Udskiftning af bagbremser på 205 1.6 GTi

Her er noget der burde være simpelt, men som regel er det argeste lort at lave… Kræver i hvert fald masser tålmodighed – tidsforbrug er svært at sige, da det afhænger meget af hvor slemt tingene driller.
Derudover skal man også tænke sig om når man arbejder med bremser, da det jo er en sikkerhedsmæssig meget vigtig ting. Især omkring hvilke former for smøring der anvendes, skal man tænke sig om. Lejet skal have lejefedt, og resten kan man evt. smøre med kobberfedt, da disse ikke er så følsomme overfor varme. Smørefedt der bliver tyndtflydende når det bliver opvarmet skal vi IKKE have ind i bremsen, da denne jo netop bliver varm. Når det sker, sørge centripetalkraften for at det bliver slynget ud i tromlen, hvorved bremsesvigt opstår. Derudover skal det i forbindelse med kobberfedtet bemærkes at det IKKE må komme i kontakt med gummiet i hverken hjulcylinder eller i navet, da dette langsomt ætser gummiet væk hvilket i disse tilfælde enten dræber lejet – eller sørger for at hjulcylinderen bliver utæt, hvilket resulterer i bremsevæske overalt i tromlen.

Tidsforbrug: Ca. 1 times tid – hvis det hele går glat

Værktøj:
  • Aftrækker (ikke altid nødvendig, men meget handy…)
  • Skraldenøgle med 5/4” top
  • Polygriptang
  • Ligekærvet skruetrækker
  • 9,10,11 og 17 fastnøgle (afhængig af bremsedelene)

  • Hvordan gør man?

    Nå, lad os komme i gang med operationen. Bilen klodses op, baghjulene tages af og håndbremsen slippes.
    Det første du skal gøre for at kunne få tromlen af, er at løsne centermøtrikken. Det er her du skal bruge skralden og den store top. Eventuelt vil 1m forlænger også være godt da de kan sidde ret godt fast.
    Der er skåret en slids i navet som møtrikken er banket delvis ind i. Du skal IKKE give dig til at prøve at rette den ud – det går helt af sig selv når du løsner den, den retter sig selv ind.



    Når den er løsnet, kan du inde i midten af navet se en låsering – den lader vi bare sidde i fred. Tanken er den holder hjullejet fast i tromlen, hvilket også er meningen når vi om lidt tager tromlen af, så skal lejet gerne blive siddende.
    Næste step er at vi skal have bremsebakkerne til at ”slippe” tromlen. Det der i praksis sker er, efterhånden som bremsen bliver slidt, så bliver der en kant der hvor bremsebakkerne ikke slider på tromlen.
    Hvis vi bare prøver at hive tromlen ud over denne, kan vi være uheldige at beskadige bagpladen. I stedet drejer vi tromlen så et af bolthullerne står mellem kl. 10 og 11.
    Der findes to typer af bagbremserne. Den ene slags kan vi se en lille skrue som skal skrues imod uret, hvorved bakkerne klapper helt ind mod midten og tillader os at trække tromlen af. Den anden slags er en pal der skal løftes op, hvorved det hele gerne skulle falde på plads sådan bakkerne falder ind mod midten – dette virker dog i praksis ikke altid så godt igen…

    Nu skulle tromlen i teorien gerne sidde løst. Hvis den, når du hiver i den, kommer lidt ud og så ”svupper” på plads igen, så er det bakkerne der driller.
    Enten hænger de stadig fast i tromlen – eller også i slidkanten af tromlen.
    Sidder tromlen derimod urokkeligt fast, så er det formentlig fordi et leje er groet fast. Så er løsningen at sætte aftrækkeren på, så vi får det pæne lige træk udaf aksen, hvorved lejet gerne skulle slippe.



    Nu skulle det helst ligne det her lidt. Det der er på navet endnu, er den bageste del af hjullejet, som besluttede sig for ikke ville blive siddende i tromlen. Det kan være et tegn på et leje der er ved at dø, og kan også være et tegn på at det bare skal smøres op.

    De røde pile angiver hvor fjedrene sidder fast – dem skal vi have afmonteret som det første. De skal som regel lige hjælpes på vej af en skruetrækker eller polygriptang.

    Den lilla pil viser os en del af justeringsmekanismen. Ved at justere skruen kan du bestemme hvor nulpunktet for bremsebakkerne er. Den skulle gerne være lige til at vippe af, når du lige presser bakkerne fra hinanden.

    Når fjedrene er af, skal vi have ”låsene” (aner ikke hvad de hedder rigtigt) afmonteret; de grønne pile. Med en polygriptang tager du fat om låseskiven der sidder som det øverste, trykker den ind imod fjederen, så du kan komme til at dreje den, alt imens du holder midterstykket på plads på bagsiden af pladen med en finger. ”Låseskiven” drejer du ¼ omgang, hvorved den gerne skulle være fri.

    Skal du ikke kun have skiftet bakkerne, men også hjulcylindrene, så springer du ned til billedet af den nye indmad i bagbremsen.
    Hjulcylindrene sidder fast på bagpladen



    De to røde pile viser hvor hjulcylinderen sidder fast. Den sidder med to 10’ere.

    Den grønne pil er bremserørets tilslutning til hjulcylinderen. Inden du går i gang med at skille denne ad, skal du være forberedt på at enten hjulcylindre, bremserør eller bremserørsbolt ikke overlevet, hvorfor du bliver nødt til at skifte en ikke fastsat længde bremserør alt efter hvor meget det hele er groet sammen.

    Den lilla pil er udluftningsskruen – når den er spændt ind, så er den lukket. Skruer du den et par omgange ud, så bliver der åbnet for et lille hul i bunden af den, hvorved du kan lufte den ud.
    Studsen på den tillader dig at sætte et stykke plasticslange på, så du kan lede bremsevæsken ned i en beholder. Bremsevæske er IKKE godt for huden (eller gummi), undgå så vidt muligt at komme i kontakt med den.
    Det færdige resultat skulle gerne se således ud



    Eller, færdig og færdig – det er som man tager det.

    Center navet skal rengøres da der højest sandsynligt er faldet skidt ned på den, og smøres godt op.

    Desuden kan det oftest svare sig at gå gummilisten efter, der ses i bunden af navet – der samler sig også hurtigt skidt, som på længere sigt er med til at kvæste vores leje.

    Den opmærksomme læser vil også bemærke at jeg har valgt at gøre bagpladen ren med en stålbørste – aner ikke om dette er en god idé, men det kan da kun være med til at sørge for at den ikke så hurtigt gror til i gammelt bremsestøv, samt bedre kan komme af med varmen.

    Palen i midten skal indstilles så nulpunktet passer med at bremsebakkerne akkurat lige går fri af tromlen.

    Tromlen skal affedtes – enten vha. bremserens eller evt. acetone.

    Bremsebakkerne skal slibes med fint sandpapir for at åbne dem, samt fjerne fedtfingre fra dem.

    Centermøtrikken skal spændes igen – ved faktisk ikke hvor meget den skal og bør spændes; spørg i forummet her på siden. Spændte bare rigtig godt til hvad jeg mente det krævede at løsne den.

    Bremsen skal udluftes – som beskrevet tidligere løsnes den øverste ”dims” på bagsiden af hjulcylinderen. Der trædes på bremsen indtil der kommer bremsevæske igennem, og der skyndes at spænde til igen.

    Tilbage er der kun at montere hjulet igen.

    God fornøjelse – og, det tager med garanti længere tid end du lige regner med, hvis det først begynder at drille…
     

    © Lars 'Dyne' L. for Hi-Speed.dk