Montering af 2.2 liters indsugningsmanifold

Jeg har nu haft 2.2 liters manifolden på min 206 GTi i 3 uger! Det var hårdt arbejde, men det er ikke tuning, hvis man ikke bruger sit hoved og finder en løsning. -Mario

Du kan klikke på alle nedenstående billeder for at se en større udgave!

Der er tre hovedproblemer ved at montere indsugningsmanifolden fra 406/607 2.2 på en 206 GTi.


Problem 1

Det første er gasspjældet. Gasspjældet på en 206'ers 2.0 motor har 3 bolthuller og en anden form, derimod har 2.2'eren 4 huller, men man kan ikke brugere gasspjældet fra 2.2'eren da det er elektronisk og uden speederkabel og har selvfølgelig en anden motorstyring. Løsningen er at anvende en adapter i form af en flange og gasspjældet fra 2.0 motoren. Adapteren fremstillet i aluminium (da det er let at forme), og det indvendige hul er konisk fra 60 mm til 53 mm og længden er ca. 20 mm. Der skal også laves en ændring af elektronikmonteringen.

Adapter lavet af aluminium

Problem 2

Det andet problem er holderen til oliefilteret. Det lader til at topstykket på 2.2'eren er omkring 2-3 mm højere end 2.0'erens for der er ikke plads til manifolden som kommer til at røre oliefilterholderen. Løsningen er at fjerne gods fra det område af manifolden som rører oliefilterholderen. Området hvor der skal fjernes gods er ca. 10 mm bredt og 2 mm dybt.


Problem 3

Det tredje problem er det mest alvorlige. Der er ikke plads mellem køleren og motoren, der mangler ca. 20 mm. Der er to løsninger: Den første er at afkorte manifolden, men det er svært at gøre uden at beskade geometrien. Den anden løsning er at flytte tværbjælken som holder bl.a. køleren. Bunden af køleren og dens fastgøringspunkter rykkes ca. 20 mm frem. Overkanten af køleren og dens fastgøringspunkter flyttes frem og lidt op. Derefter skal man huske at tilpasse låsen til motorhjelmen da den ellers kommer til at sidde for højt.


Dele fra Peugeot

Du skal bruge følgende dele fra din venlige, lokale forhandler:

1

Manifold

0361.H8

3

Manifoldpakning

0348.P6

6

Luft resistor

1421.E5

5

Manifoldholder

0363.83

16

Tætning

1635.N1

8

Skrue

0357.15 x 4

70

Skrue

6922.76 x 8

72

Skrue

6913.J1 x 4


Priser og resultater

Det kostede mig omkring 4000 Dkr, måske mere hvis man inkluderer min timeløn. Det er svært at være objektiv med kraften i ens bil, men jeg vil få den rullefelt i næste måned for at se hvor meget effekt og moment jeg har vundet. Når jeg kører bilen føles det som om den er mere livlig og svarer bedre på gassen, men hvis jeg træder speederen i bund ved lave omdrejninger staller motoren som om den ikke får nok benzin. Så jeg vil prøve at montere indsprøjtningsdyser fra 2.2'eren og ændre softwaren i motorstyringen.

Hi-Speed - Mario I.