206

[206 GTI og GT ] [ 206 sænkning  ][ 206 GTI dagbog ] [ 206 GTI Tuning ]
[ 206 hjul ][ 206 radiomontering  ]

Modelhistorie:

1998:
Først på sommeren introduceres 206 XR (3- og 5-dørs), XS (3-dørs) og XT (3- og 5-dørs) på markedet.
XS-modellen bliver hurtigt meget populær for sit sporty udseende og høje udstyrsniveau til en fornuftig pris. Motorvalget begrænser sig til den kendte 1360 ccm TU-motor på 75 hk, 1587 ccm TU-motor på 90 hk samt den gamle 1868 ccm diesel (ikke common rail) med 70 hk og 125 Nm.

1999:
Det er ikke muligt at vælge farve på indtrækket i forhold til bilens farve, men i hvert fald en sølvfarvet XS-model slipper igennem nettet med "forkert" farve.
206 GTI introduceres i maj på det danske marked. I Frankrig sælges den som 206 S16. Motoren er nyudviklet og på 1997 ccm. Den er opgivet til 138 hk og 190 Nm, de fleste yder dog mere som standard. 0-100 km/t er pessimistisk opgivet til 8,4 sek., senere hæves denne tid til 8,9 sek. På det danske marked er den udrustet med 6x15" alufælge m. 185/55-15 dæk, brede forskærme, sportsforkofanger a la XS med tågelygter men med bredere "mund", del læder/alcantara kabine med alutrim her og der, regnsensor, el-spejle og centrallåse. Til forskel fra XS er dørhåndtag og listen på bagklappen altid lakeret i bilens farve. Sidespejlene er lakeret blanksorte. Forlygterne er i klar plast. Der er skivebremser på alle hjul, ventilerede foran.
Der importeres også et begrænset antal GT-modeller baseret på GTI'en. Disse har skærmforøgere foran samt forlængede for- og bagkofangere for at leve op til WRC-reglementets regler om 4 meter totallængde. Alle er nummerede ud af en serie på 2500. De har alle klimaanlæg og CD-radio med 6-CD-veksler. Alle er sølvfarvede. De fleste store forhandlere køber en hjem som blikfang. Officiel listepris er 275.000 kr. Kravet var at forhandlerne skulle beholde dem en vis periode, men i dag findes der en del eksemplarer på private hænder.

2000:
Årets store nyhed er 2.0 HDi motoren på 90 hk som introduceres i XS og XT modellerne. Motoren er den samme som anvendes i det øvrige PSA-program, her er den blot uden intercooler.
Heldækkende skydesoltag bliver tilvalg på alle modeller, i den forbindelse flyttes tagantennen til bagkanten af taget a la Golf. Dette giver i starten problemer med tagspoiler og antenne. I starten af året får XS-modellerne hvide sideblinklys.

2001:
XS med 1587 ccm, 8-ventilet motor afløses af en neddroslet version af 106 GTI/Saxo VTS motoren. Motoren har andre knastaksler og motorstyring i forhold til disse. Der leveres et antal biler med XS-skilte, men med den nye motor. I kabinen er der sportssæder og læder på rat og gearknop. Denne model sælges i Portugal som GTI 1.6. Hjulene vokser fra 14" til 15" stålfælge med 195/55-15 dæk. GTI får samme dækmontering. S16'eren får ligeledes GTI'ens bremsesystem med skiver på alle hjul og brede forskærme. Udvendigt er den forsynet med de brede sportsforskærme fra GTI-modellen. Udvendigt har S16 stadig ikke lakerede håndtag på døre og bagklap men den får GTI'ens klare forlygter. XS-navnet bibeholdes på HDi-modellen som som også får brede forskærme, sportssæder fra S16, 15" stålfælge, læder på rat og gearknop men mangler de elbetjente sidespejle. Til gengæld beholder den tromlebremserne på baghjulene.
I januar og februar måned leveres XS HDi med el-betjente sidespejle, men uden brede forskærme. Senere på foråret forsvinder el-spejlene, til gengæld dukker de brede forskærme op i slutningen af maj. Lakerede spejlskaller i bilens farve fører i løbet af året samme omtumlede tilværelse. GTI, S16 og XS-modellerne får tagantennen flyttet til bagkanten af taget.
Alle modeller udstyres med nye nakkestøtter med hul i midten, tre ved bagsædet. Der kommer også 3-pkt. seler ved de tre siddeplader bagi.
Sidst på året introduceres, uden stor ståhej, en 1.4 liters udgave af HDi-motoren på 1398 ccm med 68 hk og 150 Nm til XR-modellen.
GTI-modellen får hvide urskiver og nye sæder med lidt bedre støtte i siden og, som sagt, 195/55-15.

2002:
Ledningsnettet ændres, en del sikring elimineres således. Alle modeller undtagen XR 1.4 og HDi 1.4 får boardcomputer. Lyset i instrumenterne ændres, og rattet ændres i retning af 307'erens mere firkantede facon. Stationcarudgaven SW (iflg. Peugeot står det IKKE for Stationwagon) introduceres med alle de sædvanlige motorer, inkl. den 2-liters GTI motor.


2003:
Endelig vises RC udgaven med ny indsugningsmanifold og andre tricks som bringer motoren op på 180 hk, der er 17" hjul, ESP og ny undervognsopsætning. Omkring sommerferien introduceres den faceliftede 206'er, den får indfarvede lister på visse modeller, logoet i bagklapshåndtaget flyttes længere op og er helt separat fra håndtaget. Desuden ændres baglygterne til et mere 307-lignende design.

Hvis du skal købe en brugt 206'er:
Fra starten var 206'eren velsignet med de sædvanlige franske børnesygdomme, men de driftstop som forekom var oftest forårsaget af software til motorstyringen som skulle opdateres, fugt i stikforbindelserne og for korte ledninger. En typisk fejl er rasle- og bankelyde fra forenden som stammer fra slidte bærekugler, bærearmsbøsninger og kødben til krængningsstabilisatoren. Er bilen sænket, husk at undersøg om tårnlejerne knirker når du drejer rattet, ofte kan det klares med et skud WD40, men er sænkningen udført forkert skal der nye tårnlejer til. En del ejere har også klaget over rustproblemer på bagklappen og generelt dårlig lakering.

Typiske fejl:
* 2.0-motoren har tendens til at opslide det nederste hjul til drivremmen pga. konstruktionsfejl.
* 1.6-motorens (90 hk udgaven) femte hovedleje (tættest på drivremmen) slides pga. for stram kilerem. Der er et udviklet nyt specialleje til udbedring.
* Slid i hjulophæng, dette gælder både bærekugler og bøsninger. Der er udviklet nye bærearme.
* Slid kødbenene til krængningsstabilisatoren foran, der er udviklede forbedrede udgaver.

Andre fejl:
* Defekt trykføler i indsugningen, for korte ledninger giver kontaktbesvær.
* Fugt i tændingssystemet, især tidlige 1.4'ere med mono-point indsprøjtning.
* Fejlfunktion og dårlige stikforbindelser til airbags, bør være rettet på kampagne på nuværende tidspunkt.
* Dårlig isolering af tændspolens stikforbindelse.
* Motorstyringens software opdateres jævnligt for at få styr på motorgangen, primært på 1.4 og 1.6 men også dieseler.
* Fugt i stik til lambdasonde, giver forkert eller intet signal til motorstyringen.
* Nederste remskive slides på modeller med aircondition.
* Hastighedssensor på gearkassen kortsluttes af fugt og giver driftstop
* Lastafhængig bremsekraftbegrænserventil til baghjulene sætter sig fast.
* Keramik i katalysatoren rasler løs pga. tændingsudsættere.
* Motorophæng går løse i vulkaniseringen. Ny, stærkere model er indført. Især et problem på 1.4'ere.
* Lygtepærer brænder over pga. fejl på ladeanlægget.
* Rust i ventildækslet, primært 1.4 og 1.6
* Svag stilkkontakt til blinklyset på biler produceret i perioden august 2001 - februar 2003, kan knække mellem fingrene på en.
* Defekt centrallås pga. vand i dens styreenhed som sidder i fodbrønden. Værst på biler produceret før foråret 1999.
* Utæt tag på CC-modellerne.


Servicekampagner:
* 5.000 206'ere fremstillet fra 1. juni 1999 til 14. marts 2000 blev i januar 2001 tilbagekaldt for kontrol eller udskiftning af den el-boks, der styrer sideairbagsene. Fejludløsning er sket på flere biler i Danmark. Spørg om bilen har været undersøgt for dette.
* Maj 2000: Utæt brændstoffilter (biler bygget september 1998 - september 1999)
* Januar 2001: Forhjulsophæng
* November 2001: Passagerairbag
* Februar 2002: Forankring til sikkerhedsseler
* November 2003: Kabel til håndbremse (september 1998 - februar 2002)
* Maj 2004: Hækspoiler kan falde af (SW fra november 2001 - oktober 2003)
* Maj 2004: Potentielle problemer med spjældhuset (juni 2003 - april 2004)
* September 2004: Kabler til startermotoren giver problemer (juni og juli 2004)
* April 2005: Mulig utæthed fra returslangen på HDi-motorerne

Karosseri og lak:
På trods af næsten fuldgalvaniseret karosse (77%) kan der opstå rust under bagruden på hatchback udgaverne. På mindre synlige steder kan lakken være tynd, så gennemgå bilen minutiøst.

Motor og gearkasse:
Generelt er motorerne bundsolide og ikke særligt avancerede. De problemer der har været giver sjældent deciderede driftstop.

Undervogn:
Lyt nøje efter klonk- og knirkelyde da nye bærearme, kødben, tårnlejer etc. ikke er billige. Bed også gerne om at se resultatet af en firehjulsudmåling (sporing).

Elektriske installationer:
Stikforbindelserne er generelt dårlige, så prøv gerne bilen på en regnvejrsdag. De elektriske fejl kan give anledning til driftstop, og kan være svære at diagnosticere. Kontroller om alt det elektriske virker, og om der er nogle advarselslamper der lyser i instrumentbordet.

 
Radiomontering:

Når du skal eftermontere en ordentlig radio i din nye 206'er skal du bruge et par ting fra din forhandler. En adapter fra bilens ledningsnet til radioens stik. Du skal bede om en adapter med to stik i, en til strømmen og en til lyden. De sidder samlet i et sort stik på adapteren. Desuden kan du få brug for et mellemstykke til antennen afhængig af din radio. I instruktionsbogen til bilen er der en oversigt over stikforbindelserne til radio når det hele skal kobles sammen. De fremgår også af manualen til radioen.
Da jeg monterede min Kenwood CD-radio i min 206 GTI krævede det to forsøg inden Peugeot Tåstrup gav mig den korrekte adapter. De hævdede desuden at man skulle bytte om på ledningerne til batteri og tænding på adapteren, hvis radioen skulle holde strømmen når motoren var slukket. Efter en masse bøvl med at prøve det kunne jeg stadig ikke få radioen til at holde strømmen med slukket motor. Da jeg alligevel skulle bruge et overgangstykke til antennekablet, kørte jeg ind til Peugeot Rødovre. Adspurgt sagde man her at man blot skulle bytte om på to ledninger så virkede det. Da jeg havde hørt noget om at man skulle flytte en sikring spurgte jeg direkte, men det blev benægtet. Efter flere forsøg virkede skidtet stadig ikke, men det blev løst ved et telefonopkald til Peugeot Køge-Solrød, hvor Morten velvilligt fortalte mig at man blot skulle flytte 15 ampere sikringen i felt 24 et hak nedad. Jeg kunne derefter konstatere at ved at flytte sikring fra 24a til 24b virkede radioen nu 100%. Tak Morten!

Jeg har modtaget nedenstående kommentar fra Carsten som også har investeret i en 206 GTI:
"Jeg har iøvrigt også lige monteret en anden radio, en blaupunkt modena RD 148, da den kan fjernbetjenes med stilken, via et interface og adaptor (best. nr.7 607 569 510 & 7 607 621 134) disse dele kan betjene stort set alle blaupunkt radioer, (min adaptor var også den forkerte første gang). Problemet med memory til radioen havde jeg også, og som det ikke var nok vender BATT og ACC omvendt i Peugeots isostik, så jeg måtte lave en adaptor til dette også. Jeg er blevet fortalt, at Kenwood har en seriel data udgang med informationer til ekstern display, det kunne jo være fedt at få det til at virke ? Iøvrigt måtte jeg hente illumination (regulering til displaylys) ovre ved knappen, da den ikke er ført over i isostikket."

Fra Tom som også har investeret i en 206 GTI har jeg fået følgende kommentar: "Jeg havde lidt problemer med radio montering (Pioneer 535), den kunne ikke holde strømmen, og så slog cd'en fra, når den fik for meget bas. Det blev løst af to trin:
1. krydsning af batteri/tænding, som undgår at den slår fra
2. flytning af sikring 24, så nu holder den også strømmen, selv om vognen slukkes."

Det lader altså til at forvirringen omkring montering af radio i 206'eren fortsætter. Man må håbe der snart kommer klare bulletiner fra importøren ang. dette.

Dækmontering:

206'eren kan uden problemer monteres med op til 7x17 fælge med 205/40-17 dæk. Originalt har de følgende indpresninger:

206 13" ET28 (kører ikke i Danmark)
206 standard 14" ET34
206 GTI 15" ET28
206 GT 16" ET28
Hvis du vil se hvad der kan bruges af størrelser på din kan du hoppe videre til:
Guide til Hjulstørrelser

Mht til vinterdæk på 206 GTI har jeg fået oplyst følgende fra importøren:
"Vedr. vinterhjul til din GTI så skal den i følge mine oplysninger have 15" hjul på af hensyn til bremserne, men da der ikke findes en 15" stål fælg til 206. er alternativerne 15"alu eller 15" stål fra 406 med ET18 den er lovlig og sidder uden problemer. Det eneste men er en pris på 368,75 kr. pr. stk. inkl. moms. hos Peugeot Aalborg"

Dette viser sig dog ikke at passe, man kan godt køre med 14" hjul på 206 GTI, jeg har selv prøvet med et sæt fra en 405 GTX. Jeg har fået samme melding fra flere andre 206 GTI-ejere, 14" hjul kan listes på, men der er ikke meget plads ved de forreste bremsekalibre. John V. har oplyst om at man kan godt få uorg.stålfælge til GTI i 14" og de koster ca.1500kr for 4stk. hos Nordisk Dæk Import. Esben har købt et sæt hos 295 kr. stk + moms ialt 1475,00 og har ikke fået rabat. Så her er der ikke sparet noget ved at købe uoriginalt. Mogens har købt 15" stålfælge hos Peugeot Viby. Fælgen passer til 2001 modellen af 206 XS, men også til GTi. Det er en Dunlop fælg, 6Jx15H2 står der på den. Det var 4.495,- inkl. Kléber Krisalp 3 195/50R15 28H (210 km/h).

© Hi-SPEED.DK