Sænkning

Her følger en lille guide i, hvorledes man sænker en Peugeot.

Denne guide er dels bygget på egne erfaringer, dels på hjælp fra Lars E. og Christian J. som begge har leveret billeder til denne side.

De fleste perlegrusmekanikere kender McPherson fjederben, og kan finde ud af at skifte fjedre på disse. Værre stiller det sig med torsionsstænger.

Alle nye Peugeot (og Citroën og Renault) personbiler har torsionsstænger bagi med nogle få undtagelser. Dette betyder, at når man skal sænke sin Peugeot kan man nøjes med at anskaffe to sænkningsfjedre. De bageste torssionsstænger kan blot drejes i forhold til de respektive svingarme. Dette gør dog at fjederstivheden bag IKKE forhøjes, hvorfor man skal passe på med at sænke for meget samt overlæsse bilen.

Normalt bør man ikke sænke bagenden mere end 30-35 mm da det kan medføre overbremsning af baghjulene og medfølgende snurretur.
Dette sker fordi der sidder en trykreduktionsventil ved bagbremserne, som øger trykket på de bageste bremser når vægten over bagvognen øges. Desværre narres denne ventil af sænkningen til at tro at bagbremserne kan modtage mere bagkraft med blokade til følge. Hvis man sænke bilen meget, hvilket jeg generelt vil advare mod, bør man få justeret ventilerne på et værksted eller håbe at ABS'en redder en fra at spinne rundt.

Hvis man er det mindste i tvivl om, hvorledes disse indgreb skal udføres bør man alliere sig med en erfaren mekaniker eller hoste op med de 2.500 kr inkl. sænkningsfjedre som et autoriseret værksted typisk tager for det.

Af sænkningsfjedre, der kan anbefales vil jeg nævne Peugeots Sportline som godt nok ikke sænker så meget, men til gengæld passer perfekt til den enkelte bil, Eibach som jeg selv bruger på min 106 Rallye samt Terra som flere har haft gode erfaringer med. Desuden findes der Jamex og Apex samt flere andre som jeg ikke tør anbefale da jeg ikke har erfaringer med dem.

Fortøjet

Denne del af arbejdet er glimrende beskrevet i Haynes manualerne til de forskellige Peugeot modeller, og er derfor kun skitseret kort her. Jeg kan anbefale at investere i sådan en manual, den er ganske nyttig.

Det første, der skal ske, hvis man ikke har en lift er at håndbremsen skal trækkes, bilen hæves foran med en donkraft og en buk skal sættes ind i hver side.

Efter at bilen er understøttet kan forhjulene afmonteres. Derefter fjernes bremsekaliberen som bør ophænges i et stykke ståltråd et eller andet sted i hjulkassen så den ikke er i vejen. Husk at fjerne stelforbindelsen til bremseklodsslidsensoren fra fjederbenet.

Fjern alle slanger og ledninger, som måtte være clipset til fjederbenet.

Derefter kan styrestangen afmonteres fjederbenet ved hjælp af den passende tang. Desuden skal "kødbenet" til krængningsstabilisatoren afmonteres fjederbenet. Dette gælder kun GTI og Rallye modeller. På mere dødelige modeller er den monteret på bærearmen.

Herefter er fjederbenet kun forbundet til drivakslen, bærearmen og støddæmpertårnet.

Næste trin er at løsne bolten til drivaklsen. Det er ikke nødvendigt at tage drivakslen ud af gearkassen, den skal blot ud af fjederbenet om lidt. Derefter skal bærearmen skilles fra fjederbenet. Dette sker ved at fjerne bolten der sidder nederst på fjederbenet. Herefter kan fjederbenet løftes af bærekuglen ved brug af et ko-ben.

Til sidst løsnes de tre øverste (på ældre 106'ere to) 11 mm bolte der holder fjederbenet til støddæmpertårnet.

Nu skulle du gerne stå med et komplet fjederben i armene. Nu monteres fjederklemmerne på fjederen, en i hver side. Prøv aldrig nogensinde at løsne bolten, der holder fjederbenet sammen uden at have forspændt fjederklemmerne. Det er livsfarligt.

Løsn nu den øverste unbrako bolt, tag fjeder med fjederklemmer af. Afmonter nu fjederklemmerne ved at løsne dem langsomt, lidt af gangen, i hver side. Den nye, kortere fjeder forsynes med fjederklemmerne og hele processen gentages i omvendt rækkefølge. Det er fornuftigt at skifte alle møtrikker og bolter ud med nye når du alligevel har dem af.

Når fjederbenet skal sættes på igen, så sæt først de øverste bolte i støddæmpertårnet fast. Her bør man forsøge at placere fjederbenet på samme sted som tidligere, hvis man vil undgå at skulle have bilen sporet.
Drivakslen sættes i fjederbenet og derefter placeres fjederbenet ovenpå bærearmen. Herefter kan bærekuglen trykkes op i fjederbenet vha en donkraft.

Bagtøjet

Denne del af jobbet er ikke nævnt i Haynes manualen. De mener, at det bør man overlade til et autoriseret værksted. Så her følger hjemmemekaniker guiden til jobbet.

Der skal anvendes følgende værktøj til opgaven: To bukke og en værkstedsdonkraft. Derudover skal man bruge en Torx bit størrelse 40. Desuden en 17 mm fastnøgle, samt evt. et 8.2 mm bor til at bore torxen ud med, hvis man smadrer kærven.

Det første, der skal ske hvis man ikke har en lift er, at bilen hæves bagi med en donkraft og en buk skal sættes ind i hver side.

Efter at bilen er understøttet kan baghjulene afmonteres.

Nu er tiden kommet til at måle op. For at sænke bilen lige meget i hver side er det nødvendigt at mærke op. Monter et stykke selvklæbende papir af en eller anden art på selve skærmekanten. Mål fra f.eks. underkanten af hjulnavet og op til et mærke på papiret. Noter højden på papiret. Dette benyttes når bilen skal sænkes for at vide, hvor meget man sænker den. Forsøg at måle lige op.
Afmonter støddæmperne fra deres indfæstning i bærearmene således, at de kun hænger i karrosseriindfæstningerne.

Skruerne fra de viste dækplader afmonteres således, at man kan se enderne på de respektive torsionsstænger.

Torsionsstængerne sidder fastspændt med størrelse 40 Torx. Disse bolte afmonteres. De ovale spændskiver afmonteres vha en spidstang og tålmodighed.

Når først boltene er fjernet kan stængerne forsigtigt bankes ud. Kun den forreste torsionsstang skal afmonteres helt.

Her ses forreste torsionsstang afmonteret. Den bagerste skal blot slippe sit tag i bærearmene.

Nu presses bærearmen op til den ønskede højde. Mål igen fra underkanten af navet og op til papiret. Bærearmen hæves indtil den ønskede sænkning er opnået. Derefter genmonteres den bageste torsionsstang, den skal blot lirkes på plads. Bemærk at på 106'eren sænker/hæver hver stråle 5 mm.

Herefter presses den forreste torsionsstang på plads igen. Denne sikres igen med skiver og bolte. Bemærk at, det kræver tålmodighed at få lokket skiverne på plads.

ADVARSEL: Mekaniske indgreb på bilen kan være farlige. Denne guide er kun tænkt for folk, der føler sig kompetente til at udføre jobbet. Jeg kan ikke påtage mig noget ansvar for eventuelle fejl eller skader der opstår på materiel eller personer som følge af brug af denne guide. Hvis du er tvivl om NOGET så rådfør dig med en professionel mekaniker. Ellers god fornøjelse, det er ikke så svært som det lyder.

©Steffens Peugeot Sider.