309

 

309'eren blev i 1986 introduceret som en familieorienteret 205'er. De deler motorer, gearkasser og undervogne. 309'eren har blot 55 mm længere akselafstand end 205'eren, hvilket gør den mindre nervøs og nemmere at håndtere på skridgrænsen. Blandt motorjournalister er der udbredt enighed om at 309'eren ikke er videre køn, men er udstyret med nok den bedste undervogn en forhjulstrækker har haft. 309 GTI 16v er blevet kaldt for den forhjulstrukne BMW M3 af Bilen Motor og Sport. Af en eller anden grund er en 309'er ofte billigere end en tilsvarende 205'er så man kan her få meget bil for pengene.

Hvis du køber en brugt 309'er:

Karrosseri: På de eksemplarer, der nærmer sig de 10 år kan der være kantrust enkelte steder. Under reservehjulet kan der være begyndende rust, hvilket skyldes fugtansamlinger og for tynd rustbeskyttelse. På dørene skal man studere vindueskanterne, her vil der ofte være rust på ældre eksemplarer. Hvis gummilisterne desuden er utætte, kan vand trænge ind i døren. På røde biler kan lakken være blevet mat pga for lidt pigment. Kan måske poleres op.

Interiør: Her kan man lige så godt vende sig til tanken om, at instrumentbrættet knirker, sådan er det bare! Udover dette skal man være opmærksom på, om alle de elektriske installationer virker: elruder, centrallås, advarselslys etc. da elektronikken er ret ømfindtlig. Centrallåsen er ret primitiv, og kan gå i baglås. Varmebagruden kan være defekt, og så skal hele ruden måske skiftes. Desuden kan bagklappen være utæt på de ældste modeller, men det bør være rettet idag. Posen omkring gearstangen kan blive sprød, med sprækker og huller som konsekvens. Sædevarmen er meget sårbar, især på sportsmodellerne hvor polstringen er tynd.

Hvis gulvtæppet er fugtigt kan det skyldes et defekt element i varmeapparatet.

Mange tre måneders garantier dækker ikke elektriske fejl. Jeg mener dog at Peugeots egen etårige garantiordning for brugte biler dækker den slags.

Undervogn: Kontroller bøsningerne til bærearmene samt krængningsstabilisatoren på fortøjet. Sidstnævnte kan pive i sving hvis bøsningerne er færdige. Samme gælder forhjulslejerne. Hvis fortøjet laver underlige "klonk"-lyde, kan det skyldes en defekt krængningsstabilisatorarm.

Ved samme lejlighed bør drivakselmanchetterne kontrolleres, hvis der er hul skal de skiftes. Problemet er bare at drivakslen kan være blevet beskadiget. Kig der hvor akslerne går ind i gearkassen. Hvis der drypper olie herfra skal pakdåserne skiftes. Undersøg desuden om skivebremserne er tyndslidte.

Ledningerne til advarselsblinket for slidte bremsbelægninger er oftest i stykker på de ældre årgange. Ledningerne bliver skøre med tiden og ryger af.

Støddæmperne og bagvognen burde holde mindst 100.000 km. Peugeot laver deres egne støddæmpere som er temmelig avancerede, og har livstidsgaranti.

Hvis fordækkene er uensslidte sporer bilen forkert og/eller har haft en skade, der ikke er rettet ordentligt op.

Endvidere kan ratstammen ruste fast, men der er mest et problem på biler der har stået stille i længere perioder.

Hvis du er på jagt efter en GTI, så kig på de originale letmetalfælge. Hvis de ikke er blevet plejet ordentligt begynder lakken af falde af. De kan dog repareres ved at sandblæse og lakere dem.

Motor og gearkasse: Alle 309'ere lider af hårde koblinger og rykkende motorer ved langsom kørsel.

GTI modellerne har en luftmængdemåler placeret i indsugningen, hvis den er i stykker vil man opleve et massivt effekttab.

De små indsprøjtningsmodeller (1.1 og 1.4) har på deres elektroniske karburator et BOSCH potentiometer. Hvis det er i stykker koster det 5000 kr da BOSCH ikke sælger delen i løs vægt.

Når du alligevel står på hovedet i motorrummet, så kontroller at tandremmen er skiftet hver 80.000 km. Hvis den knækker er det DYRT! På biler der har gået over 160.000 km, bør du lægge penge til side til en ny knastaksel da den kan være slidt. Dette gælder især GTI 1.9 modellerne.

Der findes to versioner af GTI 1.9 gearkassen. Den første blev brugt frem til 1990. Her ligger bakgearet til venstre og opad, i den nye fra 1990 ligger bakgearet nedad og til højre. Den nye gearkasse har bedre pakdåser, der mindsker risikoen for utætheder, hvilket er et problem med den gamle. Især andet gearet kan være slidt på de sportslige modeller.

Modelhistorie:

1986:
I marts indtroduceres den femdørs 309'er. Vælges til Årets Bil 1987.
309 GL 1.3 65 hk.
309 GR 1.6 80 hk.
309 GRD 1.9 65 hk.
309 GT 1.9 105 hk.

1987:
I april måned præsenteres 1.9 liters GTI modellen med 130 hk, 0-100 km/t på 8.0 sek og topfart 210 km/t. Samtidig præsenteres den tredørs modelrække. Nu fås følgende versioner:
309 XL 1.3 65 hk.
309 XR 1.6 80 hk.
309 GR 1.6 80 hk.
309 GRD 1.9 65 hk.
309 GT 1.9 105 hk.
309 GTI 1.9 130 hk.

1988:
Oktober præsenteres 309 GTI med 5-døre. Såvidt vides er der kun fem eksemplarer i Danmark. Samtidig præsenteres en 92 hk 1.6 karburator motor af TU-serien. I den forbindelse kan man i Danmark få en 309 Rallye med den nye 1.6 motor.
Fra dette år fås desuden 309 Automatic 1.6 80 hk.

1989:
309'eren faceliftes i oktober med ny kølergril, baglygter inspireret af 405'eren, ny bagklap der åbner til kofangerhøjde og nyt interiør med bedre instrumentbræt.

1990:
309 GTI16 præsenteres med motor og gearkasse fra 405 mi16. Dette giver 160 hk, 0-100 på 7.8 sek og topfart 215 km/t. Der er cirka tolv 16-ventilere tilbage i Danmark, da mindst en er kommet uheldigt af dage. De fleste kan kendes på den miamiblå lakering, men der findes i hvert fald en sort.

1991:
Fra oktober 1990 har alle modeller katalysator. Denne resulterer i 89 hk for 1.6'eren, 122 for GTI 1.9 og 147 for GTI 16V. Husholdningsmodellerne hedder nu:
309 Graffic 1.4 75 hk 3/5-dørs.
309 Newline 3-dørs/Topline 5-dørs 1.6 89 hk.
Desuden fås nu en dieselturbo, nemlig:
309 SRdt 1.8 78 hk, 5-dørs.

1992:
Nu ser opstilling således ud:
309 Kick 1.4i/1.6i med 3 eller 5 døre.
309 XLD
309 GRi 1.6 89 hk 5-dørs.
309 GTX 1.9 110 hk 5-dørs.
309 GTI 1.9 122 hk
309 GTI16 1.9 147 hk 3-dørs.

1993:
Sidste år for 309'eren. Afløses af den smukke 306'er.
309 GRi/Kick udgår, erstattes af 309 GLX 1.4/1.6 med 3 eller 5 døre.

Erfaringer fra 309-ejere:

Fra Flemming B.A. : Min Peugeot 309 1.6 GR (86) har haft et sært problem som tog lang tid at løse. Efter at have kørt den et stykke tid, begyndte den at sætte ud ved kraftige accelerationer. Peugeot/american auto i Århus kunne ikke finde fejlen, som bare blev værre og værre. Efter 3 måneder kunne bilen kun køre 100 meter før motoren stoppede. Så stod den på værksted i 3 uger inden de fandt fejlen, som selvfølgelig ikke opstod i tomgang. Det viste sig at være slangen/røret fra benzinpumpen ned i tanken, der gik imod bunden og derfor ikke kunne suge nok benzin ind. Et lille klip og vupti, den har kørt perfekt lige siden.

Fra Lennart : Jeg har en årg. 87, 309 1,9 GT som jeg købte for 2 år siden. Lige fra starten har jeg syntes at bilen havde alt for dårlige standard bremser. Jeg fik derfor monteret en komplet 309 GTI undervogn. Nu kan bilen tåle en nedbremsning fra 200 KM/T.. Jeg har sænket 309 med nogle Eibach fjedre foran, samt justeret bagbroen så bilen ca. er blevet 30 mm lavere. Min motor har jeg tunet med en 289 graders knast fra Dansk Auto Tuning, samt justerbart knast hjul. Standard karburatoren er udskiftet med 2 madkasser fra en Citroen BX Sport. Udstødningen er en 2 1/2" gruppe "A" udstødning fra Dansk Auto Tuning, samt en Devil banan manifold. Jeg mangler at få monteret et bearbejdet GTI topstykke, samt at få færdig justeret motoren. Motoren går nu næsten som en drøm, og bilen har fået et fedt bundtræk efter jeg monterede BX madkasserne. Jeg har købt en 309 GTI fra Tyskland med defekt gearkasse. Først havde jeg tænkt mig at skifte min GT ud med den tyske GTI, men afgiften er for stor. Jeg har derfor skrællet GTI'en som bl.a. havde komplet Koni undervogn.( Det kan anbefales at få monteret Koni undervogn, Peugeot'en ligger som en drøm på vejen.) derudover har jeg monteret køleren fra GTI, som er en del større end på GT'en, monteret 2 el blæsere som der er plads til på en GTI køler. Jeg har også monteret servo, olie køler, GTI fronten og en masse andre smådele. Jeg regner med at jeg skal have justeret min GT'er i løbet af en 1...2 uger, samt målt effekten.

©HI-SPEED.DK