hvis det skal være skidt før det bliver godt så må det sgu blive RIGTIG godt en dag
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

The following users thanked this post: R.C.H^406, please

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #458 Dato: Aug 14, 2018, 16:51:26 »
Så har de 2 dårligste stempler været ude og er blevet fint renset og monteret igen, jeg må have gjort noget rigtigt for efter 1 time med min lille test var der stadig næsten ikke forsvundet noget benzin. Strækbolte-toppakning og alle stumper til at samle den med kom i går og toppen er klar til afhentning, ventilerne kostede lige det dobbelte da han ikke kunne finde de lidt større/specielle hos hans alm. leverandør så på mandag regner jeg med at det kommer til at ligne en motor og så sætter jeg 3 timer af til tandremsmontering når jeg er helt frisk i hovedet. God dag   
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #459 Dato: Aug 16, 2018, 19:19:39 »
Så er toppen hentet den ser næsten helt ny ud. Jeg var jo også på Rudskogen med vores lille raceteam i weekenden og det var hyggeligt den ene (BMW) fik 2 stk 3 pladser og den anden(306) 1 første plads, de kørte godt og intet gik i stykker, øllene var kolde og røverhistorierne lige så gode som sædvaneligt. Der blev også kørt noget Norsk GT så i nabo pitgaragen holdt der 3 friske Lamborghinier i race trim, de var pænt fede men der var selvfølgelig en hjemme bygget gammel Lotus med v8 og dobb.turbo som overhalede dem seriøst på langsiden og med lange flammer ud af udstødning, det kan vi li

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt