Forfatter Emne: 206 WRC- Replica  (Læst 72983 gange)

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Re: 206 WRC- Replica
« Svar #105 Dato: Sep 30, 2015, 21:03:24 »
Citat fra: "please"
hvem har justeret din megasquirt
Den var justeret da jeg købte bilen men Andrew kender måske en der kan trylle lidt med MS. Jeg fik også skåret min katalysator af, er det en slags Jysk sports kat :rotfl:

Så det giver nok ikke 20 heste at afmontere den. Jeg kunne dog se at alt indmaden i mellem potten også var blæst ud og inder røret raslede rundt, det hjælper nok heller ikke på det gode flow så nu er der bestilt en lækker 2,5" 65cm lang potte som burde få den til at køre lidt bedre og lyde lidt federe............. :icon_thumright:
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt
Hvad skal man med Facebook når vi har HI-SPEED

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #106 Dato: Okt 07, 2015, 20:03:08 »
Så kom der potte

Den skal nok hjælpe. Der er noget jeg undrer mig over, min havde kun 186nm på rulle feldt men andre 306GTI ère jeg kan finde med knaster og spjældhuse har 220-250nm hvor faen er mit moment blevet af :?:  :?  Kan det måske bare være en slidt motor eller?? Hvis i kender andre med samme opsætning så skriv gerne hvor meget moment de laver, God dag
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

Brian ex-205 Rallye

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.lbrt.dk
« Svar #107 Dato: Okt 07, 2015, 21:49:41 »
Citat fra: "sirhiss"
Der er noget jeg undrer mig over, min havde kun 186nm på rulle feldt men andre 306GTI ère jeg kan finde med knaster og spjældhuse har 220-250nm hvor faen er mit moment blevet af :?:  :?  Kan det måske bare være en slidt motor eller?? Hvis i kender andre med samme opsætning så skriv gerne hvor meget moment de laver, God dag

Aaah.... 250 NM på en 2.0 suger - det kræver altså et mere end almindeligt godt topstykke og afstemt indsugningssystem. Det ville i øvrigt betyde noget i retning af 260-270 hk'er hvis vi skulle være i samme rpm'er som din ligger på - så er vi tæt på 306 Maxi-ydelse - bare 2000 rpm lavere (lige under 300 @ 10.000 rpm på Evo 1'eren) - det er ikke realistisk.

Men jeg må medgive at 220-230 nm åbenbart ikke er sååå usædvanligt på spjæld på den kværn, og 173/187 er også noget til den lave side (min Golf med absolut husmandstuning inkl. originale indsugnings- og udstødningsmanifolder og kun 1.8 liter slagvolumen, er målt til 173 nm hos Andrew).
Noget tyder på at dine knaster/knastindstilling/timing og din tragtlængde ikke er afstemt til hinanden. Tragtlængden bestemmer ræsonans/harmonier i indsugningspulserne, og det kan man regne sig frem til ift. hvilke rpm man vil ramme.
Det skal så afstemmes ift. knasternes varighed som giver en omtrentligt arbejdsområde, og timingen af samme som kan flytte lidt på området op eller ned.

Kort sagt: den skal på rullerne og fifles nærmere med inkl. udvalg af tragte, men det er en fordel at have gjort lidt hjemmearbejde ift. hvilke knaster der er i, længden og diameteren på indsugningskanalen ind i topstykket, samt basisindstilling af knasttimingen ift. specifikationerne fra producenten.
Venligst Brian - ex-205 Rallye 1.9

Golf GTi 16V Grp. E til rally.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #108 Dato: Okt 08, 2015, 14:49:43 »
Tak for svar Brian. Her kan i se en svensk bil med nogenlunde same opsætning

Der er vi da over de 230nm. Jeg prøver at lave udstødning god igen, nyt luftfilter og undersøge kompression og tage ventildæksel af så jeg kan se om knaster ser fine ud.  Måske også lige se om den er hoppet en tand i tandremmen. Ved i om længere tragte giver mere moment? Der findes også full radius tragte er de pengene værd?
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

Brian ex-205 Rallye

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #109 Dato: Okt 08, 2015, 22:47:41 »
Citat fra: "sirhiss"
Jeg prøver at lave udstødning god igen, nyt luftfilter og undersøge kompression og tage ventildæksel af så jeg kan se om knaster ser fine ud.  Måske også lige se om den er hoppet en tand i tandremmen. Ved i om længere tragte giver mere moment? Der findes også full radius tragte er de pengene værd?

Det er altid værd lige at undersøge de ting - men formentlig kan du ikke spotte noget med det blotte øje.
I såfald kræves data på knasterne, en tur med gradskive og måleur, samt noget matematik til at finde et udgangspunkt for tragte. Så kan der indkøbes et udvalg af tragte i forskellige længder, eller spacere i forskellig tykkelse.

Længere tragte giver ikke mere moment - eller mindre.
De øger typisk fyldningsgraden af motoren ved et lavere omdrejningsområde end med kortere tragte, så man lige i DET område får mere moment end med kortere tragte. Til gengæld taber man moment længere oppe.
... det er sådan MEGET "alt-andet-lige"/tommelfingerregel-agtigt. I praksis er der også noget samspil med knasterne og udstødningen som kan påvirke lidt - men sådan i det store og hele.

Skifter du momentkurven nedad, vil du typisk også se færre hk'er, fordi du topper lavere med samme moment. Eftersom at effekt er et produkt af omdrejninger og moment, er det i virkeligheden omdrejningerne der giver effekten. Kigger du f.eks. på en 306 Maxi i Evo1 og Evo 2 hhv., så ser du en pæn forskel i effekt, med næsten samme moment. Moment og effekt ligger bare højere på Evo2 - effekten ligger faktisk ved 11.000 snoninger på den - 1000 rpm. over Evo1'eren.

Så lige nu er det lidt ligegyldigt hvor på kurven du har momentet (altså hvor lange tragte den har) - du laver overall for LIDT moment der hvor den laver mest.
Det er mere sandsynligt at det er noget knasttiming der er i hegnet, med mindre den decideret har dårlig kompression eller lignende.

Har du slet intet data på knasterne?

Brian ex-205 Rallye

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #110 Dato: Okt 08, 2015, 22:58:51 »
Tilføjelse: du kan jo godt være i den situation at f.eks. din tænding er trimmet helt som håret på en fuld svensker... eller noget helt så grundlæggende som blandingen.
Jeg ville med andre ord smide den til en pro for at få den trimmet når du har tjekket de mere åbenlyse ting - med mindre du altså selv vil/kan fedte med trimningen osv. - men det lyder ikke lige sådan.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: 206 WRC- Replica
« Svar #111 Dato: Okt 22, 2015, 20:32:08 »
Tak for god forklaring Brian. Nu skal jeg lige svejse udstødningen sammen igen så kører jeg bilen hjem i garagen. Jeg er endelig kommet af med min værksteds "ven" så nu er der kommet 2 mere med som gerne vil holde samme orydnings standard som mig så nu skal vi lige bruge nogle uger på at få ryddet op og indrettet det så det passer, Har også lige købt dækapp. og afbal.maskine, noget gammelt noget men det virker ;) Når bilen så står her hjemme så vil jeg gå og undersøge alle de åbenlyse ting:
Kompression
Tandrem
Data på knasten(ved fra firmaet der har lavet dem at det burde være graveret i enden af knasterne)
Str. af spjældhuse
Længde fra ventil til ende af tragt(har fundet nogle længde justerbare)
Derefter vil jeg få knasterne justeret og så til sidst på rulle feldt med bredbånds lambda og computer på. Så har den nok 230hk :o bare den får 2 mere så jeg kan sige den har OVER 200
Var på kæreste tur til Paris i weekenden og på det obligatoriske besøg i Peugeot udstillingen/butikken på Champs Elysses, de er sgu noget arrogante, jeg ville købe en kasket (ja noget må man jo købe) og så spørger jeg om de har et spejl så man ikke ligner en total spade med sin nye cap, men de glor bare på mig og taler så videre indbyrdes (3 mand i Peugeot tøj) da jeg så spørger 2 gang kigger de lidt opgivende på mig og fortæller at de ikke har noget spejl men jeg kan da prøve at se mig selv i glas facaden, det gjorde jeg så og da jeg så ville købe den kunne han ikke finde en ny og viste ikke hvad den skulle koste ::) flot service

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #112 Dato: Okt 27, 2015, 18:13:55 »
Så fik jeg lavet udstødning lækker, startede med forrøret som nok kommer fra en 306er da det var lidt langt og sad i en underlig vinkel, godt men en vinkelsliber og lidt fantasi, svejsede også gevindring på så jeg kan montere bredbånds lambda ved justering.

Og her det er det færdige resultat. ikke det smukkeste nogensinde men noget bedre end før ;)

Den lyder også anderledes nu men på en god måde 8)
Og til slut et stemnings billede

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #113 Dato: Okt 31, 2015, 21:14:41 »
Dagen efter jeg efterlyser en smed herinde ringer smeden for at sige min gearknop er færdig

Jeg ville have den lang så den sidder tæt på rattet, og med bak gearslås i bunden.......
Her med låsen på

Var lige på tanken på vej hjem hvor jeg holdt ved siden af en alm 206

Så kan man se hvor langt man er nået 8) god weekend
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

jesperchr_206

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #114 Dato: Okt 31, 2015, 21:16:17 »
Dagen efter jeg efterlyser en smed herinde ringer smeden for at sige min gearknop er færdig

Jeg ville have den lang så den sidder tæt på rattet, og med bak gearslås i bunden.......
Her med låsen på

Var lige på tanken på vej hjem hvor jeg holdt ved siden af en alm 206

Så kan man se hvor langt man er nået 8) god weekend
Hvornår har du en dag hvor det er muligt at se bæstet?

Vi bor jo ikke langt fra hinanden.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #115 Dato: Nov 15, 2015, 19:50:21 »
Hej Jesper, jeg vil da gerne deltage i en HI-SPEED træf en dag hvis man/i holder den slags, ellers er du da velkommen en dag når den er kommet ned på værkstedet igen. Jeg har fået målt lidt i dag, fandt ud af at den har 50mm spjældhuse(er det ikke lidt stort?) og kompression svinger lidt men ligger mellem 9,2 og 11 bar og det var på kold motor så det er nok inden for tolerancen, pillede også ventildæksler af så jeg kunne se knasterne og der stod nogle tal som dem der har lavet knasten (Westspeed) kan omsætte til noget fornuftigt så jeg kan checke om den står korrekt. Målte også længde fra indsug ventil og ud til ende af tragte og der skal nok lidt længer tragte på da jeg har regnet mig frem til at det skulle være ca 30 cm samlet længde. God dag :)   
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

Kiil

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
    • http://www.rallyshop.dk
« Svar #116 Dato: Nov 17, 2015, 16:37:25 »
Hvis det er Westspeed, så tjek at det ikke bare er standard knaster der er slebet, det gør de meget i.
/peter

Forbudtadresse.dk - jeg forhandler ikke små sko.
NU med officiel "Boardadvarsel udstedt"!

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #117 Dato: Nov 17, 2015, 20:44:48 »
Jo du har fuldstændig ret, har lige fået data fra Westspeed , P13 profil er 284 grader, Knastløft 9.55 mm. Hydraulisk løft. Timing som std. Fik også talt med Jørgen Agergaard (ham kender alle vel ;)) som også mente der måtte være noget galt, han synes også at 50mm spjældhuse var lige i overkanten. Jeg har aftalt med ham at jeg kører den ud til ham så vil han bruge et par timer på at checke/justere alt det mekaniske så jeg ved det er i orden og så skal styreboksen trimmes ind så burde det køre lækkert. Jeg skal dog lige have en ny omdr. tæller monteret så jeg kan følge ordentligt med, den gamle der hopper nålen rundt og pludselig falder den 2000omdr så ud med den. God dag :) 

Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #118 Dato: Nov 29, 2015, 21:27:57 »
Så kom der ny omdr. tæller fra Summit racing, ok kvalitet (håber jeg)

God dag
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #119 Dato: Dec 08, 2015, 21:01:47 »
Kom lige til at købe mig en lille julegave til mig selv...........

Det tager nok et par timer før der står en flot Super 7 ::)
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt