Guide til Quickshift

Quickshift er, kort fortalt, at vandringen på geararmen afkortes, for et hurtigere og mere kontant gearskifte. Ved hård/hurtige skift, vinder man en smule på accellerationen, men øger naturligvis slid på gearskiftemekanisme samt gearkassen. Ved normal kørsel kan man glæde sig over en mere kontant og kortere skifte.

Som alternativ til enten færdigkøbte løsninger, eller den allerede viste udgave her på siden (der forøvrigt ikke fungerer på en 206HDI). Bringer jeg en prisbillig, men uhyre effektiv ´gør det selv` quickshift :-) 

 Jeg gør opmærksom på at ved enhver form for ombygning, risikerer man at garantien bortfalder. Benyttelse af information fra denne guide er på eget ansvar....!      

....Nå, videre til det sjove!


How to!

Denne guide viser hvorledes man fjerner, modificerer og montere gearvælgerarmen i en 206. 
Først fjernes gearknoppen og læderet om skiftekolissen pilles ud (Måske den mest besværlige del i denne guide ;-)
Så løsnes de 4stk M6 møtrikker....
Ligeledes skal M6 bolten med møtrik under bilen fjernes. Nu kan geararmen tages nedenud under bilen

Vær opmærksom på visse modeller, skal varmeskjoldet fjernes, og udstødningen adskilles! 

Her et typisk før / efter billede.

Gummikappen kan forsigtigt pilles af, og geararmen med kugleleddet kan tages ud af plastkonsollet. Fjern også plastbøsningerne i bunden. 

Nu skæres geararmen i 3 stykker. Den del nærmest gearknoppen kortes op med 15mm...

....Svejs en 30mm lang 12mm rundstok på under kugleleddet. For knap så kort vandring bruges en rundstok på eks. 20mm

Vær opmærksom på ikke at smelte plastdelene når geararmen svejses sammen igen - brug vand til at afkøle emnet med.

Brug Zinkspray på alle svejsninger for at ungå rustdannelser. Husk at smøre alle bevægelige dele med fedt
Plastbøsningerne, konsol og yderkappe monteres igen.
Så monteres det hele i omvendt rækkefølge i bilen - og nu er det tid til en testkørsel. 

God arbejdslyst!


Økonomi

Den billige løsning er at bygge den originale geararm om. Alternativt, kan den købes som løs reservedel hos Peugeot - reservedelsnummer: 2400 H3

Gearvælger hos Peugeot DK koster:

  • Til 206 ca. 400kr

  • Til 106 ca. 180kr

  • 30 mm Ø12 mm rundstok...tja! :-)

Det tager ca. 1 arbejdstime med en vinkelsliber og et svejseværk ved hånden


Fordele og Ulemper

Projektet kan for overskuelighedens skyld skitses op i følgende:

Fordele:
Kort, præcis og hurtigt gearskifte = kortere accelerationstid & større køreglæde.

Ulemper:
Ved hårdt brug øges slid på synkromehsringe, skiftemekanisme og gearkasse.
Garantien dækker muligvis ikke en defekt gearkasse.

© Hi-Speed - Lars Lübker