Forfatter Emne: Fejl med dieselpartikelfilter - Hjælp!  (Læst 189 gange)

Koebben

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
Fejl med dieselpartikelfilter - Hjælp!
« Dato: Apr 16, 2018, 13:37:22 »
Min Ford C-Max 1.6 TDCI fra 2007, som har kørt 200.000 km, gik pludselig på nødprogram i dag, og en OBD-scanning viste, at det skyldtes fejlkode 242f, som refererer til "DPF failure". Så vidt jeg husker at dette samme motor som PSA's HDi'er.

Er der nogen måde hvorpå jeg selv kan løse dette problem - fx. ved at rense det ud selv? Eller har nogle her kendskab til steder, hvor jeg kan få det renset til en overkommelig pris?
Og nej - jeg tænker ikke bare på at køre bilen direkte ned til Ford. Jeg vil gerne selv fikse så meget som muligt selv ;)

På forhånd tak! :)

Martin Utzon Terp

• aka Vimbus Nollergøj Ketchup Tværp - Aut. Hundefanger
  • Inderkredsen
  • *
  • There's only ONE Yaris!
    • Vis profil
    • Danmarks Bedste indretningskonsulent! :-)
Sv: Fejl med dieselpartikelfilter - Hjælp!
« Svar #1 Dato: Apr 16, 2018, 16:18:55 »
Jeg kan skifte sådan ét i blinde efterhånden... :-) Sørg for at skifte det hurtigst muligt - og køb IKKE uoriginale filtre. Altså - et Bosch eller lignende er fint, men hold dig fra ebay-filtre. Der findes firmaer der kan rense dem - og muligvis også mens de sidder på bilen.

Tjek for Eolys-væske - og kør efterfølgende bilen til Ford for at få nulstillet filteret. Tro mig - det gider du ikke selv rode med... :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Keep it simple!

VW Move Up! 1,0 2015 (60 hk)  ·  Skoda Octavia 1,2 TSI Style 2016 (110 hk)  ·  BMW Z3 2,8 1998 (192 hk)  ·  Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005 (131 hk)

Martin Utzon Terp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Apr 16, 2018, 16:21:10 »
Hvis du er ude i noget “no cost” så hælder du noget rensebenzin i filteret (afmonteret), og giver det efterfølgende en tur med højtryksrenseren.

Keep it simple!

VW Move Up! 1,0 2015 (60 hk)  ·  Skoda Octavia 1,2 TSI Style 2016 (110 hk)  ·  BMW Z3 2,8 1998 (192 hk)  ·  Toyota Yaris 1,4 D-4D 2005 (131 hk)

Koebben

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Apr 16, 2018, 16:48:26 »
Hvis du er ude i noget “no cost” så hælder du noget rensebenzin i filteret (afmonteret), og giver det efterfølgende en tur med højtryksrenseren.

Martin, hvis du er så ferm til det som du siger, så er det forbandet at jeg ikke bor i Jylland lige nu! ;)

Nå, men er det et større arbejde at afmontere filteret, og kræver det fx. lift eller særligt værktøj?

Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan tjekke hvor meget eolysvæske der er på bilen, da det er i en lukket beholder (bagpå?), men man kan selvfølgelig påfylde "i blinde", for at sikre sig, at der i hvert fald er noget væske på i det hele taget (bilen er uden nogen særlig servicehistorik, så den trænger nok).

Jeg havde netop selv tænk at købe 1) Noget ordentlig DPF rensevæske til dieseltanken, og 2) En liter eolysvæske, samt det fornødne slangekit til påfyldning, og derefter køre en godt tur ved høje rpm. Men måske er det slet ikke nok...

Martin Utzon Terp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Apr 16, 2018, 18:03:24 »

Martin, hvis du er så ferm til det som du siger, så er det forbandet at jeg ikke bor i Jylland lige nu! ;)

Nå, men er det et større arbejde at afmontere filteret, og kræver det fx. lift eller særligt værktøj?

Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan tjekke hvor meget eolysvæske der er på bilen, da det er i en lukket beholder (bagpå?), men man kan selvfølgelig påfylde "i blinde", for at sikre sig, at der i hvert fald er noget væske på i det hele taget (bilen er uden nogen særlig servicehistorik, så den trænger nok).

Jeg havde netop selv tænk at købe 1) Noget ordentlig DPF rensevæske til dieseltanken, og 2) En liter eolysvæske, samt det fornødne slangekit til påfyldning, og derefter køre en godt tur ved høje rpm. Men måske er det slet ikke nok...

Jeg har skiftet det sidste dpf på en Ford...

Korrekt med Eolys - der sidder en lille tank midt på bagakslen, men det væske er pissegiftigt og du vil hverken ha’ det på huden eller i øjnene. Så det kræver MEGET beskyttelse - der er overtryk i slangerne og det kan næsten ikke undgåes, at det sprøjter lidt. Jeg ville køre til Ford - det er i min verden ikke risikoen værd, efter at have prøvet det selv.

Det rens til at putte i dieseltanken hjælper intet når filteret er fyldt. Og en lang køretur hjælper næppe. Den kan ikke regenerere et næsten tilstoppet filter, så du gør mere skade end gavn. På vores sprang et indsugningsrør pga. vi kørte for længe med det - de 1.200 kr. er dumme penge.

Keep it simple!

Martin Utzon Terp

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Apr 16, 2018, 18:07:03 »
Det kræver intet specialværktøj - blot et topnøglesæt. Det kan sagtens skiftes uden lift - men det er lidt bøvlet. Du skal ha’ bundpladen af, og kølervingeopsatsen skal også af. Den er møgirriterende at få løs - og træls at få ud. Der er minus plads og der skal voldes flere steder. Du skal desuden ha’ intercoolerrøret løsnet (mener ikke det skal helt af, men husker det ikke - det giver sig selv når det er).

Jeg kunne gøre det på halvanden time til sidst - men forvent det dobbelt eller mere når du ikke har prøvet det før... :-)

Keep it simple!

Koebben

• Inderkredsen
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Apr 16, 2018, 19:30:43 »
Det kræver intet specialværktøj - blot et topnøglesæt. Det kan sagtens skiftes uden lift - men det er lidt bøvlet. Du skal ha’ bundpladen af, og kølervingeopsatsen skal også af. Den er møgirriterende at få løs - og træls at få ud. Der er minus plads og der skal voldes flere steder. Du skal desuden ha’ intercoolerrøret løsnet (mener ikke det skal helt af, men husker det ikke - det giver sig selv når det er).

Jeg kunne gøre det på halvanden time til sidst - men forvent det dobbelt eller mere når du ikke har prøvet det før... :-)

Ar, christ, altså!

Nå, men tak for råd indtil videre... Jeg vil bare have en lille benzinbil nu :)

I øvrigt har jeg googlet mig til et firma i England, som kører direkte til ens hjemmeadresse og renser dit DPF på stedet, uden det skal afmonteres. Sådan en service ville være kærkommen her!