307
Modelhistorie:

2001:
306'eren afløses af den nye 307 model som fås med 3- eller 5-døre. Mindste motor i Danmark er 1.6'eren (1587 ccm, 16v) på 110 hk. Desuden fås en 2.0 udgave (1997 ccm, 16V) på 138 hk (samme motor som 206 GTi) og 90 og 110 hk HDi (med og uden intercooler). På trods af at Peugeot har forladt konstruktionsprincippet med torsionsstænger bag kører 307'eren væsentligt bedre end andre biler i klassen, men ikke som en klassisk Peugeot. Det MPV-agtige ydre skal man også vænne sig til efter tidligere tiders smukke Pininfarina designs.

2002:
SW, stationcar udgaven præsenteres med mulighed for 5 eller 7 sæder og soltag i fuld længde. Vinder Årets Bil i Danmark og Europa.

2003:
307 CC med stålfoldetag som kendt fra 206'eren introduceres sammen med en 1.4 16v motor på 88 hk.

2004:
To nye dieselmotorer, 1.6 og 2.0 HDi på hhv. 90 og 136 hk. Kampagnemodellerne begynder at komme frem, bl.a. Griffe med metallak, 16" alufælge og fuld læderkabine.

2005:
307'eren faceliftes og får nu 407-front, desuden kan 206 RC motoren på 180 hk nu leveres, også i CC.

Hvis du skal købe en brugt 307'er:
307'eren er nok den Peugeot model som har fået flest spaltemiliemeter i de seneste år, og ikke for noget godt. Det viste sig desværre at være en "brandgod" bil, som kunne selvantænde spontant pga. en dårlig stelforbindelse. Alle 23.000 solgte 307'ere måtte indkaldes og checkes. Dette koster på brugtvognsprisen, så betal ikke for meget for din brugte 307'er. Sørg også for at der er dokumentation for at bilen er undersøgt på autoriseret værksted for denne fejl.

Derudover lider mange 307'ere af elektronik som forårsager totale driftsstop og kræver udskiftning af bilens elektroniske styreenhed med efterfølgende programmering hvilket er dyrt og temmelig ubelejligt.

Karosseri og lak:
Frontklappen er i aluminium og forskærmene i plastik så de kan ikke ruste. Hulrummene er dog ikke særlig godt beskyttet, og Peugeot anbefaler Pava til efterbehandling. Der er 12 års rustgaranti med første kontrol efter 4 år, derefter hvert andet år.

Motor og gearkasse:
Pas på 1.6, 16v motoren som ikke tåler korte ture; det kan medføre tilsodede ventilstammer som går for tungt i ventilstyrene. Reparationen er kostbar da topstykket skal af og ventilstyrene skiftes. Peugeot betaler indtil videre, hvis service er overholdt. Tandremmen skal skiftes efter 120.000 km eller 4 år, hvad der end måtte komme først.

Undervogn:
Lyt nøje efter klonk- og knirkelyde da nye bærearme, kødben, tårnlejer etc. ikke er billige. Bed også gerne om at se resultatet af en firehjulsudmåling (sporing). Bremserne holder bedre end på 406'erne, men håndbremsen kan sætte sig fast i frostvejr. Knagelyde foran kan skyldes snavs i fjederskålen som kan afhjælpes med en gummiisolering nederst på fjedrene.

Elektriske installationer:
Stikforbindelserne er generelt dårlige, så prøv gerne bilen på en regnvejrsdag. De elektriske fejl kan give anledning til driftstop, og kan være svære at diagnosticere. Kontroller om alt det elektriske virker, og om der er nogle advarselslamper der lyser i instrumentbordet. Multiplex-elsystemet kan strække og kræve en dyr udskiftning. Forlygtepærerne holder ikke ret længe, indsæt enten en modstand til kørelyset for at sænke spændingen eller køb langtidsholdbare pærer. Lysende airbag-lampe skyldes ofte et løst stik til en side-airbag. Sædevarmen er lige så følsom som i øvrige Peugeot'er...og dyr at reparere da hele sædehynden eller ryglænet skal udskiftes.

© Hi-SPEED.DK