Forfatter Emne: Misfire  (Læst 358 gange)

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Misfire
« Dato: Jan 09, 2018, 21:56:56 »
Hej Igen

Så er det tid til en spøjs fejl  :57:

Min gode gamle mor, skulle bakke sin dejlige berlingo 1.6 S16 - 2005 - 244.000km spand ud fra en veninde, da bilen pludselig går hamrende dårligt, havde ellers lige kørt fint derind. Hun ringer til sin søn - mig - og klager sin nød. Bilen går stadig men dårligt. Så hun triller den korte tur hjem, efter jeg har trøstet hende lidt - trods den trak rigtig dårligt og rystede meget.

Nu har jeg fået kigget lidt på den og kan konstatere at teteren siger "misfire" på cylinder 3-4, men kun intermiddent - hvilket skulle være ikke permanent. Så det er nok en eller anden elektrisk fejl.
Jeg piller tændrørene ud og vender tændspolen om, sætter alle tændrør i og skaber stelforbindelse med et stykke ståltråd  og får min mor til at tørne dytten. Der kommer gnist i alle tændrør - så de er fine. Så samle jeg det hele igen og beder hende dreje nøglen. Den prutter lidt og vil umiddelbart gerne forsøge at starte og sætter ingen fejl i denne sammenhæng.
Men jeg kan se at det blinker nede/inde i den klare plastic på tændspolen over tændrør nr 1 og 2 fra tandremmen af.
Der er ikke olie i kølevandet, selv om der mangler lidt og der ikke vand i olien, som er fin og klar/brun.
Tændrørene er nogle Bosch platinum et eller andet, som stadig ser fine og brune ud.
Der ser ud til at være lige meget sod og slagger oven på alle 4 stempeltoppe, når man kigger ned efter tændrørene var pillet op - den gamle køre nok lidt for pænt og mange korte ture  :011:
Umiddelbart tænker jeg ny tændspole for en ca 800kr hos refako - men burde jeg kompressionsteste den først og vil en tester fra biltema være fin til dette - dog på kold motor:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-benzin-2000022140/

Og er der nogen, som har en forklaring på hvorfor fejlen ikke kommer igen, på trods af forsøg på at starte flere gange?

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Misfire
« Svar #1 Dato: Jan 13, 2018, 10:30:38 »
Nå .... det var egentlig ret enkelt. Jeg fik en ny hjem fra FTZ og smidt den i.... den startede med det samme og gik faktisk jævnt og bedre, mere roligt og tager nu promte imod når man træder på speederen - så den har nok sunget på sidste værs i et stykke tid  :011:

Nu må vi se om den holder bedre - en mekker fortalte mig at grunden til at det koster 2-3 gange prisen hos FTZ kontra hos f.eks autodele24 i tyskland - er at FTZ får første sorteringer og derfor skulle være bedre kvalitet end de billige alternativer - trods navnet og indpakningen er den samme.
Hvordan dælen holder de styr på det? Står det skjult i stregkoden eller noget i den stil? Hvis det passer, så er der jo nogen, som må markere reservedelene på et tidspunkt, så man er sikker på at kunden får det bedre produkt, som er sorteret i den "gode" ende.

sirhiss

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Jan 13, 2018, 15:43:16 »
Godt du fik det fikset. jeg er 99,99% sikker på at man ikke kvalitetssorterer tændspoler de bliver lavet på en maskine indenfor en given tolerance. Minder mig om da je for mange år siden arbejdede for Silvan der solgte vi ifø toiletter til  tæt på indkøbspris når de var på tilbud og der sagde de lokale vvsere til deres kunder at dem vi solgte var 2 sortering så de kunne tjene lidt mere, men de kom nu direkte fra ifø og var helt sikkert i orden. God weekend   
Sirhiss
Team Bundgas
208 HDI
Focus stationsvogn tdci
Peugeot 206- MAXI
Super 7 projekt

205GRD

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Jan 13, 2018, 19:55:30 »
Godt du fik det fikset. jeg er 99,99% sikker på at man ikke kvalitetssorterer tændspoler de bliver lavet på en maskine indenfor en given tolerance. Minder mig om da je for mange år siden arbejdede for Silvan der solgte vi ifø toiletter til  tæt på indkøbspris når de var på tilbud og der sagde de lokale vvsere til deres kunder at dem vi solgte var 2 sortering så de kunne tjene lidt mere, men de kom nu direkte fra ifø og var helt sikkert i orden. God weekend   
Tak! Det er også min tanke - men hvad så med bremseskiver og klodser - jeg har på fornemmelsen at der vælter historier rundt omkring, fra mund til mund - men ingen ved rigtig hvad de taler om. Jeg kan jo lige så nemt aflevere noget tilbage til FTZ som jeg kan i Thansen, refako eller Autodele24 - det er blot tale om fragten og tiden til forskel.