106 mk. I med 1.6 16V motor

Den nemmeste måde at få mere effekt i sin bil er ofte at lægge en større motor i. På modeller som Rallye 1.3, XSI 1.4 og 1.6 samt Rally 1.6 er den størst mulige motor den fra 106 GTI/Saxo VTS. Den guide dækker installationen af en 106 GTI motor i en Rallye 1.3 uden ABS og servostyring.

Der er ingen garanti for hvor nemt eller svært det er at benytte en Saxo VTS motor i stedet. Ophængene er givet de samme, men check nøje om alle de elektriske forbindelser er de samme.

I følge Ecosse er det største problem ved konverteringen at få udstødningsmanifolden til at passe sammen med resten af udstødningen og få plads til kølerblæseren.

Nedenstående er baseret på Bamses erfaringer med en 106 Rallye 1.3 og Anders' tilsvarende konvertering af en 106 XSI 1.6.

Evt. ombygning er på eget ansvar, vær også opmærksom på at hverken Statens Bilinspektion eller dit forsikringsselskab vil se med milde øjne på ombygningen, hvis det opdages.

Klik på billederne for at se en større udgave, hvis du vil studere detaljerne.

 

Indkøb af materialer
  • Komplet motor, helst med kobling og ikke for mange kilometre
  • Evt. trækaksler fra en GTI, men ikke nødvendigt. Trækakslerne til 106 GTI/Saxo VTS er stærkere end de originale 2-delte Rallye 1.3 trækaksler. Man kan godt benytte de gamle trækaksler på en GTI gearkasse og vice versa
  • Ledningsnet med styreboks. Stikkene fra en 106 GTI passer lige over på en Rallye 1.3
  • Evt. en ny original 106 GTI udstødningsmanifold og monteringssæt, hvis denne ikke sad på motoren
  • Tandrem, remstrammer og medløberhjul
  • Vandpumpe og pakning
  • Nyt speederkabel
  • K&N luftfilter kit
  • Spændebånd til div. kølerslanger
  • Ny øverste kølerslange. Går fra termostaten til køleren
  • Evt. termostat
  • 4 nye tændrør
  • Tandrem, skift den hvis du ikke hvornår det sidst er gjort. Dette er også nemmere når motoren alligevel er ude
  • Evt. ny ventilator (se nedenfor), enten en fra 106 mk.2 som puster gennem køleren i stedet for den originale som suger eller f.eks en Kenlowe blæser
  • Oliefilter
  • 4 l. motorolie og 2 l. gearkasseolie
  • El-diagram over begge maskiner
  • Haynes manual
  • En stærk talje til at løfte motorerne ud af og i bilen

 

Afmontering

At montere en 106 GTI motor i en Rallye kræver en god tålmodighed, ikke noget med at hive og flå idet hele da der kun lige er plads til at den kan være der.

Regn med dette godt kan tage op til 4-6 dage. Afmonter én ting af gangen og lig evt. skruer eller møtrikker ved siden af, så kan du huske hvad der hører til hvad.

1)    Start med at afmonterer kofanger, lygter, lygteholder, inderskærme osv. indtil du har fuld adgang til hele motoren.

2)    Tøm motoren for olie og vand, af med køleren og blæseren. Af med ledningsnettet og styreboksen. Af med batteriet, og udstødning. HUSK de tre gearpinde bag motoren. Tøm gearkassen for olie.

3)    Afmonter alle 3 motorophæng, (HUSK nu taljen).

4)    Drej motoren en smule, så kan man lige hive trækakslerne ud. Dernæst kan man vippe motoren ud, uden at skulle tage den neden under og ud. Bare rolig der er ”masser” af plads.

 

Køler og luftfilter

Man kan sagtens bruge den gamle køler og blæser, der er lige plads til det, hvis man modificerer ophænget til blæseren en smule. Den gule streg viser hvor køleren ca. sidder.

Man kan også vælge enten at rykke køleren så langt frem som mulig, da der ikke meget plads at give af (Bamse flyttede sin ud i kofangeren). Alternativt kan man benytte blæser og blæserhus fra en mk.2, Rallye 1.6 eller GTI, hvor blæseren sidder på forsiden af køleren.

Original 106 GTI m. K&N kit

Luftfilter; kast din luftfilterkasse ad hel...... til da der ikke er plads til denne, og monter det nye K&N filter nede i ene luftindtag med et rør op til motoren. Se filterguiden for tips.

 

Montering af GTI-motoren

5)    Inden man sætter den ”nye” motor i, er det en god idé at skifte tandrem, remstrammer, medløberhjul, vandpumpe, og evt. termostat. Dernæst skal tændrørene også skiftes. Husk også div. pakninger.

6)    Nu skal starteren flyttes over på den nye, da dette ellers er umuligt når motoren er på plads. Derefter skal ledningsnettet på plads.

7)    Inden motoren kan mont. bliver man nødt til at modificere det motorophæng der sidder ved siden af tandremmen. Ophænget skal skæres til, men husk at skrue en ekstra bolt igennem så ophænget også bliver støttet nedfra.

8)    Nu skulle motoren være klar til at blive lagt i. Dette gøres på samme måde som den gamle blev taget ud. Stille og roligt, da man ikke vil beskadige div. stik. osv.

9)    Når motoren er kommet i, skal alle slanger monteres.

10)    I det gamle ledningsnet var der 6 ledninger der gik op til den separate sikringsboks ude i motorrummet. Disse ledninger sidder IKKE på det nye ledningsnet. De funktioner bliver dækket på en anden måde med det nye ledningsnet. På det nye sidder der også 2 runde samlinger, hvor der på det gamle kun sidder et enkelt! Det er kun det store du skal sætte sammen, det mindre skal ikke sættes til. Der skal ledningsnettet til lygter, horn osv. monteres.

11)    Nu skal det nye speederkabel monteres. Man kan købe et sæt, hvor man selv skal skære kablet til i længden. Udstødning sættes sammen og efterspændes.

12)    HUSK at tjekke at ALLE ledninger sidder ordentligt, og at ALLE stelstik sidder som de skal (MEGET VIGTIGT)! Der skal evt. trækkes en ekstra stelledning hvis dyret ikke vil starte. Den sidder inde i ledningsnettet og har samme farve som yderste højre ledning man kan se på billedet ovenfor.

13)    Nu monteres lygteholder, lygter, horn og kofanger. Sørg for at se om blæseren kan køre rundt uden at gå mod noget som helst. (HUSK at blæseren vil give sig en smule udad når den køre, pga. af trykket)!

 

Færdig!

14)    Når alt er samlet skal det helst se sådan ud.

Tag en tur, men tag det nu roligt de første gange. Lad lige de to vænne sig til hinanden inden du giver den kniven.

Og et godt råd. Skift olien efter de første 1000km. Du ved ikke hvordan motoren er blevet kørt inden du fik fingre i den, så på denne måde for du alt med ud.

Samlet udgifter hvis man kan lave det hele selv, og har gode venner hos en Peugeot forhandler løber op i 15.000 – 20.000 kr.

Dette er et godt bud på hvordan man kan gøre en sjov bil sjovere. Der er selvfølgelig mange andre og billigere måder at hive ligeså mange heste ud af ens eksisterende motor på. Så om det kan betale sig at skille hele bilen ad og undvære den i 4 uger, eller om man bare skal hive topstykket og knastakslerne af og sende over til Agergaard, for derefter at få dem modificeret, det er helt op til en selv, men med den nye motor kan bilen IKKE synes

© Hi-Speed - Bamse & Anders H.