Bærearm og forfjeder-skift

Her kommer en lille guide til udskiftning af forreste bærearme og fjedre, da synsmanden var overbevist om at det var en god idé for mig at gøre, hvis jeg ville have bilen igennem syn. Bilen er en 205 1.6 GTi, men princippet er det samme for langt de fleste biler!
Dog kan der være forskel i om det er nødvendigt at skifte hele bærearmen, hvis det blot er bærekuglen der er slør i – her kunne man ikke skifte den alene, så det blev en dyr fornøjelse…

Tidsforbrug – svært at sige, men gør det i en weekend, hvor du kan bruge cyklen til den nødvendige transport.

Værktøj:

  • Velassorteret topnøglesæt og fastnøglesæt – herunder en ’22 top/fastnøgle
  • Koben
  • Vandrørs tang – gerne halvkraftig
  • Evt. polygriptang
  • Håndmuggert
  • Evt. en aftrækker, ikke nødvendig, men kan hurtig blive det, hvis skidtet driller


Hvordan gør man?

Nå, første step er at få løsnet centermøtrikken - markeret med rød pil nedenfor. Dette gøres lettest og bedst mens bilen står på jorden, og hjulet er på. Når denne er løsnet (sidder godt fast) så løftes bilen op på et par bukke, forhjulet pilles af, og så starter vi for alvor ”operationen”.
Det er ikke nødvendigt at løsne centermøtrikken hvis du kun skal skifte bærearme.


På billedet ovenfor ser vi alle de møtrikker vi skal have løsnet for at komme til. Endvidere er centermøtrikken monteret igen. Dette skyldes at jeg ikke kunne få trækakslen til at slippe spindelen (eller hvad det nu hedder). Skruede den på igen, for at have noget at slå på, udover direkte på akslen. Du kan ikke skubbe akslen bagud inden vi er længere henne i processen, men det er meget rart at have fået den til at ”slippe” allerede her, så den er lettere at håndtere senere hen.
  • Styrkuglen - markeret med blå pil - skal vi have til at slippe – det kan tit og ofte drille. Der er to metoder. Den første løsner du møtrikken, som sidder på oversiden, skruer den lidt på igen, og slår kuglen ned, ved at slå på møtrikken lige ovenfra. Du må IKKE slå på bærekuglens ”bolt” uden at have møtrikken monteret, da du derved slår gevindet skævt, og skal have en ny bærekugle på! Alternativt kan du slå på støbejernet de er spændt fast til, så kan de også slippe på den måde.

  • Kødbenet - markeret med gul pil - kan være svært at få ud af fjederbenet, når du har løsnet møtrikken. Dette løses ved at løfte fjederben m.v. op ved at stille en donkraft under, og løfte med den.

  • Kalipren - markeret med grøn pil - skal også afmonteres. Sidder på bagsiden af skiven med to forholdsvis lange bolte, der kan sidde ret fast – det er bare at tage ved.

  • Til sidst skal bærekuglen - markeret med lilla pil - skrues fri, dette gøres ved at løsne den gennemgående bolt/møtrik der sidder inde bagved skiven, ned imod bærearmen, og banke bolten fri.



Som det ses ovenfor – et brækjern stemmes imod bærearm og spindel, og bærekuglen/-arm vrides nedad. Det skal helst drille, men der er ikke andet at gøre, end at give det nogle tæsk…


Herefter sidder bærearmen fast med kun to bolte - markeret med gul pil. Møtrikkerne skrues af, og boltene bankes/vrides fri – brækjernet kan igen bruges. Herefter skulle bærearmen gerne kunne hives af. Hvis du kun skal skifte bærearm, kører du bare proceduren baglæns herfra.
Nu skal du hive ud i fjederbenet m.v. imens at du stadig sørger for at holde trækakslen tilbage i gearkassen/differentialt. Trækakslen må IKKE blevet hevet ud, da gearolien så vil ryge ud også! Derfor kan det være en fidus at binde trækakslen fast til noget, for ellers er chancerne for den prøver at stikke af store…


De tre møtrikker løsnes, hvorved fjederben m.v. gerne skulle forsvinde nedenud, og være fri. Du skal ligge mærke til hvilke huller hvilke møtrikker gå igennem, da det skal monteres ens igen!


Den store møtrik - markeret med blå pil -, der ses på billedet ovenfor skal løsnes. Dette kræver i og for sig en hvis behændighed. Der skal en tages fat om møtrikken med en ’22 top/fastnøgle, alt imens der holdes igen med en umbracho i midten. I praksis vil umbrachoen dog blive kørt over, så det er her at den store tang bliver brugbar.
Dog er dette fusk, og skal så vidt muligt undgås. Gummikappen omkring støddæmperen trækkes op, og tangen listes ind, hvorved den holder igen, og møtrikken i toppen kan løsnes. Dog skal man selvfølgelig være påpasselig med ikke at ridse støddæmper-benet, da den derved bliver utæt/får nedsat funktion på længere sigt… Når denne er løsnet (IKKE afmonteret), klemmes fjedrene sammen med dertil beregnede fjederklemmer. Når fjederen sidder løs i fjerderskålene kan møtrikken helt afmonteres. Du skal nu ligge nøje mærke til i hvilken rækkefølge de forskellige dele kommer ovenud, da det er yderst vigtigt at det bliver monteret ens igen.
Det kan også være en fordel at montere nye tårnlejer, nu du alligevel har det skildt ad, hvis disse ikke koster alverden. Og, så er det bare at sætte en ny fjeder i, lægge mærke til at den sidder rigtigt i fjederskålene, og så ellers samle hele skidtet igen. God fornøjelse!
 

© "Lars "dyne" Larsen" for Hi-Speed.dk